Fast så skulle jag inte göra. Hellre att hästen backar ut igen, än drar sönder sig.
Beror ju lite på VAR man är det där? För det kanske då blir: Hellre att hästen backar ut och sticker mot motorvägen med grimskaftet hängande efter sig... än drar sönder sig??
Jag kommer väl få oerhört mycket skit nu, men jag använder faktiskt ALDRIG saker som löser ut lätt eller går av lätt, tvärtom så använder jag ett rejält rep som jag knyter direkt i repgrimman (som jag använder helt enkelt för att det inte finns några sömmar som kan gå av på en repgrimma).
Sen om hästen kastar sig bakåt så kommer den inte längre än repets längd (som jag håller KORT för att minska knycken) och visst, det finns en risk för skador. Det finns skaderisker i nästan alla lägen om du har häst (fråga skaderegelerarna på Agria om du vill! :smirk
. Men jag föredrar nog att min häst får lära sig "den hårda vägen" att den sitter fast än att den kommer lös och evt. även skadar andra, exvis i trafiken.
Att lära hästen att stå uppbunden utan att kasta sig i linan hör för övrigt till grundträningen av en häst om du frågar mig så jag binder upp mina fölungar tidigt och de lär sig snart att det inte är nån idé att slänga sig bakåt eftersom de ändå inte kommer loss. Sen är det inga problem att sätta fast dem någon annanstans heller.
Om jag skulle köpa en ny häst som inte har blivit tränad som liten och som kastar sig när man binder upp den så tar jag med den till nåt ställe som har en riktigt rejäl uppbindningspåle (dvs en som är nedgrävd flera meter i marken så hästen inte kan dra upp den) och sen använder jag riktiga grejjer, som en gummiring om bröstet som repet får gå genom grimman till så att det enda som händer om hästen kastar sig bakåt är att h*n lyfter sig själv upp i luften.
Det löser problemet. Givetvis görs det här i mitten av en tillräckligt stor sandpaddock för att minimera skaderisken.
Så, för att svara på ursprungstråden. Jag lastar själv genom att skicka in hästen, gå fram bredvid den och sätta fast den (har inga bommar i mitt gamla skrälle till transport, annars skulle jag sätta för dem först) och sen gå ut genom skötardörren, gå runt och fälla upp luckan.
Lastar ur gör jag så att jag fäller luckan. Går runt och knäpper loss och ber hästen backa av. Det här är alltså med min häst som INTE är lastningssäker än, dvs hon kan få för sig att försöka kasta sig av.
Min andra häst gör jag som andra har beskrivit: sänder in hästen i transporten, fäller upp luckan, går runt och sätter fast. Lastar ur: lägger repet bakåt längs ryggen.. knäpper loss.. går bak och fäller luckan och ber hästen komma back genom att ta i linan.
Jag inser att det finns utrymme för olyckor i den hanteringen jag använder. Men.. en häst som inte står still när du går in bredvid den, eller när du går ut och går runt (med eller utan luckan uppe) har inte på en tävlingsplats att göra. Den behöver lasttränas mer på hemmaplan.
JustMyHumbleOpinion
/JES
*tar på sig flamsäkra dräkten och inväntar reaktionerna*