Läsa en kurs samtidigt som föräldrapenning?

keilir

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Om jag skulle vilja läsa en kurs i sommar på halvtid medans jag är föräldraledig med min dotter. Är det okej då? Har alltså inte tänkt att säka något studiebidrag. Tar i dagsläget ut 4 dagar i veckan och tänkte att jag kanske kunde fortsätta så men samtidigt få använda huvudet lite innan jag ska hoppa på min utbildning igen i höst! Men jag vill ju inte få problem med FK...

Sv: Läsa en kurs samtidigt som föräldrapenning?

Om du studerar övrig tid och inte på dom tider/dagar du tar ut fp .

Det borde väl vara så att man får ägna sin tid åt vad man vill så länge som man har fp, MEN man får inte ta ut ersättning/lön nånannanstans ifrån samtidigt. Och ingen annan får ta ut FP samtidigt för samma barn.

Så i princip borde kan man ta ut FP lämna barnet hos nån obetald person och man själv pluggar .... om man vill. tycker jag.

Ja fast så är det inte. Men man får plugga så länge man tar hand om sitt barn samtidigt. :)

Formellt sett så får man inte det. Man ska om man ska hålla sig till reglerna "vistas i samma rum" som barnet man tar ut ersättning för merparten av tiden.

Jag missade att det stod att TS inte skulle söka CSN men svaret är detsamma trots allt.

De dagar man tar ut fp ska man också ta hand om barnet, men kan man sköta studier samtidigt ( distans ex ) då är det grönt.

Personligen tycker jag att det är minst sagt hysteriskt. Får man ens gå och pinka medan man tar ut föräldrapenning ?

Haha! Här vill jag klicka "gilla", varför finns inte den knappen på bukefalos för...

Jag sätter en följdfråga- om man tar ut 7 dagar i veckan fp- kan man då inte plugga också eg. Eller fp är per dygn? Jag hade ju kunnat plugga på kvällar när den andre parten är hemma.
Alla är ju inte föräldrar 24/7

Men lugn nu lite, vad skriver ni?

Visst kan man väl ta ut full fp och samtidigt plugga - så länge du inte lyfter studiemedel?
Man förbinder sig inte till föräldraskap 24/7 och lär väl ha all rätt i världen att ex ägna sig åt studier 8 timmar om dagen då man ex överlåter barnet åt andra föräldern?

Vad Försäkringskassan sagt till mig eftersom jag studerar nu och har fp kvar att ta ut.

Som jag skrev, är det distansstudier ( hemmaplugg ) så fungerar det, men har du föreläsningar m.m så kan du inte plocka ut fp när du inte tar hand om barnet ( dvs i skolan på föreläsning, labb osv ).

Haha! Här vill jag klicka "gilla", varför finns inte den knappen på bukefalos för...

Jag sätter en följdfråga- om man tar ut 7 dagar i veckan fp- kan man då inte plugga också eg. Eller fp är per dygn? Jag hade ju kunnat plugga på kvällar när den andre parten är hemma.
Alla är ju inte föräldrar 24/7

Du kan absolut plugga hur mycket du vill och orkar, distans/hemmastudier.

Men lugn nu lite, vad skriver ni?

Visst kan man väl ta ut full fp och samtidigt plugga - så länge du inte lyfter studiemedel?
Man förbinder sig inte till föräldraskap 24/7 och lär väl ha all rätt i världen att ex ägna sig åt studier 8 timmar om dagen då man ex överlåter barnet åt andra föräldern?

Försäkringskassans regler säger att plockar man ut full föräldrapenning på tex tisdagen så MÅSTE du umgås merparten av dessa timmar med barnet.

Så tar du ut föräldrapenning på tisdagen så får du INTE lämna barnet till varken pappan eller någon annan dessa timmar. En timma är okej, men inte merparten av dagen.

En full föräldrapenning dag är 8 Tim. Man tar ju ut föräldrapenning för att ta hand om barnet inte för att lämna bort de o plugga eller shoppa.

Sen hur många följer de? Jag har då inte följt de till punkt o pricka. O hur ska dom kunna kolla de....

Så här står det i regelverket, och detta gäller alltså för den tid man tar ut föräldrapenning, inte den tid man är fl utan fp:

För att föräldern ska uppfylla
kravet på att vårda barnet ska det finns en rumslig kontakt mellan
föräldern och barnet under större delen av den tid som föräldrapenningen
avser. Detta hindrar inte att föräldern kan uträtta ärenden
eller uppgifter som normalt ingår i hushållet och som bara tar bort en
kortare tid från umgänget med barnet (prop. 1978/79:168 om föräldrautbildning
och förbättringar av föräldraförsäkringen m.m., s. 47).
Enligt en dom från kammarrätten i Göteborg ska det finnas en rumslig kontakt
mellan förälder och barn under huvuddelen av den normala arbetstid
från vilken föräldern är ledig. Enligt kammarrättens bedömning krävs att det
finns rumslig kontakt som i vart fall överstiger tre fjärdedelar av den normala
arbetstiden för att föräldern ska ha rätt till hel föräldrapenning. Den rumsliga
kontakten får brytas endast av nödvändiga hushållsgöromål. (KRG mål
nr 7552-1999 och 4110-2000).

http://www.forsakringskassan.se/irj...nt/Regler/vagledningar/vagledning_2002_01.pdf

Ska kanske tillägga att jag tror att de flesta bryter mot den här regeln i mindre skala. Men det kan ju vara bra att känna till att regeln faktiskt finns.

Tack för alla svar!!!

Då är det grönt, eftersom det är en distanskurs! Nu återstår bara att se om man kommer in och sen bestämma sig för om man verkligen orkar ;)

Jo- men eg så skulle ju jag hinna med att läsa på heltid med m det fanns lita backup att få inför föreläsningar o så. Om jag lägger lika mkt tid varför inget studiemedel? Låt åtsas att sambon jobbar natt och sover precis innan han går till jobbet. Då hade ju han kunnat vara vakten varje dag medans jag var i skolan...
Nu är jag inte ens intresserad av att gå i sklan så det är rena spekulationer. Såklart sambon skulle vara trött efter jobbet o så men i ett år hade man ju kunnat lösa det om alla parter ville...

Jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till nu :)

Du får inte ta ut fp när du är i skolan, det är ganska logiskt efter fp är för att du ska ta hand om barnet. Studiemedel får du ta ut om du studerar, men då finns ju en gräns för hur mycket du får tjäna och fp är ju en inkomst.

Nej jag känner att du får förklara mer hur du menar innan jag virrar in mig för mycket ;)

Men jag funderar på detta med eftersom jag är inne på att ev. börja en ny kurs i höst på högskolan (den jag tar examen från nu är inte på högskolan utan godkänd av montessoriförbundets internationella rekomendationer så den går på folkuniversitetet). Hur påverkas SGI som grundats på ens inkomst, ändras den om man inte lånar pengar hos CSN (vilket jag inte tänkt göra) eller blir SGI oförändrad? Vet att jag måste ta ut 5 dagar i veckan från det att killen är 1 år gammal för att få behålla SGI. Hur tänker de då på FK om man läser 50% på distans?

Du måste ha CSN för att behålla SGI.

Du måste som jag förstått fk ta ut 50% från CSN om du bara ska ta ut 50% fp = 100% sysselsättning. Alt ta ut full fp ( 5 dagar ) och inget studiemedel.

Själv tycker jag att FK borde strunta i vad jag gör så länge som man inte fuskar och tar ut annan peng nånstans ifrån. Men nu är det ju FK vi har att göra med och då funkar det ju inte så.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 553
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 143
Skola & Jobb Moderator får flytta om tråden passar bättre på barn. Jag tänker dock att det fokuserar på jobb mest. På min pågående praktik, som jag...
Svar
12
· Visningar
2 325
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 250
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar