Lasta häst med repgrimma, och har sadeln på i transporten under färd, gör ni det?

Mussea

Trådstartare
Slår ihop 2 frågor till en:

Vilka fördelar/nackdelar finns det att lasta med repgrimma? (och sen byta till vanlig inne i transporten)

Jag har lärt mig att hästen inte bör ha sadeln på sig under transportfärd, men vet att det förekommer. Har då haft täcke över för att inte fastna någonstans med sadeln. Är det någon här som transporterar så? Hur lång sträcka då ungefär?
 
Hej!

Jag använder aldrig repgrimma. Min häst är så pass känslig att behovet inte finns. Jag hade heller inte lastat med repgrimma, men det har mer att göra med att jag inte har en aning om hur en sån ska hanteras.

Min tjej åker aldrig transport med sadeln på. Mestadels för att jag är rädd om sadeln och min häst är inte lika rädd om den men också för att min tjej tycker det är otäckt när saker stryker längs med sidorna på henne och jag vill inte att hon ska koppla samman transporten med nåt otäckt (vilket är lätt hänt när häst plötsligt blir bredare än hon är van vid när sadeln ligger på).

/Lavinia
 
Tack för svar!

Jag använder inte heller repgrimma, då jag är rädd att jag ska göra fel på något sett och orsaka skada.
Används den dock riktigt, kanske det kan underlätta vid typ lastning, tänker jag mig.
 
Jag använder inte repgrimma nu, men på någon av tidigare hästar lastade jag i repgrimma då det fungerade bäst.
Aldrig vågat köra sadlat, men vet många som gör det kortare sträckor till träningar osv.
 
Har helst läder grimma vid lastning och kedja över nosen vid behov. äger ingen repgrimma och hästen är inte van vid en så ser inget behov av en repgrimma.

Hade gärna haft sadel på i släpet för att slippa att hästen dansar runder på parkeringen då man ska sadla.
men det är så smalt i släpet att jag inte vågar. Hästen är svårlastad som det är, och vill inte riskera en mosad sadel och ännu mer ovillig häst.
 
Jag kör med sadel vintertid korta sträckor. För att slippa klä av i kylan.
Skulle aldrig lasta med repgrimma utifall att hästen skulle fastna. använder f ö inte repgrimma alls.
mjuka fodrade breda grimmor eller läder.
 
Idag lastar jag min häst direkt i lädergrimman hon åker med (när vi åker hem från en tävlingsplats eller träning så lastar jag förstås i tränset, men på hemmaplan blir det grimman), men när vi började lastträna henne som tvååring lastade jag henne i repgrimman. Helt enkelt för att hon var van att ha repgrimman på sig när jag promenerade henne. Jag har aldrig behövt dra i den eller använda någon form av fysisk styrka på henne, men den satt på. Vi lastade hennes mamma en gång också, som är fruktansvärt svårlastad, och det gick inte alls med hennes vanliga grimma, men med repgrimman gick hon på på andra försöket. Jag har en kompis som är helt såld på NH som instruerat mig, så jag är inte helt grön för repgrimman.

Däremot skulle jag aldrig för mitt liv lasta min häst med sadel. Aldrig. Men det är mer för att jag själv inte vill ha på mitt samvete att hon fastnar under färden eller när hon ska ut, vad andra gör med sina hästar är upp till dem.
 
Har ridigare lastat med häst i repgrimma, men övergått till vanlig grimma med kedja över näsan. Fick byta då det inte passade oss... men vet flera som lastar i repgrimma, och det fungerar bra.

Har kört hästen med sadel någon gång, ett par km, men verkligen inget jag gillar. Kändes bra, eftersom jag var lat... Bättre att uppfostra hästen till att sköta sig ute på parkeringen så man kan ha kvar täckena över rumpan medans man sadlar :)
 
Slår ihop 2 frågor till en:

Vilka fördelar/nackdelar finns det att lasta med repgrimma? (och sen byta till vanlig inne i transporten)

Jag har lärt mig att hästen inte bör ha sadeln på sig under transportfärd, men vet att det förekommer. Har då haft täcke över för att inte fastna någonstans med sadeln. Är det någon här som transporterar så? Hur lång sträcka då ungefär?

Lastar och kör i lädergrimma, lastar i träns om det är efter ridning. Har inget behov av repgrimma och äger ingen, men jag skulle absolut inte använda sådan under färd.

Jag kör med sadel om jag ska till ridhuset eller tränaren, 10-15 min färd. Undantaget nya hästar, mina gamla vet jag åker lugnt och fint.
 
Behöver man mer kontroll på hästen och är van vid repgrimman och förstår dess funktioner, ser jag inga problem med att lasta i repgrimma och byta i transporten. Men då ska man veta att själva bytet verkligen blir okomplicerat så man inte har en lös häst i släpet.

Vissa hästar har jag kört påklädda, med grimma över tränset. Täcke över, om årstiden varit sval. Det är de hästar som står som ljus, som åker utan mellanvägg och som är helt okomplicerade att lasta och lasta av. Särskilt när jag kör själv är det smidigt att ha påklädd häst vid framkomsten. Körtid 20-30 minuter.
 
Slår ihop 2 frågor till en:

Vilka fördelar/nackdelar finns det att lasta med repgrimma? (och sen byta till vanlig inne i transporten)

Jag har lärt mig att hästen inte bör ha sadeln på sig under transportfärd, men vet att det förekommer. Har då haft täcke över för att inte fastna någonstans med sadeln. Är det någon här som transporterar så? Hur lång sträcka då ungefär?

Jag lastar alltid halvblodet i repgrimma, då hon kan vara lite svår. Men lädergrimma sitter på under, alt byts inne i släpet. Mina andra två i lädergrimma då de är lättare! Ingen sadel på under färd.
 
Jag använder repgrimma när jag lasttränar just för att den känns mer än en vanlig grimma utan att för den sakens skull göra ont som tex en kedja gör.
Har även lastat med repgrimma, ser inga som helst problem med det. Får nästan intrycket när jag läser tråden att repgrimma skulle vara jätteskarpt och nåt man måste gå en utbildning typ för att använda?
Den är ju som en vanlig grimma fast lite skarpare, om det behövs! Går hästen snällt dit man styr så känns ju inte repgrimman mer än en vanlig grimma.
Åker med den gör jag dock inte utan då byter jag till vanlig.

Åkte mycket med sadeln på när jag var yngre och det var aldrig några problem. Har man inte en massa utstickande grejer i sin transport så vet jag inte hur sadeln ska kunna fastna, särskilt inte med ett täcke utanpå?
Nu för tiden har jag dock aldrig sadeln på dom få gånger jag kör iväg, åker i god tid istället så jag har tid på mig att hinna sadla på plats. Tänker att det är bekvämare för hästen att stå utan sadeln.
 
Lastar alltid i repgrimma och trivs bra med det. :) Tycker dessutom att det är väldigt smidigt med ett lagom lång rep med lite tyngd i när hästen går in själv.
På hästar som är trygga och inte unghästar så kör jag med sadel kortare sträckor, slipper allt klydd med att sadla när man kommer fram/ i regnet. Har dessutom ingen sadelkammaren så sadeln ligger alltid i skuffen.
 
Lastar i vanlig grimma. Behöver jag mer att sätta till med så har jag kedjegrimskaft. Jag använder inte repgrimma alls, äger ingen.

Jag har sadel på ibland om jag bara ska korta sträckor och hästen åker själv så han åker brett. Då har jag träns under grimman också, med tyglar bortplockade såklart.
 
Jag använder repgrimma när jag lasttränar just för att den känns mer än en vanlig grimma utan att för den sakens skull göra ont som tex en kedja gör.
Har även lastat med repgrimma, ser inga som helst problem med det. Får nästan intrycket när jag läser tråden att repgrimma skulle vara jätteskarpt och nåt man måste gå en utbildning typ för att använda?
Den är ju som en vanlig grimma fast lite skarpare, om det behövs! Går hästen snällt dit man styr så känns ju inte repgrimman mer än en vanlig grimma.
En repgrimma känns automatiskt mer än en vanlig grimma, de är vanligen tunnare rep istället för fodrade breda remmar och de ger mer tryck av att bara existera. Förutom det finns det knutar som ligger och trycker hela tiden. En repgimma är inte lite skarpare utan ganska ordentligt skarp och det både av att bara vara på och att använda den.

Jag säger inte att det är fel, men jag tycker det är hemskt med folk som inte ens inser att de använder ett skarpt vertyg.

Till ämnet, jag skulle aldrig våga lasta med sadel och använder alltid grimma. Min häst vill inte åka men går på med enkla medel ( en hand på baken eller lite övertalning) för att jag ber om det, skakar lite lätt och är inte glad. Det skulle aldrig falla mig in att lasta en sådan häst med repgrimma, på tok för skarpt när hon liksom bara behöver ta mod till sig för att gå på.
 
En repgrimma känns automatiskt mer än en vanlig grimma, de är vanligen tunnare rep istället för fodrade breda remmar och de ger mer tryck av att bara existera. Förutom det finns det knutar som ligger och trycker hela tiden. En repgimma är inte lite skarpare utan ganska ordentligt skarp och det både av att bara vara på och att använda den.

Jag säger inte att det är fel, men jag tycker det är hemskt med folk som inte ens inser att de använder ett skarpt vertyg.
Det KAN vara ett skarpt verktyg. Tycker det är tråkigt att folk inte inser att både bett och kedja är skarpa verktyg det med.
 
Det KAN vara ett skarpt verktyg. Tycker det är tråkigt att folk inte inser att både bett och kedja är skarpa verktyg det med.
Så du menar att jag inte har insett att bett och kedja kan vara skarpa verktyg?

I och för sig har du rätt, jag vet att alltihop är skarpa verktyg, men det var förmodligen inte så du menade antar jag. En kniv är skarp oavsett om man skär med den eller inte, detsamma gäller kedja och bett. Repgrimman är annorlunda dock, den inverkar konstant till skillnad från en hängande kedja eller ett vanlgt tränsbett utan kontakt.
 
Senast ändrad:
Det KAN vara ett skarpt verktyg. Tycker det är tråkigt att folk inte inser att både bett och kedja är skarpa verktyg det med.
Nu använder inte jag kedja, men det låter som det vore en kogrimma- helt av metallänkar.

Träns har ett lika brett anlägg mot nacken om du hästen backar o man envisas med att hålla i. bettet kan göra skillnad när hästen drar därifrån. Skulle den komma lös går läder sönder. Den traditionen har vi haft i alla år tills ganska nyligen.
Nu ska hellre hästen göra illa sig o hållas med tortyrknutar runt om huvudet. Enda sättet att få hästen "lydig"
 
Jag tänker förstås på bettet i munnen. De allra flesta är idag medvetna om att i hästen mun där lanerna är, är inte en specifik plats för bettet utan tungan. Vilket gör att bara av att stoppa in ett bett i munnen så blir det tryck på tungan och hålls dessutom munnen stängd blir det ännu mer tryck på tungan och uppe i gommen.
En repgrimma är inte till för att dra runt en häst eller att rycka i den, lika litet som det är okej att göra så med ett bett i munnen.

@Lobelia till dig med. :) Jag säger inte att repgrimma kan vara ett skarpt verktyg, jag ställer mig kritiskt till att en kedja över nosryggen (och förhoppningsvis inte nere på det känsliga brosket) eller ett bett inte ger tryck i "neutralt" tillstånd.
 
Det går att vara väldigt mycket tydligare och snabbare i sin eftergift med repgrimma. Där ser jag fördelen, att kunna få en tydlig, snabb men lika snabbt övergående signal redan när hästen "tänker åt fel håll". Samma ögonblick tanken vänds kan jag ge full eftergift.
Det var anledningen jag använde repgrimma när jag gjorde det - och anledningen om jag skulle göra det igen.

Vissa har jag lastat med kedja, för att vid behov kraftfullt kunna korrigera ett försök att plötsligt gå emot tryck och backa av.

Jag tror på få men snabba korrigeringar vid behov före att traggla. Jag har dock *ta i trä* inte haft någon som inte lastats själv på under minuten sen *tänka* nånstans kring sekelskiftet. Däremot finns risk jag har en sådan nu - eller kan få. Så när han ska transporttränas kommer jag köra samma sak. Få men tydliga och snabba korrigeringar - med lika snabb eftergift. Vad det blir för utrustning får vi se den dagen, det beror på hästen.

Apropå kedja etc så jag leder i princip undantagslöst mina i kedja på bortaplan. Inte för de inte brukar sköta sig eller det "behövs" utan för jag vill ha möjligheten att använda kedjan om. Skulle på samma sätt kunna ha repgrimma på bortaplan - om jag ansett det behövts.

Och apropå skarpa grejer så hade jag en som lastades i stigbett. Då gick det på 30 sek. Ett försök resa sig på rampen, en nedtagning och sen gick den lugnt på av sig själv och stod där. Utan kunde det bli en långdragen historia och en gång reste den sig och slog över på rampen. I ett sådant scenario väljer jag heller tex stigbett en period för att sen kunna lägga bort det, än skapa en "rutin" kring trassel och traggel vid lastning.

Så, skarp utrustning är både repgrimma, kedja, bett och ffa stigbett. Men beroende på häst och användningsområde behöver det inte vara det mest obehagliga alt för hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 158
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 570
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp