Lära en del olika Tricks

Sv: Lära en del olika Tricks

buga (:bow:) :D
IMG1759.jpg

hur får du honom att buga utan att köra huvudet mellan frambenen ? ser jätte bra ut :bow: tränar min bus med klicker, och så här ser "våran" bugning ut än så länge, e nybörjare :p
13217897.jpg

*KL och Knappstöld

Jag vill lära min häst att aportera. han biter redan i grimskaftet och spöet (utan att jag ber honom) och plockar gärna med läpparna på olika saker han ser. Så jag tror det är lättast att börja med det. Har inte tränat varken NH eller trick innan, vad ska man tänka på?
jag undrar vad jag ska börja att låta honom apportera. han är en rätt lättskrämd arab, som har sin dagar :angel: Vet inte om han hade gått nära en grimma på marken, då han är lite rädd för såna saker som ligger på marken där de inte brukar.

VAR börjar jag? Håller jag saken i handen först, eller ska den ligga på marken direkt? är det svårt att gå vidare om man har saken i handen från början? gärna lite tips till okunniga mig.

Jag har beskrivit hur man lär hästen apportera i flera trådar, använd sökfunktionen, så hittar du det.

EDIT: Det finns förresten på sidan 1 i denna tråden....

hur får du honom att buga utan att köra huvudet mellan frambenen ? ser jätte bra ut :bow: tränar min bus med klicker, och så här ser "våran" bugning ut än så länge, e nybörjare :p
13217897.jpg

Han kör ner huvudet mellan frambenen ;)
Bara det att när han "lagt" sej ner så ger jag honom godisen när han tagit upp huvudet igen. Alltså när jag skulle lära honom att få godisen där framme så gav jag honom inget först, och när han tog upp huvudet för att resa sej så skyndade jag mej att locka ner huvudet till marken så fick han ta den där. På bilden ska jag precis locka ner huvudet. Fattar du?
Behöver du locka ner honom eller går han ner på kommando?
Tkr din bugning ser mkt bra ut, i och med att h*n har bakbenen så pass långt in under sej! För att bugningen ska vara stretchande så tror jag att det bara är bra om huvudet är mellan benen, eller iaf åt det hållet, så att dt är mer som att den går i form, typ. (Dtdär kan läsas på olika sätt, menar förstås inte att hästen går i form bara den har halsen böjd)

Senast ändrad:

Mjo, men den beskrivningen var ju om man reda hade ett rktigt tajt band mellan sig själv och hästen, och det kan jag inte påstå att v har. Vi är inte oense på något sätt, men det är inte så att jag är roligare än att stå och äta eller titta på spöken.

Sen undrade jag mer utanför beskrivningen. Eftersom min häst är väldigt harig av sig, undrde jag hur man skulle gå till väga på smidigast sätt.
Jag har redan läst din beskrivning, men hittade inte det jag frågade.
Ledsen om jag kanske missade något.

det är inte så att jag är roligare än att stå och äta eller titta på spöken.

Ett tips: börja träna i en tom box, utan mat eller annat distraherande. Håll hästen i grimskaft. Resten ska jag fundera på, återkommer senare ikväll.

Haha. du jobbar över för min skull alltså :angel:
Men alltså han bryr sig inte i boxen heller. han har ett fönster som han direkt sticker till och tittar ut. Öppnar man boxdörren kan man på sin höjd få en snabb blick, men det är allt. Brukar vifta med grimman och tjoa lite, men han står som fastfrusen. Han kommer ju om man puttar lite på rumpan, eller tar på han grimman och går. men inte mer. haha.
knashäst. Ska nog börja idag i alla fall, eftersom han ändå inte kan ridas på några dagar!

Hej igen, hann inte med igår kväll, vi skottade in nytt spån i lösdriften och så skulle gipsbandaget bytas på hovbölden o.s.v.:p Men lite har jag funderat.

:idea:Först och främst, klickertränar du? Om inte, köp en klicker och klicka in din häst. Den häst som INTE blir intresserad när den upptäcker att den genom sitt beteende kan få dig att klicka - ge godis, är inte riktigt normalt funtad.

Börja med targeting, det är enkelt för hästen att förstå. Är hästen lite harig är det också ett bra sätt att få den att bli nyfiken på saker, istället för att vara rädd för dem. Den börjar tänka - hmmm, om jag rör den grejen kanske det blir klick-godis!

Sen är det ju nog så att för att börja med trickträning måste grunderna i hantering sitta, d.v.s. hästen ska vara uppmärksam på och respektera dig. Relationen blir ju oftast bättre iom att du börjar trickträna, men grunden måste sitta först.

Jag började lite smått igår med grimman i boxen. Först var den livsfarlig, men han fick godis när han blåste på den. Och hej vad min häst har lungor, han blåste och blåste. men när jag ville att han skulle gå lite närmare och nosa PÅ grimman var det inte lika roligt längre. herregud, jag har inget tålamod ;) Det är tråkigt att stå och vänta på att han ska nosa på den, för jag vet att han inte kommer göra det :p
Aja, det tar väl tid kanske. Avslutade i alla fall med en nosning, så vi ska fortsätta idag tror jag.
han är inte inklickad, och jag heller ingen klicker. kan man köpa en sån man har till hundar? Jag kör just nu med ett "braaa", fast det kanske inte håller i längden?

Jag tror han respekterar mig som ledare. Han följer ju med mig vart jag än går, han stannar när jag visar att han ska stanna, och när han blir skraj för något brukar han springa till mig. men jag har ju inte gjort några NH-övningar direkt, eftersom jag inte har tillgång till tränare. Vet heller inga speciella övningar som jag kan träna på, så det blir lite som det blir.

kan man köpa en sån man har till hundar? Jag kör just nu med ett "braaa", fast det kanske inte håller i längden?

Det funkar bra med klicker till hundar. KLickerord funkar också, men då ska det vara ett speciellt ord som du ALDRIG använder annars, hästen ska ju ALLTID få belöning efter klickerord/ljud.

Hmm.. vad krångligt :angel: hahaha. Får sticka och köpa en klicker idag, men jag fasar över att ljudet får min häst att springa till skogs :rofl:

vad menar du med targeting? Vad gör man med hästen då? Kanske dum fråga, men jag är inte så med i denna svängen.

Hmm.. vad krångligt hahaha. Får sticka och köpa en klicker idag, men jag fasar över att ljudet får min häst att springa till skogs

Det är inte alls krångligt, tvärtom väldigt tydligt och lättförstått för hästen.
Klickersen går ofta att ställa in på olika ljudnivåer, börja med den lägsta. Och när din häst märker att klick-godis, så blir den nog mer positivt inställd...:D

Targeting är det du redan har börjat med, d.v.s. få hästen att röra diverse föremål med nosen. Därifrån är det sedan lätt att gå vidare till att ta saker i munnen, apportera o.s.v.

haha! ja, jag får börja lugnt. får väl försöka att inte tänka på att han springer iväg, då gör han med all säkerhet det :angel:

Det var det jag misstänkte. bara att fortsätta på samma spår då ;)
tröttnar aldrig hästar på godis egentligen? Hade jag verkligen gjort om jag fått morötter var eviga dag :D

Nu känner jag inte din häst, så ta inte detta fel, men kom ihåg att lär du hästen dessa beteenden kan de komma att använda dem för att komma undan. Hur kul är det att sitta på en häst, och när man kräver för mycket av den reser den sig upp eller lägger sig ner?

Vissa hästar kan klara av att vara tricktränade och sammtidigt ridas helt normalt, andra kommer utnytja det man lärt dem. Min tränare har erfarenheter av båda delar, det vill säga en häst som ställde sig på bakbenen så fort det blev jobbigt, och en som helt plötsligft låg med näsan i sanden... :cool:

jag är själv mycket intresserad av trickträning, men min pålla skulle aldrig gå att lära stegring/bugning, för jag tror att hon skulle ta överhanden. hon är alldeles för tuff och dominant för att bli lärd dessa saker. i övrigt har jag nog bestämt mig för att inte lära någon häst något av dessa trix, däremot tycker jag absolut att man kan lära dem spansk skritt! Det är sjukt coolt och maffigt, sammtigit som det INTE utsätter dig som ryttare för fara.

Men nu känner jag som sagt inte din häst. känner du att du kommer klara av det och att hästen kommer kunna skilja på vad du säger och vad den gör själv, så go for it!'

Lycka till! //EL

Nu känner jag inte din häst, så ta inte detta fel, men kom ihåg att lär du hästen dessa beteenden kan de komma att använda dem för att komma undan. Hur kul är det att sitta på en häst, och när man kräver för mycket av den reser den sig upp eller lägger sig ner?
Först, tack för ditt svar :)
Min häst har använt endast en sak "emot" mej, och det är spansk skritt, som eg. ska kallas för tacka, då han inte kan gå i det utan endast göra samma benrörelse. Detta gör han när man tar ut honom på stallplanen, och ibland när min NHtränare ska få honom att ex. flytta framdelen. Men detta är rätt sällan.

Vissa hästar kan klara av att vara tricktränade och sammtidigt ridas helt normalt, andra kommer utnytja det man lärt dem. Min tränare har erfarenheter av båda delar, det vill säga en häst som ställde sig på bakbenen så fort det blev jobbigt, och en som helt plötsligft låg med näsan i sanden... :cool:
Skulle inte vilja lära min häst stegra nu, då jag inte har någon anledning än. Men senare, när mina mål inom NH är uppklarade, kan jag tänka mej att lära honom det, som en kul grej endast och inget annat.

jag är själv mycket intresserad av trickträning, men min pålla skulle aldrig gå att lära stegring/bugning, för jag tror att hon skulle ta överhanden. hon är alldeles för tuff och dominant för att bli lärd dessa saker. i övrigt har jag nog bestämt mig för att inte lära någon häst något av dessa trix, däremot tycker jag absolut att man kan lära dem spansk skritt! Det är sjukt coolt och maffigt, sammtigit som det INTE utsätter dig som ryttare för fara.
Stegra tror jag att han skulle använda emot mej nu iaf, så det väntar jag med. Buga eller ligga vet jag att han inte kmr göra, då det är underkastelsetricks, och buga gör han gärna inte, ligger inte kvar när jag belönat honom utan går upp direkt.
"Sp-skritt" är just det min häst gör mot mej, somsagt ;) Utsätter mej för fara, det kan han göra, för en framben i låret kan göra rätt ont :cool:
Men tack så jättemkt för ditt svar! :D

Hittade en bok på bibblan (stadsb. i gbg) om tricktraining. Kommer nu inte ihåg vad den hette, men den var på engelska. Riktigt bra steg-för-stegguide med flera bra tricks.

Sen vill jag bara säga att du gjort ett bra jobb. En viktig sak att tänka på är att hästen aldrig själv får ta initiativet tll att göra tricksen. Då kan du hamna i farliga situationer. Det är för att folk inte varit strikta på den här fronten som t.ex. inlärda stegringar kan vara farligt. Det, tillsammans med att man har ett kommando för tricket som folk kan göra utan att vara medvetna om det och därmed råkar säga åt hästen att t.ex. stegra utan att de vet om det.

Lycka till med träningen! :)

/Zenith

Hejsan!

Tack för ditt svar! Ska nu sluta jobba med godis och därmed även lägga ner bugningen för ett tag, tills jag kan tom. lägga honom ner utan godis.

Godis är väldigt bra att använda när man lär in nya trick för att tydligt visa "RÄTT!"
Men hästen får som sagt aldrig börja tigga efter vare sig godis eller berömmet den får, genom att självmant göra tricksen. Det är då det kan bli farligt. Man kan alltså inte träna spontanitet som man kan på t.ex. hund.
Varför vill inte du använda godis? Jag mest undrar utav nyfikenhet, dömer inte ut någons metod. :)

Zenith

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
L
Hundhälsa Hej! Först vill jag bara säga att jag har planer på att ringa veterinär men har inte gjort det för annat folk har sagt att jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: LillJay
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar