Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Men då är det kanske lösningen. Din ringa vikt är då ingen större belastning.
Varför spände du in den om du vet att det triggar igång henne?

Sen är jag ingen stor stark karl;)
du kanske har ngn i dina trakter- Pappa?

Sen vet jag att jag har betydligt mer "puts" på mina hästar än andra- kallas för radiostyrda.:rofl:

Jag har enligt många andra 'kadaverdisciplin' på mina. Det är dock inget som byggs på en dag, och donnan är inte där än.

Och var har du nu lyckats få ihop att jag visste inspänning triggar henne? Det gjorde den för det första inte, och för det andra hade jag ingen aning om hur hon skulle ta den, men eftersom hon tar uppsuttet arbete bra, på kort tygel med, så var inspänning sista halmstrået.

Var det för övrigt inte du som 'nyss' i tråden rek just chambon eller tömkörning? Är inte det inspänning kontra arbete?

Pappa, haha.. Han skulle inte våga gå nära den damen när hon flippar. Vilket för övrigt gäller båda de stora, starka bönderna i byn, vana att hantera krumbuktande kossor. Men de har sett henne flippa, och de skulle inte ens HÅLLA henne i tre sekunder för jag skulle kunna knyta skorna efter det..

Sen förstår jag precis vad amkm menar, och att i det fall hon nämner tycka 'sätt på skydd' visar bara att man inte mött någon sån häst. En häst som inte EN gång, utan gång på gång på gång exploderar i sin box, bockar, stegrar, galopperar, slår både knän och haser i väggarna, drämmer till sina egna ben med sina egna hovar under skutten etc - den är inte lätt att 'bara ta på skydd' så är de bra, Det finns nämligen inte heltäckande skyddsdräkter vad jag vet?

Jag mött många såna och det är inte bästa läget att börja lära vad som gäller när de är konv, det är sant. Det måste finnas innan och då kan även den mest flippiga skärpa till sej, för att man säger det, när de sen är konv.
Visst finns olika varianter och din är ny fortf för dej och omgivningarna.

Amkm:

Stigbett för att det KÄNNS om du drar till. Samtidigt kan hästen ha helt fritt huvud, inget tryck, inget obehag, om den väljer det. Jag har inte mött nån som inte tagit den "tillsägelsen" men det finns säkert såna.
OCH det är i KOMBINATION med att hästen har klart för sej vem som är den som ger order här.
Det kan vara svårt om man inte haft en sån häst tidigare. Då blir ju den första "lärohäst", av naturliga skäl. Precis som med annat man gör första gången. Om hästen redan tillåtits och accepterats vara "sån" och det är inget att göra, så att säga, DÅ är den sån även i fortsättningen ofta. Tills den träffar människor som säger att "nej det är du inte alls, du kan uppföra dej som alla andra".

Detta allmänt bara, inte speciellt bara ang Alexandras häst som disk gällde.

ANg stigbett btw, den här damen har i stigbett släpat stallpojkar till/från hagen under sina ktiva tid. Hon hade NOLL respekt för grimma när hon kom. Vi har tränat och hon är fullt hanterbar i grimma idag, även om man fortfarande kan behöva komplettera med grimskaftet över nosen i vissa situationer. Ibland slår 'bulldozerfasonerna' igenom, oftast när hon är stressad eller uppspelt. Det blir bättre där med, men hon har en bit kvar att gå.

Hon är helt okänslig för smärta i de lägen när hon är uppspelt/upprörd/uppstressad med förresten, hon kan utan minsta problem hänga sig bakåt i ett stigbett och stå kvar där, och hon har två nackremmar till stigbett i sin karriär.

No fault of her own, hon återspeglar bara vad hon lärt sig. Ge henne mer tid och hon kommer förhoppningsvis att återspegla vad hon lär sig HÄR även i de situationerna, men hon är inte där än.

Men mamma leder henne numera utan problem in/ut i grimma i det vardagliga. Något somvar otänkbart när donnan kom. Jag har henne i grimma på klinik med, dock med kedja över näsan, även det var otänkbart när hon kom. (Första klinikbesöket släpade hon - sederad - runt en 1.90 lång, tämligen fullvuxen, djursjukvårdare i ett stigbett.. Matte skämdes - ja. )

Finemang, snart har jag skramlat ihop 'experter' nog att galant utan ett felsteg klara en ev operationskonvalescent (vilket är något som bekymrar mig extremt idag, veterinären med.)
Riskera livhanken på andras ouppfostrade hästar gör jag inte.
Det ligger mkt jobb bakom mina radistyrda hästar o är inte gjort över en natt.
Val. är oxå delaktig i stoets uppfostran- han visar var skåpet ska stå o föregår med gott exempel.

Samma som med hund:idea:
Har man en äldre lydig hund är det såå mkt enklare att lära den yngre vett o etikett.
Kan du inte ta med dig ngn sällskapshäst- som du leder o Pappsen tar den vilda?
Var det för övrigt inte du som 'nyss' i tråden rek just chambon eller tömkörning? Är inte det inspänning kontra arbete?
Chambongen förhindrar bara att den tar upp huvdet högt- lågt läge=tittar mindre o utsöndrar endorfiner.
Jaf tycker att tömkörning är bra om den är vild o inte får hoppa omkring. Det är då lätt att bromsa den o samtidigt inte behöva få hästen i knät. Det är även bra för en ung häst som inte blir lika modig att gå, när man inte är vid sidan om- den måste gå först.
Jag har henne i grimma på klinik med, dock med kedja över näsan, även det var otänkbart när hon kom. (Första klinikbesöket släpade hon - sederad - runt en 1.90 lång, tämligen fullvuxen, djursjukvårdare i ett stigbett.. Matte skämdes - ja. )
Det där påminner om en grannhäst som for runt som ett torrt skinn med matte när de skulle till klinik. Sen på kliniken for den runt o drog t o m ner tavlor från väggarna.
Då tog Vet. assistenten över hästen o oops vad bra det blev.

Senast ändrad:

Alla stallpojkar/flickor i galoppstall är inte hästexperter...De finns av alla sorter.

Man måste använda ett stigbett rätt. Det går inte att låta sej släpas. :crazy: Då har det ingen effekt.

Men jag har inte träffat din häst och kan inte säga emot. Vissa har dåliga erfarenheter och det kan sitta i. Hoppas hon får bättre nu.

Jag mött många såna och det är inte bästa läget att börja lära vad som gäller när de är konv, det är sant. Det måste finnas innan och då kan även den mest flippiga skärpa till sej, för att man säger det, när de sen är konv.
Visst finns olika varianter och din är ny fortf för dej och omgivningarna.

Jo, jag är inte så bekymrad för hur hon beter sig om ett år, ännu mindre bekymrad för om två år osv. Det går ju framåt hela tiden, men det saknas fortfarande inom vissa områden i vissa lägen. Det är precis som dus äger inget som fixas på en kvart/när de är konvalescenter. Alltså, man måste lösa konvalescensen. Och jag undrar fortfarande vad DU hade gjort?

Det intresserar mig nämligen högaligen att vi har inte mindre än en handfull personer på buke som kan lösa det inte bara jag gått bet på, utan det även veterinärerna, med stor vana av att hålla tossiga hästar på mattan, går bet på. Men även du är välkommen hit du med när det är boxvila med prom nästa gång.

Amkm:

Stigbett för att det KÄNNS om du drar till. Samtidigt kan hästen ha helt fritt huvud, inget tryck, inget obehag, om den väljer det. Jag har inte mött nån som inte tagit den "tillsägelsen" men det finns säkert såna.

Tyvärr bor en sån hos mig, se separat inlägg. Om de har lärt sig att inte ha respekt för stigbett och släpa runt folk i det, då lär de sig ignorera det. Är de smärttåliga/smärtokänsliga med så har du med stigbett ingen hjälp. (Det finns dock andra hjälpmedel än stigbett som kan fungera i de lägena, men inte behöver göra det)

Ok..
Men hur tränar man då,en häst som flippar "obestämt",alltså helt utan mönster?
Det kan gå superbra att stå själv utanför stallet och borsta,fixa,brodda m.m när de andra hästarna är i hagen 100 meter bort.Det funkar 9 ggr utav 10,det är bara det att man vet inte när den 10'e gången blir.Hon kan flippa ur för att en bil kör förbi med transport,eller för att katten råkar gå på stallplan,eller ja,för ngt man helt enkelt inte vet..
Man kan avbryta flippande ganska lätt,men sen kommer då det där taskiga tålamodet in,då är det myror i brallan istället.Står man t ex och broddar,ja då kan hon inte stå still,utan vevar med det benet,säger man ifrån,då varvar hon upp sig,säger man inte ifrån,då fortsätter hon,blir man förbannad,ja då kan hon flippa och så är hela karusellen igång.
Och så här kan hon hålla på oavsett om vi är inne i stallet med alla hästar runt omkring sig och det kan vara under den vardagliga hanteringen,men allt som oftast när Hovis är här,har provat sko på olika tider på dygnet,med olika hovslagare,sederad,osederad och ibland fungerar det bra,andra gånger är mindre roliga.

Så hur tränar jag denna häst? :crazy: (seriöst intresserad,för hästen har en hel del kvaliteer som är värda att tas om hand,men kan verkligen vara en :devil: ibland)

Alla stallpojkar/flickor i galoppstall är inte hästexperter...De finns av alla sorter.

Man måste använda ett stigbett rätt. Det går inte att låta sej släpas. :crazy: Då har det ingen effekt.

Men jag har inte träffat din häst och kan inte säga emot. Vissa har dåliga erfarenheter och det kan sitta i. Hoppas hon får bättre nu.

Jag har ingen aning om kunskapsnivån på de som hanterat henne. Däremot såg jag ju när jag var där och kikade och provred, när jag var där vid vetbes och när jag hämtade henne hur hästarna togs in/ut. Och det var stigbett på samtliga, som rutin. Damen - som hade KRAFTIGA bulldozertendenser när hon köptes - släpade (inte stissigt/stressigt, utan hon hade bara mer bråttom än den som ledde) människan in och ut med stigbettet.

Under longeringen på vetbes så fick donnan ett glädjefnatt deluxe och for runt och bockade och pep och fräste runt. Människan i snöret tyckte 'nej men nu får du sansa dig'. Dvs det 'hände' inte så mkt, hon väntades ut bara. (OBS - personen i andra änden av snöret var Iingalunda RÄDD för hästen).

I boxen så donnan hade en enligt mig FUL ovna att bita folk i kläderna och dra. Såg henne aldrig få en reprimand för det. När hon bet i mina kläder så jag NEJ och gav henne en väldigt lätt dask på huvudet, varvid hästen såg ut som ett enda frågetecken, helt klart aldrig blivit tillsagd ang det innan.

Och just inte blivit tillsagd var i mångt och mycket en röd tråd. Hon sparkade så det visslade om det om man skulle/försökte lyfta bakbenen eller känna på den. Det konstaterades bara att 'hon kan slå bak'. Och när hon vevade och viftade så väntades bara ut och sen lyftes det.

Så hon 'vann' aldrig något på dåligt beteende, men hon förlorade inget heller. Utan det som skulle göras det gjordes, men hon kunde fördröja det/påverka tidpunkten.

Hon slutade veva med bakbenen efter bara några veckor räckte med att säga NEJ, strunta i att vänta ut henne och helt enkelt bara ta benet, och sen berömma när hon inte försökte slå, och 'ge tillbaka' benet.

Andra saker är inte lika lätta att korrigera dock, men det går som sagt framåt. Men man får ju minnas att 3½ år drygt av hennes liv har hon haft helt andra regler (eller frånvaro av sådana snarare) än hon har nu, och än de flesta hästar har.

Antagligen för att det ÄR en snäll häst. Det framhölls ju redan från annonsen och rekt igenom. Att hon var den enda i stallet som kunde stå två veckor och sen kunde du sadla ut henne och skritta i skogen utan tokerier t ex. Och i en galoppmänniskas ögon, speciellt en sådan som är lite efter devisen att man ju får räkna med att de är lite taggade etc, och i jämförelse med vad jag sett för beteende i stallarna när jag var och provred fbl, så är den här damens 'tossighet' antagligen a walk in the park.

Märktes ju även under promenadförsöken. De var farliga, de var inte enligt plan och de var okontrollerade. Men det var ren GLÄDJE från hästen. Hon vet och jag vet att det är INGEN match för en häst att slita sig från en liten matte. Men hon försökte inte ens, utan hon fnattade i närheten, och när linan tog slut körde hon galopp runt mig. Hon KUNDE ha tyckt 'hejdå' och helt sonika dragit iväg. Men nej, utan hon lyssnade inte på 'lugna ner dig och skärp dig', men däremot på 'du stannar hos mig'.

Så, hela grundutbildningen saknades när hon kom, och man bygger ju tyvärr inte om på ett halvår eller ens ett år.

Bli inte arg.
Föregå med gott exempel.
Kan anta att du spänner dig o förväntar att det kan ske.
Det blir då en ond spiral.
Håll i o säg bara -NEJ!utan att höja rösten o var noga med att berömma.
Låter som en känslig häst.
Är den ung?

Har en kompis som har en häst som under ett tag lyckades skada sig i hagen oupphörligen. Hon har rätt stora hagar och vill ha det, men till slut suckade hon och sa att den enda lösninget tycktes vara att ha mindre hagar och dela på hästarna så att de kunde reja mindre. Ibland kanske man måste frångå sin uppfattning om något annat passar hästarna bättre. De som vuxit upp med platta "fållor" har ju ibland väldigt svårt att inte springa sönder sig när de hamnar i en beteshage.

Var lite sugen på ett fullblod som efterträdare här, men blir lite avskräckt nu när alla fördomar om lättskadade fullblod tycks styrkas...:cool:

Också följt tråden på avstånd. Håller med runt Åsa S tankar, att ibland får man kanske tänka om, oavsett vad man tycker etiskt och humaniskt och hela baletten.....
Alexandra, jag vet att din lever och far i mindre sjukhage. så det tänkre jag inte föreslå. men GENERELLT - det kanske bara är så att det är en häst som inte kan gå i jättestor jättekuperad hage (du vet vad jag tycker om din rejs-slänt :eek::D) utan att skada sig lätt. Det är ju trots allt en häst som kommer från banan för inte länge sen alls. de är ju ö.h.t inte vana att gå med en massa sällskap eller än mindre i stora hagar. Ofta får man rådet att först ha dem själva länge, brevid andra hästar, och på begränsad yta, då de annars blir överbegeistrade och får upp farten för mkt för sitt eget bästa osv....

ang. boxvila så beror det vad jag erfarit jättemycket på hästens temperament och dess relation till flockar/andra individer osv.
har tack och lov varit förskonad genom åren från skador, förrutom en gaffelbands skada på valacken jag hade för många år sen. det var egentligen boxvila ngra veckor som gällde på honom, men det var uteslutet, för han blev så rastlös och bara for runt runt. så han gick i hage och där sprang han aldrig det minsta, så det läkte utmärkt för den skull.
min nuvarande häst (fullblod) är otroligt stabil och kan stå i box utan att över huvud taget leva och fara oavsett antal timmar, (bara haft boxvila ett par dagar för ngt år sen, pga ett sticksår tex) stod i ett stall tillfälligt i vintras där hagen var mycket liten men även detta tolererade han snällt, även om det kunde vara lite laddat när man red jämfört med annars. dock rättar han in sig när man säger till.

så somsagt - det är nog olika hur de är i huvud och temperament.
dock skulle jag på sikt allvarligt fundera på hagsituationen med den trista känslighets diagnos du fått på skadan, dvs hur lätt den tydligen kan gå upp igen......

Jag brukar mkt mkt sällan bli arg övht,och spänner mig,näe,det gör jag inte.Jag är en av natuern mkt avslappnad människa som kan läsa av hästarna bra (om man får "skryta lite").
Jag är inte grön vad gäller hantering av hästar/unghästar och har haft kontakt med många genom åren.Jag vet att stress,ilska osv verkligen inte gör det bättre och denna dam är den första jag mött på genom åren som jag verkligen står med hakan i backen och vet inte vad jag ska göra helt enkelt.
Hon är en mkt känslig 11-årig häst (köpt 2005,då högdräktig),och att hålla i,ja det kan man ju göra,men det blir värre,precis som du redan skrivit tidgare i ett inlägg,att "hålla i hårt",bästa är att släppa efter,men står hon inne,så kan hon ändå slå upp huvudet i takbjälkarna och slå sig själv,hon skuttar på tre ben med hovis hängande efter sig,hon slår rakt ut med ett bakben i ren frustration,hon dansar fram och tillbaka på gången,från sida till sida i boxen om man binder upp henne där,det handlar ofta om ren frustration.Ställer man henne mot en vägg,så kan hon lika gärna flippa och hoppa över en.Står man ute,så dansar hon runt,runt.
Man kan "lura henne" en liten stund med godis/mat,man kan "lura henne" ytterligare en liten stund med kli och klappar och lugnt prat men till slut så kokar det ändå över.Och det är i de situationerna som man sen inte kommer till stadiet,varva ner förräns hon är riden ett bra pass osv..

Mina övriga hästar hemma klassas som mkt känsliga lätthanterade änglar.

Det är jobbigt att köpa äldre hästar som man inte vet vad de har varit med om. Köper därför unghästar:)
Tror ändå på den mjuka vägen.

Ja,jag tror också på den mjuka vägen med mkt små hjälper och tecken och med minimal röst osv..
Men hur kommer jag dit? Det är ju det jag vill ha hjälp med nu när det finns folk som vet hur man gör..
Och att köpa unga hästar,ja..nu köpte jag denna och denna är den jag har problemet med..;) Annars föder jag upp det jag vill ha och tror på,eller köper redan som föl.

För det finns många här inne som sett henne,både under bra och mindre bra dagar,och som sagt,jag är oftast den sista med att "tappa tålamodet" och kan vara envisheten själv med att vänta ut strulhästar,men med denna..
Ja,hur gör man? Hon skadar både sig själv och andra i sin omgivning om hon har "en sån dag",och då menar jag inte leda till å från hagen,ridning osv utan mera vanliga saker,som att sätta på benskydd,brodda,sko osv,och det är verkligen inte på ont uppsåt,hon kan bara "inte hålla sig i skinnet" och man kan verkligen inte veta när det är heller..Har inget samband med brunst eller minskad/ökad motion,utetimmar i hagen,sällskap/inget sällskap..

De flesta hästarna går det med- såvida att de inte är ohanterade eller ouppfostrade annars.
Sen ÄR det en ofantlig skillnad på om en som hanterar är skicklig o stark. Riktiga hästkarlar:d

Det är lite kul om de tar över hästen o den blir som ett Lamm:rofl:

En normalstor häst väger runt 600 kg och är så stark att den utan problem kan dra sönder ett bra grimskaft (det är nog inte många människor som klarar av det).

Jag har arbetat med travhästar i många år. Det är inte roligt om en häst som är i högkondition, hingst och skall ha boxvila. Det går bra med de flesta men det finns några individer som är rent ut sagt förjävliga när de har boxvila. De är hur snälla som helst annars men när de blir ordinerade boxvila så får de så mycket överskottsenergi så att de inte vet var de skall ta vägen. Det är inte så att de är elaka eller dumma utan de har helt enkelt så mycket spring i benen att de inte vet vilket ben de skall stå på.

Det är ett faktum att vissa hästar kan inte stå på boxvila. De klarar helt enkelt inte av det. Eller rättare sagt det går inte att gå ut och skritta dessa hästar för hand på ett säkert sätt när de har boxvila.

Mvh

Tora

men GENERELLT - det kanske bara är så att det är en häst som inte kan gå i jättestor jättekuperad hage (du vet vad jag tycker om din rejs-slänt :eek::D) utan att skada sig lätt. Det är ju trots allt en häst som kommer från banan för inte länge sen alls. de är ju ö.h.t inte vana att gå med en massa sällskap eller än mindre i stora hagar.ang. boxvila så beror det vad jag erfarit jättemycket på hästens temperament och dess relation till flockar/andra individer osv.

Om hon hade fått ideliga skador av vinterhagen (den med 'rejsslänten') så hade jag byggt om ja. Sen, jag står för att det ska MYCKET till för att jag ska ta ifrån dem sällskapet och hagarna. Valacken var ju en vandrande olycka när han kom, i en division långt över fbldonnan. Han kom in med sår vareviga dag, och på vintern så massakerade han benen av sina egna broddar. Allt i plan hage (men stor). Det tog några år, och många hagbenskydd förverkades, men tillslut fick han ju koll på benen. I hans fall var det mest att han var väldigt valpig och 'sprattlig' i kombination med väldigt busig & aktiv. Med stigande ålder och balans (busigheten består än) så blev det ju bättre och han har idag inga problem.

Damen ådrogs ig ju sårskadan i vinterhagen, antagligen just i nämnda slänt. Övriga problem hon haft är ju den där hovbölden from hell, men den var ju inte hagrelaterad.

Knäskadan, så den 'första gången' så slant hon i lera. Plan mark, det gick inte speciellt fort heller, men det räckte. Jag var LIVRÅDD för senskador och annat för den där leran i vintras. Jag är iof BORTSKÄMD med att aldrig ha lera i princip, och mina hade MINIMALT med lera om man jmf med hur många hästar i stora delar av landet har det varje vinter dock. (leran gick till strax över halva hoven). Så den var inte heller orsakad av hagen.

Överbenet vet jag inte vad som hände, endera har hon slagit på sig själv eller så har hon fått en spark.Mest troligt slagit på sig själv dock. Det var på betet. Stort, men platt som en pannkaka. Uppslagningen av knäet nu vet jag inte heller vad som hänt. Vet kan ta gift på att hon smällt i knäet, endera smällt i det i boxväggen/liknande, eller fått en spark. JAG tror att det triggades igång av överbelastning (hon var ju halt på motstående framben) och sen akutiserades det av någon form av trauma, vad vet jag inte. Men det var också på betet.

Så, jag har haft EN skada kopplad till vinterhagen (förutom några småblessyrer, lite skrapsår och så), och det för mig är (kanske för jag om någon vet hur mycket de kan orsaka sig både i plan hage och i boxen) inte anledning att 'ta bort den'. Skulel det däremot raddas skada på skada så.

och visst, nu när hon stod i rasthage, så tanken att 'där kan de fortsätta bo' slog mig :devil: Samtidigt, det kokar ju över tillslut, och det där 'rejs - tvärnit - tvärvändning - rejs är i min värld iaf betydligt sämre än om de slipper de där tvära kasten och vändningarna, ofta blir det ju tyvärr slidestops när det är på mindre ytor.

Däremot fick damen effter överbenet & griffelbenssmällen hagbenskydd. Knäna är dock svåra att skydda =/

Så somsagt - det är nog olika hur de är i huvud och temperament.
dock skulle jag på sikt allvarligt fundera på hagsituationen med den trista känslighets diagnos du fått på skadan, dvs hur lätt den tydligen kan gå upp igen......

Kruxet där är att det iaf om man ska tro veterinärerna behövs så sanslöst lite. tydligen är skadan inte ovanlig på hopphästar, de slår i bommar. Och rent teoretiskt iaf så ett sialg i en bom, i en boxvägg eller i annat 'fast föremål' kan räcka. Eller en spark, men sparkskador är det som det är minst risk för här iaf. En kraftig övertänjning av knäet kan också dra igång eländet. T ex genom att hon slinter/halkar/glider på underlag som inte är riktigt fast, exvis blöt jord/lera/blött gräs.

Ett tag var jag inne på att det optimala skulle vara ett ridhus med vadderad sarg, optimalt anpassat underlag och liten daglig dos pleg så de inte busar ett dugg :devil: Men de måste få vara hästar med, och det är ett 'ge och ta', alltså man måste anpassa. Och plussas det på hagskador från vinterhagen då blir jag tvungena tt göra något, men so far är det EN skada därifrån som helst skulle kunnat undvikas. En tämligen lindrig skada med i jämförelse med de andra. Ställt mo de fördelar som hagen ger.

*KL*

Det sägs ju att en fullblodsåring utan problem lyfter fyra människor i grimman. Sant eller inte vet jag inte, men om man betänker hur lätt de kan dra av en grimma/ett grimskaft/etc så håller jag det inte för osannolikt iaf. Sen har säkert en starkare karl med ett srtigbett lite bättre odds genom att det blir mer smärtsamt för hästen att släpa 95 kg 'med munnen' än att släpa 45 kg. Samtidigt så var/är väl just tvång och smärta INTE melodin enligt axel, vilket jag tycker rimmar illa med hans 'fram med en stor stark karl'?

TORA - :bow:

Det går inte att svara eftersom jag inte känner din häst. Men tex inte promenera ut från gården, utan hellre runt stallet. Fram och tillbaka på stallplanen tills man litar på att den är lugn.
Stigbett i alla fall, och kort bestämt ryck redan vid tendens att inte gå städat. Samtidigt hålla en hand på hästen på halsen tex och prata oavbrutet. Få hästen att fokusera på dej, inte omgivningarna. Kanske. (och vara beredd att hålla sej ur vägen)
Gå nära hästen.
Vid minsta tendens också stanna upp, säga till, samma ord som betyder lugna dej ungefär, "lugn" tex. Sen gå lite till.

Alltså helt enkelt som vid ridning förebygga genom att vara så fokuserad att du ser innan ngt händer och kan avleda eller få snabbt stopp.

Det är bara några saker, som kanske inte alls skulle fungera för att din är så speciell att inget går. Jag känner den inte alls som sagt. Världen är nog full av hästar som ajg inte skulle klara av:angel:

Droga kanske också, om det går men har för mej att hon inte blir så påverkad:confused:

Vår irländska ponny var lite som din faktiskt när hon var full av energi och inte fullt igång i tävlingskondis. 5 personer kunde inte få henne att öppna munnen tex, ens drogad. (Hon påverkades inte nämnvärt) MEN om jag var med och andra hon bestämt sej för att hon kunde lyssna på,så gick det bra. Hon släpade folk hon inte respekterade, stora som små. Och det var en ponny på 146, men stark!

Med henne var det väldigt viktigt att tala om direkt vem hon skulle lyssan på, då fanns det kvar även i flippsituationer, om man säger så.

Jag måste faktiskt säga att jag blir lite upprörd när jag läser tråden.
Alex, du behöver absolut inte försvara varför din häst gör som hon gör! Jag tycker absolut inte att det är ovanligt med hästar som är riktigt svåra att hantera på skrittpromenad när de stått inne.

Har själv en fyraåring, snäll som ett lamm. Haft honom sedan föl och jag litar på honom i alla lägen. Han hade boxvila o konvalecens som treåring efter op. birkelandsfragment bägge bak. Han lyssnar på matte men att få komma ut o börja gå små rundor var lattjo lajban. Den här årstiden var det snö ute...ännu skojigare. Och han gick lugnt o snällt en bit för att sen av glädje hoppa, bocka och sen gå fint igen. Efter det resa sig och sen traska lugnt igen...Inga problem att hålla honom men...det räcker att de reser sig en gång och det är mer än vad bakbenen orkar med. Matte skottade då paddocken för hand så att promenaderna kunde ske där, hjälpte föga då han istället skuttade ut med sina bandage i snön...Och då får man lösa det efter bästa sätt för den hästen. Min fick stå inne eftersom han var lugn där med mitt sto och promenaderna fick vänta ett litet tag. Och vad vill jag säga med det här?
Att en häst skuttar runt, gallopperar på stället etc behöver inte bero på att den varit dåligt hanterad tidigare. Det kan vara glädje o lycka över att få komma ut.

Hjälper råstyrka på hästar? Nej, inte enl min uppfattning. Jag tror faktiskt att du Alex är den som är bäst på att hantera din häst. Jag tror man är inne på helt fel linje om man tror att muskelkraft är det som ska hålla en häst lugn eller i det här fallet kontrolerbar.
Ledarskap handlar inte om muskelstyrka! Inte ens i hundvärden!
(Snarare om att vara den som tror, och får andra att tro, att man är starkast; fysiskt, mentalt etc)

Det finns många hästar som är som Blå på igångsättningspromenader. Sen är också frågan vad som är bäst för skadan? Jag tror ju absolut inte på en stressad häst i box som snurrar runt, korta promenader med hög stressnivå för ägare o häst där lederna uttsätts för explosiva rörelser (resningar,ryck,springa på volt runt ägaren), hur "hållbar" i lina hästen än är. Ja då får man kanske ta en risk med, att efter invänjning och en beräkning av åtminstone ett ryck i hagen, låta dem gå på större yta med eller utan lugn kompis.

Nej, jag tycker du hanterat situationen på bästa sätt! Det är så lätt att döma andra i efterhand, men du har provat dig fram och gjort vad du trodde var bäst just då. Och enl. vet har du gjort det bästa som går!

Nej, blir irriterad över att läsa att det beror på din vikt, hästens förflutna, att du inte har ledarskap, att du hållit för hårt, att du inte hållit med tillräcklig styrka etc
Det här är väl ändå inte ett unikt fall???Finns massor med hästar som härjar runt! (och jag vet inte, är det bättre att ha en häst som helt "slagit av", deppat ihop totalt och går apatiskt i linan...det finns faktiskt de med)

Stå på dig!

en stor stark karl har Pondus-respekt, vilket inte en liten människa har.

Sen om hästen trampar sig med brodd, kan man ha brodd bara på utsidorna- i hagen.
man måste ju förebygga skador i den mån som det går.
Hela vitsen med sjukhage är att den inte ska få upp ngn fart för att sen tvärnita.
om mina skulle göra så- åker de in:devil:Inte skulle jag låta de få sin vilja fram o släppa ut dem- ge upp. återigen. De vet inte om sitt eget bästa, därför måste vi ta obekväma beslut åt dem. Om man vill ha en frisk häst igen.

Senast ändrad:

Om hon hade fått ideliga skador av vinterhagen (den med 'rejsslänten') så hade jag byggt om ja. Sen, jag står för att det ska MYCKET till för att jag ska ta ifrån dem sällskapet och hagarna. Valacken var ju en vandrande olycka när han kom, i en division långt över fbldonnan. Han kom in med sår vareviga dag, och på vintern så massakerade han benen av sina egna broddar. Allt i plan hage (men stor). Det tog några år, och många hagbenskydd förverkades, men tillslut fick han ju koll på benen. I hans fall var det mest att han var väldigt valpig och 'sprattlig' i kombination med väldigt busig & aktiv. Med stigande ålder och balans (busigheten består än) så blev det ju bättre och han har idag inga problem.

Damen ådrogs ig ju sårskadan i vinterhagen, antagligen just i nämnda slänt. Övriga problem hon haft är ju den där hovbölden from hell, men den var ju inte hagrelaterad.

Knäskadan, så den 'första gången' så slant hon i lera. Plan mark, det gick inte speciellt fort heller, men det räckte. Jag var LIVRÅDD för senskador och annat för den där leran i vintras. Jag är iof BORTSKÄMD med att aldrig ha lera i princip, och mina hade MINIMALT med lera om man jmf med hur många hästar i stora delar av landet har det varje vinter dock. (leran gick till strax över halva hoven). Så den var inte heller orsakad av hagen.

Överbenet vet jag inte vad som hände, endera har hon slagit på sig själv eller så har hon fått en spark.Mest troligt slagit på sig själv dock. Det var på betet. Stort, men platt som en pannkaka. Uppslagningen av knäet nu vet jag inte heller vad som hänt. Vet kan ta gift på att hon smällt i knäet, endera smällt i det i boxväggen/liknande, eller fått en spark. JAG tror att det triggades igång av överbelastning (hon var ju halt på motstående framben) och sen akutiserades det av någon form av trauma, vad vet jag inte. Men det var också på betet.

Så, jag har haft EN skada kopplad till vinterhagen (förutom några småblessyrer, lite skrapsår och så), och det för mig är (kanske för jag om någon vet hur mycket de kan orsaka sig både i plan hage och i boxen) inte anledning att 'ta bort den'. Skulel det däremot raddas skada på skada så.

Kruxet där är att det iaf om man ska tro veterinärerna behövs så sanslöst lite. tydligen är skadan inte ovanlig på hopphästar, de slår i bommar. Och rent teoretiskt iaf så ett sialg i en bom, i en boxvägg eller i annat 'fast föremål' kan räcka. Eller en spark, men sparkskador är det som det är minst risk för här iaf. En kraftig övertänjning av knäet kan också dra igång eländet. T ex genom att hon slinter/halkar/glider på underlag som inte är riktigt fast, exvis blöt jord/lera/blött gräs.

ja vi är nog helt enkelt olika här, med den listan så skulle jag själv, tyvärr och krasst nog, begränsa hagen punkt slut - oavsett vad som hänt hur och var. Det är för mkt skador punkt slut på den tiden hon varit hos dig. jag skulle resonera så att jag måste eliminera iallafall de risker jag kunde rå på. I detta fallet att ha ett fullblod färskt från banan i en stor kuperad hage där de far runt en del. Det finns nog många som argumenterar att jag är en hemsk person som säger så. men för mig är det helt enkelt inte värt en "glad" häst på det sättet, att åka in och ut till klinik varje vecka. Och ofta är det ju mest hos en själv som "glad och ledsen" läses in hos hästen. Tror inte de står och jämför med en platt hage och en med en slänt, och tänker att "fan, varför får jag inte ränna livet upp och ner där för!" :mad:

men som sagt, vi är olika och det hedrar dig väl samtidigt att du vill i det längsta låta hästen leva ett fullfjädrat ultimat hästliv.
själv skulle jag aldrig orka till den gränsen som du orkar.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka