Lastbilschaufförer

Sv: Lastbilschaufförer

Gäller det även när du har dygnsvila mellan passen (alltså slutar på morgonen och börjar igen på kvällen)? Det är här jag känner mig lite lost. :/
 
Sv: Lastbilschaufförer

Dygnet räknas 00-24.

Inom en del områden så kan de lägga brytpunkten i schemat någon annanstans men EU har, om jag inte minns fel, bestämt att det är 00-24 som gäller för KoV.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Gäller det även när du har dygnsvila mellan passen (alltså slutar på morgonen och börjar igen på kvällen)? Det är här jag känner mig lite lost. :/

JA, läste du exemplet med mina arbetstider så hade du sett det.

Det är därför arbetsgivaren MÅSTE ha dispens. Men många åkerier har ingen aning om det förrän de får grova böter vid en revision. Det kan gå så illa att åkeriet måste kursa för att böterna är så höga, och det är alltså inga böter till föraren utan till arbetsgivaren.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Rast ska vara rast, övrigt arbete övrigt arbete!

Så kallad sparad tid när man trixar är ett fanstyg! Man ska tänka på att även de som inte vill trixa ska kunna köra turen.

Dessutom så är fyrkanten också arbete, men kan räknas som rast om man tex sitter som andraförare och ska ta över och köra senare.

Där är en del mera undantag, men bäst är att hålla sig till att aldrig i helvete planera med undantag, är inte heller tillåtet som jag uppfattade det. Då finns det sen marginal i undantagen så att det går att reda ut det ändå om det krånglar.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Eller ännu hellre, de planerar så att de inte behöver dispens! Blir ganska lite extra tid trotsallt för det är bara arbetstiden som räknas i det regelverket, inte rasttiden.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Men när det gäller TS så har hon ju inte flera timmars rast per natt. Alltså är hon schemalagd mer än 10 timmar.

Att sen företaget uppenbarligen inte vet vad de sysslar med är ju nått annat.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Ta för vana att inte skämma bort trafikledningen med att du jobbar på rasten. Ät på en kvart och slumra lite en halvtimme. Oftast har man inte betalt på rasten och då ska man inte jobba, och har du betalt på rasten så har du betalt för att ha rast vilket då ska framgå på lönerapporten.

För lönerapporten/underlaget ska stämma med färdskrivare och ev tidbok, nära nog på minuten, alltid. Det är en del av det jobbet du får betalt för. Så fyll i och knappa in i färdskrivaren all administrativ tid med. Enklast är att sitta kvar i bilen och göra det medans kortet sitter i.

Det är lite lättare att begripa de två regelverken som så att det ena reglerar vilotider och raster, dvs när du inte arbetar. Det andra reglerar arbetatstid, dvs just arbetad tid.

De stämmer ganska bra ihop när man väl knäcker koden lite grann.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Dygnet räknas 00-24.

Inom en del områden så kan de lägga brytpunkten i schemat någon annanstans men EU har, om jag inte minns fel, bestämt att det är 00-24 som gäller för KoV.
Så KoV och vägarbetstidslagen följer alltså samma princip om jag förstått det hela rätt?

JA, läste du exemplet med mina arbetstider så hade du sett det.

Det är därför arbetsgivaren MÅSTE ha dispens. Men många åkerier har ingen aning om det förrän de får grova böter vid en revision. Det kan gå så illa att åkeriet måste kursa för att böterna är så höga, och det är alltså inga böter till föraren utan till arbetsgivaren.

Jag såg, men fick inte ihop det, jag är inget geni. :(

Behövs dispens verkligen om vi säger att det nu är schemalagt 10 timmar, men man blir försenad och det blir övertid? Då är det inte schemalagd tid. Hur räknas det då? :eek:
Jag har gods som måste lämnas ut, i värsta fall kan någon dö.

Ta för vana att inte skämma bort trafikledningen med att du jobbar på rasten. Ät på en kvart och slumra lite en halvtimme. Oftast har man inte betalt på rasten och då ska man inte jobba, och har du betalt på rasten så har du betalt för att ha rast vilket då ska framgå på lönerapporten.

För lönerapporten/underlaget ska stämma med färdskrivare och ev tidbok, nära nog på minuten, alltid. Det är en del av det jobbet du får betalt för. Så fyll i och knappa in i färdskrivaren all administrativ tid med. Enklast är att sitta kvar i bilen och göra det medans kortet sitter i.

Det är lite lättare att begripa de två regelverken som så att det ena reglerar vilotider och raster, dvs när du inte arbetar. Det andra reglerar arbetatstid, dvs just arbetad tid.

De stämmer ganska bra ihop när man väl knäcker koden lite grann.

Ptr

Så även om han som kör turen i vanliga fall säger att alla jobbar på rasten och sen fyller i andra tider i tidboken (alltså plussar på) så ska man fortfarande ha rast?
T ex, de jobbar på rasten och sen när de kommer hem säg 5:15, så skriver de att de slutade 6:00 istället för att de hade 45 min rast som de jobbade på.

Själv jobbar jag bara på rasterna när jag blivit försenad och vill hem, annars tar jag vanliga raster fast jag tar vissa raster som inte syns också t ex toabesök osv.
Det var lite surt när jag upptäckte att man måste ta minst 30 min för att färdskrivaren ska nollställas (den andra rasten). Så jag fick ta en rast till.. gjorde en nybörjarmiss helt enkelt.. nu gör jag inte om det misstaget :o

Oj, så tidboken måste stämma till 110% med färdskrivaren? :eek: Varför är det ingen på åkeriet som har nämnt detta? Nu blir jag jätteorolig för om jag blir stoppad och det inte stämmer. :nailbiting:
Det enda jag hörde om den är att den var bara viktig när man körde budbilarna då de inte har färdskrivare. :confused:

Vi sätter inte i färdskrivaren förrän vi hämtar bilen. Ett pass ser ut så här:
Kommer till åkeriet mellan 18:00-18:30, bilen från Göteborg med godset kommer. Det ska lastas av och sorteras. När allt är sorterat och klart går vi och hämtar bilarna som ska lastas. Lastar, skickar start SMS och sen åker rundan.
När vi kommer tillbaka ska returerna av på släpet som ska tillbaka till Gbg och resten ska av på bryggan, skicka stopp SMS. Sen tanka och parkera bil. Sen kan man gå hem.

Att sen företaget uppenbarligen inte vet vad de sysslar med är ju nått annat.

Det är semestertider nu och allt är rörigt på åkeriet för tillfället då många av de som jobbar ordinarie är på semester och semestervikarier har kommit in istället osv.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Med kör och vilotiderna så är det föraren som biter i det sura äpplet om det fuskas. Med arbetstidslagstiftningen så är det åkeriet, såvida det inte är tydligt att föraren är den som inte följt det eller sagt ifrån när det inte fungerar.

Jo all dokumentation ska stämma överens! Även om du har flera arbetsplatser!

Sen kan de få för sig att där ska vara tid för säkerhetskontroll med när du satt i färdskrivarkortet. Men är där tillagt manuellt för annat arbete så är det ingen som ser att den tiden saknas.

Finns ett visst antal undantag som går att använda där med för att reda ut det om det krånglat men vet inte hur det ser ut.

Det som är riktigt illa är om tiderna i schemat ligger så att de är utanför det tillåtna redan från början och sen kanske helt utan marginal för triviala ting som att lossa och lassa dessutom.

En bra ramsa att komma ihåg när de ringer och undrar var fan man är är:- Jag kör i laglig hastighet och tar mina raster efter kör och vilotidslagstiftningen. Man upprepar bara detta, vad de än vill att man ska erkänna för stolligheter.

Fast då vill det till att det är sant också. Och det är det väl?

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Sen tror jag det kommer att gå galant för dig, för du är intresserad av att reda ut hur det ska vara!

Var rädd om det!

Tyvärr så är det nog inga genvägar, det är att läsa på själv. Frågar du femton stycken kommer du nog att få tjugo olika svar. Särskilt av dem som är motståndare till kontrollsystemen.

Är det nån väldigt enstaka förseelse så tycks det slinka igenom vid kontroll, men är det regelbundna överdrag på 6 min här och där, då är det pyrt värre i stället.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Med kör och vilotiderna så är det föraren som biter i det sura äpplet om det fuskas. Med arbetstidslagstiftningen så är det åkeriet, såvida det inte är tydligt att föraren är den som inte följt det eller sagt ifrån när det inte fungerar.

Jo all dokumentation ska stämma överens! Även om du har flera arbetsplatser!

Sen kan de få för sig att där ska vara tid för säkerhetskontroll med när du satt i färdskrivarkortet. Men är där tillagt manuellt för annat arbete så är det ingen som ser att den tiden saknas.

Finns ett visst antal undantag som går att använda där med för att reda ut det om det krånglat men vet inte hur det ser ut.

Det som är riktigt illa är om tiderna i schemat ligger så att de är utanför det tillåtna redan från början och sen kanske helt utan marginal för triviala ting som att lossa och lassa dessutom.

En bra ramsa att komma ihåg när de ringer och undrar var fan man är är:- Jag kör i laglig hastighet och tar mina raster efter kör och vilotidslagstiftningen. Man upprepar bara detta, vad de än vill att man ska erkänna för stolligheter.

Fast då vill det till att det är sant också. Och det är det väl?

Ptr

Jo tack, det är ju därför jag inte vill göra några missar speciellt inte nu i början innan jag fått kläm på det hela och det kommer gå på rutin.

Fast om jag kommer till åkeriet och väntar på lastbilen från Götet, ska jag då sätta i färdskrivarkortet och ändra till tillgänglig då jag faktiskt inte jobbar och om det går över 15 min så blir det rast? Minns att man ska ändra till tillgängligsymbolen när man köar till att få lasta/lossa.

Jag har bara ett preliminärt schema här hemma och det står bara vilka dagar jag jobbar och där tiden borde stått står bara mitt telefonnummer (handskrivet). De som jobbar dagen har dock tider då de jobbar, ingen av oss som kör natt står våra tider.

Förvisso fraktar vi inte "vanligt" gods och jag fick genomgå en liten utbildning innan jag fick börja köra. Vet inte om jag får säga åt vilka vi kör åt (om det bryter mot bukes regler).

Sen ska vi egentligen ha trygghetslarm på oss, men någon har "supit" bort båda larmen och de tar tid innan de nya kommer.
Har vart några nätter nu som det hade känts bra om jag hade haft vetskapen att jag kan trycka på en larmknapp ifall något händer, känns väldigt otryggt att inte ha den tryggheten.

Råkade ut för en bil som körde om precis efter att jag och den kommit ur en rondell i ett 50-område. Den kör förbi och ligger kvar snett framför mig. Jag hör något smätta till på rutan och ser en kille som hänger ut genom passagerarsidan med nått "pistol" liknande i handen. (När jag berättade detta på åkeriet misstänkte de att det kanske rörde sig om en soft-air-gun.)
Jag blev rätt chockad och visste först inte vad jag skulle göra, sen blev jag bara arg och tutade på dem. Då stack de iväg i väldigt fart, men jag kom på precis när jag tutade att "tänk om de blir ännu surare då, vad gör jag då?". Å hade jag inte tutat hade jag kunnat ta reg. numret på saaben.

Sen körde jag till nästa stopp som var några meter bort bara och när jag backat intill och stannat, låste jag in i mig i hytten och storgrät. Ringde sambon för att rådfråga om vad jag skulle göra. Vågade inte ringa vårt åkeris journummer då jag var väldigt ledsen och knappt kunde prata.

Nu så här i efterhand så fattar jag inte varför jag inte tänkte på att ringa 112, jag hade ironiskt nog mött en polisbil strax innan det hände, men jag blev så låst i hjärnan att det bara fanns två alternativ - ringa sambon eller mamma.

Nu har det inte hänt något mer efter den här händelsen och jag berättade självklart om det så fort jag kom hem på morgonen (blev måttligt försenad pga söndrig liftdosa och fick vackert stå på backen och sköta liften).

Den natten var tisdagen den 9:e juli och det var en riktigt mardrömsnatt, allt som kunde gå fel gick fel typ. Lyckades smälla i smalbenet rejält när jag jagade en trall som försökte rymma när jag stod på backen och sänkte liften. Gjorde ont och kunde knappt gå på några minuter.

img_5094_51dd65cf9606ee0415d26b58.jpg


Jag lärde mig massor på mina misstag.
1: ha aldrig sönder liftdosan igen! :o
2: Ring 112 om det händer något allvarligt!!

Sen jag försöker alltid köra lagligt och enligt KoV. Jag tror det tar längre tid för mig då jag kör lagligt än för honom som kör normalt, för han ligger gärna i 90 på vägar där vi ska hålla 80. :/

Sen tror jag det kommer att gå galant för dig, för du är intresserad av att reda ut hur det ska vara!

Var rädd om det!

Tyvärr så är det nog inga genvägar, det är att läsa på själv. Frågar du femton stycken kommer du nog att få tjugo olika svar. Särskilt av dem som är motståndare till kontrollsystemen.

Är det nån väldigt enstaka förseelse så tycks det slinka igenom vid kontroll, men är det regelbundna överdrag på 6 min här och där, då är det pyrt värre i stället.

Ptr
Han som kör ordinarie i vanliga fall tyckte att jag lärde mig fort när han skulle lära upp mig om rundan, men det är som jag säger det underlättar om jag vet vad som gäller och är jag intresserad så lär jag mig.
Har lätt för att lära mig saker även om det kan vara svårt (tog tid innan jag lärde mig backa med släp). Dock var det mest för att jag hade skyhöga prestationskrav som jag omedvetet satt på mig själv (är en perfektionist), så när det inte gick perfekt som jag hade tänkt blev jag deppig och ledsen, fast det i själv verket var helt godkänt.

Nu ska jag lägga fram tidboken ur väskan så fort jag sätter i färdskrivaren, så jag inte glömmer att fylla i den.
Jag vet också att man ska "tömma" färdskrivarkortet var 28:e dag. Hur funkar det? För hade man haft t ex analoga färdskrivarblad så lämnar man bara in det 28:e bladet (det äldsta) och behåller de andra 27, men hur funkar det med den digitala eller skriver den över när det gått mer än 28 dagar?
 
Sv: Lastbilschaufförer

Ska finnas en burk till för det tillgänglig på åkeriet, eller så har de kontrakt med några där du knallar in. (vi knallade in på Volvo)

Bara stoppa in kortet och följa instruktionen på skärmen.

Ta upp med åkeriet om det inte var läge att ringa och rådfråga jouren om ev att ringa Polisen det läget. Kör ni sådana transporter så är nog jouren till för att störas, de är ditt stöd i natten! Men hör hur det ska vara, kan vara bra att veta en annan gång.

Sen är det knappast 70 eller 90 som avgör tiden, utan hur korta stoppen kan bli, och att det inte blir stopp i trafiken. Likaså är det inte hög topphastighet som höjer medelhastigheten utan att man kör jämnt så att lägstahastigheten kommer upp lite.

Funderar på tidboken, kan du inte bara knappa in på kortet varteftersom? Sen var det väl tänkt att där skulle kunna vara apparat att sätta dem i när ni jobbar på terminalen. Tror i vart fall inte du ska behöva fylla i dubbelt utan bara det som inte hamnar på kortet. Men de kan väl knappast bråka om det, men om detta vet jag inte, bara funderar.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Fast om jag kommer till åkeriet och väntar på lastbilen från Götet, ska jag då sätta i färdskrivarkortet och ändra till tillgänglig då jag faktiskt inte jobbar och om det går över 15 min så blir det rast? Minns att man ska ändra till tillgängligsymbolen när man köar till att få lasta/lossa.

Är det sagt att du ska börja 18 så sätter du i kortet och ställer det på annat arbete, det är inte dina bekymmer om den andra bilen inte kommit såvida du inte har flextid/jourtid. Men då ska du kunna välja när du vill jobba (flex) alternativt ha mer betalt (jour).

Du ska i princip aldrig ställa på tillgänglig.

Det är betald arbetstid när man väntar på att få lasta/lossa.

Färdskrivarens symboler <--- Klickbar länk

Här kan du läsa mer om det digitala färdskrivarkortet. <--- ytterligare en klickbar länk.

Vägarbetstidslagen <--- nu hoppas jag att du fattar att det här också är en klickbar länk.

Jag tycker du ska läsa igenom alla svar du fått tidigare ordentligt för du har faktiskt fått svar på dina frågor, i vissa fall flera gånger.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Ska finnas en burk till för det tillgänglig på åkeriet, eller så har de kontrakt med några där du knallar in. (vi knallade in på Volvo)

Bara stoppa in kortet och följa instruktionen på skärmen.

Ta upp med åkeriet om det inte var läge att ringa och rådfråga jouren om ev att ringa Polisen det läget. Kör ni sådana transporter så är nog jouren till för att störas, de är ditt stöd i natten! Men hör hur det ska vara, kan vara bra att veta en annan gång.

Sen är det knappast 70 eller 90 som avgör tiden, utan hur korta stoppen kan bli, och att det inte blir stopp i trafiken. Likaså är det inte hög topphastighet som höjer medelhastigheten utan att man kör jämnt så att lägstahastigheten kommer upp lite.

Funderar på tidboken, kan du inte bara knappa in på kortet varteftersom? Sen var det väl tänkt att där skulle kunna vara apparat att sätta dem i när ni jobbar på terminalen. Tror i vart fall inte du ska behöva fylla i dubbelt utan bara det som inte hamnar på kortet. Men de kan väl knappast bråka om det, men om detta vet jag inte, bara funderar.

Ptr

De har någon trådlös historia inne på trafikledningen på åkeriet, som man stoppar i färdskrivar kortet i.

Vi kör åt Tamro och jag har pratat med VDn på åkeriet bland annat om det som hände förra tisdagen och angående larmet och han säger att det är på gång.

A, som kör egentligen (och har semester nu) har en tung högerfot och kör inte efter skyltarna (endast vissa vägar dock inte hela tiden 80 och uppåt). A sa till mig att bilen inte orkar upp för en backe utan man måste gasa fullt (visar sig att bilen visst orkar). Enda nackdelen jag stött på i en backe var när bilen kom upp i ett visst varvtal och tyckte det var dags att växla - lika med dog.. (halvautomat Scania), så det blev till att öva start i backe.. tack och lov att det är sommar.
Det sägs att A stressar och ibland är hemma vid 3 på natten, det närmsta jag varit är 5 och då har jag haft en nästan felfri natt utan problem och varje stopp tar mellan 5-10 min vilket är det optimala.

Själv kör jag så som jag lärde mig i skolan, lugnt, mjukt och försiktigt men ändå bestämt.

Knappa in på kortet? Hur menar du då? Nu blir jag lite osäker, det enda jag känner till som man knappar in på kortet är när man byter symbol från t ex annat arbete till rast. Finns det andra funktioner? :confused:
Hmm, får väl ta och fråga trafikledningen imorrn om de har några bra svar om vad som gäller de borde ha något svar tycker jag. Är inte lätt att vara en gröngöling i fågelboet.
 
Sv: Lastbilschaufförer

Är det sagt att du ska börja 18 så sätter du i kortet och ställer det på annat arbete, det är inte dina bekymmer om den andra bilen inte kommit såvida du inte har flextid/jourtid. Men då ska du kunna välja när du vill jobba (flex) alternativt ha mer betalt (jour).

Du ska i princip aldrig ställa på tillgänglig.

Det är betald arbetstid när man väntar på att få lasta/lossa.

Färdskrivarens symboler <--- Klickbar länk

Här kan du läsa mer om det digitala färdskrivarkortet. <--- ytterligare en klickbar länk.

Vägarbetstidslagen <--- nu hoppas jag att du fattar att det här också är en klickbar länk.

Jag tycker du ska läsa igenom alla svar du fått tidigare ordentligt för du har faktiskt fått svar på dina frågor, i vissa fall flera gånger.

Nej jag är ingen idiot, som jag uppfattar av ditt inlägg. Varför tror du att jag är en?
Anledningen till att jag inte förstått tidigare svar har varit formuleringen och jag har till och med skrivit detta, missade du det? Varför skickade du inte med länkarna i första svaret, så hade vi sluppit hela den här diskussionen? :confused:
Jag hade helt missat dom där sidorna.

Jag är tacksam för svar och VILL lära mig, men det är inte så roligt när det blir så här, det gör mig väldigt ledsen när någon tolkar, dömer och missar helheten. Jag försöker förklara så gott jag kan, men jag är långt ifrån perfekt och självklart blir det misstag i kommunikationen ibland. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbilschaufförer

Är det sagt att du ska börja 18 så sätter du i kortet och ställer det på annat arbete, det är inte dina bekymmer om den andra bilen inte kommit såvida du inte har flextid/jourtid. Men då ska du kunna välja när du vill jobba (flex) alternativt ha mer betalt (jour).

Du ska i princip aldrig ställa på tillgänglig.

Det är betald arbetstid när man väntar på att få lasta/lossa.

Färdskrivarens symboler <--- Klickbar länk

Här kan du läsa mer om det digitala färdskrivarkortet. <--- ytterligare en klickbar länk.

Vägarbetstidslagen <--- nu hoppas jag att du fattar att det här också är en klickbar länk.

Jag tycker du ska läsa igenom alla svar du fått tidigare ordentligt för du har faktiskt fått svar på dina frågor, i vissa fall flera gånger.

Varför är du så hånfull mot en nybliven kollega??
Skit i att svara istället för att håna och trycka ner. Jag tycker att det är riktigt dålig stil!

RedHyuuga - jobbet kommer bli bättre ju mer du lär dig. Fortsätt att vilja lära dig mer!
 
Sv: Lastbilschaufförer

Du kan knäppa in manuellt med färdskrivaren vad du har gjort under dygnet sedan du tog ut kortet sist.

Vilken dålig skola du måste ha gått på :( Trist när det blir så!
 
Sv: Lastbilschaufförer

Kl

Vet ju själv hur det var, det var mycket att lära sig på en gång. Och där och då gick det väl an, men sen när man halvtvå på natten skulle sätta sig i bilen och nervöst rulla iväg, rädd för att vara sen mm, då var man inte så kaxig. Det var inte lätt att omsätta det man lärt sig då det skulle appliceras
på verkligheten i stället för tillrättalagda idealexempel.

Försökte att driva de diskussionerna med lärarna men då blev de sura och många gånger svarslösa och tyckte att man själv kunde ta reda på det.

När man kommer in i det så går det att riktigt känna att regelverken är där för min skull, det handlar om att få en något bättre arbetsmiljö. Med fulla pass blir man kräktrött ändå. Särskilt då i början när man sitter som på nålar hela tiden.

Sen kommer en tid där man kanske slappnar av för mycket och allt sätter igång och jävlas med en. Stolpar som poppar upp ur intet och porta som flyttar sig flera meter medans man backa intill.

Efter det blir det bättre ett tag igen.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

Ska ligga en instruktionsbok till färdskrivaren i lastbilen.
Knappa runt i menyerna och läs på vad de betyder.

Men halvautomatlådorna, så slå över på manuellt läge vid backar och rondeller så slipper du överraskningar. Går även att bara köra på manuellt läge och bara ta över till automat då du vill ha ett utgångsläge att växla ifrån. Går att köra än mer ekonomiskt på det viset.

Ptr
 
Sv: Lastbilschaufförer

RedHyuuga - jobbet kommer bli bättre ju mer du lär dig. Fortsätt att vilja lära dig mer!

Ja, det är det jag misstänker. Jag vill lära mig för att det ska underlätta samt att jag inte vill göra fel medvetet i alla fall..

Du kan knäppa in manuellt med färdskrivaren vad du har gjort under dygnet sedan du tog ut kortet sist.

Vilken dålig skola du måste ha gått på :( Trist när det blir så!

Vi hade bara analoga färdskrivare på skolan, inga digitala så de är helt främmande för mig. Håller på och lär mig mer om dem. Sen gick jag en komvux utbildning på 40 veckor, tror det är skillnad från att t ex gå 3 år på fordonsgymnasier är dock inte säker. :/

Visste inte att man kunde knappa in manuellt INNAN man satt in kortet. :O

Kl

Vet ju själv hur det var, det var mycket att lära sig på en gång. Och där och då gick det väl an, men sen när man halvtvå på natten skulle sätta sig i bilen och nervöst rulla iväg, rädd för att vara sen mm, då var man inte så kaxig. Det var inte lätt att omsätta det man lärt sig då det skulle appliceras
på verkligheten i stället för tillrättalagda idealexempel.

Försökte att driva de diskussionerna med lärarna men då blev de sura och många gånger svarslösa och tyckte att man själv kunde ta reda på det.

När man kommer in i det så går det att riktigt känna att regelverken är där för min skull, det handlar om att få en något bättre arbetsmiljö. Med fulla pass blir man kräktrött ändå. Särskilt då i början när man sitter som på nålar hela tiden.

Sen kommer en tid där man kanske slappnar av för mycket och allt sätter igång och jävlas med en. Stolpar som poppar upp ur intet och porta som flyttar sig flera meter medans man backa intill.

Efter det blir det bättre ett tag igen.

Ptr

Tycker det där låter väldigt troligt, jag har än inte kommit dit men en dag kommer det väl.. eller tja lite har väl redan kommit nu när jag tänker efter. Jag har fått det bekräftat att vargtimmen är som värst och att man är som tröttast på hemvägen, men det är bara att kämpa på och stämma upp i sång eller ha en livlig diskussion med sig själv för att hålla sig vaken.

På tal om skolan, våra lärare var bra på sina sätt, nackdelen var att det var gamla gubbar med en viss sorts humor, som om man hade velat så hade det nog gått att anmäla dem för sexuella trakasserier, men då vi visste att de skämta så tog vi inte det på blodigt allvar, lite får man ändå tåla blir så trist annars.
De skämta med killarna också, så det var jämställt på den nivån.

Ska ligga en instruktionsbok till färdskrivaren i lastbilen.
Knappa runt i menyerna och läs på vad de betyder.

Men halvautomatlådorna, så slå över på manuellt läge vid backar och rondeller så slipper du överraskningar. Går även att bara köra på manuellt läge och bara ta över till automat då du vill ha ett utgångsläge att växla ifrån. Går att köra än mer ekonomiskt på det viset.

Ptr
Oh? Den ska vi ta och lokalisera VART den nu kan ligga i bilen. För jag blir lite konfunderad ibland när jag stoppar i kortet ska jag fylla i startlandet och ibland inte. :confused:

Manuellt läge?? Det finns inte.. tror jag.. eller jag har inte hittat det.. jag har bara R, N, D, och H, det är ju back, neutral, körning och vid H så använder den VARENDA växel, tror H läget är bättre att använda när du kör med tungt släp bakom.

Låter som det är mycket jag ska ta och kolla upp ikväll, spännande. :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 208
Senast: Tualma
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 547
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp