Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
I princip samtliga terrordåd som utförts i Al Qaida och Daesh namn har varit i storstäder. London, Paris, Bryssel, Nice under ett stort firande. Så boende i mindre orter är relativt säkra även om man aldrig ska säga aldrig.

Nej. Vi har ett rättssamhälle där alla har rätt till en opartisk rättegång. Hämnd och hat leder aldrig till något gott. Klart att man kan känna hatkänslor i direkt anslutning till brottet men sedan är det sansad rättvisa som gäller.

Vem ska värdera vilka som förtjänar att ha ont?

Har man haft ihjäl folk förtjärnar man att ha lite ont.

Rättegången har väl inget med att göra om han har ont eller inte.

Det är en miljon tankar och känslor som snurrar just nu. Kvällar som de här önskar jag att jag inte bodde ensam, att jag kunde få krypa upp i någons famn en stund. Har pratat med familjen i telefon under kvällen men eftersom de bor på andra sidan centrala delarna av Stockholm så har jag inte kunnat ta mig dit.

Tänker på hur det kommer se ut när de släpper bilder på dödsoffren, sitter här och hoppas egoistiskt på att jag inte kommer att känns någon utav dem.

Det är en miljon tankar och känslor som snurrar just nu. Kvällar som de här önskar jag att jag inte bodde ensam, att jag kunde få krypa upp i någons famn en stund. Har pratat med familjen i telefon under kvällen men eftersom de bor på andra sidan centrala delarna av Stockholm så har jag inte kunnat ta mig dit.

Tänker på hur det kommer se ut när de släpper bilder på dödsoffren, sitter här och hoppas egoistiskt på att jag inte kommer att känns någon utav dem.

Skönt att du är ok :heart

Nej, det förtjänar han inte. Jag vägrar sänka mig till deras nivå och köra med "öga för öga, tand för tand". Det leder bara till en massa blinda och tandlösa människor.

Hat leder aldrig till något gott.

Hur ont ska man ha? Är mord, dråp och vållande till annans död de enda rubriceringar som ska leda till smärta?

Nej jag brukar faktiskt inte känna såhär, imorgon kommer jag vara mer objektiv och sansad.
Men jag var faktiskt bara tvungen att få de där orden ur mig. Vilken jävla råtta. Är arg och ledsen och vet inte vad jag ska ta mig till. Och jag bor långt bort.

Jag ursäktar att jag skrivit som en irriterad fjolla, jag ska logga ut nu.

Nej jag brukar faktiskt inte känna såhär, imorgon kommer jag vara mer objektiv och sansad.
Men jag var faktiskt bara tvungen att få de där orden ur mig. Vilken jävla råtta. Är arg och ledsen och vet inte vad jag ska ta mig till. Och jag bor långt bort.

Jag ursäktar att jag skrivit som en irriterad fjolla, jag ska logga ut nu.

Och jag klarar fortfarande inte att känna något hat, jag är bara ledsen och förtvivlad samt ändå glad över att mina nära och kära i Sthlm är ok.

Nej det är naturligt att vara egoist när något sånt här hänt. Det är därför man ringer runt till familj och vänner i panik och ber till en gud man inte tror på att alla är oskadda. Att det berör oss på ett sätt som Assads kemiska vapen attack mot civila i Syrien inte gör.

Kom på att stenålders-pappa ju precis fått överta min gamla smartphone, som jag inte hade system-återställt först. Med andra ord så finns alla nödvändiga sociala medier installerade och de är inloggade på mina profiler. Skickade instruktioner på hur man använder Twitter och hur han skulle söka under #openstockholm. Har hittills fått till svar att han skulle följa mina instruktioner och försöka hitta någon som kan skjutsa honom iaf en bit. Han tyckte också att det var smidigare att han roddade själv än att jag, "från hemmaplan" skulle försöka rodda åt honom. Så förhoppningsvis kommer han hem ikväll iaf :heart

Pappa är hemma igen!! :bow: :bump: :heart

Idag är jag lite extra stolt över att vara Stockholmare, med tanke vad mina/våra medmänniskor gjort ikväll :') :heart
Alla pappas jobbarkompisar (iaf de som var inne på jobbet idag) bor norr om stan, så de var inte direkt drabbade av det som hände, ens ur kollektivtrafiks-mässig synvinkel. De ville också ta sig hem så fort som möjligt när de var klara, vilket var förståeligt då flera har mindre barn och så. Kvar blev pappa. Han hade visserligen ändå tänkt jobba lite längre (typ till 17.30-18) idag då han hade en del att göra klart inför helgen. Men han blev ju totalt strandad då han ju som sagt jobbar norr om stan men bor mitt emellan Sthlm/Stälje.
I "källaren" på huset där hans kontor är, ligger en pizzeria. Dessa hade tydligen haft "mycket kraftigt rabatterade priser" för de strandade kontorsnissarna på de övre våningsplanen.
Sen hade han försökt ta sig en hem, och lyckats komma en liten bit på vägen iaf. Så sms:ade jag instruktioner för hur man använder Twitter. Därigenom fick han tydligen kontakt med en tant som hade hämta upp honom och kört honom till min/våran orts centrum.
Och för någon minut sedan kom han alltså hem. Slutet gott, allting gott. Men jag tror aldrig, iaf inte sedan jag blev vuxen, jag har varit så lycklig över när pappa kommit innanför dörren en fredagskväll :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar