Läsa en kurs samtidigt som föräldrapenning?

Sv: Läsa en kurs samtidigt som föräldrapenning?

Men det är ju fusk om du får pengar för att ta hand om ditt barn och sen inte gör det?

Jag förstår inte heller hur du resonerar, om du får betalt för att ta hand om ditt barn men i stället lämnar barnet hos mormor och gör nåt annat, hur skulle det kunna vara rätt och riktigt?

*kl*

Jag leker med tanken att fortsätta plugga och inte ta det uppehåll jag först tänkt. Hur skulle det funka om man tog ut FK och CSN på deltid vardera? Kan man göra så? (Jag har ett väldigt luftigt schema med få timmar hemifrån.)
Sambon däremot är gärna hemma heltid en period och sedan på deltid han också.

Jag antar att det samma gäller vid havandeskapspenning, någon som vet?
Eller man kanske måste byta FK mot CSN och vara tjänstledig från jobbet?
Eller är det vilket som, bara du läser på distans?

Hur funkar det för en som säg jobbat heltid och pluggat vid sidan av om denne vill fortsätta med sina studier under föräldraledigheten?

Oj, många frågor och lite halvt om halvt trådkap.. men allt som har med FK att göra känns som rena rama grekiskan:o Och jag kommer att hinna dö av tristess innan bebbe tittar ut:cry:

Så här står det i regelverket, och detta gäller alltså för den tid man tar ut föräldrapenning, inte den tid man är fl utan fp:

För att föräldern ska uppfylla
kravet på att vårda barnet ska det finns en rumslig kontakt mellan
föräldern och barnet under större delen av den tid som föräldrapenningen
avser. Detta hindrar inte att föräldern kan uträtta ärenden
eller uppgifter som normalt ingår i hushållet och som bara tar bort en
kortare tid från umgänget med barnet (prop. 1978/79:168 om föräldrautbildning
och förbättringar av föräldraförsäkringen m.m., s. 47).
Enligt en dom från kammarrätten i Göteborg ska det finnas en rumslig kontakt
mellan förälder och barn under huvuddelen av den normala arbetstid
från vilken föräldern är ledig
. Enligt kammarrättens bedömning krävs att det
finns rumslig kontakt som i vart fall överstiger tre fjärdedelar av den normala
arbetstiden
för att föräldern ska ha rätt till hel föräldrapenning. Den rumsliga
kontakten får brytas endast av nödvändiga hushållsgöromål. (KRG mål
nr 7552-1999 och 4110-2000).

http://www.forsakringskassan.se/irj...nt/Regler/vagledningar/vagledning_2002_01.pdf

Hur funkar det fetstilta om jag normalt jobbar 20-08:p? Dvs om barnet sover i samma rum på natten så är det ok att plugga?

Ja, det är fusk.
Tänk om jag lämnar barnet 4 timmar då jag har föreläsning och tar hand om det resten av 20 timmar, FUSK, fusk..

Eller så tar jag av mina föräldra pengar och betalar en barnvakt de 4 timmarna. FUSK, fusk.

Eller så pluggar jag kvällstid och har föreläsningarna när barnet sover och/eller pappan är hemma med barnet. FUSK, fusk !

Eller så låter jag pappan ta så mycket tid som möjligt och åker och rider eller gör ngt annat som inte är rumsligt med barnet. FUSK, fusk !

Jag tycker att det är sjukt överdrivet.

Pengarna kanske inte är för dig, utan för barnet...? Att ge barnet möjlighet att få ha sin mamma eller pappa hemma den första tiden. Ska barnet ändå vara hos mormor hela dagen kan du väl lika gärna jobba?

Jag har fått ta full CSN och full fp eftersom jag läser på distans och kan således plugga under kvällar, när barnet sover m.m

Det går bra att kombinera studiemedel med fp också om du tar ut vissa dagar fp och vissa dagar Csn :)

Kan du ta ut det samtidigt..? Jag är förvånad, eller missförstod jag dig?

Jag kommer nog inte att kunna läsa på distans, det hade ju varit supersmidigt, men då går det iaf att kombinera. Skulle tro att min schemalagda tid i skolan inte uppgår till mer än 2 dagar i veckan om man slänger ihop det, däremot är det utspritt väldigt mycket.

Får se hur det känns när det närmar sig, ska kolla upp mer exakt hur det funkar.

Jag fattar poängen med föräldrapeng. Ingenstans har iaf jag diskuterat HELA dagar.

Jag tycker bara att det är hysteriskt att man inte kan lämna barnet säg 4 timmar som man har föreläsning, för då fuskar man.

Ja precis. Så länge jag inte tjänar mer än de belopp som CSN satt upp eftersom fp är en inkomst.

Men det innebär att jag kan ta ut samtidigt, CSN bryr sig om mina studieresultat och fp om jag tar hand om barnet under den period som jag tar ut fp. :)

Nu måste jag fråga om så jag förstår rätt (är sugen på att gå en universitetsutbildning på distans i höst).
Jag har mejlat till fk men hittills bara fått goddag yxskaftsvar..

Hur många poäng kan jag läsa per termin om jag använder mig av en distansutbildning (nätbaserad)- alltså inga fysiska träffar förutom tentamen?

Jag kommer inte att ta något csn-lån (ev. studiemedelsbidrag spelar ingen roll enligt fk) men måste ta ut 5 föräldradagar per vecka för att behålla sgi:n.

Jo men jag menade ju så. Att man borde kunna få studiemedel om man pluggar heltid på dagarna och passar barnet om kvällar/nätter.
Och fp för kvällarna då...
Men det finns ju svar nu i tråden så det gick ju :)

Ingen aning. Mitt intryck är att regeln har uppkommit eftersom en del tex tagit ut två veckor fl med föräldrapeng, lämnat barnen hos mormor och dragit och åkt skidor, typ. Alltså ganska mycket mer omfattande än några timmar här och där.

En annan aspekt är hur FK kollar upp saken, det lär ju inte vara helt enkelt. Den största risken att åka dit på just detta är nog om bekanta vet om att man tagit ut fp och anmäler en, annars förstår jag inte hur FK skulle kunna få reda på att det inte varit "rumslig kontakt". Det kan ju inte ligga i deras intresse att ha span på föräldrar direkt.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 553
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 143
Skola & Jobb Moderator får flytta om tråden passar bättre på barn. Jag tänker dock att det fokuserar på jobb mest. På min pågående praktik, som jag...
Svar
12
· Visningar
2 325
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 250
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar