Låta bebis skrika eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta bebis skrika eller?

Och jag som fortfarande ligger mitt i högen av ungar varje natt! Det är jag, 7-åringen, 5-åringen och 3-åringen. I varierande grader av oordning.

Oh, så mysigt, blir själv nästan besviken när sonen inte vaknar och vill komma över till mig, det är så mysigt med barn i sängen :love:
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

:rofl: Och jag som fortfarande ligger mitt i högen av ungar varje natt! :rofl: Det är jag, 7-åringen, 5-åringen och 3-åringen. I varierande grader av oordning. :D
Kritiken från mormor har börjat tystna för några år sen. Hon orkade väl inte hålla på stackarn. Jag sa bara att de får sova i eget rum när de vill (mellanbarnet har ibland velat sova i eget rum och då gjort det). Och jag har inte hört om nån 18-åring som delar säng med mamma och småsyskon. :D

:D Låter härligt :love: Min svärmor (som annars är en mycket bra person) har börjat tjata om att det är dax för barnen att sova i sina rum, eller åtminstone dela rum nu när den äldsta är 2½ är och den yngste är 5 månader, men aldrig!!!! De ligger SÅÅÅÅ bra, 2 åringen i sin spjälis jämte oss och lille sonen emellan oss.....:love:
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Vill absolut inte komma med pekpinnar, detta är bara min åsikt!!
Jag hade nog väntat med att låta honom skrika sig till söms när han är så liten...närhetsbehovet är enormt de första månaderna....Vår son lät vi skrika men han var då nästan 10 månader innan... de första månaderna lät vi honom somna i famnen....
Lycka till!
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

JAg tycker att det är för tidigt att försöka lära en 8 veckors bebis att sova själv...
Har inte läst alla inlägg med såg att några delade min åsikt.
En 8-veckors bebis vill ha närhet, och ska få ha den närheten.

Bägge mina har vid den åldern fått somnat hos mig, och kanske fortsatt sova i soffan (vi har sovrummen på övervåningen).

Sonen började vi lägga i egen säng när han var kanske 1½ år, innan det hade han alltid somnat i soffan (praktiskt numer när vi är borta hos folk, han kan somna i vilken soffa som hellst :D ).
Dottern kändes mogen för det redan när hon var 7 månader, så efter det har hon somnat själv i sängen.
I perioder verkar hon dock ha behövt mer närhet och då har vi stannat hos henne, något som inte har påverkat hennes förmåga att somna själv (hon är ju numer 1 om två veckor).

Låt bebisen vara hos er.
Om ni inte vill ha i soffan, lägg i vagnen då, eller vagga till söms i vagnen och låt bebisen tex sova i den på natten om det funkar!! (om det inte går att lyfta över bebisen till sängen)

Sonen, 4½, kan sen även nu i perioder komma över till oss på natten och "tanka trygghet", för oss känns det helt rätt att kunna vänta in barnen och deras mognad.
Tycker att så många verkar stressa med att få barnen stora och "sjävständiga", det är ju något bebisar inte behöver vara!!

MEN det är bara ni som vet hur eran son är, så det är bara NI som kan avgöra om det är rätt för ER!
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

TUSEN TACK för era svar.

Det känns som att de flesta stödjer min teori om att det är för tidigt att "lära" bäsingen att sova ensam i sin säng. Jag kommer fortsätta att göra som jag gjort, låta honom "slumra in" i famnen för att sedan lägga ner honom i sin säng/alt. bredvid i soffan/babysittern. Igår funkade verkligen ingenting, idag somnade han till och med hos sin pappa - vilket är ovanligt eftersom Filip är en mammagris utan dess like. Just när man trodde att man fått lite rutin i vardagen så rivs den upp igen av den lilla älsklingen....
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Tycker barnets pappa att sonen ska sova själv? Tycker också att han är för liten för det ännu. På bvc här sa de att när barnen är 4 månader klarar de sig 12 timmar utan mat på natten ( så här i efterhand undrar jag om just de 12 timmarna stämmer???) och då passade jag på att lära dem somna själv. Både på kvällen och sedan när de vaknade på natten. Äldsta sonen var dock 8 månader när vi försökte och vi gav upp efter en tid.... det funkade inte med honom. Yngsta sonen var 4 månader och med honom funkade det jättebra. Han är 2 år nu och har sovit hela natten sedan 4 månaders ålder med få undantag när han drömt och så.

Jag använde mig av en omarbetad 5 minutersmetod. Gick in var 5 minut och tröstade och när de var lugna så la jag ner dem i sängen och sa godnatt och gick. Gjorde så varje gång och det tog inte lång stund förrän han somnade själv och därefter sov utan avbrott, och en bonus var ju att även dagarna blev lugnare och piggare..... för alla.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Men varför försöker du lära en 8 veckor gammal bebis att somna/sova i egen säng när du själv tycker att det är för tidigt?!
Jag tycker att du ska lyssna på dig själv och din bebis och ge bebisen all den närhet den behöver. Efter hand kan man ha en vagga /insats el dyl där man lägger bebisen när den verkar trött och smeker den och vaggar sakta till sömns. Alltid redo att ge närhet om det verkar behövas. Det är enligt mig det mest skonsamma sättet att efterhand lära barnet att somna själv när barnet är redo.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

En 8veckors bebis kan inte lära sig någonting sådant alls.
Den kan bara bli totalt skräckslagen av dödsångest.
Att bli kvarglömd när flocken ger sig av är det värsta som kan hända en bebis.
Därför så slår instinkterna på sirenen som betyder "mamma och pappa hitta mig".

Just precis så, kunde inte skrivit det bättre själv :bow:
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

kl
har inte läst hela tråden men såg att Inte_Ung skrev detta

En 8veckors bebis kan inte lära sig någonting sådant alls.
Den kan bara bli totalt skräckslagen av dödsångest.
Att bli kvarglömd när flocken ger sig av är det värsta som kan hända en bebis.
Därför så slår instinkterna på sirenen som betyder "mamma och pappa hitta mig"

och det stämmer!! Mycket bra skrivit :bow:
+ att det tar 20 min innan bebis sover djupt, så innan dess ska man helst inte lämmna dom för då få dom denna dödsångset och till sist så vågar han inte lita på att ni är där och då blir det svårare och svårare att få honom att sommna.
(var på föräldrakurs igår där vi pratade om just detta)
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag tycker att man ska lyssna till sig själv och bebisen..
Jag skulle inte låtit Hanna ligga och skrika så när hon var så liten..
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag använde mig av en omarbetad 5 minutersmetod. Gick in var 5 minut och tröstade och när de var lugna så la jag ner dem i sängen och sa godnatt och gick. Gjorde så varje gång och det tog inte lång stund förrän han somnade själv och därefter sov utan avbrott, och en bonus var ju att även dagarna blev lugnare och piggare..... för alla.

Jag skulle aldrig klara av denna metod, 5 min är lääänge när man behöver tröst av någon anledning.

Tänk själv att ligga rädd i 5 minuter och skrika efter hjälp och ingen kommer (så tror jag de små känner det då), då ÄR 5 min länge.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag skulle nog aldrig klara av att höra på skrik, speciellt inte i "onödan" så att säga.
Dom enda gångerna jag kan med mig att inte trösta, vagga, bära och prata med Sebastian när han gråter, det är när jag MÅSTE göra något annat, typ gå på toaletten, hämta något att dricka eller liknande. När han fortfarande fick vanlig ersättning och han skrek, skrek, skrek och skrek (Mjölkallergiker) så kändes det som om jag skulle dö av trötthet men jag lät han ändå bara ligga själv just dom minutrarna på toa osv.

Nu lärde sig Sebastian att sova (och somna själv) hela nätter som 8 veckor gammal helt av sig själv, så vi har haft tur med sömnen sen dess. Nu är han väldigt förkyld och sömnen har det varit si sådär med, men jag kör på med våra vanliga rutiner och han somnar själv. Vaknar tidigare på morgonen av hostattacker, och då tar jag upp honom direkt han blir ledsen och väcker mig. Är jag akut kissnödig kan han få ligga i 2 minuter, men det är väl allt.. Det gör ont i mig när han är ledsen verkligen.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Fast hon skrev väl att hon gick in till dem i 5 minuter, inte gick ut i fem minuter :idea: !

Till ts.
Jag kom på en annan sak som jag tänkte på just nu när min lilla tjej snabbt kröp in till storebror och började stöka till på hans rum... ha dem nära, lukta mycket och ofta och jämt på dem. Tiden går så vansinnigt fort, snart är de 15 och vill inte alls att mamma ska sniffa dem i håret :D .
NJUT av bebisen, småbarnstiden är något helt annat, inte alls samma gostid, tycker jag i alla fall. Men den där lilla bebisen som luktar bättre än 1435435435435 sommarängar, NJUT. Lägg inte bort den lilla, ha dem nära. Låt dig själv få njuta av känslan att en liten människa älskar dig helt rätt upp och ner, så genomärligt, hur ofta får man känna det, man behöver inte tvivla en sekund, den där lilla varelsen både älskar och litar på att man gör allt för bara dem. :love:

Oj så djup jag blev... :smirk: Saknar visst bebistiden tror jag ;) !!
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

kl
+ att det tar 20 min innan bebis sover djupt, så innan dess ska man helst inte lämmna dom för då få dom denna dödsångset och till sist så vågar han inte lita på att ni är där och då blir det svårare och svårare att få honom att sommna.
(var på föräldrakurs igår där vi pratade om just detta)


Intressant! Jag har nog aldrig suttit kvar i 20 minuter när min son somnat i sin säng. Ändå verkar han vara väldigt trygg och gillar sin säng. Men har han vaknat har jag självklart kommit och tröstat. Menar du att man bör stanna kvar i 20 minuter för att barnet inte ska känna sig övergivet? Även om det redan sover?
Ofta brukar jag ha han i famnen, när han blir avslappnad och jag märker att han är på väg att somna då lägger jag honom i sin säng och efter bara nån minut brukar han somna utan skrik och gnäll. Men blir han ledsen så självklart börjar vi om igen.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Fast hon skrev väl att hon gick in till dem i 5 minuter, inte gick ut i fem minuter :idea: !

Nej, det stod att hon gick in var 5.e minut och tröstade.

Men jag kanske missförstår.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

... ha dem nära, lukta mycket och ofta och jämt på dem. Tiden går så vansinnigt fort, snart är de 15 och vill inte alls att mamma ska sniffa dem i håret :D .
NJUT av bebisen, småbarnstiden är något helt annat, inte alls samma gostid, tycker jag i alla fall. Men den där lilla bebisen som luktar bättre än 1435435435435 sommarängar, NJUT. Lägg inte bort den lilla, ha dem nära. Låt dig själv få njuta av känslan att en liten människa älskar dig helt rätt upp och ner, så genomärligt, hur ofta får man känna det, man behöver inte tvivla en sekund, den där lilla varelsen både älskar och litar på att man gör allt för bara dem. :love:

Oj så djup jag blev... :smirk: Saknar visst bebistiden tror jag ;) !!


Kan bara hålla med :bow:
Är mitt uppe i bäbistiden just nu.
Vill inte missa en sekund.
Och hur tusan kan det komma sig att bebisar luktar så otroligt gott?! :love:
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

:D Låter härligt :love: Min svärmor (som annars är en mycket bra person) har börjat tjata om att det är dax för barnen att sova i sina rum, eller åtminstone dela rum nu när den äldsta är 2½ är och den yngste är 5 månader, men aldrig!!!! De ligger SÅÅÅÅ bra, 2 åringen i sin spjälis jämte oss och lille sonen emellan oss.....:love:

En bra period att lära sig sova i egen säng i eget rum är faktiskt runt 6 månader.
Sedan så är det jättedåligt att införa det mellan 7-8 månader om man inte gjorde det vid 6.
Andra bra tider är 1år.
Då så är det ganska så enkelt.
2½ år 2 prick är bökigare.

Vid 4-5år så har mina 3 flyttat ut till egen säng i eget rum av sig själva.
Och så kommer de tillbaka ibland när livet känns tungt och läskigt upp till 7års åldern ungefär.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Intressant! Jag har nog aldrig suttit kvar i 20 minuter när min son somnat i sin säng. Ändå verkar han vara väldigt trygg och gillar sin säng. Men har han vaknat har jag självklart kommit och tröstat. Menar du att man bör stanna kvar i 20 minuter för att barnet inte ska känna sig övergivet? Även om det redan sover?


nej jag menar inte att man ska stanna kvar i 20 min,(om man inte vill) jag ville bara poängtera (fel ordval?) att det tar så lång tid innan dom sover djupt, och att det inte är så konstigt att dom vaknar flera gånger under den tiden bara för att "kolla" att man är där, och är man inte där så börjar dom skrika. Sen finns det självklar barn som lär sig fort att det alltid finns nån där och blir trygga fortare än andra.
jag skrev bara vad vi fick veta på föräldra kursen, själv hade jag ingen aning om att det tog så lång tid innan dom sov djupt.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Ok, jag blev mest lite nyfiken det var därför jag undrade. Är som sagt inget proffs på detta men man lär ju sig hela tiden.
:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 654
Senast: Badger
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 157
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Tvååringen är inne i nån självständighetsprocess av nåt slag. Inget oroande och lär säkert gå över. Men kvällarna orkar jag bara inte...
Svar
19
· Visningar
3 268
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 604
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp