Sv: Lastbilschaufförer
YKBn är på minst 140 timmar, på den tiden bör man kunna reglerna. Tom jag som kör buss i linjetrafik som inte omfattas av KoV måste kunna reglerna och får de dessutom upprepade på fortbildningen (35h inom 5 år).
Jo, reglerna känner jag till men de gick inte igenom vad som gäller när du arbetar natt. De antog väl att inte så många skulle göra det?
Du ska ha schemalagd arbetstid annars har du i princip ständig jour och då utgår en helt annan lön..
Jo jag blir faktiskt lite hånfull när du skriver:
Hur svårt är det att söka på >transport fack< ?
Har du gått YKB så har de pratat om både facket och åkeriföreningarna, annars har du gått en otroligt dålig utbildning och bör kontrollera hos Transportstyrelsen att de som utbildat dig verkligen är behöriga.
Jag har gått YKB KoV och Lastsäkring under året (jag tillhör de som har hävdvunnen rätt) och vi diskuterade även Vägarbetstidslagen under KoV.
Om du ska vara hånfull får jag be dig sluta skriva för jag tänker inte ta skit!
Här försöker jag få lite hjälp att förstå och jag har det svårt för vissa saker ibland, ingen är väl expert på allt heller??
Jag är ny. Det är mänskligt att glömma också. Jag fick inte lastbilsjobbet direkt när jag slutade skolan (ont om jobb) utan långt senare, så nä allt är inte färskt i mitt minne, jag behöver påminnas lite och uppdatera gammal data. Vilket mycket redan har kommit tillbaka. För behöver du inte använda informationen så glömmer du den eller åtminstone delar av den.
Du vet inte allt om mig och du dömer baserat på det lilla jag skrivit och berättat och du har dömt helt fel. Vill du att jag ska dra hela historien och allt jag kan istället för att fråga efter sånt som jag är osäker på och som i det här faller rör nattarbetet för det var sådant de inte tog upp i skolan.
Jag söker informationen själv och hittar inget bra om det på transports hemsida (min morfar hjälpe mig hitta, ja jag har svårt med google, när jag sökte hitta den massa konstiga sidor som inte kändes rätt, vet heller inte vad jag gjorde för fel

..), så eftersom jag inte hittar någon information får jag väl fråga efter den? Trodde vi levde i ett land där frågan var fri och att man inte skulle bli dömd och hånad för det.
JA, vi tog SJÄLVKLART upp Kov 4,5timme sen 45min rast å ytterligare 4,5timme sen måste du ha dygnsvila 11timmar, så sen kommer veckovilan också och reducerar man någon vila ska den kompenseras senast den tredje veckan.
Körtid per dag får vara 9timmar och får utökas till 10timmar två gånger i veckan. En vecka får du ha max 56timmars körtid och 90timmars körtid på två veckor.
Ja, det enda vi tog upp om vägarbetstidslagen var att du kan jobba i 6 timmar sen MÅSTE du ta rast och att den lagen tar ÖVER KoV om du inte kommer upp i KoVs timmar osv. De gick inte in i minsta detalj om vad som gäller i vägarbetstidslagen var mest övergripande.
NÄ, jag vet fortfarande inte hur det hänger ihop med de där 10 timmarna mellan 00-05, det är ju bara 5 timmar, hur kan man då jobba 10??

Jag jobbar ju över midnatt, aldrig sammansatt 10 timmar på samma dygn så jag hänger inte med därför jag frågar efter just detta inte något annat, för jag får inte ihop matten i mitt huvud. Har aldrig varit nått geni och kommer aldrig bli det heller.
Vidare har jag inte stenkoll på vad som gäller när man BLANDAR reglerna, för det är just det som det känns att mitt nuvarande arbete gör och då frågar jag för att jag är osäker. Är det fel att vara osäker nu också? Jag kan inte hjälpa att min osäkerhet grundar sig i hur jag är som individ.