Lasta sjäv

Min häst är rätt ung ännu, men när hon åkte släp sist så hade jag lika gärna kunnat lasta helt solo. Dock var stallägaren där och bidrog.
Jag går på släpet med hästen, knyter fast den och går sen bak och stänger för bom och bakläm. Mer avancerat än så tycker jag inte det behöver vara. Det är ju egentligen inte värre än att sätta fast hästen i en spilta eller i en uppbindningsring i stallet....

Ta problemen om (när) de kommer istället! Om hästen följer dig bra upp på släpet nu så förutsätt att det kommer funka när ni blir själva är mitt råd. OM han ser dig som sin ledare och inte är RÄDD för transporten borde det inte bli några problem tycker jag.

Fast så skulle jag inte göra. Hellre att hästen backar ut igen, än drar sönder sig.
En häst som inte blir rädd när den är bunden/sitter fast i vanliga fall och inte är rädd i transporten bör heller inte löpa större risk att "dra sönder sig" i transporten än när de står bundna i grimskaftet på andra ställen.

Jag uppfatta inte just lastningen som så speciell. I likhet med ett tidigare inlägg är min uppfattning att det oftast är när det är en massa folk som skall hjälpa till som det går snett.
Min första egna häst var en svårlastad kille. Han fick panik om man överhuvudtaget höll ett spö i handen, la en hand på rumpan, la en lina bakom eller försökte dra i grimskaftet. Dock var han även sån i andra situationer - därför fick jag alltid ha ett höbalssnöre mellan grimman och grimskaftet OM olyckan skulle vara framme (dvs han blev rädd för nåt "spöke"). Kom han bara LOSS direkt så sprang han tre meter o blev sen lugn.

När han var ny hos mig o vi var på kurs skulle jag o mamma lasta efteråt. Eftersom han tog TID på sig (efter 1 år hos mig kunde jag lasta själv på 5 minuter!!! Men jag hade alltid någon med eftersom just HAN tyckte illa om transporter)så stod vi där och väntade med hästen en bit upp på lämmen - då kom diverse "duktigt" folk och skulle hjälpa till. Nå, "hästkarl'n" på gården (självutnämnd sån :smirk:) fick prova men inte f-n lyckades han. Han gav upp efter 5 minuter... :smirk:

Ju mer folk eller saker omkring, desto mer upprörd blev pållen. Så.... för HANS del gällde absolut LUGN och RO med MAX två personer inblandade. Varav den ena bara fick stå snett bakom utan att peta på honom.

När han fått tillräckligt förtroende för mig och förstod att jag inte skulle SLÅ på honom (vilket jag tror hänt honom tidigare med tanke på hans reaktioner) så kunde jag till och med låta någon annan hålla i grimskaftet och gå före och jag kunde lägga en hand på länden och smacka på honom.

jag har själv inte lastat någon häst på detta vis men en kompis gör på det här viset :

Lägger grimskaftet över halsen på hästen och "skickar" in den i transporten... hästen går alltså in helt själv. När hästen är inne stänger hon bommen och upp med luckan. sen går hon in och knäpper fast hästen.

Detta är en väldigt väluppfostrad häst :) LÄTTlastad kan man ju lugnt säga...

En häst som inte blir rädd när den är bunden/sitter fast i vanliga fall och inte är rädd i transporten bör heller inte löpa större risk att "dra sönder sig" i transporten än när de står bundna i grimskaftet på andra ställen.
Nej, troligen inte, men till skillnad från en spilta (som någon annan jämförde med) är ju inte transporten hästens hem. Dessutom är den ju van att backa ut ur transporten utan att något tar emot. Men det funkar säkert bra på många hästar. :)

Nej, troligen inte, men till skillnad från en spilta (som någon annan jämförde med) är ju inte transporten hästens hem. Dessutom är den ju van att backa ut ur transporten utan att något tar emot. Men det funkar säkert bra på många hästar. :)
Det var nog jag som jämförde med spilta också. Jag vet inte.. för min häst är spilta eller box lika ovanligt som transporten (eftersom hon gått på lösdrift större delen av sitt liv). Men; som sagt; det beror ju på hur ofta den är van att vara uppbunden i en "trängre" miljö; alldeles oavsett om det är spilta eller transport. Som du säger; det beror på häsen - hur van den är vid olika situationer och hur den reagerar på ovana saker. OCH naturligtvis hur mycket den litar på och har respekt för sin ledare.

Varför får man inte binda hästen? Det gjorde jag jämt när jag tävlade... ingen som reagerade över det.

jag skickar in hästen. hon går in själv och ställer sig. sedan sätter jag för bommen och sedan går jag fram till henne och lossar grimskafet och sätter fast henne. därefter stänger luckan. fungerar bra! :)

Nu står min fiina transport hemma på stallplanen! :banana: Provlastade pålle igår också. Lite tveksam var han, men efter tre små "flyktförsök" och ca 1 min senare gick han in. Det krävs nog lite träning innan vi fixar det själva.

Det som stör mig lite är att förut när jag lastat honom har han gått på direkt, utan att tveka. Sist han åkte (förutom förra veckan då han lyckades slita sig :crazy:) var dock i julas. Kanske har sin förklaring.

Jag lastar min själv, jag lägger grimskaftet runt halsen
och "skickar" in henne :smirk:
Hon älskar att åka transport så hon går in bara man ställer
henne framför i stort sett, när hon ska gå ut så lägger
jag grimskaftet runt halsen, går bak och öppnar, och "ber" henne att gå ut, då backar hon sakta ut :)

Hon har alltid gillat att åka så det krävdes ingen direkt
träning.

Flykt djur och lådor, hrm. Hur "vågar" du "sända" in dem i boxarna då? också smålådor..!! Nä du, det är din egen rädsla där och inget annat. Skyll inte på smålådor och flyktdjur för det gäller i alla situationer. De kan ju fly från vad som helst i praktiken och då skulle man ju inte kunna longera själv, rida över en bro själv, gå igenon öppningar själv etc etc. Inget påhopp på dig utan bara en reflektion över ditt tänkande från ett annat håll än ditt eget. :smirk:

Självklart är jag rädd... om mina hästar!
Som du tidigare säkert läst om du läst hela tråden, så är min erfarehet av vad som kan ske det som gör att jag inte skulle stå ensam och lasta en häst!
Rädd eller säkerhets tänkande? Satsar på det sista!

Jag skickar in mina hästar och står själv kvar ute och stänger bak innan jag går fran och binder upp dem.
Detta lär de sig så fort man börjar köra dem till löshoppning och till ridhus när inridning börjar. :)
Så det är bara när de är 1 och 2 år som jag går in före dem (när de inte är åk/lastvana), men så fort som möjligt ska de lära sig att gå in själva.
Jag tycker det är säkrare att stå kvar ute än att gå in före, inte kul att få en snabb häst in efter sig i släpet, man ska hinna under bommen själv först. :)

Jag lastar mina hästar själv. Och jag kan välja: antingen skickar jag in dom och står själv kvar utanför, eller så går jag före in och går därefter ut och stänger.
Har lärt mig genom sk NH-hantering.

Apropå att hästen är snabb, och man knappt hinner under bommen.... När jag går in vill pållan liksom följa med mig under bommen. Är det några problem, när man skickar in dem före, att de ställer sig med huvet under bommen??? :confused:

För så kan man ju inte ha det!!

När jag går in vill pållan liksom följa med mig under bommen.
Vilken tok! ;) Det har jag aldrig varit med om eller ens hört talas om tidigare! Men det är klart! Pålle gör som matte gör!

Fast så skulle jag inte göra. Hellre att hästen backar ut igen, än drar sönder sig.

Beror ju lite på VAR man är det där? För det kanske då blir: Hellre att hästen backar ut och sticker mot motorvägen med grimskaftet hängande efter sig... än drar sönder sig?? :crazy:

Jag kommer väl få oerhört mycket skit nu, men jag använder faktiskt ALDRIG saker som löser ut lätt eller går av lätt, tvärtom så använder jag ett rejält rep som jag knyter direkt i repgrimman (som jag använder helt enkelt för att det inte finns några sömmar som kan gå av på en repgrimma).
Sen om hästen kastar sig bakåt så kommer den inte längre än repets längd (som jag håller KORT för att minska knycken) och visst, det finns en risk för skador. Det finns skaderisker i nästan alla lägen om du har häst (fråga skaderegelerarna på Agria om du vill! :smirk:). Men jag föredrar nog att min häst får lära sig "den hårda vägen" att den sitter fast än att den kommer lös och evt. även skadar andra, exvis i trafiken. :crazy:

Att lära hästen att stå uppbunden utan att kasta sig i linan hör för övrigt till grundträningen av en häst om du frågar mig så jag binder upp mina fölungar tidigt och de lär sig snart att det inte är nån idé att slänga sig bakåt eftersom de ändå inte kommer loss. Sen är det inga problem att sätta fast dem någon annanstans heller.

Om jag skulle köpa en ny häst som inte har blivit tränad som liten och som kastar sig när man binder upp den så tar jag med den till nåt ställe som har en riktigt rejäl uppbindningspåle (dvs en som är nedgrävd flera meter i marken så hästen inte kan dra upp den) och sen använder jag riktiga grejjer, som en gummiring om bröstet som repet får gå genom grimman till så att det enda som händer om hästen kastar sig bakåt är att h*n lyfter sig själv upp i luften.
Det löser problemet. Givetvis görs det här i mitten av en tillräckligt stor sandpaddock för att minimera skaderisken.

Så, för att svara på ursprungstråden. Jag lastar själv genom att skicka in hästen, gå fram bredvid den och sätta fast den (har inga bommar i mitt gamla skrälle till transport, annars skulle jag sätta för dem först) och sen gå ut genom skötardörren, gå runt och fälla upp luckan.
Lastar ur gör jag så att jag fäller luckan. Går runt och knäpper loss och ber hästen backa av. Det här är alltså med min häst som INTE är lastningssäker än, dvs hon kan få för sig att försöka kasta sig av.
Min andra häst gör jag som andra har beskrivit: sänder in hästen i transporten, fäller upp luckan, går runt och sätter fast. Lastar ur: lägger repet bakåt längs ryggen.. knäpper loss.. går bak och fäller luckan och ber hästen komma back genom att ta i linan.

Jag inser att det finns utrymme för olyckor i den hanteringen jag använder. Men.. en häst som inte står still när du går in bredvid den, eller när du går ut och går runt (med eller utan luckan uppe) har inte på en tävlingsplats att göra. Den behöver lasttränas mer på hemmaplan.
JustMyHumbleOpinion :angel:

/JES
*tar på sig flamsäkra dräkten och inväntar reaktionerna*

Det är som man säger, när man gör det märkvärdigt blir det märkvärdigt. Visst har hästar klaustrofobi, man står det samtidigt tio pers runt dem med svindlande puls, kallsvettiga händer, och något nervöst i blicken så skulle inte jag gå in om jag vore häst.

Det bästa är nog att låtsas om det regnar, vänja sig själv vid tanken att gå in i släpet genom att inte ha några höga krav, att hästen bara luktar på luckan kan vara framgång för både matte och häst.

Dödsolyckor har jag hört talas om, både att hästen slängt sig på den som hållit och att man blivit klämd under luckan när man stått bakom den vid uppfällning - och hästen har velat backa ut. Det enda jag sett och varit med om dock - är en som lindade linan runt handen eller något, hästen slet sig och vips så var vi andra nere i halmen och letade efter människans finger...

Dom allra första gångerna är det praktiskt att ha medhjälpare men sen lastar jag alltid själv. Jag skickar in dem men ibland har jag hästar som vill följa efter en in i transporten och då har jag en lång longerlina på hästen. Jag vill inet binda fast den innan jag stängt bakom den så jag går upp med den, går ut genom framluckan och tar longerlinan med mig. Då kan jag lätt stoppa hästen om den börjar gå bakåt innan jag hunnit stänga bakom den. Praktiskt och enkelt.

Däremot blir jag fundersam på din fråga om hur man får hästen att stå still när man sadlar. Det hör ju till de allra mest grundläggande sakerna och är väl i princip det första man lär en ridhäst?!?!?
Jag lastar av, bilder pållen i transporten eller tar den med bort till bilesn baklucka och öppnar den och tar ut sadel och sadlar. eventuellt borstar jag först.
Sätter tyglarna i "ridposition" för säkerhetskull innan jag tar av grimman och tränsar pållen.

Alltså hemma är det absolut inga problem att få hästen att stå stilla vare sig när jag sadlar eller sitter upp. När vi kommer iväg blir han dock exalterad och måste koncentrera sig på 100 andra saker än att just stå stilla. Kan tilläggas att vi åkt två gånger på ett år, så jag tycker inte att det är så konstigt. Han pep konstant och bockade t.o.m av mig i ridhuset den gången. Hemma skulle han aldrig drömma om att bocka. Det blir säkert bättre ju mer vi åker!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar