Långt nere under isen

Har du fått göra test för utmattning också?

Som det verkar på dig så är det bara en tidsfråga innan du totalkraschar. Då kan du inte jobba alls oavsett hur mycket du vill eftersom det slår ut kognitiva och fysiska funktioner i sån omfattning.
Jodå både och
Ligger på 47,48/54 på stresstestet

För att annars får jag jobba heltid på en 75% tjänst
Så för att hinna med mitt uppdrag så är det bäst att jobba heltid
Vad är det där för svar?

Inser du verkligen inte allvaret?? Du riskerar att bli en grönsak om du fortsätter som du gör. En kompis dog nästan när hon kraschade. Det är ungefär 200 personer som dör av utmattning i Sverige varje år. (Var jag läst om uppgiften minns jag dessvärre inte.)

Ditt uppdrag är en fjärt i rymden jämfört med ditt liv och din hälsa. Någon annan kan fixa "uppdraget". Det är inget du måste göra.

Jag är fullt medveten om att jag måste ändra på något
Framför allt att jag inte trivs med livet
Jobbet ger mig struktur som jag annars inte har alls.
Så det är inte lätt att skippa jobbet heller

Sen har jag ingen som bryr sig om hur jag mår
Jag går hem från jobbet, lägger mig i sängen och kanske orkar kolla farmen
Sen sover jag eller halvslumrar tills det är dags att gå upp igen

Jag är fullt medveten om att jag måste ändra på något
Framför allt att jag inte trivs med livet
Jobbet ger mig struktur som jag annars inte har alls.
Så det är inte lätt att skippa jobbet heller
Struktur kan man skapa på andra sätt än jobbet. Det kan t.ex. vara att lova någon att gå ut och gå med någon annans häst eller hund. Jag är ju sjukt plikttrogen, vilket jag tror att du är också, så jag har helt enkelt utnyttjat det genom att lova att gå med grannens häst. Det har gett mig en spark i baken att faktiskt göra något i stället för att sitta. (Och de dagar jag inte har något jag lovat att göra så blir inget gjort.)

Sen har jag ingen som bryr sig om hur jag mår
Jag går hem från jobbet, lägger mig i sängen och kanske orkar kolla farmen
Sen sover jag eller halvslumrar tills det är dags att gå upp igen
Det är ingen som bryr sig om mig heller. Min telefon ringer aldrig (om det inte är en försäljare). Men grannen bjuder på fika ibland så det ger lite social samvaro.

Men du, det här var väl onödigt? Du har ju själv starta många trådar där folk har gett råd på råd som du ratar.
Man måste inte välja allt utan man väljer det som funkar för en själv men i TS fall så är jobbet ett problem som hindrar tillfrisknande. Jag blir faktiskt jättefrustrerad av att TS inte gör något åt det för nuvarande taktik att hänga kvar vid det till varje pris är inget vinnande koncept.

Struktur kan man skapa på andra sätt än jobbet. Det kan t.ex. vara att lova någon att gå ut och gå med någon annans häst eller hund. Jag är ju sjukt plikttrogen, vilket jag tror att du är också, så jag har helt enkelt utnyttjat det genom att lova att gå med grannens häst. Det har gett mig en spark i baken att faktiskt göra något i stället för att sitta. (Och de dagar jag inte har något jag lovat att göra så blir inget gjort.)

Det är ingen som bryr sig om mig heller. Min telefon ringer aldrig (om det inte är en försäljare). Men grannen bjuder på fika ibland så det ger lite social samvaro.

Man måste inte välja allt utan man väljer det som funkar för en själv men i TS fall så är jobbet ett problem som hindrar tillfrisknande. Jag blir faktiskt jättefrustrerad av att TS inte gör något åt det för nuvarande taktik att hänga kvar vid det till varje pris är inget vinnande koncept.
Precis som jättemånga blivit på dig för att du när du var som längst ner i hålet inte heller gjorde nåt åt saken?

Struktur funkar bara när jag jobbar
Under tidigare sjukskrivning var bara ett vc besök en nästintill oöverstiglig utmaning.
Jag hade turen att kunna handla mat till dörren då.
Nu blir det att jag städar för att det måste städas, skulle jag bli sjukskriven skulle jag tappa all tidsuppfattning.

Precis som jättemånga blivit på dig för att du när du var som längst ner i hålet inte heller gjorde nåt åt saken?
Gjorde jag ju? Hur mycket som helst. Jag tjatade på VC i två månader innan jag fick komma dit. Jag blev sjukskriven (vilket TS vägrar). Jag jobbade delvis. Jag skrev en massa. Jag fick komma till psykolog (vilket också var en kamp i sig). Jag vilade. Jag struntade i städningen. Tyvärr fanns ingen som kunde laga nyttig mat till mig så jag levde på färdiga rätter, men det var bättre än inget i alla fall. Jag yogade och mediterade. Jag gick promenader dagligen. Jag red en dag i veckan (i alla fall när jag inte pressades att jobba över min förmåga). Vad mer skulle jag ha gjort menar du?

Gjorde jag ju? Hur mycket som helst. Jag tjatade på VC i två månader innan jag fick komma dit. Jag blev sjukskriven (vilket TS vägrar). Jag jobbade delvis. Jag skrev en massa. Jag fick komma till psykolog (vilket också var en kamp i sig). Jag vilade. Jag struntade i städningen. Tyvärr fanns ingen som kunde laga nyttig mat till mig så jag levde på färdiga rätter, men det var bättre än inget i alla fall. Jag yogade och mediterade. Jag gick promenader dagligen. Jag red en dag i veckan (i alla fall när jag inte pressades att jobba över min förmåga). Vad mer skulle jag ha gjort menar du?
Ok. Om du säger det så.

Allmänt svar.

När jag kraschade och var helt under isen var jag tvungen att jobba, för att överleva. Hade jag blivit sjukskriven hade jag troligen tagit livet av mig. Jag var dock helt öppen på jobbet om mitt mående och jag fick därmed hjälp, stöd och förstående. Det gjordes självklart även justeringar i mina arbetsuppgifter så jag inte gick på 150% utan enbart det som egentligen skulle göras.

Medveten om att det är lite udda men vill egentligen bara visa på att enda lösningen inte alltid är sjukskrivning även om det är vanligast.

Allmänt svar.

När jag kraschade och var helt under isen var jag tvungen att jobba, för att överleva. Hade jag blivit sjukskriven hade jag troligen tagit livet av mig. Jag var dock helt öppen på jobbet om mitt mående och jag fick därmed hjälp, stöd och förstående. Det gjordes självklart även justeringar i mina arbetsuppgifter så jag inte gick på 150% utan enbart det som egentligen skulle göras.

Medveten om att det är lite udda men vill egentligen bara visa på att enda lösningen inte alltid är sjukskrivning även om det är vanligast.
TS har varit utmattad i flera år men jobbat trots detta utan att bli friskare. Uppenbarligen fungerar det inte. (Ursäkta @Sonic76 att jag pratar över huvudet på dig här.)

Sen bör man ha kontakt med jobbet om man är deprimerad och man ska inte heller sitta helt passiv med utmattning. Däremot bör det man gör vara sådant man mår bättre av, t.ex. promenader. Pauser är också jätteviktiga. Det ska vara paus, aktivitet, paus. Jag var aldrig sjukskriven 100% även om det nog hade varit rimligt i en månad eller två. Nu jobbar jag 75% som är anpassat efter mig. Jag väljer arbetstid själv och har enklare arbetsuppgifter.

Gällande dina antidepressiva. Jag pratade med en vän om mina och hon blev förvånad över att jag bara fick prova medicin från en "kategori". SSRI och SNRI styr ju helt olika. Kände noll påverkan av mina och hon undrade om jag hade fått prova något från den andra kategorin. Frågade då faktiskt en fd. läkare jag hade då varför de envisades med att enbart låta min prova från en kategori. Har nu en medicin från den andra kategorin som passar mig bättre.

Men i ditt fall tror jag du måste pausa och återhämta innan du ens försöker dig på heltid, eller ens 75%..

TS har varit utmattad i flera år men jobbat trots detta utan att bli friskare. Uppenbarligen fungerar det inte. (Ursäkta @Sonic76 att jag pratar över huvudet på dig här.)

Sen bör man ha kontakt med jobbet om man är deprimerad och man ska inte heller sitta helt passiv med utmattning. Däremot bör det man gör vara sådant man mår bättre av, t.ex. promenader. Pauser är också jätteviktiga. Det ska vara paus, aktivitet, paus. Jag var aldrig sjukskriven 100% även om det nog hade varit rimligt i en månad eller två. Nu jobbar jag 75% som är anpassat efter mig. Jag väljer arbetstid själv och har enklare arbetsuppgifter.
Som sagt, en allmän reflektion kring en annan hantering av utmattningssyndrom/depression än gängse. Inget råd, inget försvar.

Jag känner till både TS och din historia, iaf det ni delgivit här.

Gällande dina antidepressiva. Jag pratade med en vän om mina och hon blev förvånad över att jag bara fick prova medicin från en "kategori". SSRI och SNRI styr ju helt olika. Kände noll påverkan av mina och hon undrade om jag hade fått prova något från den andra kategorin. Frågade då faktiskt en fd. läkare jag hade då varför de envisades med att enbart låta min prova från en kategori. Har nu en medicin från den andra kategorin som passar mig bättre.

Men i ditt fall tror jag du måste pausa och återhämta innan du ens försöker dig på heltid, eller ens 75%..
Har faktiskt inte kollat från vilken kategori jg har fått antidepressiva
Vet att på venlaflaxin blev jag totalt nollad
Kunde inte göra nåt alls
Citalopram har jag haft i omgångar
Nu äter jag citalopram och mirtazapin
Och lergigan för ångesten

04:30 ringer klockan
Kommer kanske ha sovit en timme då om jag har tur.
Idag jobbar jag 05:30-16:00

På jobbet
Sovit en timme kanske
Men så är det
Öppnar man på en måndag är man inte poppis om man ringer sig sjuk

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 062
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 026
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024