Lära en del olika Tricks

Sv: Lära en del olika Tricks

Nån som har nåt mer tips på vad man kan göra då ? :D

Nån som har nåt mer tips på vad man kan göra då ? :D

Varför inte gå på en av kurserna som de anordnar? Jag själv är otroligt nyfiken på natural trick traning och lyckades skrapa ihop ett gäng som ska komma hit och vi får givetvis lära oss mera om detta av Rebecca Östh. :bump: Ska bli sååå roligt!

Bor du i Dalarna så håller vi hus i Hedemora, Pma om du är sugen.

Låter intressant :)
Jag bor "tyvärr" utanför GBG , och min ekonomi är inte den bästa :rofl:
Men senare kanske , tåls verkligen att tänkas på :)

Man kan lära sin häst
- hämta posten
- plocka mössor och kepsar av folk
- knyta upp knutar (kanske mindre smart om man vill kunna ha den uppbunden)
- ta av sig en filt från ryggen

Vill man öka svårighetsgraden så är det ju att kombinera olika trick (hästen måste förstås kunna de enskilda tricken klockrent först). Jag och mina hästar ska ha ett uppträdande i höst, då har jag tänkt att en eller båda ska kunna:

- stå med framhovarna på ett podie och vinka med en flagga
- stå med benen i kors och "dricka" ur en flaska

Ahaa :) Okej ,
nu är det såhär att jag stog i 20 minuter och försökte få min häst att NOSA på grimman som låg på marken . Men han bara stog där så gulligt med sina små svarta sköldpaddsögon och tittade på mej . Han följde min hand ner och kollade i ca 3 sekunder , sen åkte huvudet upp också stog vi där igen :rofl:
Sen är han även en sån som gärna utnyttjag trick och saker man lär honom . T ex för "länge" sedan testade jag att lära honom stegra . Detta resulterade i att han stegrade så fort jag höll in honom .
Men skulle du kunna förklara hur man lär dom att plocka upp saker ? Han gör det helt enkelt inte :crazy:

Vet någon hur man får dom att "hålla ut" benet när man petar på det ? Han bara höjer det VÄLDIGT mycket och viftar sedan . Självklart får han beröm , men det hade sett lite roligt ut om jag hade kommit ridande på en häst som höjde och viftade med frambenen i varje steg :rofl: :bow:

Jag förklarade ju faktiskt tidigare i tråden, men jag får väl citera mig själv då:

Det har jag lärt båda mina, inte alls speciellt svårt!
Jag har använt en apportleksak för hundar i gummi.
1. Lägg ut saken på marken, så fort hästen nosar på den, klicka.
2. När hästen har fattat att det är nånting med saken, och rör den stadigt, vänta tills den biter i den, klicka då.
3. Vänta tills hästen lyfter upp en liten bit - klicka.
4. Kräva att den lyfter högre och högre innan du klickar.
5. När hästen lyfter upp till höjd med din hand, ta föremålet, klicka och beröm massor ! Nu är det bara att börja träna på att slänga ut den längre och längre.
OBS! Att komma till att du har föremålet i handen första gången går inte på ett träningstillfälle, det kan kanske ta en vecka om du tränar varje dag, olika för olika hästar förstås.

Jag har gjort på exakt samma sätt med båda mina häster, och det funkar.

KL

Kan inte påstå att jag håller på med trickträning egentligen. Framförallt är jag mer inriktad på klickerträning som kan vara allt från att lära hästen stå stilla när jag pysslar med den lös i hagen (smörja sår, ta av täcke osv) öppna boxdörren när den blåst igen och spela fotboll. Klickerträningen lär jag gärna in genom enstaka tricks som man känner att hästen har potential för och sen använda själva principen med klickerträning inom det mesta jag vill lära in från marken.
Gör det dock inte när det är "träning" på gång t ex dressyrträning eller arbete från marken eftersom jag inte vill att hästarna i det fallet enbart ska jobba med godis som motivation. Av säkerhetsskäl vågar jag inte låta dem pröva sig fram lika mycket vid träning.

Men just det där att hästarna lär sig att det lönar sig att vara till lags (stå still när man ska spruta flugspray, visitera, flytta på sig osv) genom att få klickerbelöning när den gör rätt tycker jag fungerar bra. Det är inte att jag mutar hästen eftersom jag inte har godis med mig utan att den får belöning, positiv förstärkning när den är extra duktig.

Får honom nu att sträcka ut benet och "vifta" med det om jag håller spöt framför honom . Kan även göra det uppsuttet . Men hur ska jag få honom att sätta ner benet framåt och få med sej bakbenen ?
Någon som har nån film på spansk skritt ?

Du lär den att lyfta även bakbenen (separat till en början, ett bakben i taget tills den lär sig) vid dutt med spöt.
Sen ber du om ett "spanskt steg" fram med spöt, väntar liite för att hinna ändra hästens uppmärksamhet bak, lägger till spödutt på andra sidas bakben, därefter andra frambenet - andra bakbenet osv. Men just det där med fram - sen andra sidas bakben bör man nog träna separat, en diagonal i taget första gångerna för att det ska sitta.

Har själv aldrig kommit så långt inom spansk skritt att hästen lärt sig det eftersom de hästarn jag haft lätt har blivit lite väl "kaxiga" och då harjag hellre valt lite mer neutrala saker att lära in. Kan därför inte intyga att det fungerar men det låter logiskt :p
Kan även vara bra att lära hästen vinkla under sig med rumpan vid dutt med spöt ovanifrån för att även kunna lägga till den hjälpen i samband med rörelsen.

Okej , dethär får jag testa !! ;)
Såhär ser det ut änsålänge

Höger
IMG_4245.jpg

Vänster
IMG_4242.jpg

*kl*
Någon som har tips om vad man kan göra med en häst som inte vill lyfta benen när man petar med spöet. Hon bryr sig inte alls och verkar inte förså vad jag menar. Annars lyfter/skrapar hon gärna med ena benet när hon står fast i stallgången eller när hon har tråkigt.:smirk:

Någon som har tips om vad man kan göra med en häst som inte vill lyfta benen när man petar med spöet. Hon bryr sig inte alls och verkar inte förså vad jag menar.

Hur belönar du henne när hon har gjort rätt? Var noga med att belöna för minsta lilla försök i början! :) Tajmingen är också viktig, belönar du när hon redan satt ner benet tror hon kanske att du vill att hon ska sätta ner benet/ha det nere, och inte lyfta!
Bara en tanke.

Själv klickertränar jag ju, och har inte haft problem med att få hästarna att förstå att jag menar lyft. Men det går ju åt en del godis i början:p

Om hästen inte förstår får man hjälpa till lite. Lyfta upp hästens ben :p men bara tills den börjar bli lite mer med på noterna, sen ska den lära sig att göra det på kommando. Men tränar man klickerträning brukar de förstå väldigt snabbt att det vankas godis när man lyfter på fötterna och då gör de det utan kommando :angel:

Svarar både Luna10 och Totola:
Första gången så lyfte hon kanske bara 2 ggr och efter det har hon slutat lyfta när jag petat med spöet. Men jag ska testa att hjälpa henne med att lyfta benet. Ska också testa med klicker. Tidigare har jag belönat med godis, men hon blir väldigt tiggig. Tack för tipsen! :D

är inte risken stor att hästarna blir tiggiga eftersom man ska ge dem massa belöningar?

Klart det är. Man får vara konsekvent och aldrig belöna när hästen surar och inte ge godis i tid och otid utanför träningen.
Själv har jag (när hästen väl lärt sig principen, innan har jag den fastbunden) inte godiset med mig utan springer till foderkammaren och hämtar när den fått klickerordet/-ljudet. Sen brukar jag lära dom att dom ska stå kvar när jag går iväg och hämtar godiset, så får man lite "stå stilla lös"-träning på köpet.

Klickerträning går ut på att dom får belöning för att dom tigger. Men man får styra så att de tigger "snällt" och inte får belöning mer än när de tigger på det sätt man vill.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
L
Hundhälsa Hej! Först vill jag bara säga att jag har planer på att ringa veterinär men har inte gjort det för annat folk har sagt att jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: LillJay
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar