Låsa in en häst i en box

Sv: Låsa in en häst i en box

Hej!
Tror inte att vi menar samma stall..:crazy:Men det är juh intressant att detta försegår i flera stall..:(:confused:
Står att du bor i södra sthlm men detta stall jag talar om ligger i Småland..Ville bara klargöra det..
Ps.Hoppas den hästen du talar om nu fått den vård den förtjänar..

Dessvärre är det samma stall vi skriver om.

Hästen kommer att få det bra, såpass seriös är stallägaren att h*n garanterar det om hästen återigen går till försöljning genom h*n.

Senast ändrad:

Hejsan jag känner igen denna berättelse utspelar detta sig i borås trakterna?

Nej. I södra sthlm.

Fast detta stall jag talar om ligger inte i Sthlm. Stallet jag pratar om ligger i Småland. Men som sagt tycker det är väldigt tråkigt att detta händer på andra ställen också.:(

Men jag ser ju hur ni växlar användare, och det är bara denna tråd som inblandade läser, jag är inte helt bakom flötet;).

Men okej.

Men jag ser ju hur ni växlar användare, och det är bara denna tråd som inblandade läser, jag är inte helt bakom flötet;).

Men okej.[/QUOT

Men nu är jag verkligen inte med?! Växlar andvändare?? Nu är jag riktigt förvirrad.:confused:

Vad tokigt det blev nu, ser att du ändrat ditt inlägg;).
Ber om ursäkt för ovanstående inlägg, och hursom så var bara första meningen till dig, resten var mer allmänt!

Sorry!

haha, det är ingen fara :)
Jag läste ju bara första inlägget och tyckte det var hemskt att stallägaren låste in hästen i sin egen skit några dygn. Men jag har iaf fått en liten läxa och lärt mej att alltid lyssna på andra delen av storyn innan jag dömer. Nu efter att ha läst andra sidan tycker stallägaren gjorde det bästa av situationen, frågan är om ägaren bryr sig om att hästen är instängd eftersom hon inte varit där på ett tag ändå och inte verkar bry sej så mkt i övrigt :crazy:
Är det nån som vet vad som hänt med hästen eller om stallägaren fått sina pengar?

hur sjuk får man bli då :o hur kan man låta det gå ut över hästen?? man kan väl göra vad som helst annat än att låsa in den stackars hästen å låta den stå i skiten i dygn, det är ju absolut djurplågeri!!

Jag undrar hur ni känner inför detta; stallägaren som inte fått betalt för stallhyra låser till sist in hästen i sin box och låter denna stå i sin egen avföring många timmar, tom dygn. Är detta verkligen rätt ur hästvårdens synvinkel? Hur kan denna stallägare komma undan när det gäller vanvård? Jag anser att detta i allra högsta grad är vanvård, att låsa in en häst när alla dennes kompisar är på sommarbete på samma gård. Tacksam för kommentarer!

Stackars häst som har en sån ägare att den utsätter hästen för sånt här.

Det är skrämmande att se att detta händer även i andra stall. Eftersom du, Antiqua, verkar vara inblandad i en liknande historia i ditt stall, finner jag det intressant att du står mer på stallägarens sida än på hästens? (obs inte hästägarens)

Även om stallägaren behöver sina pengar så ska väl inte ett djur få lida för det? Du verkar sitta inne med så mycket kunskaper när det gäller liknande fall så du borde väl kunnat ingripa innan det gick för långt? Jag tycker bara synd om hästen som for illa i min mening.

Vidare håller jag med om att det är bra att få två sidor av en historia, men ännu bättre är det om det är samma historia.
Och jag hoppas den häst du talat om får det bra snart, för jag vet att den jag syftar på har det bra. Bukefalos är riksintäckande.

Det är skrämmande att se att detta händer även i andra stall. Eftersom du, Antiqua, verkar vara inblandad i en liknande historia i ditt stall, finner jag det intressant att du står mer på stallägarens sida än på hästens? (obs inte hästägarens)

Även om stallägaren behöver sina pengar så ska väl inte ett djur få lida för det? Du verkar sitta inne med så mycket kunskaper när det gäller liknande fall så du borde väl kunnat ingripa innan det gick för långt? Jag tycker bara synd om hästen som for illa i min mening.

Vidare håller jag med om att det är bra att få två sidor av en historia, men ännu bättre är det om det är samma historia.
Och jag hoppas den häst du talat om får det bra snart, för jag vet att den jag syftar på har det bra. Bukefalos är riksintäckande.

JAG är inte INBLANDAD i denna soppa, jag är endast åskådare till skiten då jag står i stallet.

SJÄLVKLART står jag på hästens sida, vad menar du med att jag inte gör det?? STALLÄGAREN står också på hästens sida, varför tror du att hon annars agerat som hon gjort?? Hon vill att hästen ska få komma till en ny ägare som bryr sig om hästen, är det att inte bry sig? HÄSTEN HAR INTE FARIT ILLA SEDAN RETENTIONSRÄTTEN TRÄTT IN , kan du inte läsa vad jag skrivit??
Förklara gärna för mig hur en häst som står på box 12 timmar i sträck med fri tillgång på hö och sen gått på bete med kompis har blivit utsatt för lidande?? Jag vill gärna ha svar på det!

Och vad menar du med att jag som inackorderad i stallet skulle ha gjort? Borde jag ha begått olagliga handlingar för att få hästen från ägare som skiter i hästen för att hästen skulle få ett nytt hem?
Skulle jag ha jagat ägarna som gått upp i rök land och rike runt och sen tvingat ut dom till stallet för att ta hand om sin häst under pistolhot?

Andra förslag från dig mottages tacksamt, HUR skulle JAG ha agerat?

Stallägaren tog tag i saken redan i våras, men att driva en sån här
sak LAGLIGT tar TID!

Jag vill gärna ha svar på ovanstående frågor från dig.

Och snälla, viktigaste frågan jag vill ha svar på - HUR har hästen lidit i stallägarens vård?? Hon har inte försummat hästen något.Enda förändringen i hans liv sen i våras är att han inte har sett sina ägare. Och haft eftersatt hovvård. Men det är åtgärdat nu, han är fin om fötterna. Det var vår knäppa stallägare som tog tag i saken, INTE hästägarna, och INTE heller den nya sk ägaren, som dessutom gått upp i rök h*n också.

Skrämmande att DU däremot verkar står mer på hästägarnas sida. Eller iaf på den sk nya hästägarens sida. Men det är ju inte så konstigt eftersom ni är kompisar:smirk:
Men iom att nya sk hästägaren har släppt hästen h*n också så fattar jag inte bara att ni lägger detta åt sidan, hästen kommer att få det bra.
En vettig person som känner hästen vill köpa hästen, men återigen går ägarna inte att få tag i......!?

Även om stallägaren behöver sina pengar så ska väl inte ett djur få lida för det?

Jag står i samma stall som Antiqua och det enda jag kan säga är att hästen SLUTADE lida när stallägaren ingrep. I och med att han fick stå i en MOCKAD box, vilket inte har varit fallet tidigare, samt fick HOVVÅRD!

Jag kan bara säga att det har varit fördj*vligt att se den här stackars hästen och man hade en förhoppning ett tag om att det nu äntligen skulle ordna sig för honom. Men det verkar vara en soppa utan slut...och det är INTE stallägarens fel!

Och angående brandsäkerheten när man har en häst inlåst i en box:
I det här fallet var boxen låst med ett klent vajerlås, man hade inte ens behövt bultsax för att klippa av vajern, hade räckt med en hovtång eller liknande. Dessutom är boxdörren en slagdörr som går att hänga av från gångjärnen.

Jag står i samma stall som Antiqua och det enda jag kan säga är att hästen SLUTADE lida när stallägaren ingrep. I och med att han fick stå i en MOCKAD box, vilket inte har varit fallet tidigare, samt fick HOVVÅRD!

Jag kan bara säga att det har varit fördj*vligt att se den här stackars hästen och man hade en förhoppning ett tag om att det nu äntligen skulle ordna sig för honom. Men det verkar vara en soppa utan slut...och det är INTE stallägarens fel!

Och angående brandsäkerheten när man har en häst inlåst i en box:
I det här fallet var boxen låst med ett klent vajerlås, man hade inte ens behövt bultsax för att klippa av vajern, hade räckt med en hovtång eller liknande. Dessutom är boxdörren en slagdörr som går att hänga av från gångjärnen.

Tack!:bow:

Vi hade en tjej i stallet för ett par år sen som lämande sin häst med en fodersäck å sen försvann hon. En dag dök hon upp ( 8 mån senare) å skulle hämta sin häst. Vilket hon då inte fick.. Vi låste in hennes saker (täcken, sadel mm) men vi låste inte in hästen.... Vi förklarade bara för henne att kommer hon in å hämtar hästen utan våran tillåtelse så blir det polisanmälan.
Vi hade dessutom varje månad skickat henne fakturor & påminnelser. Och vi hade även erbjudit oss att köpa hästen av henne. Men icke..

Det hela slutade på kronofogde auktion & hästen är nu iaf i våran ägo.

Men att låsa in? Nee, då är det nå fel i huvudet på människan.

När vi drev stall blev vi utsatta för samma sak, en inackordering betalade inte hyran! Man har inte rätt att låsa in hästen, dels pga brandsäkerheten och dels för att det inte är ens häst! Den tillfaller ju inte stallägaren bara för att hyran inte är betald. Däremot kan man som vi gjorde, via advokat (Deckeman) få papper på att man övertar hästen och sedan kan man sälja den eller vad man nu vill göra. Man får heller inte ta utrustning, det betraktas som stöld. Man har som SKYLDIGHET som stallägare att se till att hästen får mat, mockat och mår bra. Man kan endast skicka räkningar till inkasso och gå till advokat. Så man är ganska rättslös som stallägare...

Man kan hoppas på att båda ägarna (vem som nu är ägare i dagsläget?) släpper hästen då det finns en duktig och omtänksam person som känner hästen och vill köpa!
Men det är tyvärr inte aktuellt enl. första ägarna, dom vill inte lyssna på det örat.
Hästen skulle få ett garanterat bra liv med vård och omsorg och dessutom få stå kvar på gården med alla sina kompisar.

:(

Synd att den personen inte får köpa hästen :(! Förstår inte riktigt vad de har för "nytta" av en häst som de inte ens bryr sig om.
Tycker stallägaren har agerat rätt eftersom hon verkar ha tagit hand om hästen, vilket hästägaren uppenbarligen inte gjort.

Jag kan bara säga att ni, som håller med denna stallägare är riktigt puckade! Allt denna ägare gör är att sprida felaktiga rykten, detta borde även du PETRA (ska jag nämna ditt fullblods namn med??) fått känna på. Att tycka det är helt ok att låsa in en häst (och ja, jag vet hur länge han var inlåst och du var inte där då, haha!)
Jag kan inte begripa hur du kan ställa dig på den sk ägarens sida.
Vad jag märkt vänder du kapparn efter vinden.
Jag hoppas verkligen att de övriga hästarna mår bra!

(vem vet, kanske nämden knackar på igen???)

Och detta stall kommer att bli kollat på en det ena och än det andra!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: illusion
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 347
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar