Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

*Till Alexandra*

Vi hade en häst som fick en allergisk reaktion på tuppkam. Detta var för ca 15 år sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna. Har för mig att det var av den syntetiska tuppkammen som reaktionen kom från. Tror att det var precis då man började använda syntetiskt tuppkam (eller en variant av den? mitt minne är inte på topp just nu).

Reaktionen bestod av gallor som inte gick ner. Det var ett framknä på en travhäst som behandlades.

Nu vet jag varför premien på försäkringen har gått upp. Försäkringsbolaget måste få in pengar från någonstans för att täcka Alexandras veterinärräkningar :D (för att inga missförstånd skall uppkomma så vill jag förtydliga att detta är ett skämt).

Mvh

Tora

Jodu, jag sa ju länge att jag var anledningen till att Sveland chockhöjde araberna genom att flytta upp dem i rasgrupperna. Det var i samband med att valacken jojade in och ut på klinik som värst. Han ligger dock i lä jämfört med flickorna (K förut då, och nu B). Jag blir lika rädd varje gång jag får brev från Agria 'fel tid' i månaden.. 'Nu säger de upp försäkringen och tackar INTE för långt, givande samarbete'.

Dock, premiehöjningen SVED i plånboken, som sjutton. Men, det är fortfarande utan tvekan värt pengarna. Dels att få den typ av vetvård som svenska försäkringar ger, det är unikt och saknar motstycke. Men ffa för det som Zesel skrev - att veta att oavsett vad, så PENGARNA är inte ett problem. Att aldrig ens behöva tänka tanken 'har jag råd med det?' utan kunan ge hästen den vård den behöver, under så lång tid den behöver och när den behöver det.

Sen valacken blev T-märkt har jag uppskattat A1-försäkringar ännu mer. För när det blir något med honom, så finns ju alltid ekonomiaspekten med. 'Undrar hur dyrt det blir?' och 'Var ska jag få de pengarna ifrån?'. Det finns även lägen då jag fått sätta ett 'stopp' i hans fall, att 'om vi måste göra X eller Y, då får han somna, för jag har inte råd med mer tusenlappar nu' (Han har ju reservationer på sin försäkring iom T-märkningen).

Men jag har inte direkt bidragit till några premiesänkningar nej :crazy:

Ska vara på missarna då, de har till och med fått självriskrabatt nu :bump: :devil:

Ringde kliniken nu på morgonen. Behandlande vet har gått på - sucka - SJU VECKORS semester. Men vet A jobbade iag tack och lov, så hon ringer upp mig under dagen när hon får möjlighet.

Får se om jag kommer ihåg rätt nu från mitt sommarjobb.
Skillnaden mellan HY-50 och Hyonate är att den ena är syntetiskt framtagen (tror det är HY-50) och det är betydligt mindre risk för en allergisk reaktion med det.
Som jag förstod det vill man helst inte ha kortison i senskidan för att det ger en ökad risk för nedbrytning av vävnaden, är helt enkelt inte bra för senan.

Får se om jag kommer ihåg rätt nu från mitt sommarjobb.
Skillnaden mellan HY-50 och Hyonate är att den ena är syntetiskt framtagen (tror det är HY-50) och det är betydligt mindre risk för en allergisk reaktion med det.
Som jag förstod det vill man helst inte ha kortison i senskidan för att det ger en ökad risk för nedbrytning av vävnaden, är helt enkelt inte bra för senan.

Det var i just SENAN man inte ville ha kortison, i senskidan ville vi ju det och det har hon ju fått flera ggr.

Du minns helt rätt om HY-50 kontra Hyonate, eller iaf så är du helt enig med min vet.

Vet A ringde upp, tyckte ju 'inte bra, inte bra alls' och jag fick typ tre ggr bedyra att jag skulle komma in på stört om hästen fick feber och/eller blev halt. I övrigt så tyckte hon jag skulle prova lägga alsolspritsbandage inatt, och ringa henne imorgon och rapportera om det blev skillnad. Annars skulle jag komma in på måndag, på akuttid (dvs tid som inte finns). Så jag har ägnat hela em idag åt att 'för säkerhets skull' byta bort mitt måndagspass.

Jag frågade om de kunde vara allergiska mot tuppkam och det kunde vara det, och jo det kunde de men då borde hon blivit halt och/eller fått feber med, men omöjligt var det inte. Vet undrade om hästen fått 'ren tuppkam eller HY-50' och lät lättad när hon fått HY-50, för det var det betydligt ovanligare att det gav allergiska reaktioner. Och det är också svaret varför de sprutar Hyonate i blod och HY-50 i led, det är mindre risk för reaktioner i leden av HY-50 än Hyonate. I blod tycks de inte vara lika känsliga för ev överkänslighetsreaktion.

I övrigt så efter moget övervägande slängde jag ut alla tre hästarna, inkl understimulerade, leksugna åringen i vinterhagen. Donnan roade sig med att på egen hand och utans ällskap fnatta runt som en idiot och galopperade, bockade brallade och busade så jag blev mörkrädd. Vid lunchtid ingen som helst skillnad på knäet.

Nu ikväll vid 23 när jag kom hem och tog in dem, efter 14 h ute i kraftigt kuperad hage så var faktiskt gallan både betydligt mindre och betydligt mjukare. Fast hon var ganska varm. Lagt ordentligt spritbandage (en flaska alsolsprit, en ansenlig mängd bomull och en hel linda vetrap. Billigt och bra, eller nåt.. :crazy: Varför måste de sälja alsolspriten i små täntiga flaskor för?) så får vi se imorgon bitti.

Nu ska jag sooova, upp tidigt imorgon och iväg med kattskrälle till veterinären..

Jahapp, evighetssåpan fortsätter. Fyllnaden kom tillbaka, och jag ringde vet igen i fredags, då den fyllt i igen men ändå sålänge damen var ute i stor hage var mjukare och mindre än innan. Dock blev honf örbenat varm i knäet, och var stel och tog inte för sig med HF. Vet tyckte 'kom in så får vi kolla upp det där för säkerhets skull om inte annat'. Och nån ska ju ha tur fredagen den 13:e med, vet hade fått ett ÅB på måndagen, dvs idag, så vi kunde komma in då.
Klipper in ur 'träningsdagboken' (Snarare 'konvalescentrapporten just nu, men..)

Vilket har känts väldigt skönt under helgen då hästskrället blivit lindrigt halt
på HF och sett än mer bromsig ut BF

Så idag var vi då in. Och tur var väl det. Initialt halt HF, handbromsen i och sådär loj igen (fullblodskossig). Diskuterade det där med går och bromsar och lojheten med vet A - den har ju hängt med ett tag, försvann ju temporärt ett tag men kom tillbaka, och vet tyckte att 'ja, jag känner verkligen inte igen henne, hon travar ju iofs snällt och inte direkt ovilligt, men det är verkligen med bromsarna i???'. Så vi tog ett vanligt blodprov för HB, vita och diff (inget avvikande) och så ett B/E-prov. Bådadera hade jag iaf tänkt begära, så vi var helt eniga där.

Longering - hästen halt på HF, värre i högervarv (markering + i VV, 1- i högervarv) och tar inte för sig och brooomsen i, även om hon travar utan knot och 'lätt'.

In och böja och hästkräket reagerar nu på VF med, 1 grad vardera knä och lågt *arrrgh*, 1½ grad HF knä (½ grad initialt rakt fram). Kul i jul..

UL av senskidan och det såg ju milt sagt inte så..kul ut. Ordentligt inflammerad, fibrinstråk och hela skiten. Sen, svårt att förklara, men det är ett väldigt förtjockat utseende, jag fick ju nästan skrämselhicka. Vet började där mumla om att om inte behandling fungerar får man operera, men det är ju inget man gör om man kan slippa, och prognosen var väl inte sådär jättebra heller, det var om jag fattade det rätt lite fifty - fifty över det. När jag tyckte att 'ja men om ditt och datt inte fungerar, vad gör man DÅ?' och då tyckte vet 'smörgåspålägg?'. Dock inte så seriöst, mer ett utslag för att 'ja, vad fan gör man då liksom..'

SUCK...

Sen in på rtg igen, är nog Sveriges mest fotograferade knän det där. Höger knä ser utmärkt ut, inget speciellt i vänsterknäet heller, hon är lite knagglig/irriterad i utkanten av en tillväxtzon, vilken kan men inte behöver vara anledningen till böjreaktionen. Troligen inte ensamt iaf, eftersom hon gått rent på böjprov ända fram till nu, och reaktionen/förändringen är mellan några månader och okänd tid gammal. Dvs inget som hänt nu - nu. Så, kvar står vi med en hhelvetes jävla bråkig senskida, samt vad som mest troligt är överbelastningsreaktioner högt och lågt på motstående fram. Där någonstans började den bekanta klinikdepressionen slå till.. 'Det är en eviiighetmaskin, Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit'...*nynnar pyskotiskt* 8 veckor har hon varit konvalescent med helvila, och vi har minst 2 v till att se fram emot.. :crazy: Kul sommar..

Om hela helvetet är orsakat efter den förra behandlingen eller ej är ju svårt att sia om. Vet tyckte ju att 'sa T det var si och så får man ju tro på det och han brukar inte ta fel så', men samtidigt märktes det att hon inte riktigt var inne på att allt kommit på 1½ vecka. Däremot står det utan tvekan klart att hästkraken drabbades av en allergisk reaktion i senskidan av förra behandlingen, och det minst har gjort hela skiten så mycket värre, i värsta fall har den orsakat hela nuvarande skiten =/

Jaha, vad göra åt eländet (vets ord, inte mina...) då. Vi kom fram till att vi ger det ett nytt försök med behandling, MED kortison den här ggn. (vets ord - jag skulle aldrig våga ge den här damen enbart tuppkam i framtiden). Men som vet sa 'svarar hon inte på det här, då har vi inget val - då måste vi operera' *går och begraver mig nånstans*

Så, behandlad i senskidan igen (femte gången totalt.. 2 i vintras, 3:e på raken nu i vår, tredje inom en månads tid.. hepp), med tuppkam och kortison och biklin (FAN, nu glömde jag fråga IGEN vad det där biklinet har där att göära. Iofs så svarade hon fullt ut andra ggn i vintras på just coctail med biklin, men vad har bredspektrumantibiotika där att göra egentligen vill jag ju veta!). Tappat ut massa överskottssynovialvätska med, spolat senskidan, och som pricken över i:et fick damen ett bautabandage från kronrand till ovanför knäet, lagt med så ordentligt tryck som de vågade, som helst ska sitta några dagar.

Sen fick hon 10 ml finadyne iv på kliniken och ska ha 10 ml im i 4 dagar hemma med. Åb om 2½ vecka, och då faller domen - operation eller ej.

Själv undrar jag mest hur många år det där knäet kommer att förfölja mig. Det är ju inte direkt så att allt är över och lugnt ens om hon svarar, risken för återfall är skyhög =/

Få se nu, jag skulle SLUTA åka som en jävla mupp till klinik när Kele dog, och jag köpte Blå för att ha en RIDHÄST.. Just ja..

/Alex - påväg in i lightdepressionen. Och som krasst konstaterade att Blå nu totalt raserat även höstens tävlingssäsong... Har jag TUR kan jag dessutom ägna min andra halva av semestern åt att skriiiiitta, med bara lite otur kan jag ägan den åt att..klappa hästar.. Att ägna den åt det som det var tänkt (likt första delen var) - träna och tävla (tot 3 starter) kan vi bara glömma...

Har de pratat om ifall stötvåg eller chockvågsbehandling skulle kunna hjälpa? Funderade på om det finns fall där det är för mkt "på gång" i skadan för att sätta in det...

Har de pratat om ifall stötvåg eller chockvågsbehandling skulle kunna hjälpa? Funderade på om det finns fall där det är för mkt "på gång" i skadan för att sätta in det...

Nix, det är inte nämnt. Inte laser heller. Antagligen för att det inte ger/förväntas ge resultat i sådana här fall? Fast jag VET inte, men kan fråga vet nästa gång.

Ja gör det! Laser tror jag själv inte på men just stötvåg och chockvåg ger goda resultat. Tror kanske det bara finns chockvåg på en klinik i Sverige, Halmstad men stötvåg har de kanske på din klinik... Ibland kan ju försäkringsbolaget ersätta det om det är en "strulig" skada.

Hoppas det går bra iaf för er och att hon läker snabbt!

8 veckor har hon varit konvalescent med helvila, och vi har minst 2 v till att se fram emot.. Kul sommar..
Var det inte den som du var ute o galopperade på för en månad sen:confused:
Den som var så "seg"?
Den som skulle tävla dressyr i maj, fast du inte hade brytt dig om att lära den att fatta rätt galopp?
Är det en annan häst?

Var det inte den som du var ute o galopperade på för en månad sen:confused:
Den som var så "seg"?
Den som skulle tävla dressyr i maj, fast du inte hade brytt dig om att lära den att fatta rätt galopp?
Är det en annan häst?

Nix, samma häst, men din vana trogen har du vinklat det som det passar dig.

Damen skulle ha tävlingsdebuterat 9 juni. Vi hade i mitten på maj ingen högergalopp. Hästen fattade glatt höger galopp i hagen, men inte under ryttare. Jag bråkade/krävde det heller inte, då jag ville ha sadeln kollad först (då hon inte gick med egen sadel utan hade lånat valackens). Dvs kräv inte förrän man (=jag) VET att det inte finns anledning för hästen att avstå.

Just för att jag inte tänkte 'bråka' om det och tävlingsdebuten inte var för att varken plocka poäng eller rosetter utan att låta henne se tävlingsmiljö skrev jag en tråd och undrade om man blev avblåst och man travade en långsida som ska vara galopp. Du tolkade det som att jag inte 'brytt mig om' att lära hästen fatta galopp.

Damen fattade för övrigt höger galopp utan problem efter ett litet tag med sina nya, utprovade sadlar.

Sen så slog/sparkade hon på sig på griffelbensfästet på VF i slutet av maj. Åkte in på klinik och kollade upp det omgående. Två veckors konvalescens, där rök tävlingsstarten, och FT-lägret. Det läkte ut som det skulle, dock blev damen väldigt loj och seg, vilket är olikt henne. 95% av bukefalisterna ansåg att det var beteströtthet, jag ansåg det inte. Hästen ohalt, men hade 'tappat gången'. För att se om det var beteströtthet så provade jag ett par turer att se om man kunde få henne att 'tända till' av galopp, och ja jag galopperade henne. Hon fick rulla på i galopp rakt fram i skogen ett par pass. Hon skulle sättas igång, och visst jag gick 'direkt på' att börja galoppera istället för att gå via traven. Det var/är dock ingen ansträngningsskillnad att tala om (och beroend epå häst så brukar jag rätt ofta, i samråd med vet och veterinärens goda minne, sätta igång i skritt - galopp - trav, då traven är den gångart som generellt sliter mest. Lite beroende på vad de har lättare/svårare för för gångart naturligtvis).

Det gav ingen skillnad, och jag ställde av henne (trots de ideliga övertygningsförsöken att det var bara 'beteströtthet' och/eller 'värmen'). Bokade tid på klinik för att kolla upp henne.

En vecka innan klinikbesöket kom en liiiiten pyttegalla vid senskidan, dagen innan klinikbesöket sa det pang poff och gallan blev bautastor. Resten är väl i princip historia och avhandlat i tråden redan?

Så, varsågod att feltolka vidare, du är nämligen inte ett dugg intresserad av varken svaret eller att 'råda & hjälpa', utan att klaga. Så be my guest, det rör mig inte speciellt när det kommer från dig.

Senast ändrad:

OK!
Men den har med andra ord inte haft boxvila i 8 v.
Den brallade ju även runt i stor hage o halkade.
Sen brukar iallafall jag börja med en igångsättning efter skada i skritt- inte galopp.

Jag läser bara vad du skriver o får inte ihop det.:confused:

OK!
Men den har med andra ord inte haft boxvila i 8 v.
Den brallade ju även runt i stor hage o halkade.
Sen brukar iallafall jag börja med en igångsättning efter skada i skritt- inte galopp.

Jag läser bara vad du skriver o får inte ihop det.:confused:

Okej, en snabbresume då kanske det blir klarare?

Fram tills 19 maj hästen fräsch och pigg, rids i alla gångarter i skogen.

19 maj - Kommer in från hagen och har bankat på sig precis på griffelbensfästet på utsidan av VF. Aktivt fult överben som är tryckömt. Inte halt. Ringer kliniken och får tid, vet tycker att hon ska röra sig fritt i hage tills återbesöket, kan skritta om jag 'känner för det.

Hon får vila i hagen tills klinikbesök.

24 maj är det dags för klinikbesöket. Efter rtg och undersökningen blir det 5 dagar finadyne och sen skritta tills överbenet inte rtyckömt, därefter 'rid på som vanligt'. Dvs fortsätt där vi var. (ingn 'igångsättning' alltså). Ska gå i vanlig stor hage, och om hon rör sig mycket i hagen behöver hon inte skrittas uppsuttet.

25 maj får hon sina nya sadlar, rids försiktigt i skritt och 'joggtrav' i ridhus (med vets goda minne, jag kollade dagen innan om det var okej att åka och hämta ut sadlarna)

Vilar i hage till 6 juni. Överbet är inte tryckömt/varmt längre. Skrittar henne och tar några travsteg. Hästen seg som en kossa, 'bromsar' och är inte alls sig själv. Det är tokvärmebölja dock.

9 juni, skritt och lite trav, en galopp på ca 30 meter men hon är loj i den med.

11 juni, skritt och lite trav. Seg som en ko, matte högeligen bekymrad.

12 juni - beslutar mig för att se om hon vaknar av lite mer galopp, annars ÄR det något fel påriktigt. Lät henne rulla på i fritt vald galopp i några hundra meter. Inget resultat. Låter henne rulla på lång tygel ca 100 mete rhemåt. Nix. Matte bekymrad, trots ideliga försäkranden om att det bara är betet och värmen.

14 juni - efter att ha bytt foder, låtit dem sova inne, det är svalt osv. Hästen något piggare men långt ifrån sitt vanliga jag. Avbryter igångsättningen efter den ridturen, bestämmer mig för att kolla henne på lina och se om jag kans e hälta då. Bokar kliniktid.

15 juni - Joggar henne på lina. Ställer av henne helt igen, trots att det är tvärtemot vetorder.

20 juni - senskidegallan från helvetet poffar upp från ingenstans.

21 juni. Klinikbesöket. Behandlas senskida. Två veckor på boxvila/sjukhage med prom vid hand. Lägger ner promenaderna då det är fara för livet men ger henne rasthage så hon kan skritta runt lite mer.

5 juli. ÅB kliniken. Hästen ohalt men sparar HF, stel i knäet. Får strikta order om vet att hästen MÅSTE skrittas nu, och går det inte avsuttet så uppsuttet. Inget ÅB nödvändigt,s kritta tio dagar, sätt sedan igång med trav eller galopp och utöka därifrån. Beh med tuppkam i senskidan.

Reagerar illa på behandlingen, har kontakt med vet och lägger alsolspritsbandage nattetid. Släpper ut i stor hage men inga skrittpromenader.

Igår var vi in igen då som sagt.

Och NEJ, hon har INTE haft boxvila i 8 v, det har jag aldrigs agt heller. Hon har varit konvalescent och vilat i 8 v, och vi har 2 v till - minst - att se fram emot. Boxvilat och/eller sjukhagsvilat har hon gjort i totalt 3 v av perioden, vilket hon tyvärr senskidesmässigt blev betydligt sämre av.

Hon går i stor hage med polarna idag, helt enligt vets rekommendation som tyckte att INTE boxvila, om hon håller sig hyfsat lugn så ju större hage dessto bättre, men om hon härjar så får du ge henne lite mindre hage.

Och naturligtvis är skritt grunden, jag menade efter skritten, att trav elelr galopp är lite beroende på häst och typ av skada.

Men jag tänkte också att 15 juni - 17 juli är inte 8 v vila (joggade senast 15 juni på lina:confused:) ....

Vet inte om det skulle gjort nån skillnad, men...... Den hade ju knät i vintras, hur länge vilade den då:confused:
Ursäkta, kan ha missat om det står nånstans.

Men jag tänkte också att 15 juni - 17 juli är inte 8 v vila (joggade senast 15 juni på lina:confused:) ....

Vet inte om det skulle gjort nån skillnad, men...... Den hade ju knät i vintras, hur länge vilade den då:confused:
Ursäkta, kan ha missat om det står nånstans.

Om man tar med joggandet på lina, så har hon ju 'jobbat' vid varje klinikbesök med btw. Hon rör sig mer på ett klinikbesök än på de fem min jogg på lina det blev, eller den sammanlagda tiden i trav/galopp på vilken som av ridturerna (räknat i minuter rörelse snabbare äns kritt).

Sen, för knäet gjorde det ingen skillnad, knäet var ju inte 'bråkigt' då, utan där var det den där lojheten, som vi fortfarande inte vet vad det är. Den försvann ju efter första knäbehandlingen, tandfix och equiatriker, men det var nog tyvärr bara en slump, eftersom det kom tillbaka =/ Får se om B/E-provet visar ngt.

Men för knäet är kontrollerad rörelse bara bra, där är det absolut sämsta när hon blir för stilla. (Som t ex när hon gick i 60 * 80 hage,s krittade runt, stod och filosoferade, stod och åt. Dvs rörde sig mer än på boxvila, men ändå väldigt lite. Skrittprommisarna gjorde ingen skillnad där heller tyvärr). Allra bäst är det som hon är nu (det finns vissa fördelar just nu med den där onormala lojheten :devil:) när hon rör sig över stora ytor och lugnt och stilla strosar omkring och betar.

Fick tyvärr ta av bandaget idag, skulle helst sitta några dagar, men hon hade lyckats få massor med GRANBARR innanför det.. :crazy:

Ska ju inte säga för mkt, och det är alldeles för tidigt att eg säga någonting. Men ett dygn efter behandling, med tryckbandage, så knäet är HELT torrt och fint och svalt. Så håll en tumme att hon svarar lika bra på den här behandlingen som hon gjorde i vintras när hon fick behandling med biklin med i coctailen!

Knäet i vintras så vet jag på rak arm inte hur länge hon vilade, kan kolla sen men måste fixa mig inför jobbet nu. Men sådär rakt ur minnet så hon skadade knäet i december. Stod 10 dagar på boxvila (och var heltokig tyvärr), så på julafton släppte jag ut henne i den hage med bästa underlaget jag kunde hitta, dvs jag offrade betet. Knäet blev fint direkt efter behandling, höll i sig fint vid utsläpp med trots spring. Sen släppte minusgraderna och det blev gegga i början av jan, och gallan kom tillbaka. Beh vet då tyckte mest 'det kan bli så'. Jag var på honom flera ggr om att det va galligt och att det blev galligare och varmare av rörelse. Då tyckte han att vi kunde ge finadyne. min vanliga vet stod bredvid och hörde det och tyckte att 'nej, det tycker INTE jag. In med henne istället'. Så 26 januari var hon in, behandlades med tuppkam, kortison och biklin i både knäled och senskida. Såg inte fint alls ut på UL då =/

Inom ett dygn efter behandlingen var knäet helt rent och fint (samma som nu alltså, så håll en tumme som sagt). Hon gick i stor hage hela tiden, knäet fint. Våren och geggan kom. Knäet fint. Knäet höll sig de facto prima fram tills nu i juni.

Men måste kolla nogrannare exakt hur länge hon vilade. Men stod ju minst mellan lucia (nu kom jag på när i dec hon var in!) och mitten på februari. Men som sagt, måste kolla mer exakt.

Om jag har förstått det rätt så är det alltså ena framknät hon är behandlad i? Om det är ett framknä vilken utav lederna i framknät har hon blivit behandlad i? Övre, mittersta eller nedre?

Mvh

Tora

Om jag har förstått det rätt så är det alltså ena framknät hon är behandlad i? Om det är ett framknä vilken utav lederna i framknät har hon blivit behandlad i? Övre, mittersta eller nedre?

Mvh

Tora

Hon är behandlad i carpalsenskidan till tåsträckaren. Inte i carpalleden (förutom en gång i vintras då, då fick hon i carpalleden med, vilken måste jag kolla isf)

Två veckor på boxvila/sjukhage med prom vid hand. Lägger ner promenaderna då det är fara för livet men ger henne rasthage så hon kan skritta runt lite mer.
Fast hästar begriper inte sitt eget bästa- därav skrittpromenad- kontrollerad igångsättning.
Om hästen är tokig finns det bättre lösningar än att släppa ut dem i stor hage. Sen är hästar sällan tokiga på sommaren.

Man kan sätta på Chambon, tömköra eller ge lugnande.

om man nu inte vill ha en skadeföljetong.
Ibland undrar man:confused:

Fast hästar begriper inte sitt eget bästa- därav skrittpromenad- kontrollerad igångsättning.
Om hästen är tokig finns det bättre lösningar än att släppa ut dem i stor hage. Sen är hästar sällan tokiga på sommaren.

Man kan sätta på Chambon, tömköra eller ge lugnande.

om man nu inte vill ha en skadeföljetong.
Ibland undrar man:confused:

Tja, jag vet inte vad du hade att föreslå i följande läge, varken jag eller veterinären fann dock på annan råd än att prova ge henne större hage, och att ersätta promenaderna i snöre med uppsutten skritt, men du kanske har någon ide? Om så - tala GÄRNA om den så jag kan använda den nästa gång?

1 stycke fullblodsdam. Snäll, men väldigt överenergisk. Trots sommar. Trots att kraftfodret var indraget för länge sen.

3 ml plegicil injicerat i halsmuskeln.
1 tömkörningsgjord
1 träns med tillhörande bett
1 par inspänningstyglar satta TIGHT mellan bettet och tömkörningsgjorden
1 styck chambon, spänd betydligt tightare än bruksanvisningen anvisar.
1 styck longerlina fäst i ena bettringen, över nacken och genom andra bettringen.

I andra änden av longerlinan ett stycke matte, förvisso bara 45 kg, men tämligen besluten om att nu SKA vi promenera banne mig. Nämnda matte iförd hjälm och handskar.

Ekipaget går mycket lugnt och stilla från stallet. Allt förlöper väl och matte tänker nästan den förbjudna tanken att 'det här går ju bra det här'. Efter ungefär 75 meter säger det PLING i huvudet på lilla hästen, som får ett glädjefnatt. Och trots den avancerade djurplågeriinspänningen och en matte i andra änden far i luften. Om och om igen, matte tog betäckning då det var fara för livet att befinna sig FÖR nära det lilla kreaturet, som inte riiiktigt befann sig med samma kontakt med verkligheten som vi andra. Nämnda matte lider redan av ett pajat revben och en hjärnskakning, orsakad vid tidigare promenadförsök med nämnda djur.

I ca tio minuter (liite svårt kolla på klockan under tiden, kan ha varit 5 minuter med, tiden går saaaakta i de där lägena..) far damen omkring som en galen iller på speed. Far i luften, det sprätter ben åt alla håll, och de stunder hon är på marken så kör hon galopp på väääldigt liten volt runt matte. Dock var volten ändå större än den grusväg vi befann oss på, så det idkades lite galopp upp och ner i förvisso minimala diken, men ändock, samt delvis ut på åker.

Matte lyckas efter en stund få det flippade djuret att någotlunda återkomma till någorlunda sans och vett, och genom att hänga i djurets redan misshandlade mun, via någon icke veterinärrekommenderad form av balanstrav med mycket uppblåst häst ta oss tillbaka de - nu extremt låååånga - 75 metrarna.

Matte klär av den lilla hästen som står och ser ut som en skenhelig kossa, och konstaterar att 'det här går fan inte, dags för strategibyte' och går ut och bygge en större rasthage att släppa det lilla djuret i.

Men, förutom rent horribla saker som typ taggtråd i munnen eller på den nivån, så berätta JÄTTEGÄRNA vad jag skulle ha gjort för att kunna promenera henne på ett sätt som inte bara innebar risk för (ännu mera) allvarlig personskada hos matte, utan även avancerat mord på det arma knäet.

(Tidigare inbillade jag mig att om jag tar det drogade djuret, och mycket stillsamt promenerar fram och tillbaka utanför kompisens hage, där kompisen står pin still, så skulle det nog gå bra. Det var då jag pajade revbenet och kraftigt översträckte ett muskelfäste, när jag rycktes omkull av damens glädjeanfall och sen surfade ens tund i leran, idiotiskt upprepande 'inte. tappa. hästen. Inte. tappa. hästen.)

Hon gör det inte för att vara elak, men det kokar över helt enkelt och hon får spunk och exploderar. Ingen av de två inblandade veterinärerna hade btw ett dugg svårt att förstå att jag la ner promenadförsöken. Sen att knäet mådde mycket BÄTTRE av att hon fick gå i rasthage (dock liten jmf med vad hon har normalt) än stå i lilla sjukhagen med sk 'promenader', det får ses som en bonus.

Och ditt sista uttalande är bara så idiotiskt att det är tröttsamt. Men självklart så vill jag ha skadade hästar. Jag köpte henne ju inte alls för att ha en RIDhäst att kunna träna och tävla, när båda bararberna stod skadade. Oh nej. Och jag är naturligtvis superglad att första halvan av min semester ägnades åt att städa ihjäl mig av ren uttråkning. Istället för att åka på FT-läger och tävla, eller iaf rida. Och som jag tacka nej till en gratisresa till USA för att göra. Naturligtvis ville jag eg varken träna, tävla eller åka till USA. Jag ville titta på min konvalescent. Och självklart är det vad jag vill göra på min andra halva av semestern, det där med att rida, träna och tävla det var bara ljug. Och jag köpte ju sadlar för 25 K till henne i maj för att klappa på och skryta med - inte för att använda.

Jag brukar också roa mig med att jaga runt hästarna i hagen, för att maximera skaderisken. Givetvis.

ÄR du så korkad som du verkar, eller tycker du bara det är kul? Alltså du får ursäkta, men du tycks läsa otroligt selektivt och ha en hel radda alldeles förutfattade meningar?

Du är välkommen att any given day komma hit och träffa kreaturen (du får jättegärna promenera henne förresten!), se hagarna osv. Så kanske du kan bilda dig en korrekt uppfattning?

Jag tycker synd om dig, jag har varit i klinikkarusellen också (ja det är jag med hovslageridiskussionen och "lightdepression" -bra ordval:)-över massa hovslagare som inte kan hjälpa förtvivlade hästägare).

Jag köpte en häst som jag också skulle tävla på och ha roligt med men som jag nu hittills har varit på två klinikbesök med och oräkneliga vet här hemma av alla möjliga anledningar. Han har hunnit göra två starter, en klubbtävling och lite träningar där emellan. Nu är han på bättringsvägen men jag kan inte låta bli att tänka vad som kommer sen.

Man blir så ledsen, arg, förtvivlad och trött på eländet... :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka