Lära barn använda ögondroppar

Tassa

Trådstartare
Min son fick pollenallergi förra året. Han har gräsallergi men verkar känna av höga halter av björkpollen också. Han har fått medicin utskrivet som funkar hyfsat, men han har ändå klåda i ögonen. Det verkar vara just ögonen han får störst problem med.

Hur som helst så måste han lära sig att använda ögondroppar. Han får panik bara man nämner ögondroppar. Jag har sjukt svårt att tvinga honom och om han gråter gör de ju ingen nytta heller för den delen. Jag fick honom att testa en gång förra året, men dom sved ju i början. Det är ju inte så konstigt eftersom ögonen var extremt irriterade. Han förstår inte riktigt att man måste ta dom för att det ska bli bättre. Han är sju år. Tips mottas gärna. Jag har pratat om att visa på mig själv och att han kanske vill lära sig att ta dom själv om det känns bättre än att någon annan grejar med ögonen.

Vill kunna ge honom allt som finns för att underlätta, känns hemsk när det är som värst och han är ledsen och inte kan vara ute och leka.

Min son är också allergisk och får ögondroppar morgon och kväll.

Han får välja HUR han vill ha dem. Ibland blir det liggandes i soffan, ibland i sängen, ibland i mitt knä, ibland bryr han sig inte alls.
Sen tyckte han det var läskigt när de droppades rakt ner i ögat "plask" , han vill hellre att de "flyter in".
Helt enkelt så får han inte bestämma dropparnas vara eller inte vara, men han får bestämma HUR :)

Fråga din pojke vad det är som gör att han inte gillar det och vad ni kan göra för att det ska kännas bättre. :)

När jag var liten och behövde ögondroppar minns jag hur otäckt jag tyckte det var att få dropparna rakt på ögat.
Nu i vuxen ålder så droppar jag på insidan av undre ögonlocken. Jag drar alltså ner ögonlocket lite, lutar huvudet bakåt och droppar. Är inte alls lika obehagligt som att få direkt mot ögat.

Vilken sort är det han får? Det finns de som inte svider även om ögat är irriterat.

Mina barn satt upp, jag drog ner nedre ögonlocket, de tittade uppåt och jag droppade på nedre insidan. Precis som @hemlig skriver är det mycket obehagligt att få droppar rakt på ögat. Även jag som är van droppar tyckte att det var mycket obehagligt när ögonläkaren gjorde så inför en mindre operation.

Så mitt tips är att om möjligt byta sort till någon som inte svider och att sedan droppa i nedre ögonlockens insida. Det är ingen idé att försöka tvinga. Det finns också hållare för ögondroppar på apoteket som hjälper till om han vill försöka själv men det viktigaste är nog ändå att du kan lova att de inte svider. Lomudals ögondroppar har jag inte hört någon som tycker att de svider medans livostin svider rejält.

Försök få honom att ta dom på egen hand. Jag tyckte åxå det var läskigt och obehagligt men det var lättare när jag lärde mej att ta dom själv. Jag droppar nedre ögonlockens insida. Har lecrolyn (receptbelagt) sen många år. Tycker dom är toppen. Svider inte.

• Gilla
Reactions: ptr
Vissa ögondroppar kan upplevas som kalla i ögat. Om man väljer en i pippetform så kan man värma dom lite i handen innan. Självklart kan man göra det med en vanlig behållare också men det blir oftast inte lika effektivt.

Vissa ögondroppar kan upplevas som kalla i ögat. Om man väljer en i pippetform så kan man värma dom lite i handen innan. Självklart kan man göra det med en vanlig behållare också men det blir oftast inte lika effektivt.
Jodå, man stoppar dem i armhålan i en kvart och skakar sedan om :) Hon som droppar i öronen med och där kan de inte vara kalla, då kommer yrseln som ett brev på posten :crazy:

Min treåring gick det lättast att få in dropparna genom att han fick ligga ner och blunda medan jag droppade i inre ögonvrån. När han öppnade ögonen gled droppen in i ögat.
Svidandet är ju förstås ett annat problem, där gäller det nog att prova sig fram för att hitta en sort som inte svider, som andra redan också skrivit.

Tack för tipsen. Jag använder själv ögondroppar och droppar då u själva ögonlocket som flera skrev. Jag visade honom på mig idag och ska försöka göra likadant på honom.

Jag kommer inte ihåg vilka droppar vi hade förra året, hade för mig att det var livostin, men nu har vi lomudal hemma. Jag tycker också att livostin svider en stund.

Droppa rätt i ögat är vidrigt men att ''lägga'' den i nedre ögonlocket går bra.

Tror det kan vara väldigt svårt att få ett barn att vilja/acceptera att ta något som är både obehagligt och svider även om det hjälper senare.

Jag tänker om det finns en pipett att suga upp droppen i och sen klämma ut den så sakta mot ögat att den bara väller in utan att droppa, så gjorde jag när jag skulle lära mig ta droppar som vuxen.

Min treåring gick det lättast att få in dropparna genom att han fick ligga ner och blunda medan jag droppade i inre ögonvrån. När han öppnade ögonen gled droppen in i ögat.
Svidandet är ju förstås ett annat problem, där gäller det nog att prova sig fram för att hitta en sort som inte svider, som andra redan också skrivit.
Så gör vi med vår treåring också

Det där borde kunna funka med sonen. Bra tips, droppen kommer ju in i ögat ändå och man slipper se pipetten precis vid ögat, vilket ju också är obehagligt. Smart.

Jag fick ögondroppar som liten och avskydde det, eftersom det rann ner i halsen och hade en vedervärdig besk smak. Jag minns det mycket väl. Kan det vara nåt sånt också för din pojke? Vi fick se till att jag alltid hade nåt tills hands att skölja ner eländet med.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 278
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar