Sv: Lastbilschaufförer
Det beror ju på hur man jobbar
Sysslar man med långturer i europa kan det ju bli lite besvärligt. Kör man spetsvändningar så här man ju relativt fasta tider osv.
Det är sant förstås, men några långturer är inte aktuellt för mig, sen jag läste YKB tyckte jag det där med utlandstrafik verkar väldigt bökigt med alla regler hit och dit. :P
Fördelen måste väl vara att man kan gneta ihop pengar till en alldeles egen hästlastbil och dessutom ha körkort för att få köra den?
A'a just ja, men kan det finnas någon mer fördel?
Tänker du på dom som kör slakteribilen?
Nä, skulle aldrig palla att köra den själv är för blödig.
Just hästarna är det minsta bekymret med att jobba natt, de ser bra i mörker och uppskattar att man rider ut i mörkret. Att husse inte ser gör att man får lita på sin häst.
Upplevde att där var rätt mycket hästfolk man råkade på när man fick tillfälle att språka några ord med kollegor, då främst travfolk av nån anledning. (körde ICA)
Enklast vid skiftbytena tyckte jag var att man la sömnen så lika som möjligt, så efter em/natt så sov jag efter jobbet och vid morgon/fm så sov jag före jobbet och red efter.
En stor nytta av att köra i trafiken på det sättet är att man på riktigt förstår vad plats fordonen tar och vilken hänsyn som behövs. Och också vilken hänsyn som är rimligt att begära av lastbilar och bussar när de ska köra om mig när jag kommer med häst och vagn.
Hamnar man i diskussion med med en sån chaufför så kommer det alltid till sist ett :-Du har ingen aning om hur det är att sitta bakom ratten i ett sådant här fordon. Då är det rätt bra att kunna svara:- Nu pratar du som du har förstånd till!
Sen är det mer som har utvecklat mig som person, att kunna ta det lugnare oavsett vad som händer och hur det krånglar är en grej. Blir liksom inte färre pallar som välter för att man låter sig stressas av att en välter.
Likaså att inte försöka köra fortare och ta mer risker bara för att transportledarna ringer och undrar var fan man är. Det är deras problem om de satt av för lite tid, inte mitt. Har jag senanmält och dessutom kört på samma tid eller endast lite längre än ordinarie förare, då har jag gjort mitt jobb!
Ta det lugnt i trafiken!
Ptr
Jag har inga egna hästar utan rider på ridskola och de har bara lektioner på kvällarna och när jag jobbar natt så börjar jag oftast på kvällen.
Jag har också upptäckt sen jag gjorde min yrkesförarutbildning så har jag fått mer förståelse och tålamod för lastbilar. Kan utan problem ligga kvar bakom en som ligger i 80 på 90-väg i min personbil, såvida jag inte ska långa sträckor, men det är sällan så det lönar sig att ligga kvar bakom och inse att bilen dessutom går billigare.
Det låter skönt, jag har en tendens att stressa upp mig lite när trallarna inte vill göra som jag vill eller har tyckt det varit roligt att välta. Fast vissa saker har berott på att det är jag som har missat t ex ett band runt returbackarna och då drar jag en suck och är sur på mig själv typ.
Sen gör jag inte om det misstaget igen.
Dessutom kan jag bli alldeles till mig om jag inser att min högerfot har smugit sig tung. Jag oroar mig för att jag kan åka dit för att jag har "spikar" som visar att jag kört för fort och sen bromsat in.

Bäst är när jag kan använda farthållaren, men på kurviga vägar med mycket vilt.. nej tack.
Det går inte fortare för att man t ex gasar och sen blir de inte så glada att bränsleräkningen går upp. Sicken dilemma. Jag kör efter vad skyltarna säger och vilken typ av väg det är förstås.
Det är ju 80 på 90 & 100 väg, fast på motorvägen utan släp är det 90 som gäller.
Det är några på åkeriet som tror att man får köra i 90 på 100 vägar som inte är motorväg. Så fel de har.
Ja, jag ska ta det lugnt i trafiken, ska ut i natt och jag har sovit skitdåligt. Varit varmt, så det får bli till å vila innan jag ska börja och sen försöka ta igen sömnen imorrn.
Jag har kört lastbil i perioder sen jag fick mina tunga behörigheter 1989.
Att köra dagtid är som vilket annat jobb som helst, med lediga kvällar då man hinner se både hästar och vänner litegrann. Sen beror det ju lite på vad man får för schema, många gånger är det 4+10 timmar, vilket ger kortare lediga kvällar men en extra ledig dag i veckan.
Att ligga ute och köra veckovis är en upplevelse i sig (jag körde i södra delen av Sverige, söder om E18 plus ett gäng avstickare till Norge (Osloregionen) och Danmark) och jag skulle inte vilja vara utan det året (1995), men det var HELT okompatibelt med att ha hästar hemma.
På söndag börjar jag min femte sommar som semestervikarie på samma åkeri, där jag kör och vänder/byter bil 4 nätter i veckan. Min uppfattning om nattjobben är att det är finjobb som ger bra pengar, men jag sover sämre på dagtid vilket kräver fler timmars sömn och då också gör att jag i princip bara hinner vinka åt mina hästar de dagar jag jobbar. Här är också ett av skälen till att jag bara kör som semestervikarie och gör annat på vintrarna (pluggar mm)
Dagtiden vet jag att den är ungefär samma som vilka andra jobb som helst, när jag praktiserade var det dagtid som gällde och det tyckte jag fungerade fint. Dessutom gillar jag dagtiden mer då jag är social av mig.
Träffar inte så mycket folk på nätterna som man gör på dagarna, inte min runda i alla fall.
Det kan jag förstå, det blir riktigt fina pengar. Jag jobbar i 4 veckor och de två första veckorna är 4 nätter, men de två sista är 5 nätter och jag hoppas verkligen att jag kan få ihop det för kör och vilotidernas skull. Fast jag har märkt att rundan tar längre tid nu när jag inte riktigt kommit in i dom rätta knycken på hur man ska göra för att tjäna tid, men det kommer.