Lastbilschaufförer

Sv: Lastbilschaufförer

Skulle kunna vara H läget som är det manuella, bara det att när du inte tvångsväxlar så växlar den själv i alla fall, det är därför det blir en växel i taget. Nånstans kan det vara några lättillgängliga knappar eller så är det själva spaken som ska knuffas framåt eller bakåt.

Eller så är H läget du ska peta i när du kommer mot den där backen. Du får prova.


Vad är det för bil du sitter i!

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

H läget heter visst AH, och då går den igenom VARENDA växel, så det blir lite mer effektiv/snabbare, så därför jag tror det läget är bättre vid körning av tungt släp. Det går väl att byta växel genom att föra spaken mot sig eller bort från sig, men det stoppar inte bilen från att få för sig att den ska växla när den kommer upp i ett visst varvtal, sen spelar det ingen roll om det är backe eller plan mark, den ska växla ändå! :O

Har fått öva start i backe när den fick för sig att växla fast jag försökte bibehålla samma varvtal för att den inte skulle växla.. :/

Sitter och kör en Scania P310 i vanliga fall, men har även kört Scania P320 som var helautomat, men Scanias automatlådor är ingen höjdare tyvärr.. Jag kan köra en Scania R440 om ordinarie bilen krånglar, fast den är då större och har boggie. Inte så smidigt när man vill vara liten och smidig..
 
Sv: Lastbilschaufförer

Förresten är det någon som vet hur det funkar om man blir sen och då jobbar övertid, alltså hur det blir med arbetsmiljölagen osv då?
Som t ex igår jag hade inte förutspått att jag skulle bli stående i en timme och vänta på att en väktare skulle hämta sina nycklar, som han glömt på kontoret. Finns det undantag?
Hittar inget om det på nätet och vet inte vart jag bör vända mig för att få reda på fakta. :confused:
 
Sv: Lastbilschaufförer

Det går att lösa med att man delar vilan, är de sena så säger du helt enkelt att då kommer bilen att stå här ivägen i en timme för annars kommer jag inte hem med bilen i natt.

Å andra sidan så är väntetiden arbetstid och är det seriöst planerat så ska där finnas rimliga marginaler.

Sätt upp en egen körjournal där du antecknar allt sådant, både det som funkar och inte så att du kan gå tillbaks om det blir kontroll eller nån ifrågasätter. Löpande anteckningar som verkligen fylls i löpande har ganska starkt värde om det bli tjafs.

Jo där är nåt med undantag som täcker en del fånigheter. Men vägarbetstidslagstiftningen är arbetsgivarens sak och de ska kunna detta! Jag har lite för dålig koll för tillfället.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Aha, jag var lite tveksam om jag skulle satt färdskrivaren på sängen eller inte medan jag väntade på väktaren, men jag ändrade aldrig för jag trodde inte det skulle ta så lång tid att det skulle vara lönt, men det tog en timme sen när jag satte mig i bilen igen och tittade på vad annat arbete hade räknat.

Fast det är inte planerat att ett larm ska gå och vaktbolaget är osmidiga att ha å göra med på telefon, hinner knappt en börja prata med någon innan väktare hinner dit. Första ska man göra knappval och sen ska man stå i kö för att alla handläggare är upptagna.. kostar dessutom 2000:- om väktare kommer, å sen att det ska ta en timme när han väl är där.. så surt..

Marginaler har vi på si så där 20-30 min men inte timmantal, som det råkade bli.. som grädde på moset den kvällen råkade jag backa in i ett staket och hann inte bromsa i tid, så ena spegeln ramla av och hängde i sina kablar. Tog en stund innan jag hittade ett alternativ om hur jag skulle göra. Ville i första hand slippa kapa kablarna men hittade inget att binda upp spegeln med.. typiskt.

Känns ibland som om jag inte ska hålla på att jobba då det verkar som jag har sönder både mig själv och bilen... :(
 
Sv: Lastbilschaufförer

Tar de så bra betalt så kan de vänta lite. Och sätter du på rast så tar du rast. Rast är i alla fall inte arbetstid.

Klart de är snabba att åka ut, det är då de får betalt.

Blev stående på det sättet utanför DHL en gång bara för att ICA vägrar att ha likadana fraktsedlar som alla andra och vakten inte godkände den. Första gången det hände så väntade jag, i tre timmar! Blev röra det med bil som ej kom till andralasset, gods som inte kunde lastas ut, tomgods kvar på bilen mm.
Efter det så anmälde vi bara att vi inte fått lasta och sen åkte vi därifrån, ICA eller om det var GDL ville inte ta i problemet fören det kostade extrabil för att hämta lite kaffefilter.

Så där bör finnas nån form av rutiner när det krånglar. Här kanske vaktebolaget har en inställelsetid i kontraktet, nåväl, vakten var på plats, men sen vart det segt.


Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Sådan tavla har jag med gjort. Var en stolpe so stod fånigt till där man skulle vända för att kunna backa intill. Blev varnad för den men vart bara tvungen att hitta den själv.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Aha, jag var lite tveksam om jag skulle satt färdskrivaren på sängen eller inte medan jag väntade på väktaren, men jag ändrade aldrig för jag trodde inte det skulle ta så lång tid att det skulle vara lönt, men det tog en timme sen när jag satte mig i bilen igen och tittade på vad annat arbete hade räknat.

Sånt ska man ALDRIG sätta rast för. Att du får vänta är arbetstid. Det är din arbetsgivares problem, inte ditt :banghead:
 
Sv: Lastbilschaufförer

Tar de så bra betalt så kan de vänta lite. Och sätter du på rast så tar du rast. Rast är i alla fall inte arbetstid.

Klart de är snabba att åka ut, det är då de får betalt.

Blev stående på det sättet utanför DHL en gång bara för att ICA vägrar att ha likadana fraktsedlar som alla andra och vakten inte godkände den. Första gången det hände så väntade jag, i tre timmar! Blev röra det med bil som ej kom till andralasset, gods som inte kunde lastas ut, tomgods kvar på bilen mm.
Efter det så anmälde vi bara att vi inte fått lasta och sen åkte vi därifrån, ICA eller om det var GDL ville inte ta i problemet fören det kostade extrabil för att hämta lite kaffefilter.

Så där bör finnas nån form av rutiner när det krånglar. Här kanske vaktebolaget har en inställelsetid i kontraktet, nåväl, vakten var på plats, men sen vart det segt.


Ptr
Ugh, det är så tråkigt när sånt händer oavsett vad det gäller. Ska nog föra en liten loggbok när det händer grejer som tar upp tid och gör en försenad så jag själv vet, som du nämnde tidigare tror jag det var. :)

Sådan tavla har jag med gjort. Var en stolpe so stod fånigt till där man skulle vända för att kunna backa intill. Blev varnad för den men vart bara tvungen att hitta den själv.

Ptr

Det är så typiskt, har backat ner där flera gånger, men just den kvällen/natten skulle jag vara för nära staketet. Tur det gick som det gick i alla fall.
Nu har det inte hänt något mer än det tack och lov, men jag känner mig lite skyldig till att fixa spegeln då inget har hänt än, men vet inte hur det måste gå tillväga för att försäkringar osv ska gälla.
Det är egentligen bara till att fixa fästen, men men får se vad de säger när de säger nått. Spegeln ligger hel på golvet i passagerarsidan och väntar på att få bli monterad igen.


Sånt ska man ALDRIG sätta rast för. Att du får vänta är arbetstid. Det är din arbetsgivares problem, inte ditt :banghead:

Varför så arg? :( Jag sa att jag BARA funderade på det, gjorde det ALDRIG.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Jodå, i princip har du rätt.

Men att ta rasten när det passar och då verkligen ta rast är väl ändå en mellanvariant där man kan vara lite flexibel.

Men har jag rast så har jag rast, då får vakten vänta. Och förklarar man läget från början så har det inte varit nåt problem med det.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Jodå, i princip har du rätt.

Men att ta rasten när det passar och då verkligen ta rast är väl ändå en mellanvariant där man kan vara lite flexibel.

Men har jag rast så har jag rast, då får vakten vänta. Och förklarar man läget från början så har det inte varit nåt problem med det.

Ptr

Det är en stor skillnad att "anpassa" rasten och att sätta på rast när det egentligen är arbete.

Det finns ju ett stort antal förare som faktiskt förutsätts jobba på sin rast. De skänker mer än en månadslön/år och person till sina arbetsgivare och bidrar till lönedumpning.

Snacka om att binda ris till egen rygg :banghead::banghead::banghead:
 
Sv: Lastbilschaufförer

Jodå, och jag har vickat på sådana turer, Men även om åkaren låtit rätt grinig när jag meddelat sådär tre timmar i förväg att där inte finns tid för andralasset. Möjligtvis för att lasta.

Så har det stått en förare och väntat när jag kommit tillbaks, och inga sura miner efter det. Det vart inte jag som fick några varma fiskar av detta i alla fall.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Jodå, i princip har du rätt.

Men att ta rasten när det passar och då verkligen ta rast är väl ändå en mellanvariant där man kan vara lite flexibel.

Men har jag rast så har jag rast, då får vakten vänta. Och förklarar man läget från början så har det inte varit nåt problem med det.

Ptr

Känns bra att vara inne på rätt spår i alla fall, nu gäller det bara att hitta rätt i djungeln också. ;)

Förresten, du råkar inte veta om det här med förkortad vila som ska tas igen tredje veckan. Gäller det även om du reducerar dygnsvilan eller gäller det bara veckovilan? Hittar inga bra svar och tänkte om någon vänlig själ kunde hjälpa mig hitta rätt, vill absolut inte göra fel och sen få betala böter för att det blivit fel. :crazy:

Det är en stor skillnad att "anpassa" rasten och att sätta på rast när det egentligen är arbete.

Det finns ju ett stort antal förare som faktiskt förutsätts jobba på sin rast. De skänker mer än en månadslön/år och person till sina arbetsgivare och bidrar till lönedumpning.

Snacka om att binda ris till egen rygg :banghead::banghead::banghead:

Fast är det inte redan pressat som det är med alla utlänningar som kör billigare än vad vi svenskar gör som måste följa alla lagar och regler?
Själv ser jag det inte som ett hinder att jag t ex jobbar lite på rasten, men istället kanske behöver gå på toan i 15min (vilket händer, då jag har IBS (irriterad tarm) = inte roligt) så då går det på ett ut tycker jag i alla fall.

Nu har jag i alla fall börjat ta mina raster som rast. Inte lätt att veta allt i början. :)
 
Sv: Lastbilschaufförer

Själv ser jag det inte som ett hinder att jag t ex jobbar lite på rasten, men istället kanske behöver gå på toan i 15min (vilket händer, då jag har IBS (irriterad tarm) = inte roligt) så då går det på ett ut tycker jag i alla fall.

Det där är att "anpassa" rasten så att den passar ens eget syfte. Det är något som i princip alla chaufförer gör. Kan jag undvika att ta min rast på en busshållplats "in the middle of nowhere" så gör jag ju det.

Det är otroligt många chaufförer som inte ser det som ett hinder att jobba på rasten. Det man inte tänker på är att det faktiskt faller bort 8 heltidsjobb/100 chaufförer som jobbar på rasten och inte får betalt för det.

Det är jättemånga förare, speciellt inom distribution, som inte har sina raster. Deras turer läggs så tight att de inte hinner ta dom men de måste trycka rast och skriva det i sin tidrapportering. Dessutom får de inte betalt för den tiden. Vilket i praktiken innebär att åkaren får en extra årslön att stoppa i egen ficka om denne har 12 anställda :banghead:
 
Sv: Lastbilschaufförer

Springa på dass i samband med lastning eller lossning är inget jag ens satte på rast för. Vilka kontorsråttor stämplar ut för det?

Gör man det i samband med annat stopp så verken syns det eller att det kostar tid. Och bättre då att gå i förebyggande syfte i stället för att behöva stanna nånstans.

Är man riktigt fullifan så begär man inte påskrift förens man gjort vad man ska.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Det där är att "anpassa" rasten så att den passar ens eget syfte. Det är något som i princip alla chaufförer gör. Kan jag undvika att ta min rast på en busshållplats "in the middle of nowhere" så gör jag ju det.

Det är otroligt många chaufförer som inte ser det som ett hinder att jobba på rasten. Det man inte tänker på är att det faktiskt faller bort 8 heltidsjobb/100 chaufförer som jobbar på rasten och inte får betalt för det.

Det är jättemånga förare, speciellt inom distribution, som inte har sina raster. Deras turer läggs så tight att de inte hinner ta dom men de måste trycka rast och skriva det i sin tidrapportering. Dessutom får de inte betalt för den tiden. Vilket i praktiken innebär att åkaren får en extra årslön att stoppa i egen ficka om denne har 12 anställda :banghead:
Faller bort 8 heltidsjobb? Hur tänker du nu? Försöker hänga med i tankarna här, men är inte helt hundra på vad du menar. :crazy:

Oh sjutton att det var så inom distributionen visste jag faktiskt inte, kanske är mer vanligt på andra ställen än dom jag varit på hittills. Där jag varit och där jag jobbar nu så tar de sina raster.
Fast om man kör distribution och körtiden inte kommer upp i 4,5 timme så är det rast efter 6 timmar som gäller, kanske det många i trafikledningen planerar efter? O_o

Jag har inte ens börjar köra dagskift än, så jag vet inte riktigt vad som väntar mer än massa fraktsedlar osv. Det är relativt lugnt med det jag håller på med just nu - en fast runda.

Springa på dass i samband med lastning eller lossning är inget jag ens satte på rast för. Vilka kontorsråttor stämplar ut för det?

Gör man det i samband med annat stopp så verken syns det eller att det kostar tid. Och bättre då att gå i förebyggande syfte i stället för att behöva stanna nånstans.

Är man riktigt fullifan så begär man inte påskrift förens man gjort vad man ska.

Ptr

Jag har aldrig tagit rast bara för att jag gått på dass, men visst sjutton kunde man gå på toan lite längre om det varit en hård dag. Nu för tiden gör jag det jag ska och sen väntar på klartecken att det är fritt att återgå till arbetet.

För mig återstår det att se hur det blir att jobba dag, kommer bli mycket intressant. :)
 
Sv: Lastbilschaufförer

Igår testade jag hur det var att backa med släp ingen och konstaterade att jag är ringrostig så det bara smäller om det, men övning ger färdighet antar jag. :)
 
Sv: Lastbilschaufförer

Allt obetalt jobb folk gör på sina raster motsvarar en hel massa tid som hade krävt fler anställda.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Aha, det är så det menas. Jo det är ju klart, fast även om det krävt en anställd till hade det funnit pengar att köpa in en bil till eller ska man då vara två som åker med samma bil samtidigt? *en funderare*
 
Sv: Lastbilschaufförer

Igentligen är det inte dyrare med gubbetur, bara bytet kan göras på bra sätt.

Tiden för att köra fram eller tillbaks, antingen till hemmet eller till där bilen är stationerad är arbetstid, värt att tänka på. Ska även det knappas in i färdskrivaren.

Om det som går som övrigt arbete eller körtid vet jag inte, är inte påläst om det.

Ptr
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 208
Senast: Tualma
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 547
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp