Lära en del olika Tricks

Sv: Lära en del olika Tricks

Jo, det är rätt!

Jag vill inte använda godis därför att jag ju eg. jobbar NH, där jag försöker "vara" en häst. Jag har kommit rätt långt med min pålle, förutom vid trickträningen då. Hästarna lär ju varann inte tricks - och de belönar verkligen inte med godis! Så jag ska försöka utveckla mej själv och hitta ett sätt där vi kan vara lika samspelta som vid annat arbete! ;)

Ok, jag förstår vad du menar. Men jag kan inte låta bli att tänka att då trick training inte har något med NH att göra, att är det då inte rätt bra att använda godis ändå? För liksom, ska du göra något som är onaturligt, så varför inte använda onaturliga metoder?
Jag tycker personligen inte att det krockar att köra trick training vid sidan av NH. Och då tycker jag det absolut borde vara legitimt att använda godis där, även om jag inte skulle göra det i NH-träning.
Jag tror man får skilja de två sakerna åt.

Varför jag tänker som jag gör, är att när du lär in tricks, så ska hästen ju få nån form av belöning när den gör som du säger. Om det är i form av eftergift, röst eller godis spelar mindre roll. Man använder det som passar till hästen.

Du får självklart göra som du känner, men jag undrar om du inte blandar ihop de två sakerna bara, NH och trick training.

Lycka till med arbetet, jag tycker du är duktig. Inte många som når så långt som du. Inte ens jag :D

Jag förstår jag du menar :D

Men det är så, att det har hänt flera ggr att min NH-tränare gjort någonting med hästen och helt plötsligt så står han där och gör t ex yoga! För att han trodde att det var vad det betydde. Han är även väldigt tiggig, det är en till anledning till att jag inte vill använda godis nåt mer. Och så läste jag i en Hästfyndtidning (Hästfocus, då hette den Hästfynd) om hurvida man ska belöna osv. Jag ska testa detta i några v. och se hur det blir med det ;) Yoga och tacka gör han ju, så det är inte alls ofta jag eg. BEHÖVER ge godis där, utan eftergiften räcker, eller vad man ska säja.

Men tack för att du får mej att tänka lite! ;)

Usch, läser du Hästfynd *ryser* ;)
Nä, räcker det med att du ger eftergift som beröm, finns ju ingen anledning att ge godis. Däremot vill jag säga att godis, rätt använt, inte gör hästen tiggig. Men då ska man veta vad man gör också. Och det är svårare än man kan tro. Då gör du helt rätt i att inte använda godis om han nu blir tiggig av det.

OM han nu gör ett trick och det inte var meningen, så är det jätteviktigt att du inte ger beröm. Dvs, du ska heller inte ge nån form av eftergift just då. Du ska inte bestraffa beteendet, för hästen tror ju att den gör rätt, men ignorera det och träna inte trick mer den dagen. Eller iaf inte på ett par timmar.

Uppdatera oss gärna med hur det går! Kul att du har en häst som vill så mycket, det gör det mycket lättare att träna! :)

Haha, jag hittade den längst in i garderoben ;)

Jag har nog inte den kunskapen om att använda godis, åså har jag en mamma som gärna trycker i honom godis och tycker jag är elak när jag inte alltid belönar (när han aså gör ett trick av sej själv) :smirk: haha, så jag har nu förbjudit mamma att ge hästen ngt alls :D

Jag har börjat lära min gamla medryttarhäst på 28 år att gå spansk skritt.

Började med att ta upp hoven och säga Tack. Hade ett spö i handen. När han tog upp hoven fick han godis (alltså när jag lyfte upp själv och sa tack).
Efter ett tag började jag peta istället, och sa Tack. Då lyfte han nästan genast. Numera kan han lyfta på frambenen i ordning, dock måste jag ha godis och säga Tack. :angel:

*KL
Är det lättare att ha tecken för tricken istället för ord?
Min häst lyssnar inte så bra på min röst (funderat på nedsatt hörsel :angel: )
Jag menar om jag nickar istället för att säga t.ex "ja", är det då lättare för hästen att koppla ihop det med tricket man lärt dem, eller är det tvärtom, eller spelar det ingen roll?

Jag använder både och, men ja, jag upplever att hästen "lyssnar" bättre på gester. Vissa tricks rör jag också vid hästens kropp på olika ställen. Ibland förstärker jag med rösten.

Det knepiga när man börjar ha en lite större trickrepertoar är ju att hästen har "knappar" överallt, som en oinvigd kanske inte tänker på... T.ex. lyfter min häst ena frambenet när man petar på hans baklår och smackar två gånger. Lite otippat kanske...:p

Därför är det ju viktigt att alla som hanterar hästen är införstådda med att hästen är tricktränad.

Jo, vildhästarna (och anna andra hästar också för den delen) "pratar" ju inte direkt med varann, utan vill de ngt så säjer de det med kroppsspråk. Så självklart lyssnar dom bättre på kroppsspråket. Men, säj ALLTID det ord du vill att hästen ska förknippa ordet med och så kan du senare testa att säja först ordet. Vänta några sek. och sedan gör du komandot med kroppen om hästen inte gjort det än. Gör så tills den fattar! :D

haha! ja, det kanske kan bli vissa roliga scenarion annars :D

Tack för svaren båda två, nu vet jag vad jag ska träna på.
Dock tycker han att grimman är för ointressant att apportera, så det får bli en läskig jacka istället. han har precis börjat nafsa i den :banana:

Vill bara tipsa alla om min hemsida!
Om trickträning och NH, lite text och bilder av mej och layout,
lite text och bilder av Malin Andersson, Bimini här på Buke.
Kolla in!
www.blockas.se/nh

Fin sida, lite jobbigt med all text i bakgrunden bara.. Jag har lite svårt att se då

Tack för ditt svar :)
Vet du var han finns och vilka trick han lär ut? Spec. stegring eller levade (?) såg ju trevliga ut med lös tygel, det gillar jag! :D

HEjsan xD
Jag hade tänkt lära min shettis hur man bugar, apport mm. Men är shettisar lättlärda? (har haft honom i ca 4 mån) och vad är en klicker ?? :D
Tack för svar!!

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
L
Hundhälsa Hej! Först vill jag bara säga att jag har planer på att ringa veterinär men har inte gjort det för annat folk har sagt att jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: LillJay
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar