Sv: Lastbilschaufförer
Med kör och vilotiderna så är det föraren som biter i det sura äpplet om det fuskas. Med arbetstidslagstiftningen så är det åkeriet, såvida det inte är tydligt att föraren är den som inte följt det eller sagt ifrån när det inte fungerar.
Jo all dokumentation ska stämma överens! Även om du har flera arbetsplatser!
Sen kan de få för sig att där ska vara tid för säkerhetskontroll med när du satt i färdskrivarkortet. Men är där tillagt manuellt för annat arbete så är det ingen som ser att den tiden saknas.
Finns ett visst antal undantag som går att använda där med för att reda ut det om det krånglat men vet inte hur det ser ut.
Det som är riktigt illa är om tiderna i schemat ligger så att de är utanför det tillåtna redan från början och sen kanske helt utan marginal för triviala ting som att lossa och lassa dessutom.
En bra ramsa att komma ihåg när de ringer och undrar var fan man är är:- Jag kör i laglig hastighet och tar mina raster efter kör och vilotidslagstiftningen. Man upprepar bara detta, vad de än vill att man ska erkänna för stolligheter.
Fast då vill det till att det är sant också. Och det är det väl?
Ptr
Jo tack, det är ju därför jag inte vill göra några missar speciellt inte nu i början innan jag fått kläm på det hela och det kommer gå på rutin.
Fast om jag kommer till åkeriet och väntar på lastbilen från Götet, ska jag då sätta i färdskrivarkortet och ändra till tillgänglig då jag faktiskt inte jobbar och om det går över 15 min så blir det rast? Minns att man ska ändra till tillgängligsymbolen när man köar till att få lasta/lossa.
Jag har bara ett preliminärt schema här hemma och det står bara vilka dagar jag jobbar och där tiden borde stått står bara mitt telefonnummer (handskrivet). De som jobbar dagen har dock tider då de jobbar, ingen av oss som kör natt står våra tider.
Förvisso fraktar vi inte "vanligt" gods och jag fick genomgå en liten utbildning innan jag fick börja köra. Vet inte om jag får säga åt vilka vi kör åt (om det bryter mot bukes regler).
Sen ska vi egentligen ha trygghetslarm på oss, men någon har "supit" bort båda larmen och de tar tid innan de nya kommer.
Har vart några nätter nu som det hade känts bra om jag hade haft vetskapen att jag kan trycka på en larmknapp ifall något händer, känns väldigt otryggt att inte ha den tryggheten.
Råkade ut för en bil som körde om precis efter att jag och den kommit ur en rondell i ett 50-område. Den kör förbi och ligger kvar snett framför mig. Jag hör något smätta till på rutan och ser en kille som hänger ut genom passagerarsidan med nått "pistol" liknande i handen. (När jag berättade detta på åkeriet misstänkte de att det kanske rörde sig om en soft-air-gun.)
Jag blev rätt chockad och visste först inte vad jag skulle göra, sen blev jag bara arg och tutade på dem. Då stack de iväg i väldigt fart, men jag kom på precis när jag tutade att "tänk om de blir ännu surare då, vad gör jag då?". Å hade jag inte tutat hade jag kunnat ta reg. numret på saaben.
Sen körde jag till nästa stopp som var några meter bort bara och när jag backat intill och stannat, låste jag in i mig i hytten och storgrät. Ringde sambon för att rådfråga om vad jag skulle göra. Vågade inte ringa vårt åkeris journummer då jag var väldigt ledsen och knappt kunde prata.
Nu så här i efterhand så fattar jag inte varför jag inte tänkte på att ringa 112, jag hade ironiskt nog mött en polisbil strax innan det hände, men jag blev så låst i hjärnan att det bara fanns två alternativ - ringa sambon eller mamma.
Nu har det inte hänt något mer efter den här händelsen och jag berättade självklart om det så fort jag kom hem på morgonen (blev måttligt försenad pga söndrig liftdosa och fick vackert stå på backen och sköta liften).
Den natten var tisdagen den 9:e juli och det var en riktigt mardrömsnatt, allt som kunde gå fel gick fel typ. Lyckades smälla i smalbenet rejält när jag jagade en trall som försökte rymma när jag stod på backen och sänkte liften. Gjorde ont och kunde knappt gå på några minuter.
Jag lärde mig massor på mina misstag.
1: ha aldrig sönder liftdosan igen!
2: Ring 112 om det händer något allvarligt!!
Sen jag försöker alltid köra lagligt och enligt KoV. Jag tror det tar längre tid för mig då jag kör lagligt än för honom som kör normalt, för han ligger gärna i 90 på vägar där vi ska hålla 80. :/
Sen tror jag det kommer att gå galant för dig, för du är intresserad av att reda ut hur det ska vara!
Var rädd om det!
Tyvärr så är det nog inga genvägar, det är att läsa på själv. Frågar du femton stycken kommer du nog att få tjugo olika svar. Särskilt av dem som är motståndare till kontrollsystemen.
Är det nån väldigt enstaka förseelse så tycks det slinka igenom vid kontroll, men är det regelbundna överdrag på 6 min här och där, då är det pyrt värre i stället.
Ptr
Han som kör ordinarie i vanliga fall tyckte att jag lärde mig fort när han skulle lära upp mig om rundan, men det är som jag säger det underlättar om jag vet vad som gäller och är jag intresserad så lär jag mig.
Har lätt för att lära mig saker även om det kan vara svårt (tog tid innan jag lärde mig backa med släp). Dock var det mest för att jag hade skyhöga prestationskrav som jag omedvetet satt på mig själv (är en perfektionist), så när det inte gick perfekt som jag hade tänkt blev jag deppig och ledsen, fast det i själv verket var helt godkänt.
Nu ska jag lägga fram tidboken ur väskan så fort jag sätter i färdskrivaren, så jag inte glömmer att fylla i den.
Jag vet också att man ska "tömma" färdskrivarkortet var 28:e dag. Hur funkar det? För hade man haft t ex analoga färdskrivarblad så lämnar man bara in det 28:e bladet (det äldsta) och behåller de andra 27, men hur funkar det med den digitala eller skriver den över när det gått mer än 28 dagar?