Lasta sjäv

S

Sirisiri

Hur vanligt är det att man kan lasta sin häst helt själv? Ni som gör det, hur har ni "lärt" hästen det och hur gör ni? Skickar ni in hästen, eller följer ni med in?

Jag har varken föräldrar eller pojkvän som är intresserade av att följa med mig på träningar osv, så jag inser mer och mer att jag måste kunna sköta det på egen hand. Jag är dock lite rädd för att det ska gå fel om jag provar. Min häst är nämligen en sådan som tar hela armen och mer därtill om man ger honom lillfingret. Nu är han lättlastad, men skulle mycket väl kunna börja krångla om han kom på ett sätt att slippa undan.

Är det någon som har några tips att komma med?

När jag åkte ofta (flera ggr i veckan) lastade jag alltid själv. Gick in tillsammans med hästen, la grimskaftet över halsen / ryggen, gick ut genom lilla dörren, gick runt och stängde bak. Gick sedan in fram och knöt fast.

Om det är bästa sättet vet jag inte men det har alltid fungerat bra. Har en mycket snäll & cool häst som inte rörde en fena när vi åkte ofta (nuförtiden åker vi 1-2 ggr per år - då kan hon titta lite).

Lasta mycket, först med medhjälpare och prova sen att lasta själv men med någon i närheten som kan gå in om det krånglar. Åk ofta.

Det är väl så jag har tänkt att det ska gå till. Om man lasttränar ofta och lägger godis i foderkrubban borde han ju mer än gärna både gå in och stanna kvar medan jag går ut och stänger. Givetvis med medhjälpare i början. Vad tror du om det?

Hur är det med sadel. Kan man ha sadeln på när man åker...?

Det är otroligt behändigt att kunna lasta själv och inte vara beroende av andra när man ska iväg och träna eller tävla.
Jag föredrar att stå kvar på rampen och skicka in hästen. Tycker att det är alldeles för osäkert att följa med dem in och lämna dem själva medans man går ut och sätter för bommen, stor risk att man har en lös häst om den skulle bli skrämd.

Mitt sto bestämde sig en dag för att hon skulle lastas
själv. Vi skulle åka hem från ridskolan en dag efter en klubbtävling. Jag stod med hästen på rampen och förklarade för min hästovana mamma hur hon skulle sätta fast bommen bakom hästen när jag hade lett in henne.
Gardenia tröttnade totalt och sa "nu åker vi hem!" och knallade rakt in i transporten. Där stod jag och såg ut som en fågelholk :eek:
Sedan dess har hon varit självlastande.

3-åringen som jag har nu har lärt sig att lastas själv ganska fort. Jag har gjort så att jag låter någon annan leda in hästen medans jag står kvar på rampen och fipplar med bommen, vill med det att hästen ska vänja sig vid att jag inte går med in. Efter några gånger släpps hästen på av mig med medhjälparen vid skötardörren som lockar lite och tar emot.
När det funkar får medhjälparen stå en bit ifrån och samma procedur upprepas.

För att det ska lyckas är jag övertygad om att hästen måste vara trygg i sin transport och tycka att det är ett trevligt ställe att vara på. Lasta lite och ofta så att lastning hör till en av vardagssysslorna och om du har en matglad häst kan man göra det hela trevligt genom att alltid ha lite godis i krubban så att hästen därigenom får beröm när den går på.

Lycka till! :D

/Lisa

Min står still när hon gått in :) men det är ju inte säkert att din gör om h*n är van vid att det stängs direkt bakåt.. :p men har hästen godis att sysselsätta sig med så.. du får prova.

Prova med medhjälpare låter bra. Medhjälparen kan ju stå lite på avstånd men ingripa om hästen försöker backa.

Sadel, jag har aldrig åkt med sadeln på men många gör ju det. Någon annan kan nog svara bättre...

Lasta ur ska du ju göra också. Jag lossar fram, lägger grimskaftet löst över ryggen, gå runt öppnar bak, jag når grimskaftet bakifrån, hästen backar ut själv på kommando.

Jo, det har jag också tänkt på. Att hästen ska backa ut igen. Fast han är ju både lugn och väldigt matglad, så godis i krubban tror jag stenhårt på! :D Jag har inte lastat honom så många gånger, men då jag gjort det har han aldrig visat några såna tendenser. Däremot tror jag att det större risk att han sticker iväg om han inte kommit in i transporten ordentligt. Det gjorde han nämligen förra veckan, fast medhjälparen stod beredd att stänga efter oss... :crazy:

Jag får min transport vilken dag som helst och då ska vi börja träna!

Backa ut borde gå bra. Han backar ju ut lugnt och fint så fort någon tagit bort bommen. Det borde han göra även om jag inte håller i, hoppas jag.

Lastar själv, trots att jag ännu alltid har ngn med. Vill kunna göra det själv eftersom jag kommer köra själv i framtiden. Går med häst uppför lämmen och smackar på - förhoppningsvis går han in! :) annars kan man ha ett spö i handen och peta lite på rumpan så att hästen vet vart den ska och inte stannar hos dej.

När man lastar ur lossar man hästen först, öppna och låt den backa ut...

Lättast går det om man har medhjälpare med som kan hjälpa till om något går galet, även om man försöker göra allt själv.

En lättlastad häst gör livet lite enklare ;)
Lycka till!

Tack för tipsen jag fått! Är det ingen som brukar åka med sadel på! Det är ju nämligen problem 3. Hur fixar man sadlingen själv annars? Håller i sadeln redan innan hästen backar ut kanske! :idea: Problem 4: Att få hästen att stå stilla medan man sadlar...

Nej, nu börjar det kännas hopplöst... :(

Du får prova dig fram till vad som passar dig och hästen. Som nämns i det andra svaret här ovan så är det säkrare om du kan skicka in hästen - då har du kontroll på att hästen inte backar ut igen. Min häst går inte in själv så jag kan inte göra så. Prova lite olika sätt med medhjälpare beredd så ser du hur din häst reagerar.

Lycka till! :)

Jag kan lasta min unghäst själv. Jag har alltid en transportkrubba full med godis i transporten så att hon ska tänka: Mums, där inne finns det något :d I början gick jag med henne in i transporten och ut genom framdörren, men ibland hann hon backa ut igen innan jag hann runt. Nu kan jag skicka in henne och låsa bakom. Men det krävs träning och åter träning.

Min gamla häst kan jag inte lasta själv för han får panik och slänger sig ut och då vet jag inget som hjälper :confused:

Jag vill helst inte åka med sadeln på..
Du kan lägga sadeln fram i transporten eller hänga den på bakbommen innan du lastar ur så den finns nära till hands. Sen får du helt sonika springa efter hästen när du sadlar om den inte står still... :D
Det är värre att t ex linda svansen nät man ska hem igen... hur gör man då? lastar hästen och lindar när den står på trailern? :idea: *tips önskas*

Jag lyckades sadla en ponny i transporten men med hästen går det inte... då får man ha väldigt brett el köra utan mellanvägg och då är det inte så kul att lasta av kanske...

jaja.. problem är till för att lösas!

Vad du blåser upp något helt normalt?!

Min nuvarande kuse är INTE förtjust i att åka. Det tar 5-7 minuter att lasta själv. Jag kör alltid själv.

Innan jag lastar ur tar jag fram sadel och träns och lämnar lättillgängligt, sätter på mig min utrustning. Tar ut hästen, håller medan jag sadlar alternativt ställer plats. Man kan binda i uppbindningsringarna på transporten om man önskar, det önskar inte jag. Kan bli väldigt rörigt och stökigt om hästen av någon anledning får panik (det är lättare att lugna en häst man håller i snarare än en som står uppbunden.

Tränsar genom att öppna nosdelen på grimman (har en ardennergrimma till transporttillfällen för att vara säker på att grejorna håller och för det praktiska i att tränsa när man är själv).

Slänger in grimma och ev. täcke i bilen, sitter upp och rider iväg.

Med min förra häst åkte jag alltid själv.
Jag hade på täcke, grimma och transport skydd (samt ben skydd under tranbsportskydden)
När jag lastade så la jag grimskaftet över halsen på honom och gick mot transporten. Vid rampen gick jag brevid och han gick upp och in.
Sen stängde jag kedjan ocj lämmen. Gick runt och satte fast honom.

När jag kom fram så gick jag in och spännde loss honom, la grimskaftet över halsen och gick runt och öppnade. Han backade lugnare själv än då någon var med honom.

Väl ute så gick vi fram till bagaget på bilen. Tog av honom täcke/transportskydden och sadlade/tränsade.
Släppte alltid honom helt lös utan grimma och tränsade efter det.
Tog hjälp av lämmen och satte upp och red i väg.

Helt utan bekymmer... (kan tillägga att han varit med om en trafikolycka tom men var ändå så jätte snäll att lasta)

Min nya häst (som jag hämtade i tisdags) lastade jag av själv då jag kom hem. Lika bra att börja på direkten.
Så snart min beställda utrustning har kommit så kommer vi att börja åka till klubben och då är jag själv. men han sprang nästan på transporten så det blir nog inga problem.

Ett problem man ofta märker är att ägaren/den som lastar tar för givet att hästen inte ska gå in och då går häten inte in. Tror man i stället på att den går in då gör den det!

Lycka till!

Vad du blåser upp något helt normalt?!
Jag bara funderar eftersom jag inte är särskilt "transportvan". Speciellt inte med min egen häst eftersom jag som sagt inte har någon som vill/kan följa med mig + att jag varken haft transport eller dragbil tidigare. Därför blir pållen också lite exalterad av att komma bort och står INTE stilla vid en ev sadling.

från en svårlastad ponny till en rätt lättlastad ponny ja kan lasta själv om ja e hemma. inte på andra ställen men hemma.. ja går in väntar tills han bestämt sig för att stå kvar där inne går ut där fram går bak stänger bommen och allt och sen fram och knyter fast.

Varför skulle man inte få binda fast hästen vid transporten på tävling :confused:

Hästen ska visserligen vara tränsad på tävlingsplatsen så fort den är utanför transporten men med en grimma över tränset går det utmärkt att binda upp den medans man sadlar. Så vad är problemet?

/Lisa

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar