Sv: Lära en del olika Tricks
Har lärt min häst både att stegra på kommando och spansk skritt..
I början när jag lärde henne skritten gjorde hon som din ponnt, lyfte upp benet viftade med det och satte ned det på samma ställe, jag började då med att leda henne i riktigt långsam skritt, så långsam att jag hela tiden hade koll på när och var hon flyttade alla fötterna, sen började jag inverka så att jag bestämde när och var hon skulle flytta fötterna.
När hon var med på noterna började jag kombinera den långsamma skritten med att ge kommandot för att gå spansk skritt, dvs jag petade hene på kotan, efter lite övning fattade hon att hon skulle skritta samtidigt som hon skulle lyfta benen.
Att lära henne stegra var inte det enklaste, efter all NH träning så blev hon är rätt laid-back individ som inte skuttade mer än nödvändigt. Jag ville få fram lite mer energi ur henne til att börja med så jag skrivade upp tempot lite när jag löslongerade, dvs bad henne galoppera och byta varv snabbt! dock gjorde jag hela tiden kontroller att vi fortfarande förstod varandra och gick tillbaka till det lugna tempot hon var van vid. jag började lägga in sånna här "buspass" nån gång i veckan.
När jag tyckte att hon hade lite mera energi och GO! i sig, framförallt lite vilja att reagera fort på mina kommandon
så började jag lära henne stegra genom att stanna henne på spåret när jag löslongerade, sen ställa mig framför henne, peka med spöet rakt upp och göra ett litet "hopp" rakt upp i luften samtidigt som jag sa HOPP, min häst reagerade med att blixtsnabbt halvstegra sig och springa iväg åt ett annat håll, jag utvecklade detta lite med att be henne stå med staketet bakom sig, vänd innot mot mig och upprepa mitt lilla "hoppkommando" efter MYCKET tränande fattade hon vad saken gick ut på.
När jag var "klar" med tricket så stegrade hon lätt på kommando bara jag pekade med spöt rakt uppp framför henne och sa "Hopp"
Hon har ALDRIG försökt hota mig eller någon annan trots detta, och jag har varit jättenoga med att hela tiden hålla koll på "ledarskapet" och att hon aldrig upplevt träningen som obehaglig.
ett tips bara är att försöka hitta nått unikt kommando som hästen aldrig kan missuppfatta.
Okay lite rörigt inlägg... men hoppas du fattar iaf