Lära en del olika Tricks

Sv: Lära en del olika Tricks

När man ska svara och väljer "snabbsvar" på ett inlägg som man egentligen inte svarar på. Dvs om det står adresserat till mig (Totola) och det egentligen är riktat allmänt eller till trådstartaren.

Mer tips ? Eller nåt mer förslag på hur man får hästen att spanskskritta med alla ben ? :P

Stegra Vill lära honom så att han tycker det är kul , inte känna sej tvingad

Det är idioti att lära hästen detta på egen hand om man inte är mycket kunnig och vet hur man ska hantera det.
Det är en mycket dominant rörelse som kan vara mycket farlig.
Sen har du inte någon nytta av att hästen kan det.

Hej !
...Och , svara helst inte svar som "det är inte bra för hästen att göra det , alldeles för dominant osv.." utan bara svar på hur man lär ut tricksen ! ;) ...
Så skrev jag . Och så menar jag .

Så skrev jag . Och så menar jag .

Var det menat till mig lr?

Det är ett forum, jag skriver vad jag vill inom rimliga gränser.
Det är direkt livsfarligt att lära hästen stegra!

Det är dumt mot hästen också, men du verkar bara bry dig om att det ska vara kul för dig?

Och vad tror du händer när hästen får beröm för att stegra?
När den tycker det är roligt?
Jo, den kommer göra det mer och mer, även när du inte vill.
Den kan komma att utnyttja det i farliga situationer, och när den då inte får beröm bli farlig. Den snällaste häst kan bli sådan.
Den kan även stegra för högt, så att den ramlar över.

Hade du haft ett uns av kunskapen som behövs för ett sådant trick, så hade du inte behövt fråga på ett forum hur man lär in det.

Ja , det var menat till dej . Jag skrev aldrig att du inte fick skriva så , men att det var onödigt att skriva så eftersom jag bett om att inte få såna svar . Jag hade inte tänkt lära honom det nu , men jag vill få kunskap och du vet väl inte om mina kunskaper utöver detta ? Jag kanske är så tajt med honom att jag knappt vet vad grimma och grimskaft är , att jag rider honom utan ngt alls och att vi verkligen på riktigt är ett . Då saknas bara kunskapen om att lära honom det .

Nu är det inte så , men det är dit jag satsar . Och då vill jag vara förberedd .

Senast ändrad:

Jag rider min häst så som du beskriver.

Men nog sjutton kan hon bli ilsken för det.

Hur mycket ledarskap man än har, så är det fortf ett levande djur.

Det finns multum av roliga tricks att lära som inte är farliga!
Kör på dem och lycka till!

Nej , jag vet inte äns vad det betyder . Så det tror jag inte . Jag sa inte att min häst var olik din , men alla är olika . Jag vill inte bråka med dej men jag bad inte om såna svar . Eg. borde jag kanske inte svarat på det .

Man ver inte alltid om svar.

men det är ungefär som om jag säger "Jag undrar hur jag ska slå min häst. med piska eller påk? Men jag vill inte ha några svar om att det är dumt att göra det, bara vilket som är bäst".

Det är inte på samma nivå, men ändå skulle jag få svar om hur jävligt fel det va.
Som att lära hästen stegra.
Det får du tåla!

Drygt med en sån diskussion igen, räckte det inte med den femtielva-sidorlånga gnälltråden om att lära hästen stegra? :p

CoNo: Det är mycket roligare och ger oftast bättre resultat om man anpassar träningen efter hästen!
Tänk ut vad du vill göra som passar hästen (dvs man börjar med något som man ser "anlag" i hos hästen som den bör ha lätt att utföra), bryt ner det i olika etapper för att ta det väldigt gradvis och sen när hästen kan alla pusselbitar försöker du sätta ihop det.

Kom ihåg - som Hempfling tjatade om: "Vägen är målet" det är träningen som ska vara kul med hästen, inte nödvändigtvis slutresultatet! :) När hästen redan kan något blir det ju tråkigt :p

Tack ! Du tänkte på den tråden där alla hackade på Linnsan ? ;)

Haha det är precis det jag tänkt på , men han är så "hemlig" så att säja ^^ Skulle jag lära honom nåt han har anlag för är det att bocka :rofl: Haha men tack ändå , bara att fortsätta försöka ! :)

Grr .. Ngt tips på hur man lär dom att få med sej bakbenen i spansk skrit ?? :D

det svaret du fick av mig är väl standardmetoden.
en bra detalj att lära dom är också att på kommando flytta bak sin tyngdpunkt (att man ger nästan back-kommando men att de ska lära sig att stå kvar med sina ben och bara "luta" lite bakåt)
och att du som sagt lär in att hästen ska kunna lyfta varje ben för sig på kommando och sätta ner det där du vill, den ska även kunna hålla benet uppe tills du ger kommando om att sätta ner det.

där har du dom viktiga pusselbitarna, när dom väl sitter gäller det bara att ge kommando för att lyfta frambenet, ge kommando för att lyfta andra bakbenet osv. antingen lär man hästen att en dutt med spö på rumpan betyder lyft bakbenet (men det kan bli problem om man använder spöhjälpen till andra kommandon) eller så lär man hästen att lyfta motsatta sidans framben när man lägger spöt på baksidan av benet och så står du på "rätt" sida av bakdelen. egentligen är det lättast att lära in från hästryggen.
kommando "lyft frambenet!" kommando "flytta bak vikten!" och lätt drivning framåt, när andra frambenet ska lyftas får man ge kommando för det igen så hästen förstår att den ska lyfta frambenet ordentligt.

ta det steg för steg och välj den metod som passar er bäst! :)

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
L
Hundhälsa Hej! Först vill jag bara säga att jag har planer på att ringa veterinär men har inte gjort det för annat folk har sagt att jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: LillJay
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar