Låsa in en häst i en box

Sv: Låsa in en häst i en box

Lite kort utan att veta alla fakta så är det mesta den häst stallägaren gör olagligt och det som somliga föreslår att man ska göra istället.

Är avtalet för uppstallningen ett sådant som gör att stallägaren kan flytta hästen till en annan box om det behovet skull finnas och/eller att stallägaren tar på sig viss skötsel av hästen. SÅ är även stallägaren ansvarig för att hästen mår bra. Så om verderbörande anmäler vanvård av hästen är h*n även själv skyldig. Verkar smart att anmäla sig själv eller....

Sedan att låsa in hästen eller utrustningen får man inte göra även om ägaren är skyldig pengar. Det blir egenmäkrigt förfarnade att hindra någon från att använda sina egna saker. Det är inte heller lagligt att bara hindra någon från att hämta sin häst för en skuld. Utan det krävs en del juridiska turer för att få ett beslut om att få hålla kvar häst/utrusning.

Att det sedan inte heller är OK att inte betala för sig gör ju inte saken bättre. Men två fel är inte lika med ett rätt.

Det som ska ske om håller sig till alla regler i det här fallet är:
Stallägaren är skyldig att se till så att hästen mår bra (om det nu är ett sådant uppstallnings avtal som man har)
Är det inte den typen av avtal så ska istället hästen/ägaren vräkas. Definitivt inte hållas kvar.
Skulden ska regleras och om inte det sker frivilligt ska det gå genom KF-mynd.

Men tänk om det börjar brinna då?! ursh vad hemskt

Senast ändrad av en moderator:

Klokt att ha med sådant också i kontraktet! Det är ju fler än en gång man upplevt situationer där hästägare och stallägare varit helt ense när hästen flyttade in, men sedan blir det fullkomlig kaos!

Men det om kvarstad, gäller det om hästägaren bara slutar komma och ta hand om hästen och samtidigt struntar i att betala stallhyran, eller gäller det också när hästägaren tar hand om hästen, men ger fanken i att betala för sig?

Konstig hästägare som inte verkar bry sig om hästens bästa och som inte ens verkar åka ut till den. Om man skaffar häst ser man väl till att man kan betala för sig? Och har man det lite kärvt en månad så borde det väl gå att komma överens ändå, eller?

I första hand är det om hästägaren "försvinner" med det funkar även vid uteblivna stallhyror. Men då är ju gången en annan, skicka faktura/or, inkasso o.dyl. Sedan kan hästen begäras i kvarstad och om jag inte har helt fel så har ägaren iom. det viss tid på sig att reglera skulden innan man går vidare i proceduren.

Kicki :)

KL

men HUR ska stall ägern driva in sina pengar av en hyresgäst som inte betalar för sig :confused:

För det första så är det egenmäktigt förfarande (=olagligt), och dessutom tycker jag att det är djurplågeri, vilket ju också är olagligt...

Kan inte fatta att folk låter en häst bli lidande pga att den råkar ha en ägare som inte gör rätt för sig.
Dessutom... om betet är betalt så ska ju hästen vara ute på betet, och inte instäng di en box som hyran inte är betald för...
Om stallägaren vill så kan h*n ju alltid hyra ut boxen till någon annan om inte hästägaren betalar illa kvickt...

Vilken sinnessjuk stallägare. :eek:

Men var har hästägaren tagit vägen? :confused:
Det är väl denne persons ansvar att se till att hästen har det bra.

Sen tycker jag personligen att alltförmånga stallägare är mesiga och daltar med sina hyresgäster.
Är betalningen försenad, skicka till inkasso för tusan. Hur svårt kan det vara? :confused:
Kan man som hästägare inte prata med stallägaren om man har ont om pengar, så skiter man antagligen i räkningen.
Jag vet flera stallägare som har fd hyresgäster med skulder upp över öronen.

Fast å andra sidan är inte två veckor så mkt. Under den tiden hinner man väl knappt skicka påminnelseavgift?

jag vill inte ens kommentera detta.. men fan.
om man inte har råd då måste man sälga.
men fan. om man har stall måste man väl ta lite ansvar...

jag vet helt ärligt inte va jag ska säge till detta...
ta hästen o se vem som bryr seg.. kanske ingen gör... då är den din..
men när vi pratar lager då kommer dette under djurvanvård...

V

Inkassobolag finns det ju rätt många av!

men det är ju frågan om stallägare mm har råd att anlita ett inkassobolag och dessutom vänta på sina pengar medas inkassobolaget driver in sina pengar risken är ju att stallägaren gör något drastiskt åt detta som ljust i detta fallet.

Vad innebär "låsa in hästen i sin box" ???

Enbart det att hästen får stå kvar i sin box, eller att det faktist sitter ett sjudundrans hänglås på boxen?

Var är häst ägaren? varför är har inte den varit där för att ta in/ut sin häst?

har den varit där men boxdörren barrikaderas av ett hänglås, varför har ägaren då inte talat med stallägaren, och var har isådanafall sagts imellan dessa?

OM nu "min" stallägare hade slängt upp ett hänglås på min hästsbox och vägrat ta av det, hade iafall jag åkt och köpt mig en bultsax för att komma in och kunna ta hand om min häst.

hur länge är det hästen FAKTIST har stått i boxen, diffust, är det timmar, eller är det dygn? ÅTER var fasiken är häst ägaren???

jag har INTE betalat min stallägare för att ta in/ut min häst och/eller att mocka. alltså är det MITT ansvar som hästägare att se till att detta blir gjort. Ägaren är inte ens i nämda stall mer än någon dag i veckan. Hur ser uppgörelsen ut i detta fallet?

Jag tycker det låter om att hästägaren borde spärras in snarare än stallägaren. Även om denne inte verkar ha lite tomtar på lofte även denne - kanske inte bör ha hästar i sitt stall om den inte kan hantera situationer som kan uppstå vid uthyrning.

Men då är det ju hur eller hur stallägaren som gör fel.

jo det håller jag fullständigt med om att i detta fall är det ju ett kontraktsbrott
men sedan så vet vi här på buke bara en version av historien och vet inte vad som är avtalat mellan parterna
och sedan så måste man ju oxå se till stallägaren han/ hon kan inte gå runt gratis hästar kostar
så det är många faktorer som spelar in

Ja, men som stallägare vänder man sig till inkasso då!
Vill man inte göra det får man skylla sig själv och ta hand om häststackarn ändå (Mot betalning givetvis).

Att låta sin egen tjurskallighet gå ut över hästen är ju rent korkat.

Hästen kostar ju lixom inte mindre ute i hagen, än inne i boxen

*kl*

Det finns alltid två sidor ;)
Tror jag är säker på vilken häst det handlar om.
Hästen stod "inlåst"i sin box ca 12 timmar, visst ett litet litet hänglås, men med övriga hästägare som rörde sig i stallet denna tidpunkt =tillsyn. Hästen fick fri tillgång på hö, och även mockat, de vet jag då jag sett alltihop.
Han stod inne dessa timmar då bete ordnades på annat håll. Med hästkompis givetvis (En häst från hans vanliga flock fick gå med som sällskap).
Stallhyrorna var obetalda sen årsskiftet ungefär = mycket pengar då allt foder och tjänster ingår i hyran.
Ägarna har hela tiden fått nya tidsfrister på sig att betala, men sen i april gick de upp i rök, har inte visat sig i stallet. Fakturor + påminnelser har skickats ut med exakt belopp att betala och förfallodatum. Inte ett ljud, inga pengar från ägarna..
(Givetvis har hästen hela tiden fått den mat han ska ha, hagvistelse precis som vanligt och sen bete. Så han har liksom inte farit det minsta illa.)
Dessutom har de inte svarat på telefonsamtal ( x antal) från stallägaren under månaders tid. Stallägaren har pratat in många meddelanden och även skickat sms i hopp om av att få tag i dessa personer, men utan framgång.
Först när hästen gick ut för försäljning fick h*n respons.
Det är ju dessutom andra ggr på en 2-års period som ägarna inte betalar för sig och går upp i rök.... Förra gången valde stallägaren att ge dom en ny chans, men det blir ju mkt pengar i förlust i slutändan liksom för att det ska kunna upprepas gång på gång..

Stallägaren är näringsidkare, och retentionsrätten trädde in (står klart och tydligt i våra kontrakt att den rätten finns). H*n har även haft mkt kontakt med jurist för att allt skulle gå rätt till.
Lite vad Lars Deckerman skrivit:

Sedan länge har stallägaren haft möjlighet att kvarhålla, d v s vägra att lämna ut en häst för vilken ägaren är skyldig stallhyra. Denna rättighet kallas retentionsrätt men innebär ingen automatisk rätt att sälja hästen. Retentionsrätten kan sålunda endast användas som ett påtryckningsmedel för att få betalt.
Förutsättning för försäljningsrätt
En sak t ex en häst som inte har hämtats får säljas under förutsättning att:

1. uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla,
2. den som har beställt arbetet eller förvaringen därefter har anmanats att hämta saken (hästen) och i anmaningen upplysts om att saken (hästen) annars kan komma att säljas efter viss tid, minst tre månader efter anmaningen, samt
3. den tid som har angetts i anmaningen har löpt ut.

Om näringsidkaren har en fordran på beställaren (hästägaren) för sitt arbete på saken (hästen) eller för förvaringen av hästen, ska det av anmaningen framgå vilket belopp som ska betalas.

Så - det finns alltid två sidor, kunde inte låta bli att lägga mig i då stallägaren blivit orättvist "uthängd" i denna tråd anser jag, då h*n alltid månar om hästarnas bästa, att de ska ha de bra.:)

Och så vet ju nu ts att hästen hade det bra i sin arrest, (några timmar och sen bete) så då behöver du/ni inte må dåligt och fundera mer på det;). Det finns även snälla människor som hela sommaren har försökt hjälpa hans solbrända mule med att smörja in med solskyddsfaktor så han slapp ha det alltför svidigt.:)

Senast ändrad:

Kan även tillägga att det var STALLÄGAREN som nu sett till att hästen fått hovslagarvård (sist var i mitten av april), det var alltså INTE hästägaren och inte heller sk nya hästägaren..

Däremot har jag för mig att man får behålla en häst, alltså vägra låta ägaren ta den därifrån om ägaren har skulder till stallägaren. Men hur man då går till väga, om man måste kontakta ngn myndighet som ger tillstånd, det vet jag inte.

Enligt lagen har stallägaren har rätt att kvar hålla hästen och ev sälja hästen för att få in pengarna som ägaren är skyldig men stallägaren får inte sälja hästen till vilket pris som helst utan enligt hästens värde och då ska även hästägaren vara skyldig ganska mycket pengar och inte någon liten summa.
Jag har ingen aning hur stallägaren ska gå till väga. För att få kvar hålla och eventuellt sälja hästen. Kan ju inte bara vakna upp en vacker dag och beslagta/sälja en häst för att hästägaren är sen med stallhyran...
Har studerat hästen och lagen för länge sedan så jag minns inte helt och hållet hur det funkade. (Läste bland annat på Lars deckrmans? hemsida)

Stallägaren kan i af inte låsa in hästen så som stallägaren har gjort, han/hon borde verkligen anmälas!!:mad::mad:

Som stallägare själv har visserligen bara mina 2 och mammas häst här. Om jag hade en in hyrd häst och obet stallhyra för hästen så skulle jag prata med hästägaren och fråga när denne tänkt betala och om det inte hjälper så skulle jag ställa ett krav på att denne antingen skulle betala för sig eller flytta hästen omgående. Hästen skulle jag då inte låsa in vilket är rena djurplågeri eller ta i beslag eftersom den skulle bara kosta med då både foder och hovslagarkostnader och säkert också advokat, nä bättre att be hästägaren flytta hästen och bita i det sura äpplet och va utan dom pengarna...
Är det någon som håller med mig? Eller är jag ensam i min tanke? Vad skulle ni göra om ni inte fick in stallhyran?

Oj vad långt det blev...:crazy: Hoppas att ni förstår vad jag menar och att det inte blev allt för grötigt.:o

Kan även tillägga att det var STALLÄGAREN som nu sett till att hästen fått hovslagarvård (sist var i mitten av april), det var alltså INTE hästägaren och inte heller sk nya hästägaren..

Vad bra att du upplyste oss om den andra sidan av historien:), hade inte läst allt innan jag svarade.:(

Hoppas att stallägaren anmäler dom och inte ger dom en ny chans visst har han/hon rätt att kvar hålla hästen och eventuellt sälja den för att få in förlorad inkomst? En annan fråga när var hästägaren dit sist?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: illusion
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 347
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar