Lasta sjäv

Nej, självklart inte! :)
Skickar du bara in hästen, stänger bommen och luckan så är det ju ingen direkt fara... Förrens det uppstår ett problem! :crazy:

Och det är just problemet som kan uppstå jag tycker är risken!
Dessutom själv, kan det vara svårt att handla och hjälpa... Ännu värre om du gjort dig illa!
Alltså när man säger- jag lastar min häst själv- så tänker jag automatiskt att man helt ensam i stallet stå och lastar.. Inte en människa inom synhåll..

En häst är en häst och ju tryggare och säkrare den är ju mer litar vi på den.. Men det är fortfarande ett flyktdjur..

Jag lastar och kör själv vilket jag är så himla glad över då mitt sto intr gick att lasta utan att ge henne lite lugnande först, innan jag köpte henne.
En gång gav man henne för mkt så hon föll omkull i transporten :crazy:
detta var dock innan jag köpte henne, så jag vet inte så mycket mer om det.

Jag gör så att jag står på rampen och skickar in henne.

Hon brukar genast gå på, men jag har med en lina som jag kan använda och hala in henne om hon mot förmodan skulle bestämma sig att hon inte vill.

DEt första problemet som kan uppstå när man lastar själv är att hästen helt enkelt inte vill bli inskikkad o då står man ju där. Om hästen får panik o slänger sig bakåt är inte säkerheten större för att det står en pers där framme o håller i grimskaftet.
PL

Nej, men slänger sig hästen och någon gör sig illa, finns där någon som kan hjälpa till...

Om h*n inte gjort som min smarta kompis och lindat grimskaftet runt handen 7 gånger, för då försvinner hjälpen ilag med hästen :crazy: :p

Jag lastar alla mina hästar själv. Har tränat dem till det.

Jag har till början haft longerlina på hästens grimma, linan runt frambommen och själv står man utanför och håller i andra änden. När hästen går in så håller du fortfarande i linan.

Nu är alla mina hästar självlastande men när jag börjar med en ny häst så gör jag så här. Oftast funkar det bra.

Camilla

Går in med hästen, binder fast henne. Går bak och stänger för bommen och sen luckan :) Går fin fint :D

Det tyckte min pappa också, men hästen ville UT. La sig bakåt, transportgrimskaftet gick av och hästen gick över...
Inte så kul.

Ska man lasta SJÄLV, så STÄNG med bom/lucka bak först.

Teoretiskt sätt skulle jag kunna lasta min foderhäst själv (tack snälla snälla hästägaren för att hon lasttränat så intensivt) men jag har aldrig gjort det i praktiken.

Har lastat ett par gånger men då har jag haft folk i närheten alltid.

Jag skickar på hästen, stänger bommen och ev. lemmen (den kan tas senare), går fram, byter från repgrimma till transportgrimma.

Lasta ur är värre, det har jag tagit hjälp till. Det är lite läskigt tycker jag även fast han är jättesnäll och kliver på bra bakåt!

Sadla, tränsa och grejja med hästen fixar jag dock helt själv! Fast det är bekvämare med lite hjälp! :)

Ja men då skall man egentligen varken hantera eller rida hästen ensam, vilket ju är en vettig tanke men den passar inte mig. Egentligen skulle jag vägra att köra ut på ensliga vägar nattetid.
OBS jag försöker inte förlöjliga utan bara sätta saker i rätt proportion.
PL

Jag instämmer med dig! :bow:
Men samtidigt ser jag lastning och transportering som "en annan sak"..
Jag rider t ex alltid ut själv, men berättar vart jag ska rida..

Men kan ju inte förebygga allt, men för mig är lastning i sig en risk oavsett hur många man är!
Kanske beror det på att jag befunnit mig på fel platser vid fel tillfällen? Men erfareheter av vad som kan ske, om det vill sig illa, gör att just lasta och transportera inte är saker jag vill göra själv..

Jag uppfatta inte just lastningen som så speciell. I likhet med ett tidigare inlägg är min uppfattning att det oftast är när det är en massa folk som skall hjälpa till som det går snett.
Jag kommer ihåg att det var en dödsolycka vid lastning för ett par år sen, ngn som vet vad som hände?
PL

Jag har oftast bara en person med mig.. fler så vägrar Humlan gå in :crazy:
Men visst kan det ske saker vid i och ur lastning... hästen ka snubbla på lämmen och man hamnar i kläm?

Har ett svagt minne av en dödslycka..

Låter hästen gå in före och stänger efter den. Köpte en lättlastad häst.
Med åringen går jag in före.

Jag skickar in mina hästar. Gör alltid så, även om jag har personer som kan hjälpa till, för att hästen ska lära sig.

Jag tycker det är säkrare än att följa med in. Om man står vid sidan om har man ju full kontroll på alla hovarna, så att hästen inte trampar bredvid lastlemmen.

Om jag har en lite ovan häst, men ändå måste lasta själv, hänger jag upp en hink med havre i framänden av transporten. Då kan hästen mumsa på den medan jag stänger bak och sedan går runt och binder fast den.

Allt tycker jag handlar om att man måste hitta ett sätt som passar både häst och ryttare. Där den ene förstår vad den andra menar och vise versa. Jag kämpade mycket med att försöka skicka in min häst och tränade och tränade... men jag var nog inget bra på att få honom att förstå vad jag ville för halvvägs in stannade han bara, vände sig om och tittade efter var matte tog vägen.

Jag kom fram till att det bästa var att ha en longerlina, gå in först, ta longerlinan ut ur framdörren och hålla lätt (alltså inget tryck) i den när jag gick runt och stängde bakom. När han var mindre hade han fått för sig att han kunde gå direkt ur när han kommit in så jag var alltid lite på min vakt, därav longerlinan. Hade något panikartat hänt kunde jag alltid släppa den, låta den löpa och ta den igen när han var på väg ut.

I början gjorde jag likadant när jag skulle lasta ur. Knäppte loss honom fram, satte fast longerlinan som jag höll i när jag gick bak och tog ner läm och bom, sedan kunde jag gå runt och följa med honom ut. Då gick det bäst helt enkelt. Samtidigt var han en häst som lyssnade om det tog emot i grimskaftet fram, det är viktigt förstås att hästen inte slänger sig bakåt vid tron att den sitter fast fram. Men det är som sagt sånt man måste veta för att hitta bästa lösningen.

Jag hade min häst i fyra år, köpte honom som fyraåring, vi kämpade mycket med lastningen men när jag skulle åka till veterinären för att med stor sorg få honom utdömd gick han som en klocka på och av transporten och jag fick beröm för att en så stor häst så villigt gick på en så liten låda... Gissa om jag grät på hemvägen!

Så mitt råd är att prova dig fram på hemmaplan och träna mycket så att det inte blir en så stor sak. Om man känner varandra väl och har en väl beprövad metod anser jag inte att det är farligare att lasta själv än många andra vardagssituationer med en häst. Jag vet precis hur det är när man inte har någon annan än sig själv att lita till, då får man helt enkelt hitta lösningar som fungerar och allt blir så mycket lättare när man inte behöver passa och trixa med andras tid.

Lycka till!

Jag skickar på hästen, stänger bom och dörr, och går fram och binder fast. I transporten finns alltid krubba med en munfull mat att tugga på medans matte krånglar med bommar o.dyl.

Avlastning: ser jag som mer riskabelt, eftersom hästen veta tt den ska ut, och kan få bråttom. Jag tar ut utrustning först, knäpper loss hästen, går bak och öppnar, ber hästen att backa ut. Eftersom jag har transport med insteg brukar hästarna lära sig rätt fort att det inte lönar sig att kasta sig ut, utan man måste ta det lugnt och försiktigt.

Precis så...

...gör jag också. Jag leder upp hästen på bryggan, lägger linan runt bommen, går bak till "driv-position", skickar in hästen i transporten, sätter fast mellanvägg + kedja och lägger linan över den. Därefter går jag ut och fäller upp luckan. Detta funkar bra med båda mina hästar. Inne i transporten finns en hink med lite godis som de kan sysselsätta sig med medan jag fixar med mellanvägg, kedjor och lucka.

Jag kör med sadeln på ibland, men om jag inte gör det (t.ex. nu på sommaren) så brukar jag tränsa inne i transporten, sätta grimma över tränset och lasta ur och sedan binda fast hästen i transporten och sadla. Sadel, hjälm m.m. har jag hängt/lagt på lagom avstånd innan jag lastar ur.

Jag skaffade egen transport för ett år sedan och lärde mig då att lasta själv. Tidigare har jag alltid haft medhjälpare, vilket var lite svårt att ragga ibland och när jag så kunde träna obegränsat ville jag kunna lasta själv. Ett tips är att ha någon med som finns inne i stallet och KAN rycka in de första gångerna du lastar själv. Så gjorde jag och då visste jag att jag KUNDE få hjälp om det behövdes, men jag tränade ändå som om jag vore helt ensam.

I vårt stall lastar nästan alla sina hästar själva. Alla gör nog lite olika, så det gäller bara att hitta ett sätt som funkar för en själv och hästen.

Anneli

För att svara på vad som inledde tråden, lärde min då tvååring att lasta sig själv först hade jag medhjälpare sen fanns en medhjälpare på plats men jag gjorde allt själv, nu lastar jag och åker alltid själv!! Jag är i samma sits som du måste klara mig själv för jag har ingen hjälp. jag latar med sadeln och kör med den på inga problem och har aldrig varit heller!! Vill du inte köra hästen med sadel kan du ju alltidta ur mellanväggen och köra din häst brett med lång bom och sen sadla den inne i transporten när du kommit fram det finns det ju plats till då, så gör min kompis som inte kan köra sin häst trångt!!
Lycka Till med lastningen i alla fall =)

Re: Precis så...

Återigen, tack för alla tips och synpunkter! Jag ska försöka fundera ut vad som passar oss bäst. Det viktigaste är nog att det funkar den gången man väl provar, annars kommer min häst direkt att förstå att det går att slippa undan. Därför kommer jag att gå mkt långsamt och systematiskt tillväga. Till att börja med ska jag lastträna på vanligt sätt med medhjälpare. Sista året har han bara åkt tre gånger, vilket gör honom lite fundersam men går ändå snällt på.

När jag köpte gammelpållen så hade jag inget val, jag var tvungen att lasta själv.
Det har aldrig varit några problem. Men å andra sidan var den hästen både resvan och lättlastad när jag köpte honom.

Yngligen hade jag medhjälpare med när han var unghäst.
Nu på senare år så lastar och åker jag själv lika ofta som jag har resesällskap.

Med mina hästar fungerar det inte att stanna och låta dem gå in själva. För jag "trimmar" ju med dem att hålla sig bakom mig, så de stannar då helt sonika bredvid mig, eller om de börjar gå in, så backar de ut igen när de märker att jag står kvar på utsidan.

Jag går rakt in med dem, kryper under bommen och går bakom och stänger. Sedan sätter jag fast hästen.

Jag har aldrig haft problem med att hästen inte vill gå in eller kommer farande ut igen.
Men å andra sidan så är de "vältrimmade" med att tex inte backa ur kärran förrän jag säger "back".

Så lasta du din häst själv!
Du kan ju lastträna och de första gångerna går du bara in med hästen eller släpper in den, vilket alternativ du nu väljer.
Du behöver ju inte stänga luckan/sätta på bommen de första gångerna. Utan gå bara in, prova att "lämna" hästen lös i kärran en stund. Beröm och ta ut igen.

Och sätter hästen sig på tvären och inte ska gå in, så försök att backa kärran mot stalldörren eller på annat sätt "rama in" rammen/öppningen på kärran.

"Hemligheten" är liksom att inte göra ngn "sensation" av att lasta, utan bara gör det. Då brukar hästen följa med och inte hitta på ngt.

"Hemligheten" är liksom att inte göra ngn "sensation" av att lasta, utan bara gör det. Då brukar hästen följa med och inte hitta på ngt.
Just det... :crazy: Eftersom jag behöver ha fasta rutiner och mkt klara regler för vad min häst får göra och inte göra, blir man ju direkt "nervös" när man ska göra något nytt med honom eftersom han ser möjligheter hela tiden och lär sig saker väldigt fort. :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar