Läst boken Dansa med hästar?

Sv: Läst boken Dansa med hästar?

Verkligen!

kl

Är det några här som helt går efter/följer hans hanteringsmetod, men picaderon, ridning och allt? :laugh:

Jag har försökt, men insett att det är ganska svårt (antagligen så gör jag fel...;)), några saker har däremot fungerat väldigt bra. Om jag inte minns fel så står det väll i boken att man ska gå till väga på samma sätt när man ska rida in en häst...:) Jag har ett föl på 11månader:D (räknas väll som ett åring nu men iallafall;)) och undrade om man kan "börja göra sakerna" med honom nu?? Jag tyckte inte att det gick fram i boken hur unga dom kan vara, men däremot så står det att dom måste vara minnst 3 eller 4år (om jag inte minns helt fel) för att man ska kunna delta i en kurs!?:)

Jag menade inte att jag ska rida in honom nu...:D

Tja han skriver i ett litet stycke i slutet om hur man gör med unghästar, främst mycket promenader. Du skulle nog kunna börja lite smått med ledövningarna, o gå promenader med honom? :)

Men sen är det ju viktigt att han får vara häst också o lära sig hästspråket;)

Jag öppnade "Dansa med hästar" så sent som igår och en hel del som jag inte såg för 10 år sedan klaffade. Jag helt enkelt såg likheten med NH, men tänkte inte på Monty Roberts. För dem som är intresserade av hans tankesätt så skrev han en självbiograf i samma väva som DMH kom ut, "Hästarnas budskap", den är verkligen läsvärd, det mesta som verkar flummit faller på sin plats efter den.

En bekant till mig flummade genom DMH och köpte sedan "Hästarnas budskap" och "fick upp ögonen" som hon uttryckte sig då. Jag har även "Hästens själ" i hyllan, men har inte gjort så mycket med den, det som jag gillar mest med Hempfling är hans sätt att se hästarna.

I vintras/våras kom det ut en ny engelsk bok av honom, minns inte namnet, men väntar om den kommer på svenska med.

Kan vara att det här blev flummigt, men kanske någon förstod :laugh:

Ja hästarnas budskap har jag också läst, den är verkligen bra! :laugh:

Den nya boken heter något i stil med"It's not I who seeks the horse, the horse seeks me", men har som du sa inte kommit ut på engelska. Fast jag funderar på att köpa den på engelska, man vet aldrig när den kommer ut på svenska ju ;)

Tja han skriver i ett litet stycke i slutet om hur man gör med unghästar, främst mycket promenader. Du skulle nog kunna börja lite smått med ledövningarna, o gå promenader med honom? :)

Men sen är det ju viktigt att han får vara häst också o lära sig hästspråket;)

Självklart måste han ju få vara häst också:D, han går på lösdrift med en jämn gammla halvbror så förhoppningsvis får han vara det...;) Några frågor till också...
Tycker ni det är dummt att låta homon mest vara i hagen och kanske bara leda honom en till två gånger i veckan eller är det för lite?!
Jag är väldigt "rädd" för att han ska bli uttråkad och "dö ut" när vi ska göra någonting utanför hagen... Vad jag har insett att några av mina stallkompisar tycker är att jag gör för lite saker med honom utanför hagen!?:(
Det jag gör löst med honom i hagen är att: flytta bak och fram delar hit och dit, följa, stretcha, stå och borsta, lyfta hovar, mysa m.m. (det mesta enligt KFH) Jag menar vi har ju hela livet kvar att göra saker tillsammans och för tillfället tycker jag att det är tillräkligt med saker vi gör, men, men vad tycker ni?:) Mer, mindre? Tacksam för alla svar!! (Ursäkta till dig som startade den här tråden, jag kanske bytte ämne lite grann, säg bara till om jag ska starta en egen tråd istället eller bara hålla mig mer till ämnet;))

Fast unghästar behöver för det mesta ha en äldre häst att gå tillsammans med oxå, som lär dem hur allt är, menar eftersom de båda är unga så har ju ingen av dem riktigt erfarenheten :)

Nu är jag inte expert på något sätt, men jag tror inte du får honom att "dö ut" :) Försök att göra all hantering så det är som en lek för hästen, så han tycker det är kul och spännande! T.ex gör små utmaningar till honom när ni "tränar", som att han ska gå över en bom eller nåt sådant :) Som att du "lotsar" honom in i "vuxenvärlden" lite i smyg, så han knappt märker det :)
Men det är bra det att du pysslar med honom o så så att han får tillit till dig.

Och precis, ni har hela livet så ingen anledning att stressa, ta er tid och njut av varrandras sällskap!

(detta kanske blev lite lulligt men hoppas du förstår vad jag menar)

Fast unghästar behöver för det mesta ha en äldre häst att gå tillsammans med oxå, som lär dem hur allt är, menar eftersom de båda är unga så har ju ingen av dem riktigt erfarenheten :)

Nu är jag inte expert på något sätt, men jag tror inte du får honom att "dö ut" :) Försök att göra all hantering så det är som en lek för hästen, så han tycker det är kul och spännande! T.ex gör små utmaningar till honom när ni "tränar", som att han ska gå över en bom eller nåt sådant :) Som att du "lotsar" honom in i "vuxenvärlden" lite i smyg, så han knappt märker det :)
Men det är bra det att du pysslar med honom o så så att han får tillit till dig.

Och precis, ni har hela livet så ingen anledning att stressa, ta er tid och njut av varrandras sällskap!

(detta kanske blev lite lulligt men hoppas du förstår vad jag menar)

Japp, jag förstod;), dom ska få stå med en äldre häst i sommar så att dom får möjligheten att gå iväg om dom vill det (dom har inte jätte mycket yta att gå iväg på i deras vinter hage):). Jag ska prova dina tips och så får vi se hur det går;). Tack för svaret:D

Ni som har läst boken dansa med hästar, vad tyckte ni om den?

Jag sträck läste nästan hela boken och har ändrat min uppfattning helt om hästar. Det känns nu som jag vill börja om från noll med min häst (avbryta tävlandet ett tag), börja träna massa från marken (oftare än vad jag gör nu) och sen försöka mej på att rida ''på hängande tygel''! Det skulle vara en härlig känsla att kunna rida med bara vikthjälperna, dock låter det väääldigt svårt! Men allt går ju om man vill :P

Så vad fick ni för tankar efter ni läst den? :D

(hoppas att tråden ligger rätt?)

Det är INTE svårt, ta hjälp utav en duktig western tränare, gärna inom pleasure, man behöver inte rida i w-sadel för att lära sig rida med enbart sätet och vikten

Självklart måste han ju få vara häst också:D, han går på lösdrift med en jämn gammla halvbror så förhoppningsvis får han vara det...;) Några frågor till också...
Tycker ni det är dummt att låta homon mest vara i hagen och kanske bara leda honom en till två gånger i veckan eller är det för lite?!
Jag är väldigt "rädd" för att han ska bli uttråkad och "dö ut" när vi ska göra någonting utanför hagen... Vad jag har insett att några av mina stallkompisar tycker är att jag gör för lite saker med honom utanför hagen!?:(
Det jag gör löst med honom i hagen är att: flytta bak och fram delar hit och dit, följa, stretcha, stå och borsta, lyfta hovar, mysa m.m. (det mesta enligt KFH) Jag menar vi har ju hela livet kvar att göra saker tillsammans och för tillfället tycker jag att det är tillräkligt med saker vi gör, men, men vad tycker ni?:) Mer, mindre? Tacksam för alla svar!! (Ursäkta till dig som startade den här tråden, jag kanske bytte ämne lite grann, säg bara till om jag ska starta en egen tråd istället eller bara hålla mig mer till ämnet;))

Unghästar brukar tycka att det är roligt med en uppgift, jag har själv en 3-årig Paint som bara älskar när jag kommer för då blir det spännande äventyr ut i skogen, antingen tömkör jag, rider i duallygrimman eller bara promenerar med start och stopp osv. Det bästa han vet - Det händer något i hans liv!

Kan nån förklara vad boken egentligen handlar om? Vad lär han ut? fyller 15 snart och tänkte önska mej någon sån där bok. Så började jag läsa om den här tråden och blev nyfiken på vad den handlar om? Är själv mkt intresserad av NH. Är jag gammal nog att förstå boken Dansa med hästar?

Jag tror du är gammal nog att förstå boken, jag är 16 och tycker inte den är svår att förstå. Dock måste man verkligen vara insatt för att orka läsa hela, för det är en hel del text Och om du inte vill köpa den kan du ju låna den på biblioteket :)
Den handlar om att se ur hästens perspektiv, hur man kommunicerar med hjälp av kroppsspråket, hur man tar sej till samlad galopp på hängande tygel genom övningar från marken och sen när man rider (genom att rida med sätet och vikthjälperna). Och så står det (jätte) mycket bra fakta tycker jag :D Verkligen läsvärd!

Senast ändrad av en moderator:

Okej, vilken tur ^^ Har nämligen problem med min travare som inte stannar när jag tar i tyglarna om vi ska sakta av från trav till skritt. När jag tar i tyglarna spnner han sej och kämpar emot bettet istället. Det brukar sluta med att jag får styra honom så att han snurrar runt mot sin egen svans en stund innan han till slut stannar.
Men i skritt går det bra då jag kan styra honom nästan helt utan tyglar och med bara skänklarna.
Hoppas att den boken kan hjälpa mej att förstå min häst bättre i traven och få stopp på honom utan "våld" :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka