Lära en del olika Tricks

Sv: Lära en del olika Tricks

Neej, från början är det ju inte det, det är inte spansk skritt eller buga och kompliment heller ;P
egentligen är det ju bara saker som tack, ja och nej, puss osv som är tricks :)

Sv: Lära en del olika Tricks

Men grejen är att man inte "kan" lära in levad som trick, eftersom det liksom t ex piaff (fast i mycket högre grad) kräver massor med förberedelse och träning för att det verkligen ska bli en levad.
En dålig levad kan göra massor med skada iom att ALL vikt sätts på bakdelen. Tänk vad många hundratals kilon som läggs på bakbenen, om hästen då inte är totalt "rakriktad" och bär lika mycket på båda ben så kommer det vara en enorm vikt på ETT av bakbenen.

Eftersom stegring utförs med mer explosivitet och förhoppningsvis under kortare tid så belastar det inte på samma sätt, men kan slita minst lika mycket ändå - fast på annat sätt.
Spansk skritt t ex är det inte alls lika stor risk för felslitage av även om man nu skulle rida det som cirkuskonst och inte ha ryggen med. Det rids ju mest som cirkuskonst inom "riktig" dressyr också eftersom det inte har något större utbildningssyfte, möjligen till att lära in ökad trav/passage men det finns det bättre metoder till.

Buga och kompliment är säkert slitande om det görs fel eller hästen inte är härdad, men knappast lika tekniskt och utbildningsmässigt SVÅRT som att tro att man kan lära in ett av barockdressyrens svåraste moment som en cirkuskonst! ;)

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
L
Hundhälsa Hej! Först vill jag bara säga att jag har planer på att ringa veterinär men har inte gjort det för annat folk har sagt att jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: LillJay
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar