Låsa in en häst i en box

Sv: Låsa in en häst i en box

Det är totalt egoistiskt för att inte tala om förbjudet.

+ Har människan i fråga något medlidande över huvud taget. Hur kan man vara så pass elak mot ett djur så att man tar ifrån djuret dess rättigheter samtidigt som man desutom tvingar det till att existera i ett äckligt och miserabelt levnadstillstånd.

Visst är jag delvis för installning men anser att tiderna i boxen ska minimeras och utetider i bra stor hage maximeras.

Okej, får göra det när jag kommer hem. rasten är aldeles strax slut. Du kan inte hänvisa till vissa inlägg?

vad fjantigt att först ljuga om vart stallet ligger och sen totalt gå upp i rök ^ snacka om att inte ha nåt o försvara sig med.

försvara sig? varför inte bara säga sanningen eller äns starta en sån här tråd. Vad vill man ha för kreddits? spec. när man inte äger hästen själv.. skämmer ut sig själv. :cool:

kolla framförallt på inlägg 36 & 41

efter ett tag kommer ts att göra bort sig rejält vilket du kan se i 59, 61, 62, 73, 74, 80, 81

jag är själv insatt i historien och kan bekräfta det som sägs i antiquas (36, 41) inlägg

Ena sidan:

Dragonladie

”Jag undrar hur ni känner inför detta; stallägaren som inte fått betalt för stallhyra låser till sist in hästen i sin box och låter denna stå i sin egen avföring många timmar, tom dygn. Är detta verkligen rätt ur hästvårdens synvinkel? Hur kan denna stallägare komma undan när det gäller vanvård? Jag anser att detta i allra högsta grad är vanvård, att låsa in en häst när alla dennes kompisar är på sommarbete på samma gård. Tacksam för kommentarer!”

Andra sidan:

Antiqua, Pollux, Karatefisken, Spinner.

”Det finns alltid två sidor
Tror jag är säker på vilken häst det handlar om.
Hästen stod "inlåst"i sin box ca 12 timmar, visst ett litet litet hänglås, men med övriga hästägare som rörde sig i stallet denna tidpunkt =tillsyn. Hästen fick fri tillgång på hö, och även mockat, de vet jag då jag sett alltihop.
Han stod inne dessa timmar då bete ordnades på annat håll. Med hästkompis givetvis (En häst från hans vanliga flock fick gå med som sällskap).
Stallhyrorna var obetalda sen årsskiftet ungefär = mycket pengar då allt foder och tjänster ingår i hyran.
Ägarna har hela tiden fått nya tidsfrister på sig att betala, men sen i april gick de upp i rök, har inte visat sig i stallet. Fakturor + påminnelser har skickats ut med exakt belopp att betala och förfallodatum. Inte ett ljud, inga pengar från ägarna..
(Givetvis har hästen hela tiden fått den mat han ska ha, hagvistelse precis som vanligt och sen bete. Så han har liksom inte farit det minsta illa.)
Dessutom har de inte svarat på telefonsamtal ( x antal) från stallägaren under månaders tid. Stallägaren har pratat in många meddelanden och även skickat sms i hopp om av att få tag i dessa personer, men utan framgång.
Först när hästen gick ut för försäljning fick h*n respons.
Det är ju dessutom andra ggr på en 2-års period som ägarna inte betalar för sig och går upp i rök.... Förra gången valde stallägaren att ge dom en ny chans, men det blir ju mkt pengar i förlust i slutändan liksom för att det ska kunna upprepas gång på gång..
Kan även tillägga att det var STALLÄGAREN som nu sett till att hästen fått hovslagarvård (sist var i mitten av april), det var alltså INTE hästägaren och inte heller sk nya hästägaren..
I början/mitten av april.
Dom var väl informerade om läget redan då, betala och sen leta ny stallplats. Sen inte ett ljud sen dess, tills hästen gick ut för försäljning för ett par veckor sedan. Då hörde dom av sig och meddelade att de hittat en annan köpare. Den nya köparen kom och betalade skulden till stallägaren (nästan 20000:-, stallhyror+ bete, obetalt sen årsskiftet) )för 2 veckor sedan och meddelade att hästen nu var h*ns. Hästen släpptes från sitt tillfälliga sommarbete till vanliga betet igen. Sen dess har den nya ägaren heller inte varit ute (ingen har sett till h*n iaf uppe vid stallet, och ingen hovis har kommit ut trots att läget varit akut länge), förrens häromdagen när djurskyddet+ en veterinär kom för att kika på hästen.
Och efter den händelsen verkar det "tvistas" om vem som äger hästen egentligen, gamla ägarna eller den nya. Hursom hästen går på betet på gården och ska vara därifrån senast 31/7-07, det är sålångt dom betalat bete. Men inte ett ljud ifrån nån av ägarna om vad som händer. Antingen hämtar dom väl bara honom, eller så börjar historien om från början igen

Pollux:

”Jag står i samma stall som Antiqua och det enda jag kan säga är att hästen SLUTADE lida när stallägaren ingrep. I och med att han fick stå i en MOCKAD box, vilket inte har varit fallet tidigare, samt fick HOVVÅRD!

Jag kan bara säga att det har varit fördj*vligt att se den här stackars hästen och man hade en förhoppning ett tag om att det nu äntligen skulle ordna sig för honom. Men det verkar vara en soppa utan slut...och det är INTE stallägarens fel!

Och angående brandsäkerheten när man har en häst inlåst i en box:
I det här fallet var boxen låst med ett klent vajerlås, man hade inte ens behövt bultsax för att klippa av vajern, hade räckt med en hovtång eller liknande. Dessutom är boxdörren en slagdörr som går att hänga av från gångjärnen.”

Sen skrev Dargonlady :

"Jag kan bara säga att ni, som håller med denna stallägare är riktigt puckade! Allt denna ägare gör är att sprida felaktiga rykten, detta borde även du PETRA (ska jag nämna ditt fullblods namn med??) fått känna på. Att tycka det är helt ok att låsa in en häst (och ja, jag vet hur länge han var inlåst och du var inte där då, haha!)
Jag kan inte begripa hur du kan ställa dig på den sk ägarens sida.
Vad jag märkt vänder du kapparn efter vinden.
Jag hoppas verkligen att de övriga hästarna mår bra!

(vem vet, kanske nämden knackar på igen???)

Och detta stall kommer att bli kollat på en det ena och än det andra!"

Kort sumering av tråden..

Inte för krångligt, krångligare att läsa igeom hela tråden.

Det är svårt för folk att veta (om man nu inte orkat läsa tråden) att stallägaren faktiskt gör något bra och hästägaren är enbart svinig.

Desvärre har det funits liknande trådar fast då har stallägaren varit en elak personen och hästen som var i det fallet skulle byta stall och blivit inlåst i boxen för att detta inte skulle ske.

En fråga bara, om nu inte hästägaren dykt upp på flera månader, vad fanns det för egentlig menning med att sätta upp ett lås specielt när låset inte var på sådant sätt att hästen blev helt inlåst?

Inte för krångligt, krångligare att läsa igeom hela tråden.

Det är svårt för folk att veta (om man nu inte orkat läsa tråden) att stallägaren faktiskt gör något bra och hästägaren är enbart svinig.

Desvärre har det funits liknande trådar fast då har stallägaren varit en elak personen och hästen som var i det fallet skulle byta stall och blivit inlåst i boxen för att detta inte skulle ske.

En fråga bara, om nu inte hästägaren dykt upp på flera månader, vad fanns det för egentlig menning med att sätta upp ett lås specielt när låset inte var på sådant sätt att hästen blev helt inlåst?

för det var de ända sättet för stallägaren att få lite reaktion och sina pengar tillbaka. och för att de hänt en gång att en kärring som inte betalat fick medryttaren att rymma med hästen.

Okej, tänkte som så att om ägaren aldrig kom ut så skulle det vara svårt att få en reaktion iochmed att den inte såg det.

Hm, på så viss. Hur lyckas man få en stackars medryttare till sådant?

för det var de ända sättet för stallägaren att få lite reaktion och sina pengar tillbaka. och för att de hänt en gång att en kärring som inte betalat fick medryttaren att rymma med hästen.

men vänta nu lite grann i ena stund står det i tråden att utrustning/häst inte får tas i beslag av stallägaren i och med att detta blir egetmäktigt förfarande alt kontraktsbrott i fall nu inte dett står i ett kontrakt som upprättats mellan båda parter VAD som gäller vid eventuell utebilven stallhyra, har inte stallägaren i någon form av skirvelse sagt att denna "kärring" att antagligen avlägsnar hon sina hästar från stallet/anläggningen och fodringsägaren får driva in sina pengar via inkasso och kronofogden:confused:

Retentionsrätten skulle precis träda in här också, dvs hästarna ut för försäljning (2 st) när ägaren lejde sin medryttare att ta hästarna därifrån. Hästarna gick i hagen, och så puts väck borta. Skulderna för denna ägare uppgick till ca 30000:- i obetalda stallhyror. Ärendet ska upp i Tingsrätten, men det tar tid. Det är 1,5 år sedan hon stack med hästarna och lämnade dessa obetalda stallhyror.

Det stod klart och tydligt ang. retentionsrätten även i dennes kontakt.

Nu är snart dock dom inte betalar för sig utrensade, måtte fresta rejält på stallägaren.

Vet inte om problemet är ovanligt stort i Sthlms området? Folk flyttar runt från stallar till stallar och lämnar obetalda skulder efter sig....:crazy:

Är det för att utbudet av stall ändå är såpass stort?

ja det är väll dags för stallägare att börja göra någon form av kreditprövning, tycker men är synd men sant:crazy:

Ja särskilt nu när det är så lätt. (www.ratsit.se) Man kan betala en liten slant och få mycket upplysningar.

Det är bra att man ALLTID talar om att man tänker att göra en prövning.

Sen är det bara att tuta och köra;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: illusion
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 347
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar