Lasta sjäv

Jag brukar kunna lasta min själv.
Och när vi är 2 som åker brukar han bli less innan den första hästen klivit på, så han nästan tränger sig på innan dom är klar :D

Brukar oftast skicka in honom själv, så jag står kvar på rampen. Grimskaftet över mankammen, sen stänger jag bommen bak och fäller upp lämmen. Sen går jag fram och knäpper fast honom.
Lätt och bekvämt :)

Han är fd travare och kan det där i sömnen :) Fast visst har han haft sina stunder då han helt plötsligt inte alls förstår varför han ska gå på den där lilla lådan ;)

Vari ligger risken? Trygga hästar som tycker att transporten är ett trevligt och tryggt ställe kliver mer än gärna ombord själva.
Om dina hästar inte är trygga med dig och transporten så har du stora risker hur du än lastar :smirk:

/Lisa

Tja, hästen är ett stort flyktdjur som ska in i en liten låda! Och det spelar ingen som helst roll hur snäll, lugn, trygg och harmonisk pållen är, händer det så händer det och en panikslagen häst i en transport är det ofta svårt att tala med!
Är man 2 är chansen större att man kan lösa problemet och det finns alltid någon som kan hjälpa till om det vill sig illa och olyckan är framme!

Har inga som helst problem att lasta mina hästar, men jag skulle inte komma på tanken att göra det själv!
Jag är väldigt rädd om mina hästar..

Att lasta själv är för mig en alltför stor risk för både min och hästarnas del...

Ja du, jag måste säga att jag tycker att du överdriver riskerna å det grövsta. Du har uppenbarligen aldrig sett en häst som är urtrygg med sin transport för då skulle du nog inte resonera så.

En panikslagen häst kastar sig ut ur transporten oavsett om man är ensam eller ett helt gäng med medhjälpare. Skillnaden är att en trygg häst inte får panik i sin lilla låda vid lastning (om inte något extremt inträffar och som sagt, då spelar det ingen större roll hur många medhjälpare man har).

Att lasta hästen själv eller med medhjälpare har absolut ingenting med hur rädd man är om sina hästar att göra anser jag.

/Lisa

Eh? Och varför skulle inte jag ha sett en trygg häst vid lastning eller i transport? :confused:
Däremot har jag erfarehet av vad som kan ske och hur fort det går... Även en trygg häst kan snubbla t ex..

Skillnaden är att om man har medhjälpare och hästen får panik och man gör sig illa så finns det någon som kan larma.. och ta hand om mig och hästen...
Har man medhjälpare finns det oxå oftast en i vardera änden av hästen som kan hjälpa till om det sker något!

Det är just det där lilla extrema jag talar om, det som faktiskt kan ske... men inte dagligen... :crazy:
När grannens hund helt plötsligt hoppar in i transporten eller andra saker som kan skrämma en stor häst i en liten låda!

Att lasta hästen själv eller med medhjälpare har absolut ingenting med hur rädd man är om sina hästar att göra anser jag.
Det tycker jag!

Om man inte har något val då? Jag kan ju inte hela tiden kräva att någon ska följa med och hjälpa mig varje gång. Vem skulle göra det? I ett litet stall med bara fem hästar så är risken stor att jag står där ensam utan hjälp. Och när man ska hem från träningen då? Nej, ska jag kunna åka iväg och träna måste jag kunna lasta själv. Inte i början nödvändigtvis, men på sikt.

Har jag ingen medhjälpare, skulle jag inte heller åka!
Men det är jag!

Även om jag skulle lasta själv, skulle jag aldrig komma på tanken att göra det på ett ställe där jag är helt själv! :crazy:

Om du vill ha någon till hands som kan larma och/eller ta hand om dig och hästen om olyckan skulle vara framme så lär du aldrig kunna hantera din häst själv öht och det har ingenting med lastning att göra utan är en helt annan diskussion.
Lastning av en trygg häst i transport vill jag påstå inte är en mer eller mindre farlig situation än någon annan som kan uppstå i hästhantering, det är helt enkelt en del av vardagen.

Har man medhjälpare finns det oxå oftast en i vardera änden av hästen som kan hjälpa till om det sker något!
Så dina hästar står stilla när de får panik? :smirk:

Grannens hund som helt plötsligt hoppar in i transporten eller något annat oväntat lär knappast sätta en trygg häst i panik. Den lär hoppa till och tycka att det är obehagligt men panik...nää det är något helt annat.

Nåja, vi lär väl fortsätta att tycka olika i denna fråga och det är upp till var och en hur man gör med sina egna hästar men att försöka påtala att man skulle vara mindre rädd om sin häst för att man lastar den själv tycker jag är rätt löjligt! :crazy:

/Lisa

Tycker att lastning och hantera en häst i vardagen är rätt stor skillnad!?
Och jag grundar min tycke på erfareheter... Vad jag sett, hört och varit med om själv! :crazy:
Att du sitter här och tycker jag är löjlig, kvittar mig! :devil:

Vad som får hästar att råka i panik är väldigt olika från situation och häst... och nej mina står inte still om de skulle få panik? Varför tror du det?? :confused:
Men en hand på rumpan, kan vara lugnanade och framför allt stoppande...

Och jag tycker fortfarande att om man är rädd om sig själv och kusen så lastar man inte själv!

grinning-smiley-043.gif

Tycker att lastning och hantera en häst i vardagen är rätt stor skillnad!?
Där har vi nog anledningen till att vi tycker så olika i denna fråga. Jag anser att lastning i allra högsta grad är vardagshantering av en häst. Och mina hästar anser också att lastning är en helt naturlig del av vardagen. Under de premisserna ser jag ingen som helst anledning till att inte lasta själv.

/Lisa

Jag åker i regel in och tränar med mina hästar 2 gånger i veckan.. Så visst tillhör det hanteringen!

Men det är fortfarande ett stort flykt djur i en mycket liten låda!
Onödig risk!

Men Hallååå!!!! :confused: :confused:

Det spelar ingen roll hur trygg hästen, är den kan ändå bli skrämd, och då går det åt helvete.... :devil:

Dessutom skrev hon att hästen blir uppspelt och exalterad på främmande plats. Jag skulle aldrig lasta själv..

Lasta av däremot kan jag göra, men jag löser aldrig hästen innan jag lastar ur den. Då kan man ju hamna under lämmen om hästen vräker sig. Jag binder min ordentligt, med halsrem och rejäl grimma. Öppnar, och pratar med henne bakifrån, går sedan in jämte henne, bakifrån, löser och backar ut.

Ska tillägga att jag kör utan mellanvägg, (ardenner) och risken är därför större vid urlastning, om hon slänger sig och man kan hamna under lämmen. Inte lika farligt att lasta ur om man har mellenvägg och bom bakom, då kan jag förstå att ni löser dom först.

Finns det inte någon på träningen, som kan hjälpa dig att lasta, lasta ur??? Om han är så snäll, så går det ju fort, och känns tryggare om man vet att där finns någon. Tränare eller ådskådare, eller vem som, med hästvana.

OBS! Detta inlägg är inte inriktat till någon särskild person.

Farligt eller ej har diskuterats långt, livligt och bitvis ilsket i en tråd för ett tag sedan. Snälla, ingen repris på det, utan håll den här tråden till hur man kan göra för att lasta m.m. själv.

Jag lastade och åkte själv med min förra häst (A nu 19 år) och med min nuvarande (P 4 år). Jag tränar mina hästar med NH-tänk inkl. arbete i grimma och grimskaft från marken. Jag vet att det finns starkt delade meningar om NH på Buke, men oavsett vad man tycker om NH som helhet så är en del av de övningar man kan använda för att bygga upp förtroende och respekt mellan häst och människa attans praktiska för att få en mera väluppfostrad och lätthanterlig häst som är lätt att styra åt alla håll från marken likväl som från ryggen.

Jag lastar i grimma med ett ca 4 m långt grimskaft, står på sidan av lämmen och ber hästen gå in genom att visa vägen in med handen. Emellanåt lastar A sig innan jag ens hinner be honom om det, men ibland händer det att han går till höger om lämmen. Då tar jag lite lätt i snöret, han går upp vinkelrätt på lämmen och svänger 90 grader igen och in i släpet.

Unghästen måste jag i regel visa vägen in lite tydligare och ibland driva honom framåt. Jag driver genom att lägga ett lätt tryck framåt i grimskaftet eller låter repänden nudda halsen eller direkt bakom armbågen beroende på var på lämmen han är.

När man lastar genom att skicka in hästen är det viktigt att man ger efter på grimskaftet så att man plötsligt inte får ett bakåtriktat tryck i grimman för då backar hästen eftersom den har lärt sig att den signalen betyder back.

När hästen är inne brukar jag testa att han är redo att bli instängd genom att klappa honom lite, knacka i väggen eller bommen. Om han backar då låter jag A backa ut och gå in igen. Han behöver det ibland. Med P räcker det ofta med en klapp i baken för att han ska gå in igen eller så får han gå ut helt. Står hästen kvar lugnt stänger jag för bommen och slänger försiktigt in grimskaftet. När jag gör det håller jag mig åt sidan så långt som möjligt. Därefter fäller jag upp läm och lucka. Går runt, in, lossar det långa snöret och binder hästen.

För att lasta ur gör jag på samma sätt fast i omvänd ordning förstås. Innan jag öppnar bommen testar jag om hästen tänker stå kvar eller backa innan jag har bett om det genom att knacka i väggen, vicka på bommen eller liknande. Backande häst - öppnar ej. Stilla häst - öppnar. Ber hästen backa ut genom att säga back och ta lätt i svansen. Ibland får jag be flera gånger innan hästen är klar på att han får backa ut.

Med den gamle hästen fick jag hjälp av John Moore (mycket skicklig NH-tränare) att lära hästen att bli skickad in i transporten. Vi hade gjort grundjobbet, men fastnat i ett läge där A gick in lugnt och fint och backade ut lika lugnt så fort jag försökte stänga. John hjälpte mig att lösa det.

P hade bara åkt transport två gånger när jag köpte honom och då gick allt finfint. Innan jag började lastträningen hade jag jobbat med honom från marken så att jag kunde kontrollera honom där åt alla håll inkl. skicka honom igenom passager och upp på grejor (t.ex. lastpall). Att sedan lära honom att lasta i och ur var inte svårt. För att göra det trevligare fick han även äta kraftfoder i transporten när han hade gått in. Han var lite spänd första gångerna när jag fällde upp lämmen, men det gick snart över.

När vi hade åkt några gånger kom P på att det där var kanske inte så kul så då hade vi ett par duster vid lastning. Diskussionerna handlade egentligen inte om lastning utan snarare om vem som flyttar på vem.

Jag tävlar inte så jag har inte problem med att hästen måste ha träns på sig direkt. Jag kan klä på hästen utanför transporten och når överallt tack vare det långa grimskaftet. Stillaståendet funkar inte till 100 % ännu, så det behöver vi träna mera på. Ett tips här är att öva på det hemma t.ex. ute på stallplanen. Om det inte funkar där, lär hästen inte heller stå still på en tävlingsplats.

Vid undantagsfall binder jag hästen vid transporten. Gjorde det senast när jag bröt ett finger på hoppträning på ridklubben och bara kunde använda en hand helt när vi skulle åka hem. Klarade trots det att göra iordning och lasta P själv. (Skryt? Ber om ursäkt i så fall.) Naturligtvis kunde jag fått hjälp, men jag ibland får jag 4-åringsanfall "KAN SJÄLV!".

Går in med hästen, binder fast henne. Går bak och stänger för bommen och sen luckan :) Går fin fint :D

Jag var med i den tråden du talar om och missminner jag mig inte helt, så fick vi som diskuterade beröm eftersom vi pratade trevligt och sakligt till varandra! Detta trots att vi tyckte väldigt olika :) :bow:

Personligen så vill jag bara dela med mig av de erfareheter och (tråkiga) uppleverser jag själv haft och sett under mina akiva häst år!
Men vill man lasta själv, så visst fine! Men gör det inte med mina hästar :)

Precis som att rida utan hjälm, tycker jag det är en stor risk att ta.. I mina ögon totalt onödig! :crazy:

Jag sysslar inte med NH, men mina hästar förstår ändå att de ska gå in i transporten om jag säger så.. :D :p

Men precis som du beskriver, så går det bra att lasta själv... så länge inget händer! :crazy:

Fast så skulle jag inte göra. Hellre att hästen backar ut igen, än drar sönder sig.

Om man måste gå före in så är det ju en ökad risk att lasta ensam men om man kan skicka hästen före in så anser jag inte att det är större risk än att vara två där den ena går före o den andra stänger.
PL

Jo, jag minns att du var med i den tråden. Minns dock inget om beröm, men jag har teflon fläckvis i huvudet.

Nä, jag har inte tänkt lasta dina hästar själv och gör det inte med någon annans heller utan att ha gjort ett grundjobb så hästen och jag vet var vi har varandra.

Håller med dig om hjälm, men lägger mig inte i om andra använder den eller inte. Hoppas bara att jag slipper träffa på någon som har landat med huvudet före utan hjälm i en sten.

Självklart kan hästar förstå att de ska gå in i transporter utan NH, har inte påstått annat heller. Det beror bara på hur man presenterar uppgiften för hästen. Var och en har sin filosofi för hur hästar ska hanteras. Det finns bra och mindre bra sätt oavsett det kallas NH eller ej.

De fall då jag har sett mindre lyckade i- och urlastningar har alltid inkluderat minst en person till än den som håller i hästen, så jag har dåliga erfarenheter åt det hållet istället. Därmed inte sagt att det inte kan gå åt pipsvängen när man lastar själv. (Ooops, nu är jag på väg åt det håll jag inte ville i tråden. Ursäkta!) Hästar är aldrig 100 % säkra oavsett hur väl tränade de än är och folk kan klanta sig oavsett hur rutinerade och kunniga de är.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar