Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tja han skriver i ett litet stycke i slutet om hur man gör med unghästar, främst mycket promenader. Du skulle nog kunna börja lite smått med ledövningarna, o gå promenader med honom?
Men sen är det ju viktigt att han får vara häst också o lära sig hästspråket
Fast unghästar behöver för det mesta ha en äldre häst att gå tillsammans med oxå, som lär dem hur allt är, menar eftersom de båda är unga så har ju ingen av dem riktigt erfarenheten
Nu är jag inte expert på något sätt, men jag tror inte du får honom att "dö ut" Försök att göra all hantering så det är som en lek för hästen, så han tycker det är kul och spännande! T.ex gör små utmaningar till honom när ni "tränar", som att han ska gå över en bom eller nåt sådant Som att du "lotsar" honom in i "vuxenvärlden" lite i smyg, så han knappt märker det
Men det är bra det att du pysslar med honom o så så att han får tillit till dig.
Och precis, ni har hela livet så ingen anledning att stressa, ta er tid och njut av varrandras sällskap!
(detta kanske blev lite lulligt men hoppas du förstår vad jag menar)
Ni som har läst boken dansa med hästar, vad tyckte ni om den?
Jag sträck läste nästan hela boken och har ändrat min uppfattning helt om hästar. Det känns nu som jag vill börja om från noll med min häst (avbryta tävlandet ett tag), börja träna massa från marken (oftare än vad jag gör nu) och sen försöka mej på att rida ''på hängande tygel''! Det skulle vara en härlig känsla att kunna rida med bara vikthjälperna, dock låter det väääldigt svårt! Men allt går ju om man vill :P
Så vad fick ni för tankar efter ni läst den?
(hoppas att tråden ligger rätt?)
Självklart måste han ju få vara häst också, han går på lösdrift med en jämn gammla halvbror så förhoppningsvis får han vara det... Några frågor till också...
Tycker ni det är dummt att låta homon mest vara i hagen och kanske bara leda honom en till två gånger i veckan eller är det för lite?!
Jag är väldigt "rädd" för att han ska bli uttråkad och "dö ut" när vi ska göra någonting utanför hagen... Vad jag har insett att några av mina stallkompisar tycker är att jag gör för lite saker med honom utanför hagen!?
Det jag gör löst med honom i hagen är att: flytta bak och fram delar hit och dit, följa, stretcha, stå och borsta, lyfta hovar, mysa m.m. (det mesta enligt KFH) Jag menar vi har ju hela livet kvar att göra saker tillsammans och för tillfället tycker jag att det är tillräkligt med saker vi gör, men, men vad tycker ni? Mer, mindre? Tacksam för alla svar!! (Ursäkta till dig som startade den här tråden, jag kanske bytte ämne lite grann, säg bara till om jag ska starta en egen tråd istället eller bara hålla mig mer till ämnet)