Låsa in en häst i en box

Sv: Låsa in en häst i en box

En annan fråga när var hästägaren dit sist?

I början/mitten av april.
Dom var väl informerade om läget redan då, betala och sen leta ny stallplats. Sen inte ett ljud sen dess, tills hästen gick ut för försäljning för ett par veckor sedan. Då hörde dom av sig och meddelade att de hittat en annan köpare. Den nya köparen kom och betalade skulden till stallägaren (nästan 20000:-, stallhyror+ bete, obetalt sen årsskiftet) )för 2 veckor sedan och meddelade att hästen nu var h*ns. Hästen släpptes från sitt tillfälliga sommarbete till vanliga betet igen. Sen dess har den nya ägaren heller inte varit ute (ingen har sett till h*n iaf uppe vid stallet, och ingen hovis har kommit ut trots att läget varit akut länge), förrens häromdagen när djurskyddet+ en veterinär kom för att kika på hästen.
Och efter den händelsen verkar det "tvistas" om vem som äger hästen egentligen, gamla ägarna eller den nya. Hursom hästen går på betet på gården och ska vara därifrån senast 31/7-07, det är sålångt dom betalat bete. Men inte ett ljud ifrån nån av ägarna om vad som händer. Antingen hämtar dom väl bara honom, eller så börjar historien om från början igen:crazy:

Senast ändrad:

Fy vad hemskt! Det är ju inte hästens fel att hyran inte är betald.:(
Om jag vore stallägaren hade jag pratat med han/hon som äger hästen och bett om pengar. Annars hade jag kastat ut dom om detta hade pågått länge.

Däremot har jag för mig att man får behålla en häst, alltså vägra låta ägaren ta den därifrån om ägaren har skulder till stallägaren. Men hur man då går till väga, om man måste kontakta ngn myndighet som ger tillstånd, det vet jag inte.

Enligt lagen har stallägaren har rätt att kvar hålla hästen och ev sälja hästen för att få in pengarna som ägaren är skyldig men stallägaren får inte sälja hästen till vilket pris som helst utan enligt hästens värde och då ska även hästägaren vara skyldig ganska mycket pengar och inte någon liten summa. Jag har ingen aning hur stallägaren ska gå till väga. För att få kvar hålla och eventuellt sälja hästen. Kan ju inte bara vakna upp en vacker dag och beslagta/sälja en häst för att hästägaren är sen med stallhyran...
Har studerat hästen och lagen för länge sedan så jag minns inte helt och hållet hur det funkade. (Läste bland annat på Lars deckrmans? hemsida)

Stallägaren kan i af inte låsa in hästen så som stallägaren har gjort, han/hon borde verkligen anmälas!!:mad::mad:

Som stallägare själv har visserligen bara mina 2 och mammas häst här. Om jag hade en in hyrd häst och obet stallhyra för hästen så skulle jag prata med hästägaren och fråga när denne tänkt betala och om det inte hjälper så skulle jag ställa ett krav på att denne antingen skulle betala för sig eller flytta hästen omgående. Hästen skulle jag då inte låsa in vilket är rena djurplågeri eller ta i beslag eftersom den skulle bara kosta med då både foder och hovslagarkostnader och säkert också advokat, nä bättre att be hästägaren flytta hästen och bita i det sura äpplet och va utan dom pengarna...
Är det någon som håller med mig? Eller är jag ensam i min tanke? Vad skulle ni göra om ni inte fick in stallhyran?

Oj vad långt det blev...:crazy: Hoppas att ni förstår vad jag menar och att det inte blev allt för grötigt.:o

men är inte detta något som måste stå i ett kontrakt mellan två parter
precis som det gjort i denna tråd :confused:

Kanon att du skrev ditt inlägg! Som du säger, det är alltid det bästa att ha hört båda sidor!

Kanon att du skrev ditt inlägg! Som du säger, det är alltid det bästa att ha hört båda sidor!

Jag vill helst hålla mig utanför men blir så arg och ledsen över att folk startar såna här trådar utan att veta fakta. Så jag kunde inte låta bli att lägga mig i.
Jag förstår inte hur man kan skriva att hästen stått inlåst ev. i flera DYGN och stått i sin egen avföring osv , när personen (och en person till bakom ts) inte ens varit ute och SETT det hela. Hur kan man då påstå nåt sånt?? Påhittat för att svartmåla stallägaren?

Nä, jag blir sur:mad:

Jag är i detta stall ca 350 dagar av årets 365, så känns som jag har rätt bra koll på läget vad som hänt..

I början/mitten av april.
Dom var väl informerade om läget redan då, betala och sen leta ny stallplats. Sen inte ett ljud sen dess, tills hästen gick ut för försäljning för ett par veckor sedan. Då hörde dom av sig och meddelade att de hittat en annan köpare. Den nya köparen kom och betalade skulden till stallägaren (nästan 20000:-, stallhyror+ bete, obetalt sen årsskiftet) )för 2 veckor sedan och meddelade att hästen nu var h*ns. Hästen släpptes från sitt tillfälliga sommarbete till vanliga betet igen. Sen dess har den nya ägaren heller inte varit ute (ingen har sett till h*n iaf uppe vid stallet, och ingen hovis har kommit ut trots att läget varit akut länge), förrens häromdagen när djurskyddet+ en veterinär kom för att kika på hästen.
Och efter den händelsen verkar det "tvistas" om vem som äger hästen egentligen, gamla ägarna eller den nya. Hursom hästen går på betet på gården och ska vara därifrån senast 31/7-07, det är sålångt dom betalat bete. Men inte ett ljud ifrån nån av ägarna om vad som händer. Antingen hämtar dom väl bara honom, eller så börjar historien om från början igen:crazy:

Ja tala om "ur askan i elden". :(

Kicki :)

min pappa är fasitighetsskötare. än väldigt schyst sådan, som kan acceptera lite sena inbetalningar, men e hyresgästr hade inte betalt på sex mån*3000=15000 kr. Och då tog vi hästen ifrån dom. (vet inte exakt hur det gick till, men anatr att det var kronofogden som var inblandad. ) hästen går fortfarande hemma, och för att få tillbaka henne får dom slänga upp ett par hundratusen :P kostande för mat, spån, stallplats, inridning, osv. hårt men rättvist

Bra att vi fick veta andra sidan av historien också :P! Tycker att stallägaren agerar rätt men jag tycker otroligt synd om hästen :(! Har ju ingen som bryr sig ordentligt om den ju. FATTAR Inte hur man kan skita i en häst på det sättet. Konstigt att den nya ägaren agerar exakt likadant :S

Var med om ett sånt här ärende för ca 10-15 år sen.

Ridskolan hade inte fått betalt på flera månader........med hjälp av kronofogden (och antagligen en massa papperexercis osv) fick vi sätta en kätting på boxen.Detta för att inte hästägaren skulle ta hästen därifrån.

Hästen såldes sedan.........men om det var av ridskolan eller kronofogden vet jag inte.(Jag var inte så insatt)Pengar fick de i alla fall......till slut.

Hästen fick komma ut och motionerades av personalen flera ggr under dagen och det är ju alltid ngn annan häst inne på en stor anläggning.Men det är klart att med tanke på brandrisk osv så var det konstigt att det blev lås på.

Hm.......läste inte hela tråden innan jag svarade.

Bra att vi fick veta andra sidan av historien också :P! Tycker att stallägaren agerar rätt men jag tycker otroligt synd om hästen :(! Har ju ingen som bryr sig ordentligt om den ju. FATTAR Inte hur man kan skita i en häst på det sättet. Konstigt att den nya ägaren agerar exakt likadant :S

Man kan hoppas på att båda ägarna (vem som nu är ägare i dagsläget?) släpper hästen då det finns en duktig och omtänksam person som känner hästen och vill köpa!
Men det är tyvärr inte aktuellt enl. första ägarna, dom vill inte lyssna på det örat.
Hästen skulle få ett garanterat bra liv med vård och omsorg och dessutom få stå kvar på gården med alla sina kompisar.

:(

en i mitt stall berättade de för mig skitknäppt asså om jag för säga det själv:cool:

Oj, har det spridit sig dit,Är det nån som känner nån i mitt stall ?
Eller har personen läst på buke och berättat?

*nyfiken*

Senast ändrad:

Läste "andra sidan av saken"-inlägget och måste medge att jag står på stallägarens sida! Vad jag förstod är det hon som sett till hästens bästa och dessutom förlorat pengar på det.

Senast ändrad:

Ang. utrustning Hästen har inte ens en sadel. Är inne på omstoppning sen september. Och ingen direkt annan utrustning värt några närmare 20000:- som skulden var på.
Stallägaren har inte gjort något fel, hästägarna har däremot gjort många fel.
Inte betalat för sig, inte varit ute hos sin häst på flera månader, inte sett till att hästen fått hovvård, exemvård mm.
Är det ett korrekt uppförande??

Hästen har fått mat och utevistelse precis som vanligt! Stod i mockad box med fri tillgång på hö i 12 timmar när retentionsrätten trätt in. Sen släpptes han på eget bete med bästa kompisen.
Är stallägaren djurplågare??
I så fall är en stor del av sveriges hästägare detsamma. hur många har inte sina hästar inne på stall MER än 12 tim/dygn?

Hade stallägaren varit sån djurplågare hade h*n väl inte åkt iväg och köpt nya trästolp och tråd till ett sommarbete , enbart för denna häst (med kompis)tills denne var såld eller skulden återbetald?
Hade stallägaren varit sån djurplågare hade h*n väl inte sett till att hästen fick hovslagarvård? En normal hästägare hade skött det själv, inte skitit i det.

Det finns så många som skiter i att betala stallhyrorna, tror man att de människor som tar på sig att driva inackorderingsstall driver nån sorts välgörenhet? SJÄLVKLART måste pengar in för att få det att gå runt. Och oftast blir det ingen lön över att tala om. när folk skiter i att betala hyrorna måste stallägaren ändå ligga ute med moms, foderkostnader osv.
Det är många som slarvar med stallhyrorna, tycker det är ok att betala flera månader försent i en klumpsumma. Å så låtsas man som det regnar under tiden man ligger efter. Jäkligt fräckt!
Har man häst så vet man att det kostar. Inte sjutton kan man skita i att betala till sin vanliga hyresvärd och ändå få bo kvar i lgh månad efter månad??

Att driva ett inackorderingsstall är inget jag skulle orka med med tanke på allt stul, men jag är otroligt tacksam för dom som orkar:bow: Annars hade man ingenstans att ha hästen.
Och bryter de inackorderade mot kontraktet, måste man väl som stallägare ha rätt att utnyttja sina rättigheter??
Självklart får inte hästarna fara illa, och så har aldrig skett i detta fall i .

Senast ändrad:

Vad tokigt det blev nu, ser att du ändrat ditt inlägg;).
Ber om ursäkt för ovanstående inlägg, och hursom så var bara första meningen till dig, resten var mer allmänt!

Sorry!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Jag måste rådfråga er, som rubriken antyder så är det en häst som förstört boxdörren på utsidan av sin box. Han står och raspar med...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: illusion
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 347
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar