Sv: Lära en del olika Tricks
Nu känner jag inte din häst, så ta inte detta fel, men kom ihåg att lär du hästen dessa beteenden kan de komma att använda dem för att komma undan. Hur kul är det att sitta på en häst, och när man kräver för mycket av den reser den sig upp eller lägger sig ner?
Först, tack för ditt svar
Min häst har använt endast en sak "emot" mej, och det är spansk skritt, som eg. ska kallas för tacka, då han inte kan gå i det utan endast göra samma benrörelse. Detta gör han när man tar ut honom på stallplanen, och ibland när min NHtränare ska få honom att ex. flytta framdelen. Men detta är rätt sällan.
Vissa hästar kan klara av att vara tricktränade och sammtidigt ridas helt normalt, andra kommer utnytja det man lärt dem. Min tränare har erfarenheter av båda delar, det vill säga en häst som ställde sig på bakbenen så fort det blev jobbigt, och en som helt plötsligft låg med näsan i sanden...
Skulle inte vilja lära min häst stegra nu, då jag inte har någon anledning än. Men senare, när mina mål inom NH är uppklarade, kan jag tänka mej att lära honom det, som en kul grej endast och inget annat.
jag är själv mycket intresserad av trickträning, men min pålla skulle aldrig gå att lära stegring/bugning, för jag tror att hon skulle ta överhanden. hon är alldeles för tuff och dominant för att bli lärd dessa saker. i övrigt har jag nog bestämt mig för att inte lära någon häst något av dessa trix, däremot tycker jag absolut att man kan lära dem spansk skritt! Det är sjukt coolt och maffigt, sammtigit som det INTE utsätter dig som ryttare för fara.
Stegra tror jag att han skulle använda emot mej nu iaf, så det väntar jag med. Buga eller ligga vet jag att han inte kmr göra, då det är underkastelsetricks, och buga gör han gärna inte, ligger inte kvar när jag belönat honom utan går upp direkt.
"Sp-skritt" är just det min häst gör mot mej, somsagt
Utsätter mej för fara, det kan han göra, för en framben i låret kan göra rätt ont
Men tack så jättemkt för ditt svar!