Låta bebis skrika eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta bebis skrika eller?

Sådär, får se om jag hinner svara nu innan Filip vaknar och pockar på min uppmärksamhet...

Alltså, jag vet inte riktigt vad jag vill. Ibland vill jag inget hellre än att han ska somna i egen säng så jag kan få lite tid att göra annat på. Å andra sidan så är det så underbart mysigt att ha honom i famnen, lukta på honom, pussa på honom och bara observera minsta lilla andetag, rörelse, ljud - och när han väl somnar, ha honom kvar i famnen för att fortsätta bara ge omsesidig trygghet och närhet...

Idag så låter jag honom få dåsa till i famnen. Har jag mycket att göra så försöker jag med att lägga honom i sin säng och har öronen öppna och springer till honom så fort jag hör att han börjar vakna till. Har jag inget bättre för mig får han ligga kvar i min famn och sova. Ibland ligger han och sover där i två-tre timmar medans jag ligger och kikar på teve eller bara slappnar av med mysig musik.

Sambon har varit inne på att lära Filip att somna själv, men jag tror att sedan han såg programmet på teve och även därefter läst om det har han ändrat uppfattning och vill istället ge honom all närhet han någonsin kan. Självklart så blir även min sambo stressad och irriterad när bäsingen inte vill somna och man egentligen har hundra miljoner andra saker som MÅSTE bli klara... Tack och lov har vi alltid hjälpts åt mycket, det har vi glädje åt även nu (inte bara med Filip, utan med andra praktiskta saker).


Just nu upplever jag lite av hysteri kring att alla bebisar ska vara så duktiga och sova i sina egna sängar, man ger mjölkersättning så bäsingen ska sova hela natten osv osv... Självklart blir även jag påverkad av att höra "alla" utvilade föräldrar jag möter som har perfekta sovande bebisar, även om jag med mitt sunda förnuft förstår att man inte kan jämföra bebisar...
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Ok, jag blev mest lite nyfiken det var därför jag undrade. Är som sagt inget proffs på detta men man lär ju sig hela tiden.
:)

inte jag heller... har inte ens fått mitt barn än ..(23 dagar kvar..inte mer hoppas jag..;) )
men eftersom denna disuktionen var uppe på föräldra mötet i tisdags så skrev jag ner vad dom sa..:)
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag har haft barnvagnen inne till bägge mina barn, på dagarna har de sovit alla sina sovstunder i barnvagnen. Det har förenklat min tillvaro en hel del, dom somnade väldigt lätt (utan gnäll) av att bli rullade över en tröskel. Kvällar och nätter har dom däremot alltid sovit i min säng.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Just nu upplever jag lite av hysteri kring att alla bebisar ska vara så duktiga och sova i sina egna sängar, man ger mjölkersättning så bäsingen ska sova hela natten osv osv... Självklart blir även jag påverkad av att höra "alla" utvilade föräldrar jag möter som har perfekta sovande bebisar, även om jag med mitt sunda förnuft förstår att man inte kan jämföra bebisar...

Det är väldigt många som har mycket att säga. Gör si, gör så. Därför tycker jag det är viktigt att ni som föräldrar kommer överrens om hur man ska göra, vad som känns bäst för er och er bebis. Ha en grund som ni utgår ifrån och var flexibla de gånger som bebisen vill något annat.

Varannan tisdag så svarar en barnpsykolog på barnfrågor i TV4s morgonprogram. I tisdags så ringde en mamma in och berättade att de gjorde 5mm (5-minuters metoden) på sin son men att det inte fungerade. Barnpsykologen (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på) frågade då mamman om hon ville göra 5mm på sin son. Nej, svarade mamma. Men varför gör du det då? Därför att andra tycker att jag ska göra det för att jag inte får sova så mycket.

Ett typiskt och inte så ovanligt exempel. På en känd familjesida kan man också läsa ofta om att "andra tycker, andra säger, en 3 månaders bebis ska kunna, ska klara"! Jag kan bli så upprörd och ledsen när jag läser vilka krav man ställer på sina nyfödda bebisar. Visst kan jag förstå frustrationen över att inte få sova, men att utsätta ett barn som har ont eller vill ha närhet för ensamhet, det kan jag inte förstå!

Lycka till med att vara förälder och i striden för det ni tror på! :)

/Timsetim
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Vad är det ni MÅSTE göra då??
Det tar inte så lång tid innan ni är vid 6 månaders strecket och han somnar skönt i sin säng, gör han inte det, ja då gör han inte det.
Kanske vill han, som min son gjorde, somna skönt i soffan, jag låg brevid honom, ammade till söms i soffan, när han sov där kunde jag göra det jag skulle göra, det jag var TVINGAD att göra :D .... (typ fixa lite käk till mig ;) )
Tycker att många verkar vara så stressade, låt det ta tid, man är hemma för att det är ett heltidsjobb att HA bebis, att ta hand om bebis osv osv..... tänk på det :banana: !
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Du har prestationsångest! Över vadå?! Att vara supermorsa och ha en superbebis! Lägg ner. Jag vet, lättare sagt än gjort. Men du ÄR redan den bästa mamman som Filip kan ha :love: Gör bara som du känner för och sluta läs och lyssna på råd och tips om hur bebisar SKA vara! Tänk om du skulle läsa en bok om hur kvinnor i 30-35-årsåldern skulle vara, och sen få panik över att DU inte alls var sån?! Bebisar är lika individuella som du och jag, bara i en mindre förpackning. Jag vet att jag kunde bli stressad över att "andra vet och andra kan och andra gör" när jag var förstagångsmamma, så jag slutade helt att söka information och bara gå på min egen känsla. Jag blev rent förbannad ibland när jag läste om hur allt ska fungera! Så från och med NU så gör du och din sambo bara som eran instinkt säger, vill ni ha Filip hos er dygnet runt, sovandes i eran famn eller i eran säng för att det funkar bäst, så GÖR så! STRUNTA i att grannens bebis, eller bästisens, eller föräldragruppens alla bebisar, sover från 19-07 i sina egna sängar, (för oftast så har de andra problem...........:smirk: ) Filip kommer flytta ut från er säng såsmåningom iallafall :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 654
Senast: Badger
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 157
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Tvååringen är inne i nån självständighetsprocess av nåt slag. Inget oroande och lär säkert gå över. Men kvällarna orkar jag bara inte...
Svar
19
· Visningar
3 268
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 604
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp