Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt att du är ok :heart

:heart

Det är intressant hur lång tid det tar att förstå allvaret i en situation när man är mitt i det. När min exsambos mamma ringde och berättade att hon gömde sig på Haymarket och att det är någon som körde ner folk på Drottninggatan så var min reaktion "Va?! Nähä?!" Då var jag på väg in mot city själv men lovade henne att undvika Drottninggatan. Jag ringde upp pappa och bad honom undvika city, sedan ringde jag mamma som jag skulle möta upp på söder och berättade. Vi var lite chockade men sa ändå "Okej, men vi ses vid Skanstull sen!" Vi skulle på middag och spa och hade inga planer på att ställa in.

Sedan gick jag in i en djuraffär och skulle få Bruce klor klippta, där stod personalen djupt försjunken i telefonerna och sa att det börjat skjutas i stan. Då kände jag lite hur knäna började svikta. Men fortsatte ändå röra mig mot city. Det var först när jag såg kaoset vid tunnelbanestationen som jag förstod att det var dags att vända hem. Var tvungen att messa min exsambos mamma och säga att jag nog var chockad när hon ringde mig och inte riktigt förstod allvaret.

Jag hoppas att @Mumfie har kommit hem och fått komma i säng. :heart

Tack för omtanken :heart Jag kom hem för ett tag sedan, över sex timmar sedan händelsen och över fyra timmar från det att jag lämnade kontoret. Helt slut men svårt att slita sig från nyhetssändningar för att gå och lägga sig.. Men jag ska försöka dra mig tillbaka nu. Det kommer nog ändå inte så mycket mer bekräftade nyheter ikväll.

Nej det är naturligt att vara egoist när något sånt här hänt. Det är därför man ringer runt till familj och vänner i panik och ber till en gud man inte tror på att alla är oskadda. Att det berör oss på ett sätt som Assads kemiska vapen attack mot civila i Syrien inte gör.

Det håller jag med om.

Och jag klarar fortfarande inte att känna något hat, jag är bara ledsen och förtvivlad samt ändå glad över att mina nära och kära i Sthlm är ok.

För mig blev reaktionen jättemärklig, min mamma ringde med nästan panik i rösten och sa "vet du vad som hänt i Sthlm?" och jag visste ingenting. Sen började hon prata om vilka hon kontaktat (som vi båda känner) som hon fått svar från och bilden i mitt huvud var hundratals döda. Så när jag samtidigt som hon pratar kollar medier så blev jag typ lättad. Det är såklart hemskt nog som det är (och lika katastrofalt för de som drabbats och deras närstående), och det är fortfarande en person som jag inte fått tag på så egentligen kan det t.o.m. vara en jag känner dom avlidit eller skadats svårt (fast mer troligt att hen jobbar och haft fullt upp). Känner mig lite avtrubbad eller nåt, alla blir oroliga när de inte får tag i någon men jag tänker "hur stor är risken att det är just x" :confused:.

Åh nu har anhöriga till ett av offren postat i en hundgrupp på FB. "Nu har hunden Donna förlorat sin matte som bara blev 19 år..." och så en bild på dem. Så jävla sorgligt. 19 år. Då tog jag studenten, skulle flytta till England för att börja drömutbildningen, hade första riktiga pojkvännen... Skitvärld. Kan inte ens föreställa mig vad hennes familj och vänner går igenom.

Maken kom i alla fall hem efter en lååång promenad med hamburgarstopp på Söder. Han slocknade direkt i soffan. Bästa snarkningarna. :heart

En har avlidit på sjukhus.
15 skadade vårdas på sjukhus, varav 9 allvarligt skadade.
Två av dessa är barn, ett skadat - ett allvarligt.

Oklart hur många - om någon - som avlidit på plats, utöver siffrorna ovan.

Dessutom en person gripen i Märsta.
Det blir extra hemskt när det är barn inblandade :cry:
Skänker en tanke och hoppas utgången för de skadade blir positiv

Åh nu har anhöriga till ett av offren postat i en hundgrupp på FB. "Nu har hunden Donna förlorat sin matte som bara blev 19 år..." och så en bild på dem. Så jävla sorgligt. 19 år. Då tog jag studenten, skulle flytta till England för att börja drömutbildningen, hade första riktiga pojkvännen... Skitvärld. Kan inte ens föreställa mig vad hennes familj och vänner går igenom.
Nä, fy fan.

För mig blev reaktionen jättemärklig, min mamma ringde med nästan panik i rösten och sa "vet du vad som hänt i Sthlm?" och jag visste ingenting. Sen började hon prata om vilka hon kontaktat (som vi båda känner) som hon fått svar från och bilden i mitt huvud var hundratals döda. Så när jag samtidigt som hon pratar kollar medier så blev jag typ lättad. Det är såklart hemskt nog som det är (och lika katastrofalt för de som drabbats och deras närstående), och det är fortfarande en person som jag inte fått tag på så egentligen kan det t.o.m. vara en jag känner dom avlidit eller skadats svårt (fast mer troligt att hen jobbar och haft fullt upp). Känner mig lite avtrubbad eller nåt, alla blir oroliga när de inte får tag i någon men jag tänker "hur stor är risken att det är just x" :confused:.

Samma här, jag var väl inte EXTREMT orolig för släkt och vänner (utom en) för det var väl inte enormt troligt att de var där. Å andra sidan är det fredag, många har AW i city, passar på att shoppa om man tagit en tidig helg osv.

Maken kom i alla fall hem efter en lååång promenad med hamburgarstopp på Söder. Han slocknade direkt i soffan. Bästa snarkningarna. :heart

Åh nej...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar