Lasta häst med repgrimma, och har sadeln på i transporten under färd, gör ni det?

Vanlig läder grimma och med kedja på en, aldrig att en rep grimma kommer nära mina hästar är rädd om nacken på mina hästar.

Har inte kört med sadel på men är inte främmande för att göra nu när jag skaffat bredare transport.
 
Jag lasta i repgrimma och byter sen till vanlig i transporten. Började lasta i repgrimma när hästen var liten (1-2 år) och har fortsatt. Har lasta i träns ett fåtal gånger, ibland har hästen gått rätt in, ibland inte, där av att jag alltid nu lasta i repgrimma. På tävlings har jag träns under, annars bara repgrimman.

Har aldrig, och kommer aldrig, åka med sadel på i transporten. Ser det som en alldeles för stor säkerhetsrisk, oavsett om du så ska åka en kort bit :crazy: Det kan hända olyckor som man inte kan förutse (ex krock, påkörning, släpet välter, hästen få panik mfl) och skulle därför aldrig våga chansa att då ha hästen fullt påklädd i släpen. Förutsätter att hästen lär sig att stå stilla vid påklädning och bortse från lathet hos ryttaren...
 
Det går att vara väldigt mycket tydligare och snabbare i sin eftergift med repgrimma. Där ser jag fördelen, att kunna få en tydlig, snabb men lika snabbt övergående signal redan när hästen "tänker åt fel håll". Samma ögonblick tanken vänds kan jag ge full eftergift.
Det var anledningen jag använde repgrimma när jag gjorde det - och anledningen om jag skulle göra det igen.

Att man bör vara tydlig och snabb i eftergifterna är solklart, men att repgrimma skulle vara tydligare än träns eller grimma är knappast någon universal sanning, med tanke på likheten i konstruktion, färst runt huvudet så lär eftergiften var nästintil identisk. Däremot är det mesta snabbare i eftergiften än en kedja runt mulen, åtminstonne fullständig eftergift. I och för sig ger inte repgrimman någonsin fullständig eftergift med tanke på knutarna, men för all del så tydlig det gå med verktyget är snabbt. Träns kan förmodligen ha samma problem om de inte är väl anpassade och trycker, men ofta ligger bettet bara där utan något obehag eller så suger hästen tag i det.

En skillnad är det dock, till repgrimmmor följer ofta ett tungt långt grimskaft, bara av att existera ger det extra tryck i repgrimman .
 
Att man bör vara tydlig och snabb i eftergifterna är solklart, men att repgrimma skulle vara tydligare än träns eller grimma är knappast någon universal sanning, med tanke på likheten i konstruktion, färst runt huvudet så lär eftergiften var nästintil identisk. Däremot är det mesta snabbare i eftergiften än en kedja runt mulen, åtminstonne fullständig eftergift. I och för sig ger inte repgrimman någonsin fullständig eftergift med tanke på knutarna, men för all del så tydlig det gå med verktyget är snabbt. Träns kan förmodligen ha samma problem om de inte är väl anpassade och trycker, men ofta ligger bettet bara där utan något obehag eller så suger hästen tag i det.

En skillnad är det dock, till repgrimmmor följer ofta ett tungt långt grimskaft, bara av att existera ger det extra tryck i repgrimman .

Repgrimman är så väldigt mycket lättare, så det blir mycket tydligare tryck/eftergift tycker jag. Nu menar jag ett relativt milt tryck - inte dra eller rycka.

Knutarna ger mindre tryck än on jag flätar en fläta och låter den hänga mot hästen, just iom den lätta vikten. Men då krävs ju att inte ett tungt grimskaft lägger press hela tiden ja - då går hela idén förlorad i min värld och man har kvar enbart skärpan som "argument".

Kedja ger värdelöst dålig eftergift rent så, den funkar eg mest som kraftmedel och där extratrycket och -kraften direkt försvinner när hästen ger efter. Men det är ju inget finlirsmedel någonstans. Kan inte jämföras enligt mig, jag skulle alltså inte använda båda på samma problem - just för det blir så olika funktion.
 
Hej
Jag har använt mig at en Dualty grimma när jag har lasttränat svårlastade hästar.
Betydligt stabilare och ger bättre kontroll.

Bukar åka med sadlad häst om det rör sig om max 15 minuters körning.
Hästen i fråga åker lugnt och sansat. med bred spilta
 
Repgrimman är så väldigt mycket lättare, så det blir mycket tydligare tryck/eftergift tycker jag. Nu menar jag ett relativt milt tryck - inte dra eller rycka.
Jo jag har förstått att du anser det, jag håller bara inte med, jag ser ingen avgörande skillnad i timingen på att lätta på tryck med tyglar/grimskaft varesig det gäller träns med repgrimma eller vanlig grimma.

Knutarna ger mindre tryck än on jag flätar en fläta och låter den hänga mot hästen, just iom den lätta vikten. Men då krävs ju att inte ett tungt grimskaft lägger press hela tiden ja - då går hela idén förlorad i min värld och man har kvar enbart skärpan som "argument".
Det här förstår jag överhuvudtaget inte alls, varför jämföra med en fläta, var kom den in? Varför inte se till realiteten där ett tungt grimskaft är vanligt, har ärligt nästan inte sett något annat, när det gäller repgrimmor? Det finns både tunga och lätta vanliga grimmor och repgrimmor.

Kedja ger värdelöst dålig eftergift rent så, den funkar eg mest som kraftmedel och där extratrycket och -kraften direkt försvinner när hästen ger efter. Men det är ju inget finlirsmedel någonstans. Kan inte jämföras enligt mig, jag skulle alltså inte använda båda på samma problem - just för det blir så olika funktion.
Här är jag helt enig.
 
Jo jag har förstått att du anser det, jag håller bara inte med, jag ser ingen avgörande skillnad i timingen på att lätta på tryck med tyglar/grimskaft varesig det gäller träns med repgrimma eller vanlig grimma.


Det här förstår jag överhuvudtaget inte alls, varför jämföra med en fläta, var kom den in? Varför inte se till realiteten där ett tungt grimskaft är vanligt, har ärligt nästan inte sett något annat, när det gäller repgrimmor? Det finns både tunga och lätta vanliga grimmor och repgrimmor.


Här är jag helt enig.

Flätan var som jämförelse för att visa att knutarna inte ger tryck eller obehag alls när det inte är tryck i grimman. Som motvikt om att det pratades om konstant tryck från dem.

Vad andra har för grimskaft eller hur andra använder sin utrustning har jag tyvärr svårt både uttala mig om och argumentera kring. Jag ser ingen vits med att sabba hela poängen med ett tungt grimskaft och använde alltså inte det ihop med repgrimma.
 
Flätan var som jämförelse för att visa att knutarna inte ger tryck eller obehag alls när det inte är tryck i grimman. Som motvikt om att det pratades om konstant tryck från dem.

Vad andra har för grimskaft eller hur andra använder sin utrustning har jag tyvärr svårt både uttala mig om och argumentera kring. Jag ser ingen vits med att sabba hela poängen med ett tungt grimskaft och använde alltså inte det ihop med repgrimma.

Halv knapp

Alltså jag gillar grimskaft med tyngd, jag tycker det är lättare med ett rep som inte bara gör som det vill utan är lättare att kontrollera. Jag tycker det är lättare att ge ordentligt med eftergift om man kan låta det glida ur händerna.
Jag bär ofta repgrimma med rep i handen eller hängandes på armen, nu är min arm inte alls lika känslig som en häst nacke. Men mina händer får väl ändå anses vara känsliga, aldrig NÅGONSIN har jag känt tryck i form av obehag av grimma med ett tyngre grimskaft. Aldrig någonsin.
Har man ett bett i handen och för tyglarna bakåt behövs det inte mycket för att det ska börja klämma i handen.
Att repa kan bli skarp är däremot något jag skriver under på. (Inte heller tycker jag att man måste ha rep med tyngd i, men för mig underlättar det.)

Lägger även till att många har tunna nosgrimmor i läder/ rep på sina träns och i hästen ansikte och under ganascherna får det väl ändå anses vara känsliga områden det med? Som dessutom är åtspända och förhindrar rörelser i munnen och ger då tryck utanpå.
 
Jag kan använda reprimma vid lastning, men min häst är så otroligt lättlastad att det aldrig är några diskussioner. Jag har hängt repgrimman runt min egen nacke för att testa om den skulle göra ont, men inte ens om jag hänger ett tungt grimskaft i den så tycker jag att det är obehagligt. Antar att min nacke är okänslig. Jag rycker aldrig någonsin i grimman när jag har repgrimma på, men det gör jag inte med en vanlig grimma heller.

Jag skulle aldrig någonsin åka med min häst sadlad i transporten. Min häst står som ett ljus, men det känns oerhört olustigt att ha prylar på hästen när jag reser med den, annat än transport och täcke.
 
Personligen använder jag varken repgrimma, kedja + grimma eller träns med eller utan kedja när jag lastar. Tycker det är hemskt att tvinga in en häst i en transport med våld som jag faktiskt kallar det. Tränar mina hästar på ett sånt sätt att jag står utanför transporten och ber dem gå in utan mig. De får backa, de får gå runt de får ta tid. Jag använder godis och positiv förstärkning och det går utmärkt, efter några gånger tycker hästarna att transporten är en kul grej och går på själva. Vissa hästar jag haft dock har inte velat gå på utan att jag gör det, gillar inte att vara ensamma antagligen. Men jag tränar efter individen så då är det självklart ok att jag leder in dem. Gör de då i vanlig grimma och grimmskaft. ^^

Åker aldrig med sadel på eftersom jag haft mest unghästar i mitt liv och vill inte att något ska hända :)
 
Tror du har missuppfattat hela situationen. Man tvingar inte hästen att göra något. Du berättar vad du INTE vill att hästen ska göra. Det är ungefär fyra oceaners skillnad mellan dessa två.

Ja men säg att du har en häst som verkligen tycker det är obehagligt att bli lastad och vara i transport. Du använder tryck när den vill backa/gå där ifrån och där med tvingar du tillslut in hästen att göra det du vill, enligt mig. Inte vad den vill. I mina ögon är det att tvinga den göra något. Och när det gäller lastning där många hästar tycker det lilla utrymmet är så obehagligt så tycker jag det är hemskt faktiskt :)
 
Du använder tryck när den vill backa/gå där ifrån och där med tvingar du tillslut in hästen att göra det du vill, enligt mig. Inte vad den vill. I mina ögon är det att tvinga den göra något. Och när det gäller lastning där många hästar tycker det lilla utrymmet är så obehagligt så tycker jag det är hemskt faktiskt :)

Du får tycka vad du vill, det är dig helt fritt. Jag tvingar inte hästen att göra någonting. Jag ger alltid ett alternativ. Men den måste lyda.

Hästen får stå still på rampen eller gå in. Den får inte vända, gå därifrån eller backa. Jag uppmuntrar att gå in i transporten, men jag tvingar inte.

Jag gör klart vad jag har för förväntningar och när andra alternativ är uteslutna, kommer hästen att välja att göra mig till lags. Vilket lönar sig. Och därmed har vi stärkt ett band, och hästen kommer att ha ett bättre förtroende för mig nästa gång jag ger om något, veta att jag inte sätter den i en osäker situation. Dessutom vet hästen också att jag inte ger mig.

Det handlar inte om tvång och våld. Det handlar om kommunikation.
 
Du får tycka vad du vill, det är dig helt fritt. Jag tvingar inte hästen att göra någonting. Jag ger alltid ett alternativ. Men den måste lyda.

Hästen får stå still på rampen eller gå in. Den får inte vända, gå därifrån eller backa. Jag uppmuntrar att gå in i transporten, men jag tvingar inte.

Jag gör klart vad jag har för förväntningar och när andra alternativ är uteslutna, kommer hästen att välja att göra mig till lags. Vilket lönar sig. Och därmed har vi stärkt ett band, och hästen kommer att ha ett bättre förtroende för mig nästa gång jag ger om något, veta att jag inte sätter den i en osäker situation. Dessutom vet hästen också att jag inte ger mig.

Det handlar inte om tvång och våld. Det handlar om kommunikation.

Oja visst tycker jag som jag vill. ^^ men de ni gör funkar säkert jätte bra för er! Och jag blandar mina metoder med negativförstärkning också, bara inte när de gäller lastning :)
 
Flätan var som jämförelse för att visa att knutarna inte ger tryck eller obehag alls när det inte är tryck i grimman. Som motvikt om att det pratades om konstant tryck från dem.
Nu har jag sett repgrimmor av många olika modeller, det de har gemensamt är just att de konstant ger en del tryck.

Vad andra har för grimskaft eller hur andra använder sin utrustning har jag tyvärr svårt både uttala mig om och argumentera kring. Jag ser ingen vits med att sabba hela poängen med ett tungt grimskaft och använde alltså inte det ihop med repgrimma.
Jag utgår från vad jag sett och inte hur du gör. Repgrimmor hör liksom i hop med långt tungt rep i de allra flesta fall jag sett.

Oavsett vad man har för grimskaft så kan jag inte se att det skulle bli någon märkbar skilland i timingen i eftergiften. Timingen och eftergiften ligger hos den som hanterar inte verktyget här.
 
Jag lastar alltid mina hästar i repgrimma, men med lädergrimman under i fall vi ska åka nånstans så det går smidigt att ta av. Det har bara blivit så, då jag oftast har repgrimma när jag jobbar mina hästar från marken och de är vana vid det, så känns ganska naturligt att då ha det vid lastning också, då båda varit svårlastade tidigare. och det blir lite tydligare signaler när de har repgrimma på sig.
Skulle aldrig köra med sadel på i transporten.
 
Slår ihop 2 frågor till en:

Vilka fördelar/nackdelar finns det att lasta med repgrimma? (och sen byta till vanlig inne i transporten)

Jag har lärt mig att hästen inte bör ha sadeln på sig under transportfärd, men vet att det förekommer. Har då haft täcke över för att inte fastna någonstans med sadeln. Är det någon här som transporterar så? Hur lång sträcka då ungefär?

Har aldrig kört med sadel, klär på utanför transporten.

Lastar jättegärna i repgrimma, om behovet finns. Har då vanliga grimman under så att det bara är att dra av repgrimman när hästen är inne. :)
 
Får jag bara fråga alla som anser att repgrimman har "strategiskt placerade knutar" var de sitter och hur de skadar?

Jag har svårt att se att en repgrimma ger konstant tryck. Den hänger ju lös, väger nada och behöver inte användas med något som är så tungt att det blir någon form av obehagligt tryck bara av repet/linan/etc.

Varför knutarna finns är ju för att man av ett enda rep ska kunna göra en grimma. Då måste man knyta på vissa ställen. Men så stora blir inte knutarna och placerar man dem korrekt ger de inget större tryck ens då man tar i grimman.
Sen finns det en del märkes-repgrimmor som jag personligen inte är jätteförtjust i iom att de görs i så styvt material och tunnare rep än jag vill ha. Men det går ju att själv välja mjukare och bredare rep om man själv knyter.

Jag lastar i lädergrimman hästen ska åka i. Hästen är hanterad och tränad normalt och jag har inget behov av annat.
Lastträningar med hästar som inte är grundhanterade kan jag dock välja att göra med repgrimma i vissa fall.
Dock används den inte till att dra in dem med. Men för att inte riskera tappa såna som inte lärt sig att man inte försöker slita sig hur som helst.

Köra med sadel gör jag inte. Jag tycker hästen ska gå att sadla och hantera var som.
Så jag vill inte riskera saker i onödan. Åka med sadel är bara för människans bekvämlighet. Ingen häst blir kall av den korta stund det tar att ev ta av vintertäcke och sadla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 158
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 570
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp