Lära akademiskt riden häst western-

N

nikorina

Hej... jag rider western idag och kan grunderna inom western. Nu är det så att jag funderar på att köpa en häst som är akademiskt riden. Men jag känner mig inte så väl insatt i akademisk ridning/ ridkonst. Skulle någon på ett bra sätt kunna förklara i stora drag vad akademisk ridning innebär, skillnader och framför allt om det finns några likheter mot western, eller om det är från scratch som gäller i utbildningen av den nya hästen i western.
/ rina

Sv: Lära akademiskt riden häst western-

eftersom många här är kinkiga på vilket ord man kallar ridningen för så hoppar jag över den delen.

Min erfarenhet är att det är väldigt lika tankesätt i själva ridningen; förutom att i western vill man ha en lägre form på hästen.

Jag kan inte så mkt om western, men tror att min akademiskt utbildade häst skulle funka rätt bra att rida western med. Han kan tex neckreining, är van att ridas med en hand på stång. Jag sitter rätt stilla och avslappnat och använder rösten en hel del. Skänkeln ligger avslappnat stilla, ungefär som jag sett påwesternekipage, inte omhållande.

Vad jag har fått förklarat för mig så är grunderna väldigt lika för akademiskt och western, men att de högre upp i utbildningen divergerar map ändamål. AR är inte inriktat mot tävlingsmoment eller några vardagstillämpningar såsom western. Western kan kräva mer av hästen i vissa övningar, typ reining, sådana övningar utförs inte i AR.

Så det viktigaste för dig är väl att hästen i övrigt har bra förutsättningar för western, omskolning ska du nog inte vara orolig över, då hästen troligtvis är skolad mer med säte och vikthjälper än med ben.

Största skillnaden är väl att inom AR skolas hästen till att alltid kliva in till tyngdpunkten, alltså in under ryttaren, medans en westernhäst ska gå bort från sätet vid sidförande rörelser?

Jag har sett flera ekipage som tävlar western och tränar akademiskt. Det de tyckt var positivt var att de fått mera ridbara hästar och att tävlingsresultaten blivit bättre.
Det är säkert inga som helst problem.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 443
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 859
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
903
Senast: Kakis
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar