Lära en del olika Tricks

Sv: Lära en del olika Tricks

Okej , jag får försöka det . Problemet är bara att han inte håller stilla benet utan när jag bara petar så slänger han fram det och viftar som en galning och "sparkar" i luften . Hur ska jag få honom att hålla ut benet och vackert vänta på vidare kommando av mej ? Samt att han inte alltid sätter ner benet framför det andra , utan när han viftat sätter han ner det på samma ställe igen. Nåt tips ?

Det är en träningsfråga, det är ju DU som lär hästen hur den ska göra. Ger du godis så är det bara att kräva mer och mer "rätt" innan den får belöning.

Jag har försökt det också , men då blir han liksom sur och vägrar att göra det mer . Han kan "vifta" utan att få godis , men då ska han vifta ! :confused: :crazy:

ja det är ju alltid svårare att lära om när hästen redan lärt sig fel. gäller att ha tålamod och vara konsekvent.
om han blir sur och vägrar göra mer tyder det på att hästen inte är med på noterna eller att den fått godis för ofta utan att egentligen avancera för att få godis. vilket är lätt hänt och lättast tycker jag är att då börja om helt med inlärningen och lära in ett annat moment tills hästen ändrat inställning eller börja om med samma moment men vara väldigt konsekvent med att hästen måste avancera lite åt rätt håll innan den får godis.

grejen är att när hästarna blir "sura" får man såklart inte acceptera det beteendet och absolut inte belöna det, men man får ta det som ett tecken på att den är förvirrad. se till att belöna i "uppmuntrande" syfte nån enstaka gång från början när hästen visar att den försöker med något annat, men gör det absolut inte upprepade gånger så hästen tror att det felaktiga försöket var rätt.
man kan eventuellt försöka att själv lyfta upp och hålla i hästens ben som för att hjälpa den på traven. så snart hästen gör något som är på väg åt rätt håll (mot vad den brukar göra) belönar man och upprepar det ett par gånger, men sluta sedan så hästen får smälta det innan nästa träningstillfälle.

men som det låter för dig kanske inte spansk skritt är någon bra idé. jag stötte på ungefär samma problem när jag skulle påbörja inlärning av spansk skritt på min förra kuse, den surade när man försökte lotsa den rätt, kunde stundvis uppföra sig aggressivt (inte att jag var rädd för att den skulle göra illa mig men kroppsspråket var aggresivt) visst hade jag kunnat fortsätta träna övningen för den var ändå på god väg, men jag valde att inte göra det för att inte uppmuntra det aggressiva beteendet. troligen blev den sur för att den fick göra en dominant rörelse och kände sig lite pressad i samband med det.

Jag får försöka lite till då ;) Annars får jag väl lägga ner skritten och lära honom räkna eller tacka eller nåt åt det hållt :p

Har lärt min häst både att stegra på kommando och spansk skritt..
I början när jag lärde henne skritten gjorde hon som din ponnt, lyfte upp benet viftade med det och satte ned det på samma ställe, jag började då med att leda henne i riktigt långsam skritt, så långsam att jag hela tiden hade koll på när och var hon flyttade alla fötterna, sen började jag inverka så att jag bestämde när och var hon skulle flytta fötterna.
När hon var med på noterna började jag kombinera den långsamma skritten med att ge kommandot för att gå spansk skritt, dvs jag petade hene på kotan, efter lite övning fattade hon att hon skulle skritta samtidigt som hon skulle lyfta benen.

Att lära henne stegra var inte det enklaste, efter all NH träning så blev hon är rätt laid-back individ som inte skuttade mer än nödvändigt. Jag ville få fram lite mer energi ur henne til att börja med så jag skrivade upp tempot lite när jag löslongerade, dvs bad henne galoppera och byta varv snabbt! dock gjorde jag hela tiden kontroller att vi fortfarande förstod varandra och gick tillbaka till det lugna tempot hon var van vid. jag började lägga in sånna här "buspass" nån gång i veckan.
När jag tyckte att hon hade lite mera energi och GO! i sig, framförallt lite vilja att reagera fort på mina kommandon ;) så började jag lära henne stegra genom att stanna henne på spåret när jag löslongerade, sen ställa mig framför henne, peka med spöet rakt upp och göra ett litet "hopp" rakt upp i luften samtidigt som jag sa HOPP, min häst reagerade med att blixtsnabbt halvstegra sig och springa iväg åt ett annat håll, jag utvecklade detta lite med att be henne stå med staketet bakom sig, vänd innot mot mig och upprepa mitt lilla "hoppkommando" efter MYCKET tränande fattade hon vad saken gick ut på.
När jag var "klar" med tricket så stegrade hon lätt på kommando bara jag pekade med spöt rakt uppp framför henne och sa "Hopp"
Hon har ALDRIG försökt hota mig eller någon annan trots detta, och jag har varit jättenoga med att hela tiden hålla koll på "ledarskapet" och att hon aldrig upplevt träningen som obehaglig.
ett tips bara är att försöka hitta nått unikt kommando som hästen aldrig kan missuppfatta.

Okay lite rörigt inlägg... men hoppas du fattar iaf :)

Har ni nått tips på hur man ska få honom att inte testa massa saker då ?
Liksom bara man kommer ut på stallplanen med ett spö i handen börjar han först vifta med ena benet , får han inte godis då testar han andra , sedan testar han yoga , åså vidare . Bara buga är det han inte testar själv :idea:
Det låter som att vi inte kan nåt , men så är det faktiskt inte ;)

kan ju inte bara låta bli att påpeka att detta med att lära sin häst att stegra måste inte alls bli farligt,
har du en bra kontakt med din häst och han vet vad som gäller och var ni står i förhållande till varandra så kan han ju faktiskt skilja på när du ber honom att stegra och när han inte ska göra det.
Ville bara uppmuntra CoNo lite :-D

en häst som testar att göra alla trick själv utan att man ber om det tigger, eller rättare sagt, hästen tränar tränaren och inte tvärtom. för att bli av med detta måste man gå tillbaka till grundhanteringen ochse till att man verkligen är ledaren. när man helt klart är ledare kommer inte hästen göra trick när den vill utan när du ber den.

jag har själv haft detta problem medd min häst, och innan jag var hos min tränare hade jag ingen aning om varför han gjorde det.

hård sanning helt enkelt!

kan du inte lägga upp nåra bilder/filmer när du lärt han något? det är alltid så roligt att se:D

Joo det kan jag väl :bump:

Spansk skritt från marken
IMG_4242.jpg

Igen
IMG032.jpg

Spansk skritt uppsuttet (innan han "sträcker ut")
IMG034.jpg

Yoga - direkt efter kommando
IMG024.jpg

forts. i nästa inlägg

Senast ändrad:

Mitt i yoga
IMG026.jpg

Buga (:bow:) :D
IMG1759.jpg

Dt är väl det han kan som jag kan komma på nu :angel: :banana:

Jo förresten , måste slänga in en bild på min kompis och hennes häst , han älskar att stegra vid pet på bogen och "hopp"
IMG1760.jpg

Snyggt! Man blir väldigt insprierad!
Vad gör man om man har en lat fet ponny som inte tänker röra sig mer än nödvändigt? Han lyfter inte benen med bara en knackning med ett spö eller pinne, nix man måste lyfta benen själv. Han förstår, är bara LAT. När jag måste hjälpa så mycket får han givetvis ingen belöning. Jag har testat att bara kräva ett ministeg framåt när jag tränar bergsgeten, men enda gången han verkligen lyssnar på det är när han ska upp på lastpallen (=favoriten!).Dirket på marken gör han ingenting.. Litet tips?
Han har iofs lärt sig buga, nästan helt själv. Ska bara få honom att hålla uppe benet själv när han går ner.. :smirk:

Jag tycker att du ska berömma även om du måste "ingripa" . Så förstår han nog att "aha , den rörelsen betyder beröm!" kör du med klicker så klicka precis när du håller benet där du vill att han ska hålla det själv . Jag var tvunget att ta fram hans ben innan han förstod att han skulle göra så själv .
Hur lärde du honom buga självmant då ? :D

Senast ändrad:

det som finns att göra, som jag har gjort är att träna stanna. rygga, flytta framdel och bakdel.. alltså enkla grundövningar. för dessa får inte hästen mer beröm än en klapp på halsen, det är alltså viktigt att man inte ger nån belöning. belöningen får istället vara att trycket från blicken försvinner.. negativ förstärkning alltså.. hjälpte det dig?

knapplån

Hur ska man göra för att på bästa sätt "klicka in" sin häst? Jag ska börja att lära ponnyn lite tricks med min nyinköpta klicker, men behöver lite råd först :) :D

knapplån

Hur ska man göra för att på bästa sätt "klicka in" sin häst? Jag ska börja att lära ponnyn lite tricks med min nyinköpta klicker, men behöver lite råd först :) :D

Min erfarenhet hittills av klicker på hästar är att de inte kopplar på samma sätt som hundar vad gäller invänjningen (hundar brukar man mata och ge klickljudet samtidigt för att de ska koppla ljudet med mat) det enklaste brukar vara att komma på en enkel övning att lära hästen direkt och använda klickljud - godis tätt följt av varandra för att i ett senare skede kunna ha större tidsglapp från ljudet till belöningen.
Att lära hästen lyfta en hov kan vara en sån enkel övning. Det är valfritt hur mycket man vill hjälpa hästen och hur mycket man vill att den ska försöka själv, men precis från början när den ännu inte lärt sig principen brukar jag hjälpa till en hel del. T ex lyfta hoven - klicka - ge godis. Sen kräver man mer och mer självständighet ju mer det verkar som att hästen förstår vad det är frågan om. Från lyfta hoven kan man ju sen utveckla det till andra övningar (buga, "vacker tass", spansk skritt osv) jag brukar uppmuntra hästen när den gör något av misstag som man tror kan leda till en annan rörelse.

Tänk på att när du använder klickern eller klickerljudet/-ordet du valt så ska hästen ALLTID få sin belöning. Vill man bara berömma och uppmuntra för att den är på rätt väg men det är något den redan bör kunna och man vill ha lite mer för att ge godis, då är det bättre att använda ett separat ord/ljud för det, jag brukar säga "bra!" helt enkelt. Ibland kan jag ge godis efter ett "bra!" också men det är mycket sporadiskt, ska vara lite som ett lotteri för hästen ;)

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
L
Hundhälsa Hej! Först vill jag bara säga att jag har planer på att ringa veterinär men har inte gjort det för annat folk har sagt att jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: LillJay
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar