Lastbilschaufförer

Sv: Lastbilschaufförer

Då får du läsa på bättre!

Vägarbetstider samt vil och körtider.

Om du ska jobba längre än 9h tror jag det var så måste rasten vara minst 45 min inom 6h arbete även om du då redan tagit en kvart så blir det 45 min igen i alla fall.

Är lite rörigt innan man kommer in i det, men lyckas du göra rätt från början så att det sitter i ryggmärgen så är det skönt att kunna luta sig mot regelverken.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Finns broschyrer att läsa och sidor på nätet.

Och vägarbetstiderna gäller allt arbete i trafiken. Så fan vet om inte tex vårdpersonal hör dit de med om de åker mellan gamlingarna!

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Det är arbetstidslagen, det där med nattarbetet!

De flesta åkerier har dålig koll på det.

Ta å slå en signal till Transport, det är de som ger dispensen.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Ja men det är en annan sak om du kör personbil, inte alls lika hårt eller samma tider.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Snackade lite med en kille som jobbar på trafikledningen på mitt jobb. De har ingen dispens, men hur räknas dom där 10 timmarna då? För mellan 0-5 är det 5 timmar? Jag förstår inte riktigt, hur kan man jobba 10 timmar om det bara är 5? :crazy:
 
Sv: Lastbilschaufförer

Om en del av din arbetstid infaller under klockslagen 00-05 så räknas det som nattarbete. Så du kan jobba 00-10, 01-11 osv. Eller 04-14.
 
Sv: Lastbilschaufförer

KL

Vilken rolig och intressant tråd! Jag pluggar själv tills lastbilschaufför nu och tänker följa tråden febrilt. Verkar få svar på många frågor här. Tack! :D
 
Sv: Lastbilschaufförer

Va roligt, själv har jag märkt att det är många frågor å det åkeriet jag jobbar på är inte det bästa på att tala om vad som gäller, så mycket har jag fått fråga efter. Som t ex tidbok, hur man tvättar av bilen, fyller på spolarvätska osv. Inte lätt när man inte vet hur sakerna fungerar.
Fast kollegorna är vänliga och hjälper till att svara på frågorna de kan. Det är förstås bra att ha lite koll också. Många frågor dyker upp senare när man väl börjat jobba, gjorde det för mig i alla fall. :)
 
Sv: Lastbilschaufförer

Förstår fortfarande inte riktigt. Känner mig förvirrad.
Jag jobbar mellan 18-5 (ibland blir det senare). Har närmare 5 timmars körtid på min runda och sen ca 20 stopp som tar mellan 5-20 min beroende lite på å så 45 min rast på det. :/
 
Sv: Lastbilschaufförer

Då får du läsa på bättre!

Vägarbetstider samt vil och körtider.

Om du ska jobba längre än 9h tror jag det var så måste rasten vara minst 45 min inom 6h arbete även om du då redan tagit en kvart så blir det 45 min igen i alla fall.

Är lite rörigt innan man kommer in i det, men lyckas du göra rätt från början så att det sitter i ryggmärgen så är det skönt att kunna luta sig mot regelverken.

Ptr

Du måste ha 45 min vila efter 4,5 timme körning fördelat på antigen 15(+min) och 30 (+min) där 30 min ALLTID kommer sist eller 45 min sammanhängande.
vilket ger en obligatorisk vila på ett 9 timmars pass.

Om du har 10 timmar körning får du dessutom en motsvarande obligatorisk vila om 45 min efter 9 timmars körning.

Rörande nattarbetet får du INTE ha längre ARBETSTID än 10 timmar om du påbörjar arbetet mellan kl 2300 och 0500 enligt arbetsmiljölagen om inte BILÄGAREN har förhandlat bort detta i avtal med facket.

Jag som numera kör heltid i Norge (oftast sön em till fre em) har ingen tid alls till hästar och vänner utom på helgerna. Men en hund som åker med i bilen skulle fungera bra, förutom att dygnsvilan (läs sömnen) skulle få ta stryk pga rastning mm.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Förstår fortfarande inte riktigt. Känner mig förvirrad.
Jag jobbar mellan 18-5 (ibland blir det senare). Har närmare 5 timmars körtid på min runda och sen ca 20 stopp som tar mellan 5-20 min beroende lite på å så 45 min rast på det. :/

Då har du inga problem med arbetsmiljölagen.

Se bara till att du får en 30 min vila efter någon av 15-20 min stoppen innan du får besked av skrivaren om att det är dags för vila, så går du säker.
Mitt tips är att du gör till vana att sätta skrivaren på fyrkant/tillgänglig vid varje kortare lossning om 15 min, och sedan på säng/rast vid ett längre stopp/lossning på min 30 så slipper du ta "långa" 45 minutern, utan kan fortsätta köra och vara hemma 45 min tidigare en du brukar idag. Ta med några mackor eller köp en fralla på macken och ät medans du kör så spar du in tid helt lagligt.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Då får du läsa på bättre!

Vägarbetstider samt vil och körtider.

Om du ska jobba längre än 9h tror jag det var så måste rasten vara minst 45 min inom 6h arbete även om du då redan tagit en kvart så blir det 45 min igen i alla fall.

Är lite rörigt innan man kommer in i det, men lyckas du göra rätt från början så att det sitter i ryggmärgen så är det skönt att kunna luta sig mot regelverken.

Ptr

Jag har alltid 45 min rast annars får jag inte ihop det med körtiden, då den "nollställs" när man haft 45 min. Just nu delar jag upp det och har först en rast på 15 min och senare en på 30 min.

Så man behöver inte ha en rast på en timme, fick för mig det i och med arbetstidlagen (som jag fått en hum att den är något liknande som det är i andra arbeten, kanske har fel dock).

Javisst är det rörigt, jag är fortfarande inte helt hundra på om jag fyller i min tidbok rätt, men jag gör så gott jag kan för de var inte så bra på att förklara exakt hur den ska fyllas i. De förklarade hur den skulle fyllas i, men då körde jag bara ett extra pass innan jag började nattarbetet och då var det lättare, nu känner jag mig lite vilsen med hur rasterna ska fyllas i och hur noga det egentligen är. Då färdskrivaren registrerar både raster och körtiden, samt annat arbete. :/

Jag vill lära mig då detta är något jag kommer hålla på med i framtiden också. :)

Finns broschyrer att läsa och sidor på nätet.

Och vägarbetstiderna gäller allt arbete i trafiken. Så fan vet om inte tex vårdpersonal hör dit de med om de åker mellan gamlingarna!

Ptr

Sant, jag vet att jag fick söka på nätet efter vägarbetstidslagen. Jag vet att den skiljer sig från kör och vilotiderna. Fick med en jättebra broschyr när jag fick hem mitt digitala färdskrivarkort om kör och vilotiderna, den hade dock varit ännu bättre om de kompletterat med vägarbetstidslagen också.

Men man kan inte få allt, tur att det finns någon att rådfråga i alla fall.

Det är arbetstidslagen, det där med nattarbetet!

De flesta åkerier har dålig koll på det.

Ta å slå en signal till Transport, det är de som ger dispensen.
Transport? Är det facket för branschen eller?
Jag ska byta fack nu när jag vet att jag ska jobba som lastbilschaufför (är fortfarande medlem i Kommunal) men då jag inte riktigt vetat vilket fack det är som gäller, så har det inte riktigt blivit av.

Ja men det är en annan sak om du kör personbil, inte alls lika hårt eller samma tider.

Är det inte? Jag trodde det gällde samma. För på där jag jobbar kör de både lastbil och budbilar, budbilarna ska redovisa sin tid i tidboken istället (vilket vi som kör lastbil också ska göra för den delen) och det jag uppfattat så var det samma. Men alla är vi nybörjare i början, inte lätt å veta allt. :P

Du måste ha 45 min vila efter 4,5 timme körning fördelat på antigen 15(+min) och 30 (+min) där 30 min ALLTID kommer sist eller 45 min sammanhängande.
vilket ger en obligatorisk vila på ett 9 timmars pass.

Om du har 10 timmar körning får du dessutom en motsvarande obligatorisk vila om 45 min efter 9 timmars körning.

Rörande nattarbetet får du INTE ha längre ARBETSTID än 10 timmar om du påbörjar arbetet mellan kl 2300 och 0500 enligt arbetsmiljölagen om inte BILÄGAREN har förhandlat bort detta i avtal med facket.

Jag som numera kör heltid i Norge (oftast sön em till fre em) har ingen tid alls till hästar och vänner utom på helgerna. Men en hund som åker med i bilen skulle fungera bra, förutom att dygnsvilan (läs sömnen) skulle få ta stryk pga rastning mm.

Angående kör och vilotiderna så har jag koll, men det är när vägarbetstidslagen kommer in i bilden som det blir lite rörigt. För den tar ju över om man inte kommer upp i kör och vilotiderna, som om man inte har körtid på 4,5 timme så måste man istället ta rast efter 6 timmar osv.

Jag har fattat att det här är en hel vetenskap och jag försöker mer än gärna att förstå den, då det är viktigt. Vill inte åka dit för att det blivit något fel m.m.

Då har du inga problem med arbetsmiljölagen.

Se bara till att du får en 30 min vila efter någon av 15-20 min stoppen innan du får besked av skrivaren om att det är dags för vila, så går du säker.
Mitt tips är att du gör till vana att sätta skrivaren på fyrkant/tillgänglig vid varje kortare lossning om 15 min, och sedan på säng/rast vid ett längre stopp/lossning på min 30 så slipper du ta "långa" 45 minutern, utan kan fortsätta köra och vara hemma 45 min tidigare en du brukar idag. Ta med några mackor eller köp en fralla på macken och ät medans du kör så spar du in tid helt lagligt.

Färdskrivaren i bilarna jag kör är inställd på att så fort du stannar så slår den över till "annat arbete", så om jag ska ta rast får jag trycka tills sängen kommer fram. Jag tar alltid sammanlagt 45 min rast på min runda, uppdelat på först 15 min och sen 30 min.

Oftast så passar vi på att lasta om i flaket (ingen vet vad du gör på din rast), så man sparar in lite tid och slipper "rulla tummarna" och kan göra det t ex de där sista minuterna istället och kommer hem i tid också. :o
 
Sv: Lastbilschaufförer

Oftast så passar vi på att lasta om i flaket (ingen vet vad du gör på din rast), så man sparar in lite tid och slipper "rulla tummarna" och kan göra det t ex de där sista minuterna istället och kommer hem i tid också. :o

Får du betalt för rasten då?
Annars arbetar du gratis, vilket är synnerligen korkat!

JA, Transport är transportarbetarnas fack.

Hur svårt är det att förstå att du får jobba max 10 timmar om du arbetar en enda minut inom tidsintervallen 01-05 om inte företaget har dispens?

Jag tar min egen nattarbetstid för att förklara.
Jag har schemalagt arbete 16:15-03:00 med 45 min rast (rasten måste vara slut senast 23:00), alltså 10 timmar.
Transportplaneraren får inte lägga ut mer arbete än att det är rimligt att hinna inom den tiden men om det skulle hända något så man blir försenad får man, till skillnad mot KoV, överskrida den tiden.
Skulle jag då arbeta till 05 så får jag inte arbeta mer än 5 timmar till det dygnet vilket i princip innebär att jag inte får börja före 18:15 om jag tar rast innan 00, och inte före 19:00 om jag tar rasten efter 00.

Arbetstiden är all tid som är schemalagd minus rast

Det Pegasus63 skriver om att sätta skrivaren på väntetid rekommenderar jag dig INTE att göra, det blir garanterat dyrt om du blir stannad.

Hur har du lyckats ta lastbilskort och YKB om du har så dålig hum om detta?
 
Sv: Lastbilschaufförer

Inte såvitt jag vet, har inte fått min första lön än så jag vet inte. Men han som kör turen i vanliga fall (som jag kör åt nu när han har semester) sa att alla brukar jobba på rasten och sen i tidboken fyller de i extra de där minuterna istället. Så om vi säger att de jobbar på sin rast så och kommer hem låt säga 5, så skriver de att de slutade 5:45.
Jobbar inte hela rasterna heller och ibland har jag riktigt rast också, det beror lite på hur det går på turen.

Har de någon hemsida eller hur kan jag söka på t ex google för att hitta dem? Vet att jag försökte söka efter det en gång men hittade inte då och blev osäker på om det verkligen var rätt osv.

Nä jag har inte svårt att förstå, men ibland får jag inte ihop det helt enkelt och då frågar jag för att försäkra mig om att jag förstått rätt. Vill inte missförstå och är gärna en sån som frågar en gång för mycket istället för att det ska vara helt säkert att det blir rätt.

Jag vet inte heller hur min schemalagda tid egentligen är. Det enda jag vet är att vi börjar runt 18:00-18:30 och sen kommer vi hem när man levererat ut allt och ibland går det smidigt och ibland går det rent ut sagt fördjävligt och då blir man sen.

Vadå då YKB och lastbilskort är inte bara KoV och vägarbetstidelagen finns mycket annat. ;)
Det är väl inte alla som har stenkoll på allt i början? Å så dålig hum har jag inte som du verkar tro, det är bara vägarbetstidslagen som ställer till det för mig har inte 100% koll på den. Det är mest det här med nattjobbet som ställt till det, dagen är inga problem den kan jag, men natten.. :/
Vi fick inte lära oss KoV och vägarbetstidslagen om vad som gäller på natten i skolan, de var bara vad som gällde på dagen som de tog upp, så nu försöker jag lära mig i efterhand och söka informationen så det inte blir något fel.

Alla är vi nybörjare någon gång och då är det inte fel att fråga någon som vet eller?? Blir väldigt osäker nu eftersom jag tolkar din text lite åt det hånfulla hållet (speciellt den där sista meningen) så jag vet inte om du menar väl eller hånar mig......... :crazy: :(
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbilschaufförer

YKBn är på minst 140 timmar, på den tiden bör man kunna reglerna. Tom jag som kör buss i linjetrafik som inte omfattas av KoV måste kunna reglerna och får de dessutom upprepade på fortbildningen (35h inom 5 år).
 
Sv: Lastbilschaufförer

Du ska ha schemalagd arbetstid annars har du i princip ständig jour och då utgår en helt annan lön..

Jo jag blir faktiskt lite hånfull när du skriver:
Har de någon hemsida eller hur kan jag söka på t ex google för att hitta dem? Vet att jag försökte söka efter det en gång men hittade inte då och blev osäker på om det verkligen var rätt osv.

Hur svårt är det att söka på >transport fack< ?

Har du gått YKB så har de pratat om både facket och åkeriföreningarna, annars har du gått en otroligt dålig utbildning och bör kontrollera hos Transportstyrelsen att de som utbildat dig verkligen är behöriga.

Jag har gått YKB KoV och Lastsäkring under året (jag tillhör de som har hävdvunnen rätt) och vi diskuterade även Vägarbetstidslagen under KoV.
 
Sv: Lastbilschaufförer

YKBn är på minst 140 timmar, på den tiden bör man kunna reglerna. Tom jag som kör buss i linjetrafik som inte omfattas av KoV måste kunna reglerna och får de dessutom upprepade på fortbildningen (35h inom 5 år).

Jo, reglerna känner jag till men de gick inte igenom vad som gäller när du arbetar natt. De antog väl att inte så många skulle göra det?

Du ska ha schemalagd arbetstid annars har du i princip ständig jour och då utgår en helt annan lön..

Jo jag blir faktiskt lite hånfull när du skriver:

Hur svårt är det att söka på >transport fack< ?

Har du gått YKB så har de pratat om både facket och åkeriföreningarna, annars har du gått en otroligt dålig utbildning och bör kontrollera hos Transportstyrelsen att de som utbildat dig verkligen är behöriga.

Jag har gått YKB KoV och Lastsäkring under året (jag tillhör de som har hävdvunnen rätt) och vi diskuterade även Vägarbetstidslagen under KoV.

Om du ska vara hånfull får jag be dig sluta skriva för jag tänker inte ta skit! :mad:

Här försöker jag få lite hjälp att förstå och jag har det svårt för vissa saker ibland, ingen är väl expert på allt heller??
Jag är ny. Det är mänskligt att glömma också. Jag fick inte lastbilsjobbet direkt när jag slutade skolan (ont om jobb) utan långt senare, så nä allt är inte färskt i mitt minne, jag behöver påminnas lite och uppdatera gammal data. Vilket mycket redan har kommit tillbaka. För behöver du inte använda informationen så glömmer du den eller åtminstone delar av den.

Du vet inte allt om mig och du dömer baserat på det lilla jag skrivit och berättat och du har dömt helt fel. Vill du att jag ska dra hela historien och allt jag kan istället för att fråga efter sånt som jag är osäker på och som i det här faller rör nattarbetet för det var sådant de inte tog upp i skolan.

Jag söker informationen själv och hittar inget bra om det på transports hemsida (min morfar hjälpe mig hitta, ja jag har svårt med google, när jag sökte hitta den massa konstiga sidor som inte kändes rätt, vet heller inte vad jag gjorde för fel :(..), så eftersom jag inte hittar någon information får jag väl fråga efter den? Trodde vi levde i ett land där frågan var fri och att man inte skulle bli dömd och hånad för det.

JA, vi tog SJÄLVKLART upp Kov 4,5timme sen 45min rast å ytterligare 4,5timme sen måste du ha dygnsvila 11timmar, så sen kommer veckovilan också och reducerar man någon vila ska den kompenseras senast den tredje veckan.
Körtid per dag får vara 9timmar och får utökas till 10timmar två gånger i veckan. En vecka får du ha max 56timmars körtid och 90timmars körtid på två veckor.

Ja, det enda vi tog upp om vägarbetstidslagen var att du kan jobba i 6 timmar sen MÅSTE du ta rast och att den lagen tar ÖVER KoV om du inte kommer upp i KoVs timmar osv. De gick inte in i minsta detalj om vad som gäller i vägarbetstidslagen var mest övergripande.

NÄ, jag vet fortfarande inte hur det hänger ihop med de där 10 timmarna mellan 00-05, det är ju bara 5 timmar, hur kan man då jobba 10?? :cautious:
Jag jobbar ju över midnatt, aldrig sammansatt 10 timmar på samma dygn så jag hänger inte med därför jag frågar efter just detta inte något annat, för jag får inte ihop matten i mitt huvud. Har aldrig varit nått geni och kommer aldrig bli det heller. :meh:

Vidare har jag inte stenkoll på vad som gäller när man BLANDAR reglerna, för det är just det som det känns att mitt nuvarande arbete gör och då frågar jag för att jag är osäker. Är det fel att vara osäker nu också? Jag kan inte hjälpa att min osäkerhet grundar sig i hur jag är som individ.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbilschaufförer

NÄ, jag vet fortfarande inte hur det hänger ihop med de där 10 timmarna mellan 00-05, det är ju bara 5 timmar, hur kan man då jobba 10?? :cautious:
Jag jobbar ju över midnatt, aldrig sammansatt 10 timmar på samma dygn så jag hänger inte med därför jag frågar efter just detta inte något annat, för jag får inte ihop matten i mitt huvud. Har aldrig varit nått geni. :meh:

Läs igenom det exempel jag skrev med mina arbetstider. :banghead:
 
Sv: Lastbilschaufförer

Den totala arbetstiden får inte någon tidpunkt under dygnet överstiga 10 timmar om man jobbar mellan 01-05.

Alltså ska man när som helst på dygnet kunna kolla 24 timmar bakåt och har du då arbetat mellan 01-05 får den totala arbetstiden inte överstiga 10 timmar.

Börjar du jobba 04:59 får din totala arbetstid inte överstiga 10 timmar enligt vägarbetstidslagen men börjar du 05:00 är det endast KoV som reglerar antalet arbetstimmar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 037
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 208
Senast: Tualma
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 547
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp