Lära sig engelska

abc

Trådstartare
Vad är lättaste sättet att lära sig engelska som äldre, svår inlärningsförmåga pga utbrändhet.
Ointresserad av tv och filmer. Finns något lämpligt på datorn, något att lyssna på? Vill enbart kunna förstå och samtala på lättare nivå.
Kan en och annan glosa men omöjligt att få ihop det till meningar.
 
Vad är lättaste sättet att lära sig engelska som äldre, svår inlärningsförmåga pga utbrändhet.
Ointresserad av tv och filmer. Finns något lämpligt på datorn, något att lyssna på? Vill enbart kunna förstå och samtala på lättare nivå.
Kan en och annan glosa men omöjligt att få ihop det till meningar.
Mina föräldrar gick på en konversationskurs i engelska för att lättare kunna prata när de reser. De verkar vara väldigt nöjd med den. 🙂
Studieförbunden brukar ha bra språkkurser, kan rekommendera Folkuniversitetet. 🙂
 
Vad är lättaste sättet att lära sig engelska som äldre, svår inlärningsförmåga pga utbrändhet.
Ointresserad av tv och filmer. Finns något lämpligt på datorn, något att lyssna på? Vill enbart kunna förstå och samtala på lättare nivå.
Kan en och annan glosa men omöjligt att få ihop det till meningar.
Jag tyckte det lättaste sättet att lära sig engelska på var att läsa böcker. Helst anpassade efter nivå och intresse. Även om man begriper 1/3 första boken så ökar det ganska snabbt. Gäller bara att hitta en bok som är på en nivå som gör att man klarar mentalt att begripa 1/3 och är intressant nog att man stannar kvar med den.

Tex kan kanske en gammal trevlig barnbok passa, som hm en Jillbok, Narnia, Harry Potter (första boken) eller ngt, beroende på hur många glosor man har redan kanske man kan gå på böcker för yngre.
 
Jag tyckte det lättaste sättet att lära sig engelska på var att läsa böcker. Helst anpassade efter nivå och intresse. Även om man begriper 1/3 första boken så ökar det ganska snabbt. Gäller bara att hitta en bok som är på en nivå som gör att man klarar mentalt att begripa 1/3 och är intressant nog att man stannar kvar med den.

Tex kan kanske en gammal trevlig barnbok passa, som hm en Jillbok, Narnia, Harry Potter (första boken) eller ngt, beroende på hur många glosor man har redan kanske man kan gå på böcker för yngre.
Exakt så gjorde jag för att snabbt förbättra engelskan. Lärde mig oerhört mycket och det finns böcker anpassade för just detta så man inte behöver läsa barnböcker (om man nu inte vill förstås). Läste högt för mig själv då och då för att träna på uttalet. Efter ca 20 lästa böcker klarade jag av att arbeta med engelskan som huvudspråk!
 
Problemet är väl att Svenska inte finns som grundspråk. Jag hittar inte det i alla fall.

Funkar nog om man väljer "Svenska" som språk att lära sig. Eftersom grundspråket är engelska, så blir det ju hela tiden ord och fraser på både engelska och svenska. Appen är ju gratis, så det är ju bara att testa!
 
Konversations kurser brukar vara ett bra satt att lara sig.
Som andra redan sagt, att lasa pa Engelska ar ocksa en bra vag men beroende pa hur lite man kan ar det ibland ganska svart.
Att titta pa Sesame Street. Jag vet att Sesame Street ar ett barnprogram, men pa grund av det ar spraket pa en sadan niva att man kan hanga med utan att ha en klar forstaelse av varje ord och det ger bade en "sprak rythm" och ordforstaelse.
 
Problemet är väl att Svenska inte finns som grundspråk. Jag hittar inte det i alla fall.
Det visste jag faktiskt inte, va tvungen att kolla i appen och det stämmer tydligen. Kunde ej se vart man kan ändra språk.
För mig som kan engelska rätt bra och läser det i princip nästan mer än svenska har det inte blivit att det är något jag reagerat på. 😅
Men det borde finnas andra språk appar som är på svenska och har engelska som språk man kan lära sig.
 
Vad är lättaste sättet att lära sig engelska som äldre, svår inlärningsförmåga pga utbrändhet.
Ointresserad av tv och filmer. Finns något lämpligt på datorn, något att lyssna på? Vill enbart kunna förstå och samtala på lättare nivå.
Kan en och annan glosa men omöjligt att få ihop det till meningar.

Kolla upp om det finns engelskkurser för nybörjare i din närhet. Det är en jättebra intro, då kan läraren också ge dig bra tips som är anpassade efter just dig och vad du behöver.

Läsning är alltid bra, har du väldigt snålt ordförråd så kan det vara svårt att hitta böcker att börja med. Men gå och fråga bibliotekarien på er bibliotek och be om att få testa något lättläst för vuxna i en genre du gillar. Ett tips är att ta en ljudbok så att du kan lyssna och läsa samtidigt, så får du uttalet och får lättare att följa med i handlingen även om du missar ord här och där.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 999
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 451
Senast: Pratsch
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
63 690
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp