Läst boken Dansa med hästar?

H

hoppryttare

Ni som har läst boken dansa med hästar, vad tyckte ni om den?

Jag sträck läste nästan hela boken och har ändrat min uppfattning helt om hästar. Det känns nu som jag vill börja om från noll med min häst (avbryta tävlandet ett tag), börja träna massa från marken (oftare än vad jag gör nu) och sen försöka mej på att rida ''på hängande tygel''! Det skulle vara en härlig känsla att kunna rida med bara vikthjälperna, dock låter det väääldigt svårt! Men allt går ju om man vill :P

Så vad fick ni för tankar efter ni läst den? :D

(hoppas att tråden ligger rätt?)

Sv: Läst boken Dansa med hästar?

Jag läste den för kanske 8-9 år sedan, när jag var typ 11-12, och jag minns faktiskt inte riktigt vad det stod i den eftersom jag hade massa annat att tänka på i den åldern. Men jag minns att jag ändrade synen på min dåvarande häst och jag tror faktiskt att jag ska försöka leta upp boken och läsa den igen. Är också väldigt sugen på att börja jobba min häst mer från marken. :D

Jag hade hört så mycket bra om den boken så jag lånade den då jag hittande den i en hylla på biblioteket för många år sedan nu. Jag fattade just ingenting, så jag lämnade tillbaka den halvläst. Lånade den igen sommaren därpå med samma resultat.

På tredje försöket trillade tioöringen ner och jag tyckte - och tycker än - att det är den bästa och viktigaste av all hästböcker jag läst. :love:

tycker jag du ska göra, boken är så himla bra!!! :D

Den boken var väl ett av de första stegen jag tagit mot mer naturlig hantering och ridning, hittade dock inget sätt att lära mig det "live" sas, innan jag hittade PNH.
Mitt absoluta mål är fullständig kontakt med mina hästar, att hitta sätt att få dem att vilja göra det jag ber dem om. Jag vill aldrig mer dra, trycka, lirka och på andra sätt tvinga hästen dit jag vill.

Hempfling är väldigt intressant men svårförstådd. Jag hade VÄLDIGT svårt för allt flumm i boken även om han är en fantastisk hästmänniska själv. Men så mkt i hans hästhantering är så självklart för honom att han har svårt att printa ner det.

Jag tycker Hästens Själ är mycket mer intressant i så fall.

Läste den för några år sedan... Men minns inte så mycket.. Men jag minns att mycket hade jag redan hört..

Att rida med vikthjälper mm lärde jag mej av en ridlärare, vanlig sådann. Jag tycker inte det är något speciellt med det...
Det är ju det som hela dressyren handlar om.. Om man träffar rätt lärare..

Jaa, tycker hans övningar var lite självklara vilket inte alla är :P

Oh en tråd för mig!;) Läste dansa med hästar för första gången för snart två år sedan, och sedan dess har min syn på hästar inte varit sig lik! Har provat lite småsasker med foderhästen jag hade förra året, men då var det fortfarande färskt och jag hade inte fått in filosofin riktigt och därför fungerade inte övningarna så bra. Men nu har jag varit hästlös i ett år, och under den tiden(har varit i ett stall 1-2 dagar i veckan) har jag tänkt mycket, och försökt förstå, experimenterat lite m.m.. Det var riktigt bra!

Nu har jag både Dansa med hästar och Hästens själ hemma, och de är utan tvekan de bästa böckerna inom hästväg som finns, och mina "biblar" :angel:

Jag brukar ligga och bläddra i dem om kvällarna(eller rättare sagt varje kväll;)), och läsa ett kapitel här och ett kapitel där, utan några som helst ambitioner att det ska fastna i huvudet. Ibland går det upp ett ljus, och då har något nytt gått upp för mig!

Min största dröm är att en dag köpa en häst och följa Hempflings filosofi och slutligen kunna rida enbart med minimala vikthjälper...:love:

Detta har jag faktiskt prövat så smått på hästen jag rider, och responsen var förvånande! Även om jag bara rider henne nån dag i veckan så lär hon sig det bra och jag märker verkligen när jag gör rätt och när jag gör fel. Kan göra snäva svängar utan tyglar och har lyckats med några halter och nedsaktiningar!:laugh: Det var en häftig känsla!
En lite kul sak var när jag galopperade med henne(red ute så hade kortat tyglarna då såklart) och hon spurtade på så att jag inte fick stopp på henne huhr mycket jag än tog i tyglarna, tänkte jag att varför inte prova? Så jag gjorde en halvhalt med sitsen och tro det eller ej hästen saktar ner lite och samlar upp sig!

Skulle vara kul att höra om andras erfarenheter!

Jag har också boken men det var länge sedan jag tittade i den....får göra det igen. Har för mig att han är mycket inspirerad av Monty Roberts.

gör det!:)

Skulle inte påstå att han är inspirerad av monty öht, hans takne-och förhållningssätt har han själv kommit fram till efter att bl.a. studerat vildhästar i pyreneerna i Spanien;)

Monty Roberts har väl också studerat vildhästars språk (då han ville göra uppror mot sin fars sätt att "tämja" hästar). Senare gjordes väl även en film om den vilda Shy Boy... Det var så länge sedan jag läste de där böckerna och såg filmerna men intressant var det i alla fall, liksom "Att dansa med hästar" är.

Jag har också boken men det var länge sedan jag tittade i den....får göra det igen. Har för mig att han är mycket inspirerad av Monty Roberts

Eller tvärtom då Hempfling är ca 10 år före Monty med att ge ut sin bok. Enligt min mening är det Monty som härmar Hempfling..

Tycker bättre om Hempfling än Monty. Hempfling känns mer som om det verkligen är för hästarna han arbetar, och så är han inte lika kommersiell. Jag var på en clinic med Monty en gång och det var mer reklam för att man skulle köpa hans grejer än vad man fick se honom arbeta med hästarna :crazy:

Det med reklamen kan jag hålla med om, Hempfling gör inte så stort "väsen" av sig om man säger så, till skillnad från Monty m.fl. som gör mycket reklam;) Men reklamen är ju bra till en viss mån, så folk får höra talas om det:)

Jag försökte läsa boken när jag var kanske 12 år, och fattade absolut ingenting.
Så när en vän sa till mig för någon vecka sen, att "för att läsa och förstå hempfling måste man nog fan ha rökt på lite innan" förstod jag att det kanske inte bara var jag som var dum i huvudet :angel:

Ska ge boken ett nytt försök nu när jag börjat få upp ögonen för NH mer och mer. Har skrapat lite på ytan vad gäller Parellis lära, och vill gärna se mer alternativ och idéer.

Ja säger bara en sak: ÄLSKA! :love:
Den boken (plus lite annat ;)) har ändrat hela min uppfattning om hästar och det är verkligen något jag har börjat sträva mot. Ska även försöka gå på någon kurs för honom någon gång om det skulle bli möjligt.
Jag tycker bara att det är bra att det är lite flumm med i boken och lite sidospår, då känns det mer som att han berättar det för en istället för att bara skriva "såhär gör man" och jag tycker man förstår mycket bättre :)
Det som också är bra är att han skriver varför man ska göra si och så, han får allting att verka så självklart. Jag undrar nu varför vi har gjort det så komplicerat att rida våra hästar ? :p
Ja ska låna/köpa hans andra böcker också plus någon film och försöka börja arbeta på riktigt efter hans kunskaper till sommaren, eller något liknande.

Senast ändrad:

Ja flummet är bra tycker jag, då måste man lixom läsa allt annat(dvs. hans filosofi) för att hitta det praktiska invävt däri;)
En kurs skulle vara en dröm, jag hade tänkt börja spara pengar till hans compact scooling(ca 3 veckors kurs), men är ju rätt dyrt!

Jag kan tipsa om hans film dansa ed hästar, den "hör till" boken dansa med hästar, är inte som man kan tro mycket praktiskt som hur man gör rörelser och så, utan det är mer när han jobbar med hästar och pratar. Men om man har läst dansa med hästar så kan man se saker i filmen som beskrivs i boken, o det e bra tycker jag, att man får upptäcka lite själv:)

hej gott folk.. alltid roligt när folk vill komma närmare sina hästar,själv försöker ja så gott jag kan!.=)..

vill tipsa om en bok som heter `` tänk som din häst`´ och den är av michael peace& lesley bayley..

ett urdrag ur boken:

ju mer man arbetar med hästar desto tydligare inser man hur mkt man måste kunna.Jag minns att jag en gång hade talat med en man som jobbat med hästar hela sitt liv. Han förklarade det hela för mej genom att rita en cirkel i dammet ¨på marken å sa åt mej att tänka mej att den här cirkeln är allt som finns att veta om hästar , sedan avskilde han en tårtbit om ca 5 grader för att visa vad ``vi faktiskt vet`` , en annan bit om ca 20 grader repsenterade det ´ vi vet att vi inte vet` , därefter pekade han på den restrerande biten 335 grader- det var det vi inte vet att vi inte vet...

jag tkr denna boken är väldigt spännande!.

Känder som de flesta här!!! Man kan inte annat än älska det han gör!!! Jag fick mig verkligen en tankeställare av ett läsa den boken:), allt, verkligen allt fick ett annat perspektiv när man hade läst den:D
Super bra tycker jag den är!!!:D När jag första gången läste den tyckte jag att den var bra, men nu är den verkligen BÄST!! Hästarnas räddare;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka