Lasta häst med repgrimma, och har sadeln på i transporten under färd, gör ni det?

Slår ihop 2 frågor till en:

Vilka fördelar/nackdelar finns det att lasta med repgrimma? (och sen byta till vanlig inne i transporten)

Jag har lärt mig att hästen inte bör ha sadeln på sig under transportfärd, men vet att det förekommer. Har då haft täcke över för att inte fastna någonstans med sadeln. Är det någon här som transporterar så? Hur lång sträcka då ungefär?


Äger ingen repgrimma - så det är en ickefråga för mig. Ser ingen orsak att köpa någon. Lastar i lädergrimma med brett nackstycke.

Har inte kört med sadel tidigare då det inte funnits någon direkt orsak - kan lika gärna sadla på plats. Men visst, skulle jag tio min bort till ridhus bara så skulle jag väl i teorin bara kunna lägga över ett täcke som skydd. Nu åker min snällt och går på och av snällt också. Hade jag en strulputte så skulle jag inte haft på sadeln.
 
Brukar över huvudtaget aldrig ha sadeln på "i onödan", säger inte att det skadar men jag tycker inte mina flickor ska stå med en spänd sadelgjord när jag ändå inte sitter på :) lossa gjorden är typ det första jag gör när jag suttit av. Så lasta med sadeln på skulle jag aldrig.
 
Behöver man mer kontroll på hästen och är van vid repgrimman och förstår dess funktioner, ser jag inga problem med att lasta i repgrimma och byta i transporten. Men då ska man veta att själva bytet verkligen blir okomplicerat så man inte har en lös häst i släpet.

Vissa hästar har jag kört påklädda, med grimma över tränset. Täcke över, om årstiden varit sval. Det är de hästar som står som ljus, som åker utan mellanvägg och som är helt okomplicerade att lasta och lasta av. Särskilt när jag kör själv är det smidigt att ha påklädd häst vid framkomsten. Körtid 20-30 minuter.
Man behöver ju inte ens iof klä av repgrimma i transporten utan kan ha den under vanliga grimman om man inte ska ha hästen tränsad pga att man ska lasta ur på tävlingsplats . Bara låta repgrimman sitta kvar under och binda upp hästen i transporten i vanliga grimman.

Kl

Hästen sadlad i transporten ska det vara otroligt resvana och okomplicerade hästar och korta transportsträckor anser jag ur säkerhetsperspektiv och komfort för hästen .
 
Förlåt jag skrev fel Dually grimma heter det.

Byggd som en vanlig grimma, men med ett exta nosband.

Används även som ridgrimma. Man fäster då tyglarna i extra nosbandet.

När jag lasttränar med denna grimma så fäster jag grimskaftet som jag skulle fäst en tygel.
Grimman är väldigt reglerbar, så man kan spänna den hyfsat hårt, men såklart nte så hårt att det skapar obehag.

Jag vet själv inte hur en repgrimma fungerar, så jag kan inte säga om det är bättre eller sämre, men jag tror denna är betydligt stadigare.

Fast grejen med duallyn är ju att det nosbandet löper dvs ger tryck om du drar . En betydligt mer kontrollerande grimma i linje med kedja, än ngn repgrimma i sig om vi ska vara petiga.


Kl
Undrar över de som svarat att de har vanlig grimma underst och sen repgrimman över ? Det känns superkonstigt vilken effekt skulle det ha ? Effekten blir ju lika med noll typ , ni hade kunnat lasta hästen precis lika väl i den vanliga grimman ?
 
Vid behov skulle jag lasta i repgrimma, t.ex. när jag lastade min ena då tvååriga hingst. Å andra sidan så lastade jag fjorårets tvåårshingstar i grimma. Lastar jag med repgrimma så byter jag till lädergrimma i transporten.

Jag har ofta sadel på i transporten. Tex om jag ska åka på träning eller på utflykt. (max 30 min i transporten) Min häst är mycket lugnare om jag kan sitta upp direkt utan att stå o pilla med sadling. Har alltid ett täcke över sadeln. Dock brukar jag inte ha sadel på på hemresan.
Har även läst om hästar som kunnats räddas lättare ur släp som gått omkull tack vare att de haft sadel på sig.

Ett big,big, never, ever för mig är att köra häst i transport med tränset på.
 
Lastar "den bråkiga" med spansk kapson, lädergrimma under så tar bara av kapsonen när han står i släpet, aldrig sadel på.

Den andra lastar sig själv i grimma. Har dock Alltid lädergrimma på aldrig nylon.
 
En repgrimma känns automatiskt mer än en vanlig grimma, de är vanligen tunnare rep istället för fodrade breda remmar och de ger mer tryck av att bara existera. Förutom det finns det knutar som ligger och trycker hela tiden. En repgimma är inte lite skarpare utan ganska ordentligt skarp och det både av att bara vara på och att använda den.

Jag säger inte att det är fel, men jag tycker det är hemskt med folk som inte ens inser att de använder ett skarpt vertyg.

Till ämnet, jag skulle aldrig våga lasta med sadel och använder alltid grimma. Min häst vill inte åka men går på med enkla medel ( en hand på baken eller lite övertalning) för att jag ber om det, skakar lite lätt och är inte glad. Det skulle aldrig falla mig in att lasta en sådan häst med repgrimma, på tok för skarpt när hon liksom bara behöver ta mod till sig för att gå på.

Ja inte vet jag hur du sätter på en repgrimma, och jag har visserligen inte gått en utbildning själv i hur man sätter på denna hemska sak, men min repgrimma ligger löst på hästens hud precis som en vanlig grimma när det inte är någon spänning i den, dvs drag.
Det är ju knappt någon vikt i den alls så jag förstår verkligen inte hur du kan tro att den trycker och är skarp i neutralt läge? Hade den varit av metall eller annat tungt material så ja, då hade det varit ett ständigt tryck och spänning, men i det materialet som min i alla fall är i så tycker jag att den borde vara smidigare för hästen och kännas mindre att ha på sig än en vanlig grimma med breda remmar.
Min repgrimma och på det sättet jag spänner den trycker absolut inte mer än bettet i munnen eller kedjan under hakan...
 
Jag lastar med repgrimma om det behövs, just nu behövs det inte. Reprgrimman är så tunn och följsam så den får i sådana fall sitta kvar under den vanliga grimman under färd. Den kan kanske behövs även vid urlastning?

Jag lastar även med sadel om jag tycker att det passar. Jag har westernsadlar av vardagsstuk så de är inte så ömtåliga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 158
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 570
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp