Lasta häst med repgrimma, och har sadeln på i transporten under färd, gör ni det?

Jag har aldrig ägt en repgrimma så nej, det använder jag inte.
Jag lastar i träns eller grimma.
Kör fullt påklädd till träning 1 - 2 ggr/vecka, 25 minuters färd.
 
Jag lastar med det hästen har på sig för stunden, han är självlastad, lägger grimskaftet på rumpan så knatar han på. Ibland har jag bara grimskaftet runt halsen och släpper lös honom helt när han går på. Grimman hänger i transporten. Ska jag ha den tunga westernsadeln så sadlar jag hemma, då slipper jag onödiga bärmoment i och ur bilen (har ryggproblem). Det är bara sadeln som kan komma till skada, hästen bryr sig inte i vilket.
 
....
Nu har jag sett repgrimmor av många olika modeller, det de har gemensamt är just att de konstant ger en del tryck.


Jag utgår från vad jag sett och inte hur du gör. Repgrimmor hör liksom i hop med långt tungt rep i de allra flesta fall jag sett.

Oavsett vad man har för grimskaft så kan jag inte se att det skulle bli någon märkbar skilland i timingen i eftergiften. Timingen och eftergiften ligger hos den som hanterar inte verktyget här.

Jag letade fram min repgrimma och vägde den. Den är i storlek cob och ställbar ner till ponny. Den väger 102 gram. Att ha den hängande över armen eller för all del ansiktet känns inte. Och på den hästen jag använde, som var en mycket känslig herre men som hade en utvecklad antipati mot hästtransporter så var det just vad jag ville åt. Att kunna ge en tydlig signal som jag lika snabbt kunde ta bort om han gjorde/tänkte fel, och så liten/ingen fysisk påverkan alls när han gjorde rätt. Jag har ingen aning vad andra repgrimmor väger, men min är gjord av en tjej som gjorde repgrimmor och inte köpt i butik. Den enda repgrimma jag klämt på i butik var betydligt styvare och "vassare" rep, den här är så mjuk så man kan ha den som en boll i ena handen och stänga handen. fjäderlätt och inte kännas och inte ge nåt tryck eller input eller nåt alls - men minsta jag tog i den skulle det ge tydlig signal som *tjat* lika fort kunde släppas. Allt för att visa den hästen att göra rätt var ett helt kravlöst (trycklöst) alternativ och dessutom komfortabelt.

Och det var poängen som sagt, när jag inte gav signal skulle det vara

Så det kan kanske spela roll vilken sorts grimma?

Jag har ägt en Be Nice-grimma med. Det är en repgrimma (i kraftigare rep) som har metallpluttar (rundade, men ändå) på utvalda ställen, t ex över nacken. Dessutom har den ett speciellt system på undersidan så sätter du tryck på den dras den åt och lägger rejält tryck över bla nacke och nos. DEN kan jag köpa ger ett milt tryck över nacken även inaktiv, och den vägde absolut inga 102 gram.

Men jag misstänker det finns ett otal material i repgrimmor, och det därför blir väldigt olika vad man talar om? Men jag skulle glatt gå med min repgrimma på mig/runt halsen/över ansiktet en hel dag, den skulle inte störa mig alls (det skulle däremot en nylon eller lädergrimma iom tyngden).
 
....


Jag letade fram min repgrimma och vägde den. Den är i storlek cob och ställbar ner till ponny. Den väger 102 gram. Att ha den hängande över armen eller för all del ansiktet känns inte. Och på den hästen jag använde, som var en mycket känslig herre men som hade en utvecklad antipati mot hästtransporter så var det just vad jag ville åt. Att kunna ge en tydlig signal som jag lika snabbt kunde ta bort om han gjorde/tänkte fel, och så liten/ingen fysisk påverkan alls när han gjorde rätt. Jag har ingen aning vad andra repgrimmor väger, men min är gjord av en tjej som gjorde repgrimmor och inte köpt i butik. Den enda repgrimma jag klämt på i butik var betydligt styvare och "vassare" rep, den här är så mjuk så man kan ha den som en boll i ena handen och stänga handen.

Så det kan kanske spela roll vilken sorts grimma?

Jag har ägt en Be Nice-grimma med. Det är en repgrimma (i kraftigare rep) som har metallpluttar (rundade, men ändå) på utvalda ställen, t ex över nacken. Dessutom har den ett speciellt system på undersidan så sätter du tryck på den dras den åt och lägger rejält tryck över bla nacke och nos. DEN kan jag köpa ger ett milt tryck över nacken även inaktiv, och den vägde absolut inga 102 gram.

Men jag misstänker det finns ett otal material i repgrimmor, och det därför blir väldigt olika vad man talar om? Men jag skulle glatt gå med min repgrimma på mig/runt halsen/över ansiktet en hel dag, den skulle inte störa mig alls (det skulle däremot en nylon eller lädergrimma iom tyngden).

Nu är det inte ditt och mitt privata forum och jag skriver inte enbart till dig. Jag har heller inte koll på vad du har för utrustning. Mina inlägg är lite mer generella än så. Jag har sett många styva repgrimmor, i lite tyngre rep, med stora knutar och en del som sitter ganska tight. De inverkar konstant med sina knutar och en del har vidhängande personer som förfasar sig över bett.

Jag är inte anti repgrimma, men jag är anti att slentrianmässigt använda repgrimma utan eftertanke och för att det är snällare än bett. Klarar man inte att få upp sin häst på transporten med vanlig grimma men med andra typer av huvudlag, ja då kan man räkna med att redskapet man använder inte är supersnällt utan utövar någon form av tryck/tvång som troligen är ganska skarpt.
 
....


Jag letade fram min repgrimma och vägde den. Den är i storlek cob och ställbar ner till ponny. Den väger 102 gram. Att ha den hängande över armen eller för all del ansiktet känns inte. Och på den hästen jag använde, som var en mycket känslig herre men som hade en utvecklad antipati mot hästtransporter så var det just vad jag ville åt. Att kunna ge en tydlig signal som jag lika snabbt kunde ta bort om han gjorde/tänkte fel, och så liten/ingen fysisk påverkan alls när han gjorde rätt. Jag har ingen aning vad andra repgrimmor väger, men min är gjord av en tjej som gjorde repgrimmor och inte köpt i butik. Den enda repgrimma jag klämt på i butik var betydligt styvare och "vassare" rep, den här är så mjuk så man kan ha den som en boll i ena handen och stänga handen. fjäderlätt och inte kännas och inte ge nåt tryck eller input eller nåt alls - men minsta jag tog i den skulle det ge tydlig signal som *tjat* lika fort kunde släppas. Allt för att visa den hästen att göra rätt var ett helt kravlöst (trycklöst) alternativ och dessutom komfortabelt.

Och det var poängen som sagt, när jag inte gav signal skulle det vara

Så det kan kanske spela roll vilken sorts grimma?

Jag har ägt en Be Nice-grimma med. Det är en repgrimma (i kraftigare rep) som har metallpluttar (rundade, men ändå) på utvalda ställen, t ex över nacken. Dessutom har den ett speciellt system på undersidan så sätter du tryck på den dras den åt och lägger rejält tryck över bla nacke och nos. DEN kan jag köpa ger ett milt tryck över nacken även inaktiv, och den vägde absolut inga 102 gram.

Men jag misstänker det finns ett otal material i repgrimmor, och det därför blir väldigt olika vad man talar om? Men jag skulle glatt gå med min repgrimma på mig/runt halsen/över ansiktet en hel dag, den skulle inte störa mig alls (det skulle däremot en nylon eller lädergrimma iom tyngden).

Jag knyter själv repgrimma om jag behöver. Jag brukar köpa syntetiskt rep iom att det inte riskerar mögla som tex bomull etc.
Såna rep väger ju ingenting snudd på.
Jag vill inte ha de där tunna 6-mm som en del rek. Så jag brukar ha 8mm.
De går precis som din att knövla ihop i en boll i handen.

Jobbar man med lastjobb/problemlösningar är det av värde att utrustning man själv kan behöva ha med sig inte är så skrymmande eller tung.

Så jag knyter hellre själv än använder de färdiga köpta som oftast har styvare rep och mer tyngd. De upplever jag som skarpare. De repen känns mer iom styvheten i dem.
 
Jag lastar och kör alltid i lädergrimma. Har jag problem att lasta en häst så tar jag itu med de problemen först. Det sitter oftare i grundhanteringen än själva lastningen. Alla mina hästar har snabbt blivit "självlastande".
Det händer att jag lastar och kör med sadel på kortare sträckor, alltid med täcke av något slag över. Oftast p.g.a. logistikproblem, t.ex. om det är hinderbygge innan träning och mycket kort om tid mellan bygge och träningsstart. Eller på tävling om jag p.g.a. tidsbrist måste göra iordning hästen innan jag går banan, då står ju i och för sig hästen i stillastående släp.
 
Nu är det inte ditt och mitt privata forum och jag skriver inte enbart till dig. Jag har heller inte koll på vad du har för utrustning. Mina inlägg är lite mer generella än så. Jag har sett många styva repgrimmor, i lite tyngre rep, med stora knutar och en del som sitter ganska tight. De inverkar konstant med sina knutar och en del har vidhängande personer som förfasar sig över bett.

Jag är inte anti repgrimma, men jag är anti att slentrianmässigt använda repgrimma utan eftertanke och för att det är snällare än bett. Klarar man inte att få upp sin häst på transporten med vanlig grimma men med andra typer av huvudlag, ja då kan man räkna med att redskapet man använder inte är supersnällt utan utövar någon form av tryck/tvång som troligen är ganska skarpt.

Ja, och mitt svar var för att belysa att diskussionen kan påverkas av att olika personer pratar om "olika saker", alltså att när man refererar till en repgrimma som ditt eller datt, så kan det vara egentligen två helt olika grimmor personen tänker på/ser framför sig.

Att t ex en repgrimma i funktion (med tryck på) är skarpare än t ex en bred nylon eller lädergrimma tror jag dock ingen vänt sig emot? Inte heller att kedja/repgrimma/bett/etc vid lastning är något som används under tiden man tränar bort och löser lastningsproblemet. Dvs att meningen är att efter en tid kunna lasta utan det.
 
Min repgrimma har jag inte lyckats ställa in så att den sitter som jag vill ha den på hästens huvud (den är lite för stor). Så den använder jag inte öht. När jag kommer förbi en affär som säljer båtrep lär jag köpa rep och knyta en som passar hästen. Korrekt anpassad och vettigt hanterad ser jag inget fel i att använda repgrimma - de jag haft ger inte konstant tryck eftersom de inte väger särskilt mycket.
Däremot lastar jag emellanåt i träns, och lastar även av i träns om hästen ska ridas (t.ex. på träning/tävling). Hästen åker i lädergrimma och jag byter isf i transporten när bom(mar) och ramp är stängda. Vid behov använder jag kedja. Målet är (för mig) alltid att kunna lasta och lasta ur utan bett eller kedja - min häst är dock lite "spooked" på bortaplan så vi jobbar på't. På tävling lastar jag av i träns för att tävlingsreglementet säger/sagt att hästen ska ha träns/huvudlag på sig på tävlingsplatsen.

Min häst åker inte med sadel på sig. Ser inga större fördelar med det och jag kör kombi där sadeln utan problem får plats i bagageutrymmet.
 
Min repgrimma har jag inte lyckats ställa in så att den sitter som jag vill ha den på hästens huvud (den är lite för stor). Så den använder jag inte öht. När jag kommer förbi en affär som säljer båtrep lär jag köpa rep och knyta en som passar hästen. Korrekt anpassad och vettigt hanterad ser jag inget fel i att använda repgrimma - de jag haft ger inte konstant tryck eftersom de inte väger särskilt mycket.
Däremot lastar jag emellanåt i träns, och lastar även av i träns om hästen ska ridas (t.ex. på träning/tävling). Hästen åker i lädergrimma och jag byter isf i transporten när bom(mar) och ramp är stängda. Vid behov använder jag kedja. Målet är (för mig) alltid att kunna lasta och lasta ur utan bett eller kedja - min häst är dock lite "spooked" på bortaplan så vi jobbar på't. På tävling lastar jag av i träns för att tävlingsreglementet säger/sagt att hästen ska ha träns/huvudlag på sig på tävlingsplatsen.

Min häst åker inte med sadel på sig. Ser inga större fördelar med det och jag kör kombi där sadeln utan problem får plats i bagageutrymmet.

Du kan köpa på Bauhaus, Biltema etc med. :)

När du knyter så dra inte åt knutarna förrän du har grimman på hästen. Då kan du lätt justera dem.
 
Min häst struntar blankt i repgrimma så hon lastas med lädergrimma + kedja under hakan. Behöver inte använda kedjan men så länge den sitter där så vet hon att jag bestämmer. ;)

Kör med sadel på om vi ska åka en kortare sväng ca 5-10 min. Hon har gott om plats i släpet trots mellanvägg.
 
Äger ingen repgrimma och kommer aldrig göra. Lastar i lädergrimma förutom på tävling och då i träns. Aldrig med sadel på.
 
Hej
Jag har använt mig at en Dualty grimma när jag har lasttränat svårlastade hästar.
Betydligt stabilare och ger bättre kontroll.

Bukar åka med sadlad häst om det rör sig om max 15 minuters körning.
Hästen i fråga åker lugnt och sansat. med bred spilta
Var tvungen att googla fram en bild då jag inte hört talas om det innan. Är det som en vanlig grimma fast med rep under då? Snällare än en repgrimma i och med vanliga nackstycket?
 
Min häst struntar blankt i repgrimma så hon lastas med lädergrimma + kedja under hakan. Behöver inte använda kedjan men så länge den sitter där så vet hon att jag bestämmer. ;)

Kör med sadel på om vi ska åka en kortare sväng ca 5-10 min. Hon har gott om plats i släpet trots mellanvägg.
Jag har gjort likadant. Försöker dock lasta först utan kedjan under hakan, strular det då har jag satt på kedjan.
 
Var tvungen att googla fram en bild då jag inte hört talas om det innan. Är det som en vanlig grimma fast med rep under då? Snällare än en repgrimma i och med vanliga nackstycket?

Det är en vanlig grimma, men den har förutom den vanliga nosremmen ett rep över nosen, med egna ringar att sätta grimskaftet i. Vilket gör att vill du ha mer kontroll/skärpa så sätter du grimskaftet i ena ringen till repet. Vill du ha samma funktion som en vanlig grimma sätter du grimskaftet som vanligt.

Lånad, googlad bild som visar ganska tydligt hur det blir "i funktion"
http://malinweb.se/galleri/main.php...2&g2_GALLERYSID=TMP_SESSION_ID_DI_NOISSES_PMT
 
Jag lastar i lädergrimma alt träns om det är på tävlingsplats. Har tränat hästen att gå på själv så jag hade väl i princip kunnat lasta i vad som helst. Så länge det finns ett hönät som väntar inne i transporten så skiter hästen i vilket. ;)

Har aldrig kört med sadel på men skulle säkert kunna göra det om jag tyckte det behövdes. Hästen är dock väldigt okomplicerad att ha med sig på åktur så det går snabbt och smidigt att sadla på plats även fast jag nästan alltid åker själv. Fördelen med att ha en världsvan dam. :)
 
Var tvungen att googla fram en bild då jag inte hört talas om det innan. Är det som en vanlig grimma fast med rep under då? Snällare än en repgrimma i och med vanliga nackstycket?

Förlåt jag skrev fel Dually grimma heter det.

Byggd som en vanlig grimma, men med ett exta nosband.

Används även som ridgrimma. Man fäster då tyglarna i extra nosbandet.

När jag lasttränar med denna grimma så fäster jag grimskaftet som jag skulle fäst en tygel.
Grimman är väldigt reglerbar, så man kan spänna den hyfsat hårt, men såklart nte så hårt att det skapar obehag.

Jag vet själv inte hur en repgrimma fungerar, så jag kan inte säga om det är bättre eller sämre, men jag tror denna är betydligt stadigare.
 
Förlåt jag skrev fel Dually grimma heter det.

Byggd som en vanlig grimma, men med ett exta nosband.

Används även som ridgrimma. Man fäster då tyglarna i extra nosbandet.

När jag lasttränar med denna grimma så fäster jag grimskaftet som jag skulle fäst en tygel.
Grimman är väldigt reglerbar, så man kan spänna den hyfsat hårt, men såklart nte så hårt att det skapar obehag.

Jag vet själv inte hur en repgrimma fungerar, så jag kan inte säga om det är bättre eller sämre, men jag tror denna är betydligt stadigare.
Tänker ofta att man kanske ska sätta ett sånt rep istället för kedja i lädergrimman då man lastar. För att snabbare ge eftergift och minska risken att kedjan hakar fast.
:)
 
Tänker ofta att man kanske ska sätta ett sånt rep istället för kedja i lädergrimman då man lastar. För att snabbare ge eftergift och minska risken att kedjan hakar fast.
:)
Själv gillar jag inte Duallygrimman, tycker att det lätt blir alldeles för mycket tryck som klämmer åt över nosryggen, jag tycker repgrimma är bra för att det är lätt att kontrollera huvudet just i.o.m. att man har grimskaftet fäst under hakan och inte på "ena" sidan. Har även vart med om en häst som med Duallygrimman lärde sig lägga all tyngd i grimman och dra iväg (fast det har kanske mer med tidigare felhantering av de som använt grimman).

knapp

Jag lastar nästan alltid i repgrimma (mer undantag om jag inte skulle göra det), men under inlärning och även efter använder jag mycket godis som motivation. Förstår inte alls parallellen att man måste dra in hästen i transport bara för att man har repgrimma på, ja det ger mer kontroll- när det behövs.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 158
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 570
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp