Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag insåg redan när jag skrev att jag riskerar dra på mig bukestormen med det där. Nu menar jag varken att du och @Migo är stormen eller att jag är rädd för den, men jag kommer inte att argumentera för min ståndpunkt. Inte mer än att för de som förlorat sina människor, de som fortfarande ligger svårt skadade på sjukhusen och kanske är lemlästade och de som blev åsyna vittnen till fruktansvärda scener - i förhållande till dem bör man inte fokusera på en dödad hund.
Men hur mycket fokus har det varit på hunden? Förutom att det sprids en bild på den? Om @Myrten även lägger något för hunden i havet av blommor, hamnar fokus på hunden då?

För övrigt var "en dödad hund" någons familjemedlem.

17862675_1331799876912959_6878745022660018545_n.jpg

:cry: :heart

Mycket rörande och viktigt!! :heart:heart:cry:

Inte nog med att vovven är död,det kan finnas någon som saknar både sin 4 benta vän och den som höll i andra änden av kopplet.
Som hundägare kan jag inte förstå varför man inte ska kunna hedra vovven.
Och finns det en levande ägare tror jag den blir lite glad mitt i allt elände.

Men hur mycket fokus har det varit på hunden? Förutom att det sprids en bild på den? Om @Myrten även lägger något för hunden i havet av blommor, hamnar fokus på hunden då?

Med fokusera menar jag att rikta en symbolhandling mot hunden.

Men som sagt, jag kommer inte att argumentera, det där var bara en förklaring av ordet.

Jag tänker gå förbi på vägen till jobbet på måndag. Om du vill kan jag lägga en blomma åt dig också.

Sen känner jag att jag vill lägga ett tuggben för hunden som dödades, men är det olämpligt? Jag känner starkt för de som förlorat sina anhöriga men ÄVEN för den som förlorat sin hund. Men människor kan kanske ta illa upp? Det här är en ärlig fråga!

Jag tycker att det är en jättefin idé. Men kanske då en mjukishund istället för ett tuggben, inte minst för att ett tuggben kan ju lätt te sig attraktivt för någon annan fyrbent som passerar.

Håller med.
Det finns utrymme att sörja alla offer, att visa respekt för den döda hunden tar absolut inget utrymme från de förolyckade människorna. Det finns plats att visa respekt för alla offer.

Jag tänker gå förbi på vägen till jobbet på måndag. Om du vill kan jag lägga en blomma åt dig också.

Sen känner jag att jag vill lägga ett tuggben för hunden som dödades, men är det olämpligt? Jag känner starkt för de som förlorat sina anhöriga men ÄVEN för den som förlorat sin hund. Men människor kan kanske ta illa upp? Det här är en ärlig fråga!
Det är väl jättefint med ett tuggben tänker jag. Kanske en liten rosett och ett kort till hunden? :heart

Och finns det en levande ägare tror jag den blir lite glad mitt i allt elände.

Och kan känna lite stöd i att hen faktiskt får sörja sin hund också. Kan mycket väl tänka mig att man som hundägare kan känna att man inte har "rätt" att sörja sin hund när andra förlorat anhöriga eller blivit svårt skadade. Men sorg är ju direkt kopplat till kärlek, man sörjer det man älskat och uttrycks det även för fyrbenta som dödats eller skadats så ökar det ju bara på mängden kärlek som kommer till uttryck.

Men som sagt, jag kommer inte att argumentera, det där var bara en förklaring av ordet.
Det är inte en symbolhandling mot hunden, den är ju död. Det är en symbolhandling mot ägaren. Ett sätt att tala om att det finns människor som förstår att hen har sorg.

Mitt livs värsta sorg var som sagt när jag förlorade en av mina hundar. (Och notera att båda mina föräldrar är döda.) Bland det jobbigaste var att jag hade dåligt samvete för att jag sörjde så! Det var ju "bara en hund" och människor förlorar sina barn, nära, kära osv. Men det hjälpte inte mig. Det lättade inte förrän en av mina vänner sa att hon trodde att det bara fanns en sorts sorg. Då först kunde jag släppa det dåliga samvetet för att jag var så ledsen för min hund och låta sorgen läka ut.

Det riktas mot människorna, så vad är problemet om någon även riktar en mot hunden? Skulle jag ha en hund skulle den vara en av mina närmaste, den jag delar vardagen med. Jag skulle sörja den precis lika mycket som människor i min närhet, men tomrummet skulle antagligen bli större/mer påtagligt eftersom jag bodde ihop med den. Alla har faktiskt inte människor som sina närmaste.

Fattar inte hur det kan vara ett problem att visa omtanke och deltagande :banghead:.

En till hjälte. Tydligen insåg föraren av en värdetransportbil att något var fel med lastbilen och körde därför framför den så länge den kunde det och tutade för att varna folk. Förmodligen hade dödstalen blivit betydligt högre om hen inte hade gjort det :heart

En till hjälte. Tydligen insåg föraren av en värdetransportbil att något var fel med lastbilen och körde därför framför den så länge den kunde det och tutade för att varna folk. Förmodligen hade dödstalen blivit betydligt högre om hen inte hade gjort det :heart
Såg det. Vilken oerhörd hjälte!

Edit: Lipar igen. Vill skänka honom och alla andra som har gjort stora ting under denna fruktansvärda händelse all kärlek i världen.

Senast ändrad:
Jag tycker snarare att det nästan på ett sätt är viktigt att visa att hunden spelar roll för folk. Den hemska bilden av den döda hunden sprids fritt av både tidningar och "vanligt folk", helt ocensurerad. "En hund" betyder för dessa människor inte alls lika mycket som de människor som drabbades. Människor får inte visas, där ska det pixlas och blurras för att skydda både offer och anhöriga. Men hunden ska fläkas ut. Hur kan man tycka att det är okej? Det är ju också någons familjemedlem! Varför ska en familj behöva se bilder på sin söndertrasade familjemedlem när man tar hänsyn till alla andra anhöriga. Usch.
Men håller med om att en mjukishund exempelvis är bättre än tuggben av de anledningar som redan givits av andra.

Det är inte en symbolhandling mot hunden, den är ju död. Det är en symbolhandling mot ägaren. Ett sätt att tala om att det finns människor som förstår att hen har sorg.

Mitt livs värsta sorg var som sagt när jag förlorade en av mina hundar. (Och notera att båda mina föräldrar är döda.) Bland det jobbigaste var att jag hade dåligt samvete för att jag sörjde så! Det var ju "bara en hund" och människor förlorar sina barn, nära, kära osv. Men det hjälpte inte mig. Det lättade inte förrän en av mina vänner sa att hon trodde att det bara fanns en sorts sorg. Då först kunde jag släppa det dåliga samvetet för att jag var så ledsen för min hund och låta sorgen läka ut.
Vad jag förstår är hundens ägare den kvinnan som sitter med skadad fot en bit bort och tittar mot sin döda hund. För henne är smärtan mångdubbel. Jag tycker heller inte att där är något negativt i att skänka även hunden en tanke, dvs kvinnan som höll i hundens koppel. Tack och lov har de värsta bilderna av påkörda människor inte spridits alltför öppet, bilden på hunden är dock inte svår att hitta. Jag förstår helt och hållet tanken kring att det mänskliga lidandet i attacken är ojämförbart med den blixtsnabba död hunden fick, och jag tycker inte de två går att ställa i närheten av varandra. Men att där skulle finnas något respektlöst i att även visa hunden - och därmed hundens ägare - en tanke håller jag inte med om.

Ja alltså, jag har förstått att hunden är död. Därmed borde man väl förstå vad jag menade? Alltså symbolhandling mot hundägaren vs symbolhandlingar mot anhöriga till de mänskliga offren. Jag vet inte hur tydlig jag ska behöva vara?

Vad jag förstår är hundens ägare den kvinnan som sitter med skadad fot en bit bort och tittar mot sin döda hund. För henne är smärtan mångdubbel. Jag tycker heller inte att där är något negativt i att skänka även hunden en tanke, dvs kvinnan som höll i hundens koppel. Tack och lov har de värsta bilderna av påkörda människor inte spridits alltför öppet, bilden på hunden är dock inte svår att hitta. Jag förstår helt och hållet tanken kring att det mänskliga lidandet i attacken är ojämförbart med den blixtsnabba död hunden fick, och jag tycker inte de två går att ställa i närheten av varandra. Men att där skulle finnas något respektlöst i att även visa hunden - och därmed hundens ägare - en tanke håller jag inte med om.

Ja, och i England har ju polishästar skadade i tjänsten mer eller mindre visats samma respekt som skadade poliser och ingen tar illa upp.

Något som görs med ärligt uppsåt och omtanke är det svårt att tänka sig att någon skulle ta illa upp för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA