Det går att vara väldigt mycket tydligare och snabbare i sin eftergift med repgrimma. Där ser jag fördelen, att kunna få en tydlig, snabb men lika snabbt övergående signal redan när hästen "tänker åt fel håll". Samma ögonblick tanken vänds kan jag ge full eftergift.
Det var anledningen jag använde repgrimma när jag gjorde det - och anledningen om jag skulle göra det igen.
Vissa har jag lastat med kedja, för att vid behov kraftfullt kunna korrigera ett försök att plötsligt gå emot tryck och backa av.
Jag tror på få men snabba korrigeringar vid behov före att traggla. Jag har dock *ta i trä* inte haft någon som inte lastats själv på under minuten sen *tänka* nånstans kring sekelskiftet. Däremot finns risk jag har en sådan nu - eller kan få. Så när han ska transporttränas kommer jag köra samma sak. Få men tydliga och snabba korrigeringar - med lika snabb eftergift. Vad det blir för utrustning får vi se den dagen, det beror på hästen.
Apropå kedja etc så jag leder i princip undantagslöst mina i kedja på bortaplan. Inte för de inte brukar sköta sig eller det "behövs" utan för jag vill ha möjligheten att använda kedjan om. Skulle på samma sätt kunna ha repgrimma på bortaplan - om jag ansett det behövts.
Och apropå skarpa grejer så hade jag en som lastades i stigbett. Då gick det på 30 sek. Ett försök resa sig på rampen, en nedtagning och sen gick den lugnt på av sig själv och stod där. Utan kunde det bli en långdragen historia och en gång reste den sig och slog över på rampen. I ett sådant scenario väljer jag heller tex stigbett en period för att sen kunna lägga bort det, än skapa en "rutin" kring trassel och traggel vid lastning.
Så, skarp utrustning är både repgrimma, kedja, bett och ffa stigbett. Men beroende på häst och användningsområde behöver det inte vara det mest obehagliga alt för hästen.