Låta bebis skrika eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Försöker lära Filip, 8 veckor gammal i morgon, att somna/sova i egen säng. Det funkar ibland, framförallt på dagarna, men på kvällarna är han mer kinkig. Han ser ut att somna in men vaknar och gråter/skriker efter fem-tio minuter. Går till honom, pussar lite, puttar in nappen och myser tills han bli tyst och slappnar av, då går jag därifrån. Så går det fem-tio minuter och han vaknar och gråter/skriker igen. Stooooora ögon möter mig, med krokodiltårar och kiknande gråt..

Hur ska jag göra? Han är mätt, har ren blöja, fått god natt-puss... :)
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Det är bara du och pappan som kan bestämma om ni vill låta honom skrika.

Mitt första barn lät jag aldrig skrika.
Medans andra barnet fått lära sig somna själv i sängen.
Naturligtvis skriker han i början.

Det finns inga rätt och fel där.
Känner ni att ni tycker att det är det enda rätta för eran son, så är det nog det också.
Men mår ni dåligt av att han skriker och känner er hemska, då kanske ni inte ska göra det.
Men bestämmer man sig att lära dem somna själva får man hålla fast vid det också. Inte hålla på att vela.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag skulle vilja säga att det kan bara NI bestämma! Ta ett snack om hur NI vill ha det, är det viktigt för ER att han somnar själv? Det är så lätt att man lyssnar på andra, speciellt i början och med första barnet. Vill man att han ska somna själv i egen säng, ja då bestämmer man sig, lägger barnet och sen är man envis :smirk: Spelar det kanske inte så stor roll, eller om man egentligen inte vill lägga dem själva (eller andra orsaker) så låter man bli och gör som det funkar bäst. Gör så som NI vill, inte som "man ska" eller för att "andra tycker"! Lycka till!

//Jippo som fortfarande har sonen 5 månader hos sig i sängen och ammar/ ger ersättning i flaska tills han somnar i famnen. (funkar bäst med honom i nuläget) och dottern 2½ i spjälis bredvid sängen (som visserligen somnar själv i sin säng efter välling i soffan och som gjort det sen hon var ca 8 månader!)
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Försöker lära Filip, 8 veckor gammal i morgon, att somna/sova i egen säng. Det funkar ibland, framförallt på dagarna, men på kvällarna är han mer kinkig. Han ser ut att somna in men vaknar och gråter/skriker efter fem-tio minuter. Går till honom, pussar lite, puttar in nappen och myser tills han bli tyst och slappnar av, då går jag därifrån. Så går det fem-tio minuter och han vaknar och gråter/skriker igen. Stooooora ögon möter mig, med krokodiltårar och kiknande gråt..

Hur ska jag göra? Han är mätt, har ren blöja, fått god natt-puss... :)

När jag läser igen så slår det mig att han förmodligen är närhetstörstande, så små bebisar vill gärna ha kroppskontakt mest hela tiden (och främst på kvällstid verkar det som...) så han kanske är för liten för att vänjas in i dessa rutiner än.... Vet inte, men det är en tanke..... Sen tar det ca 20 minuter innan de kommer in i djupsömnen så det kan vara en anledning till att han vaknar också.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

*håller med Jippo om närhetsbehovet*

Min egen son ville inte heller alltid sova ensam när han var så liten.
Personligen tycker jag att så små bebisar skall få somna där de känner sig trygga, dock resonerar ju alla olika.

Tittar man på sömnmetoderna tex 5 minuters metoden som ju är till för att lära barnet somna ensam är den för barn runt 5-6 månader.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag tänkte bara tillägga att min andra son inte fick ligga och skrika när han var så liten, började med det när han var 6 månader och inte somnade vid bröstet längre utan började bara böka.

En sån liten som din är skulle jag inte lära nånting.
Tänkte inte på hur gammal du skrev att han var innan jag svarade.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Har du provat yvssanlullfötter till spjälsängen så du kan gunga den?
Många småbebisar verkar gilla den.

En del bebisar sover bättre om man gör den lite mindre med kuddar eller dyl, de har ju legat trångt i magen så sängen kan ju kännas enorm.

En t.shirt som luktar dig kan också göra att barnet känner sig tryggare i spjälsängen.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Med erfarenhet från fyra barn så tycker jag att det är för tidigt för att lära sig somna i egen säng om inte barnet själv är inne på den idén och gör det utan knot. Jag hade inte klarat av att höra en så liten bebis gråta i sin säng. Om ytterligare ett par månader däremot hade min "träning" börjat. Med de två sista så brukade jag köra samma rutin (mata natta etc) för att sedan gradvis flytta mig ur rummet. I början brukade jag stå och stryka eller något annat lugnt i samma rum så att bebisen kunde se mig men inte få någon direkt ögonkontakt med mig. Varefter kunde jag obehindrat gå ut och in i rummet och jag inbillar mig att bebisen blev trygg för att jag indirekt fanns till hands. Än idag skulle man nog kunna damsuga under ungarnas sängar när de sover...

Men, jag tycker också som övriga att ni bestämmer hur ni vill ha det med ert barn, och vad som funkar för er. Däremot är det ju inte fel att få lite "tips och idéer" om hur andra gör heller.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

En 8veckors bebis kan inte lära sig någonting sådant alls.
Den kan bara bli totalt skräckslagen av dödsångest.
Att bli kvarglömd när flocken ger sig av är det värsta som kan hända en bebis.
Därför så slår instinkterna på sirenen som betyder "mamma och pappa hitta mig".

Ha bebisen liggande i en babylift, vagga, barnvagnsinsats, bebiskorg el. dyl. där ni är i stället för i eget rum.
Och så kan ni bära in hela "minisängen" i hans rum när han har somnat.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag tror att risken ökar för att han börjar anstränga sig för att INTE somna. Om ni alltid finns hos honom nu och en period framåt avdramatiserar ni det här med att somna. Då kommer han att börja somna ensam när han är mogen för det.
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

En 8veckors bebis kan inte lära sig någonting sådant alls.
Den kan bara bli totalt skräckslagen av dödsångest.
Att bli kvarglömd när flocken ger sig av är det värsta som kan hända en bebis.
Därför så slår instinkterna på sirenen som betyder "mamma och pappa hitta mig".

Ha bebisen liggande i en babylift, vagga, barnvagnsinsats, bebiskorg el. dyl. där ni är i stället för i eget rum.
Och så kan ni bära in hela "minisängen" i hans rum när han har somnat.

Kan bara instämma i ovanstående :bow:
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag kan inte säga hur ni SKA göra, bara vad jag själv tycker. Och jag personligen tycker det är taskigt att låta så små barn ligga och gråta. De gråter ju inte för att störa utan för att de vill något, tex är rädda för att bli övergivna.
Min 3 månaders son sover nöjt i egen säng (en korg bredvid vår säng) sedan 7 veckors ålder. Innan dess vaknade han alltid och började gråta några minuter efter att vi lagt ner honom i korgen så det slutade ofta att han fick sova i vår säng istället. Somnar gör han ibland i korgen, ibland bredvid oss i sängen, ibland i famnen. Tycker det är naturligt för en bebis att söka närhet och inte vilja vara ensam!
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag håller med Inte_ung, liten får ju panik när ni lämnar honom!

Elin var runt 5-6 mån när hon började somna i sin egen säng, från klarvaken alltså, men då kom hon över till våran säng på natten sen eller oxå låg jag med handen inne hos henne.
Freddan har nu som 17 mån börjat somna i sin egen säng... Vi har visserligen haft perioder tidigare oxå men de har misslyckats av olika andledningar...
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

En 8veckors bebis kan inte lära sig någonting sådant alls.
Den kan bara bli totalt skräckslagen av dödsångest.
Att bli kvarglömd när flocken ger sig av är det värsta som kan hända en bebis.
Därför så slår instinkterna på sirenen som betyder "mamma och pappa hitta mig".

Ha bebisen liggande i en babylift, vagga, barnvagnsinsats, bebiskorg el. dyl. där ni är i stället för i eget rum.
Och så kan ni bära in hela "minisängen" i hans rum när han har somnat.

Håller med. Jag har lärt mina barn somna själv någon gång mellan 6-8 månader. Ingen av dom har velat somna utan närhet som små (en del barn sover ju så skönt själva redan från början, dock inte mina).
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag håller med inte_ung i den här frågan.

Själv sitter jag med min 5 veckors i bärsele. Han är så närhetstörstande att det är det enda som fungerar.

Min 2 åring var lika dan och sover sedan han var ett år i egen säng i eget rum. Men fortfarande kommer vi så fort han behöver.

Jag gillar att kramas med mina barn:)

Men andra gör som de vill men vänta ett litet tag tills han blir lite större.

Ha en bra dag!
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag skulle själv aldrig stå ut med att låta min bäbis ligga och skrika... Vi har gjort så här och det funkar super!
Våran snart 3 månaders tjej ligger i sin egen säng precis brevid våran, spjälskyddet är såpass lågt att hon ser över det och kan se att vi är där. Hon använder napp för att somna och för smidighetens skull så kan jag ligga i min egen säng och hålla nappen åt henne när hon tappar den. Hon somnar alltid inom 10minuter och alltid i sin egen säng!!!
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Detta är en sak som ni själva måste bestämma. Här har du min syn på det hela.

Vi bestämde redan från början att våra barn inte skulle behöva skrika sig till sömns. Vår nattningsrutin har hela tiden varit den samma, pyjamas, välling, somna i vår famn och sedan lägga sig i egen säng. Men ibland har det inte gått. De har vaknat varje gång de landat på kudden och då har vi plockat upp och låtit dom somna om hos oss och sedan lagt dom igen. Har inte det fungerat efter 2-3 försök så har de fått sova hos oss. Vi har helt enkelt tolkat det att de just den kvällen varit mer beroende av vår närhet.

Redan från början har vi fått kritik från vissa håll, att vi skämmer bort barnen osv. Men faktum är att om de har sovit i våra sängar 10-15 gånger totalt och med båda barnen inräknade sedan de föddes så är det allt!

Att natta dom själv är inga problem. Det gör jag på dagen och det fungerar även de kvällar antingen jag eller pappan är själv. Men det är så förbaskat mysigt att ha en sovande bebis i famnen! :love:

För mig är det otänkbart att "stöta bort" en bebis som vill vara nära. Att sova och att somna ska vara något positivt. Det kommer ändå perioder i deras liv där det är svårare för dom att somna pga tex separationsångest och drömmar.

/Timsetim
 
Senast ändrad:
Sv: Låta bebis skrika eller?

Redan från början har vi fått kritik från vissa håll, att vi skämmer bort barnen osv. Men faktum är att om de har sovit i våra sängar 10-15 gånger totalt och med båda barnen inräknade sedan de föddes så är det allt!
:rofl: Och jag som fortfarande ligger mitt i högen av ungar varje natt! :rofl: Det är jag, 7-åringen, 5-åringen och 3-åringen. I varierande grader av oordning. :D
Kritiken från mormor har börjat tystna för några år sen. Hon orkade väl inte hålla på stackarn. Jag sa bara att de får sova i eget rum när de vill (mellanbarnet har ibland velat sova i eget rum och då gjort det). Och jag har inte hört om nån 18-åring som delar säng med mamma och småsyskon. :D
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

En så liten bebis kan inte hantera stressen som det innebär att inte få gehör för sina signaler (skriket). Ett äldre barn (runt ett halvår) kan bättre hantera stressen och då är det mer upp till föräldrarna om de tycker att det är OK med "skrikmetoder". Vikke har aldrig fått skrika sig till sömns och i min släkt är det många som tycker att jag är löjlig, men jag är sådan att jag rusar till undsättning så fort jag hör Vikke ligga och gråta/skrika. Jag och hans pappa är ju den enda garantin han har för överlevnad. Jag vill aldrig att han ska tvivla på att vi finns där för honom när han som bäst behöver oss.

Nej, jag skulle säga att en några veckor gammal bebis aldrig ska behöva skrika sig till sömns. Naturligtvis är det upp till föräldrarna, men ser man till resultat av diverse studier så är det först uppemot halvåret som en bebis kan lugna ner sig själv på ett bättre sätt. Nu har vi tur med Viktor, han har alltid kunnat somna själv utan skrik, han knölar till sitt lakan, grymtar någon gånger och somnar som en stock, men till en början delade han säng med mig, eftersom han protesterade mot att ligga själv i sängen.

Hoppas att ni hittar en lösning som passar er :cool: !
 
Sv: Låta bebis skrika eller?

Jag skulle inte låta N ligga och skrika, dels för att jag håller med inte_ung om vad hon skriver, dels för att mitt hjärta inte skulle klara av att lyssna på hans skrik.
Jag skulle inte klara av att gå in var 5:e minut och titta på hans tåriga, snoriga, förtvivlade ansikte och bara gå där ifrån, utan att plocka upp, trösta och vagga.

N sover i vår säng nu (han är tre månader) och vi är överens om att han ska ligga kvar där ett tag till.
Så småningom ska vi försöka ha honom i egen säng i vårt rum.
När det sedan är dags för eget rum kommer det bli under förutsättningarna "jag lämnar en lampa tänd, så kan du komma in till oss om du vaknar och inte kan somna om"...typ...
Det är mysigt med barn i sängen och de lär ju inte ligga kvar där tills de flyttar ut i alla fall...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 654
Senast: Badger
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 157
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Tvååringen är inne i nån självständighetsprocess av nåt slag. Inget oroande och lär säkert gå över. Men kvällarna orkar jag bara inte...
Svar
19
· Visningar
3 268
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 604
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp