Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Jo, men blir ju tyvärr luttrad tillslut och den där 'glädjen' när de blir friskförklarade dämpas ganska ordentigt av 'jaha ja, tills nästa gång'. Tyvärr. Det känns väl lite extra mkt med det här, då samtliga inblandade veterinärer allvarsamt och flera ggr poängtera hur väldigt stor risk det är att det kommer tillbaka, även om man gör ALLT enligt regelboken. Det är ett 'drygt' problem som lätt 'slås upp' igen helt enkelt =/

Men, bara ta en dag i taget. Fick ju som sagt ta av bandaget idag i förtid och knäet superfint. Gick utan bandage mellan 12 - 23 då jag jobbade, fick inte tag i vet förrän påväg till jobbet. Vilel fråga om jag skulle lägga nytt bandage, vilket hon tyckte. Vid 23 knäet fortfarande superfint svullnadsmässigt, men varmt.. Så vi får väl se. Jag håller fortfarande en tumme för biklinet. (Som jag för övrigt kom ihåg att fråga vet om varför det var med idag).

Dock, de som vill ha fortsatt uppdatering/etc får PM:a. Axels senaste utspel fick mig att fullständigt tappa lusten att uppdatera med en enda rad till. Det är drygt och jobbigt nog utan sådana insinuationer och medvetna slarvläsningar, spec som det inte är första gången.

Men, intresserade kan PM:a om de vill veta fortsättningen, så ska jag gärna svara.

läser bara vad du skriver o det är inte lite att hänga med i.

Första gången var när du frågade om det var normalt med beteströtthet o du hade galopperat fast den var konvalescent.
Då kan du ju skriva att din Vet. har sagt att det är OK.
anser att man känner sin häst o vet om det är ngt fel, utan att behöva fråga här eller?

I min värld släpper man inte ut en häst i en stor hage när den endast får promenera, men kanske i din. Du fick väl oxå nya skador då:confused:

Det låter inte som du tycker om din häst, när du kallar den för djuret/ kreaturet.
Be en stor stark karl leda den om du är så liten. Det kan göra stor skillnad o du kanske slipper skada efter skada, både på dig själv o hästen.
Vettiga igångsättningar är A o O om den någonsin ska bli bra.
Sen kan man ha den i hage OCH leda den- för hanteringens skull, så det inte blir samma visa nästa gång.
Prova att tömköra den- om den är van vid det.

Har själv haft 11v. konvalescent -10 dagar boxvila o 10 v. paddock 10 X 10 M. efter en operation på min stora när den var 4,. Skulle börjas att skrittas vid jul. Den var riktigt på hugget i några dár, sen gick det över.
tömkörde då.

min val. som fick 5 V! boxvila vid fång, hade jag inga problem med alls- snäll o välhanterad, men den är oxå äldre- 14
Om man spänner i den osv så är det samma som att skritta uppsuttet på tygeln- hästen laddar ännu ner.
Man måste slappna av själv o ta de duster som kommer o sen bara vara vaken, beredd men lugn o berömma den när den uppför sig väl.

Hon är behandlad i carpalsenskidan till tåsträckaren. Inte i carpalleden (förutom en gång i vintras då, då fick hon i carpalleden med, vilken måste jag kolla isf)

Okej då hänger jag med bättre. Det är alltid svårt att minnas allt så detaljerat.

Det har tyvärr ibland "slarvats" när man behandlar knän. Många gånger behandlas bara den stora leden och inte de mindre. Resultatet blir att om själva grund infektionen sitter i någon av de andra lederna så kommer de lederna att hela tiden återinfektera den stora = hästen blir halt igen.

Har själv varit med om det. Fast jag tjatade så ville inte veterinären behandla de andra lederna för att han tyckte det satt i den stora leden. Hästen blev alltid lite bättre efter varje behandling men det kunde lika gärna bero på vilan (hon stod i 6 månader och blev behandlad 4 ggr i samma led). Den veterinären sa även att "detta är nog så frisk hästen kan bli med tanke på hennes ålder" (15 år).

Jag tröttnade och åkte till en annan veterinär. Hon behandlade de mindre lederna med en gång. 14 dagar senare när jag kom tillbaka så var hästen 95% frisk. Haltade bara ytterst lite på böjt spår. Den gången fick hon tuppkam i blodet och återbesök om 4 veckor + att börja sätta igång henne. När vi kom tillbaka nästa gång så fanns det inte ett spår av hältan.

Jag vet att många är tveksamma till att spruta i lederna. Men det finns en del hältor som inte läker ut ordentligt av bara vila.

Nu har du inte så stor nytta utav det jag har skrivit. Det var snarare ett sympati inlägg av något slag.

Mvh

Tora

Fast hästar begriper inte sitt eget bästa- därav skrittpromenad- kontrollerad igångsättning.
Om hästen är tokig finns det bättre lösningar än att släppa ut dem i stor hage. Sen är hästar sällan tokiga på sommaren.

Sjukhage är inget alternativ för en del hästar.
Jag hade ju min som konvalcent för en hovskada under hösten,där Hovis på Ultuna tyckte att hon skulle stå på box/liten sjukhage minst 6 v.
Hon stog i två dagar och på de två dagarna så lyckades hon slå på sig ett par rejäla sår,trampa av en sko (tack och lov,fel sko) och äta upp boxen + tendenser till att börja väva.
Hon fick gå i hagen istället och då med förhoppningen,ej trampa av skon..(Och ja,det fungerade ;) )

Man får försöka lösa det på bästa sätt, men i vissa fall måste hästarna stå stilla. Man behöver iallafall inte ge den stora ytor att fara omkring på.
Man kan ha skydd på om man vet att hästen lever rövare o ordna sällskap o terapi åt den.
Min val. hade inte haft en enda dags boxvila innan fånget.
2:a dagen bockade han i boxen, men vande sig sedan.
hästar är ju vanedjur- de vänjer vid det oxå. även sen när de börjar att få komma ut igen- då är det rutin.

Man har ju mer o mer gått ifrån boxvila eftersom det ofta leder till följdskador o hältan vandrar runt från ben till ben, varav liten rörelse o stimulans gör att den inte blir skadad igen eller olycklig.

Vad för hovskada pratar vi om?

Det beror på skadan om det går bra:smirk: Man kan ha tur också, eller otur.

En häst som inte kan stå i sin egen box/liten hage i/vid sitt eget stall och ledas under en period tycker jag man kan fundera över. Om den blir alltför pigg då den tas ut kan man leda den flera gånger per dag. I värsta fall med stigbett om den inte kan hålla sej lugn.

Att ett sto som är relativt nytt i stallet som Alexandras är för otrygg för att vara ensam inne ännu kan jag förstå. Men överlag ska det inte behöva vara ett problem. Om hästen trivs och är vettig.

KL

Utan att lägga mig gunden till tråden så kan jag säga att det går att ha dem i boxvila, trots att man själv har svårt att stå ut då det det är vidrigt, hästar ska ju får komma ut ju.

Min valack stod i box i 8 månader :crazy:vid det tillfället då han fastnade i eltråden som unghäst, och slet av tåsträckan och båda böjsenorna var kraftigt skadade, men inte av..nu har ju han ett älskvärt temp, men jäklar vad han levde rövare, han stod ensam inne pga av att ingen annan ville ha sin häst inne på dagarna, och hans mamma var luftvägskänslig och var tvungen att vara ute så mycket som möjligt.

Delvis KL

Håller med ang strategi för att leda. Inspänningar triggar igång. Särskilt ett fullblod som är van att lång tygel är SKRITT tar man tygeln händer något.

Jag har inte varit med om att någon varit omöjlig att skritta i lina, om man använder stigbett på dem som inte kan hålla sej i schack. Vet inte varför folk är så rädda för det?
Hästen märker direkt att det inte är läge att showa runt. Så är det bra med det. Man får inte dra sej för att visa hur det känns bara.

Om den blir stissig av att se sej omkring får man gå fram och tillbaka utanför stallet tex.

Jag skulle aldrig VÅGA släppa en häst i hage som den kan springa i om den har en skada som den INTE bär springa med.:crazy:

*knapplån*

Det hade varit roligt att se alla så kallade experter här som påstår att alla hästar kan ha boxvila eller kan gå och leda i skritt försöka leda en häst som verkligen har problem med boxvila.

De flesta hästar kan mycket riktigt ha boxvila och ledas i skritt. Visst det krånglar lite i början men acepterar läget sedan.

Men det finns en liten del som faktiskt är mer eller mindre omöjliga av olika anledningar. I de fallen så får man välja det som gör minst skada både när det gäller häst och människa.

Mvh

Tora

Håller med ang strategi för att leda. Inspänningar triggar igång. Särskilt ett fullblod som är van att lång tygel är SKRITT tar man tygeln händer något.
Det gäller nog inte bara fullblod.
Men jag vet att man släpper på stödet i munnen när man vill sakta av- kanske inte på din dressyrridna:angel:

Många tar tygeln om de TROR att hästen ska bli rädd för ngt- varav den garanterat kommer att bli det.
Har ni inte sett hundexperten Ceasar?
om du håller hunden stramt blir den vaksam o alert. På G!
Slappna av o var en trygg ledare.

Från början var det en hovspricka som blev större och större och "var inga problem" enl. min egna hovslagare,och själv har jag aldrig haft hovsprickor övht så jag litade på honom,tills hovväggen började "vicka" och det fick bli Ultuna som fick hjälpa mig med den.(Dyrköpt erfarenhet rikare sen)
En större del av hovväggen på insidan av ena framhoven togs bort och skulle växa ut och hon fick enl. hovis på Ultuna absolut inte tappa sjukbeslaget under minst 2 perioder och skulle helst stå stilla av den anledningen.

Ja,det var det där med att stå stilla..Hon stog endast stilla inne i stallet eller i sjukhagen om alla hästarna var med henne,dvs hon är/var väldigt flockbunden och har separationsångest.Är ngt bättre nu när vi har henne mer igång och det har inneburit mera åka iväg själv,rida iväg själv,stå en bit ifrån hagen och bli borstad osv osv.

Och ja,jag har funderat många gånger på henne,och hon kommer aldrig säljas,den dagen hon ska flyttas på,då blir det en enkel biljett..
Och hade det inte varit för att min dotter älskar den hästen mer än våra andra,så hade inte jag haft hästen kvar.Men som sagt,det är hennes häst och saker och ting tar bara tid,allt blir bättre med tiden.. ;)
(Hon en hel del andra kvaliteer,tro't eller ej ;) )

Mimus>Jag har också haft häst tidigare på boxvila,dels mitt IC-sto som då var 9 år och trampade in en sten o strålen och fick gipsbandage under lerperioden.Inga problem,men också ett hbl jag haft tidigare som var 16 år,inga större problem med de,varken inne ensam i stall eller i sjukhagen eller på promenad..

Senast ändrad:

De flesta hästarna går det med- såvida att de inte är ohanterade eller ouppfostrade annars.
Sen ÄR det en ofantlig skillnad på om en som hanterar är skicklig o stark. Riktiga hästkarlar:d

Det är lite kul om de tar över hästen o den blir som ett Lamm:rofl:

Det gäller nog inte bara fullblod.
Men jag vet att man släpper på stödet i munnen när man vill sakta av- kanske inte på din dressyrridna:angel:

Många tar tygeln om de TROR att hästen ska bli rädd för ngt- varav den garanterat kommer att bli det.
Har ni inte sett hundexperten Ceasar?
om du håller hunden stramt blir den vaksam o alert. På G!
Slappna av o var en trygg ledare.

Ja precis. Man måste våga lätta och inte klamra och hålla, som är en naturlig reflex tror jag, för ryttare. Inte konstigt:angel: självbevarelsedrift:p

Kl

Ang att leda osv är jag hemsk nog att tycka att det är en ledarskapsfråga (låter som nh:angel:) oavsett hur hästen är. Om man har relationerna klart med hästar så tar de t o m muntliga tillsägelser om att vara lugn - om man har lärt dem det, är man fokuserad och har auktoritet spelar storleken på människa ingen roll.

De kan fladdra till och glömma sej, men de ska LYSSNA på den som hanterar dem. De ska kunna gå med slakt grimskaft/lina, oavsett.
Det handlar inte om att vara hård eller dum mot dem, tvärtom, man ska inte ens behöva höja rösten utan de ska lyssna på vad jag vill.

OCh som sagt, är hästen riktigt tossig, om det är en hingst som man inte litar 100 på, osv så tar man stigbett (vissa föredrar kedja men det gör inte jag) och om hästen visar nån tendens så snabbt ryck som talar om att NEJ det blir inte trevligt att flippa, inte läge för det.
Hästar är inte dumma i huvudet. De gör det de tillåts och förväntas att göra.

Hur man lär dem det - man är konsekvent med vad som gäller - alltid. Lugn, fokus på det man gör, dvs på hästen - i alla lägen, bestämd men aldrig härjig och yvig utan bara just - bestämd.

Nu blir jag inte populär, :crazy: Men jag har inte träffat nån häst som det inte gällt för, även om det kan ha verkat svårt från start. Undantag kanske hästar med riktigt allvarliga problem, tex en som fanns i samma stall för många år som fick något slags totala blackouter vilket hade allvarliga fysiska orsaker.

Har följt detta på avstånd, men lägger mig i nu...

Om man redan försökt skritta hästen för hand och det resulterat i revbensbrott och hjärnskakning, så är väl inspänning sista halmstrået? Ingen häst, oavsett diagnos/prognos är värd att offra livet för.

Det är ju lite synd att inte Alexandras hästar skadar sig samtidigt, så att de kan stå i sjukhagar bredvid varandra ;)

Det går inte att skritta dem tillsammans? Så att den andra kan ha lugnande effekt, tänkte jag. Även om jag kan förstå att det kan vara svårt att prova om man är ensam.

Har en kompis som har en häst som under ett tag lyckades skada sig i hagen oupphörligen. Hon har rätt stora hagar och vill ha det, men till slut suckade hon och sa att den enda lösninget tycktes vara att ha mindre hagar och dela på hästarna så att de kunde reja mindre. Ibland kanske man måste frångå sin uppfattning om något annat passar hästarna bättre. De som vuxit upp med platta "fållor" har ju ibland väldigt svårt att inte springa sönder sig när de hamnar i en beteshage.

Var lite sugen på ett fullblod som efterträdare här, men blir lite avskräckt nu när alla fördomar om lättskadade fullblod tycks styrkas...:cool:

Hur som helst tråkigt att inte TS tycks få lägga ut sina pengar på sådant som leder framåt. Det är bara att hoppas att det vänder.

Första gången var när du frågade om det var normalt med beteströtthet o du hade galopperat fast den var konvalescent.
Då kan du ju skriva att din Vet. har sagt att det är OK.
anser att man känner sin häst o vet om det är ngt fel, utan att behöva fråga här eller?

Den informationen står i den tråden. Jag förutsätter att du läser det du hänvisar till?

I min värld släpper man inte ut en häst i en stor hage när den endast får promenera, men kanske i din. Du fick väl oxå nya skador då:confused:

Nej? Hon blev (hundrade gången jags kriver det) BÄTTRE av det.

Det låter inte som du tycker om din häst, när du kallar den för djuret/ kreaturet.

Jag ironiserar när jag är arg, det är bättre än tycka 'dra åt helvete din jävla idiot'. Jag älskar alla mina hästar.

Be en stor stark karl leda den om du är så liten. Det kan göra stor skillnad o du kanske slipper skada efter skada, både på dig själv o hästen.

Nu sitter det inte i styrka, en stor karl flyger som en vante med när hon far iväg. Men visst, om man HÄNGER kraln i grimman från schratch så. Säkert himla bra kvalitet på promenaden sen med en stålfjäderspänd häst. Men du kan komma hit och leda nästa gång, jag hör av mig när/om det behövs. Åker hon på operationen så lär det vara ett antal promenader. Jag kan stå för både mat och boende.

Vettiga igångsättningar är A o O om den någonsin ska bli bra.
Sen kan man ha den i hage OCH leda den- för hanteringens skull, så det inte blir samma visa nästa gång.
Prova att tömköra den- om den är van vid det.

Den är inte ohanterad. Som jag skrev, det är inget elakt i det. Energin bara kokar över och det blir energiexplosioner. Jag undrar, hur många sådana hästar har du mött? Ingen på kliniken har övht ifrågasatt eller tyckt 'äsch lilla flickan' utan bara tyckt 'ja, när det blir sådär är det inte mycket att göra'.

Och hon går på löst grimskaft etc. Det absolut värsta man kan göra med den donnan, och alla andra känsliga hästar, är att börja med att 'tjuvhålla', eller vara stressad och 'rycka och dra' t x, då blir hon stressad med..

Har själv haft 11v. konvalescent -10 dagar boxvila o 10 v. paddock 10 X 10 M. efter en operation på min stora när den var 4,. Skulle börjas att skrittas vid jul. Den var riktigt på hugget i några dár, sen gick det över.
tömkörde då.

Jag har haft valacken på två månaders total boxvila. Han var också på hugget och överenergisk. Men han kör inte samma häftiga glädjeyttringar.

min val. som fick 5 V! boxvila vid fång, hade jag inga problem med alls- snäll o välhanterad, men den är oxå äldre- 14
Om man spänner i den osv så är det samma som att skritta uppsuttet på tygeln- hästen laddar ännu ner.

Förutom att donnan då (och valacken med iofs dock) är en helt annan häst vid uppsutten skritt då..

Man måste slappna av själv o ta de duster som kommer o sen bara vara vaken, beredd men lugn o berömma den när den uppför sig väl

Jag har inga problem med berömmet. Däremot hade jag stora problem med att 'ta dusten' som du kallar det, dvs få 'kontakt' med henne igen när hon får de där glädjeurladdningarna/glädjeflipparna.

Sen, rent allmänt så har den här konvalescensen gått LYSANDE mot hur hon normalt är. Det finns fördelar med lojheten. Hon har gått hyfsat lugnt och stilla ut på morgonen och in på kvällen, däremellan stod hon först i sin boxhage, sen sin lilal sjukhage och sen sin större sjukhage. (vad DU än har för referenser så är inte 80*60 hage eller ens 100 * 100 hage stort för mig eller mina hästar) Hon har varit lugn och sansad där, inget röj etc.

Jmf mot när hon stod i vintras. I boxhage, med valacken i en boxhage i bredd och dåvarande stoet i en sjukhage poå andra sidan. Nedknarkad (3 ml pleg morgon och kväll..), men trots detta så skuttade och for hon, exploderade på stället i boxhagen, övade levader och caprioler och det mesta. Så, den här konvalescensen är inte idealisk, men LÅNGT över förväntan. Oavsett vad du tycker.

Men soms agt, jag PM:ar dig nästa gång det ska boxvilas och promeneras, så kan du visa stackars lilla mig hur det ska gå till. Jag är beredd att för att öka intresset kasta in hela min årslön på att du kommer inte lyckas bättre..

Om man redan försökt skritta hästen för hand och det resulterat i revbensbrott och hjärnskakning, så är väl inspänning sista halmstrået? Ingen häst, oavsett diagnos/prognos är värd att offra livet för.

Men om inspänning gör saken värre:confused: Hästen känner sej mer låst, flippar och när det tar stopp pga inspänning så vill den slå sig fri? Den får mer impuls att det är arbete, inte bara leda osv.

Jag skullle inte våga spänna in en häst i det läget, pga risken för mer skador.

KL

Utan att lägga mig gunden till tråden så kan jag säga att det går att ha dem i boxvila, trots att man själv har svårt att stå ut då det det är vidrigt, hästar ska ju får komma ut ju.

Inte alla. Nu talar jag inte om fbldonnan, men om K t ex. Hon gick inte att ha på boxvila, varken inne eller ute. Då boxvndrade hon maniskt. Vilket i i nästan fall är sämre för skadan än att gå i stor hage med enstaka galopp t ex. Min största 'skräck' var att K skulle frakturera ngt dock, då hade det varit Trapalanda.

Donnan fungerade ju fint på boxvila den här gången (tack lojheten), däremot fungerade inte promenaderna. Kanske hade det gått bättre om jag haft ett litet ridhus att promenera i, kanske inte. Men hon klarade inte med så mycket uppdämd energi av promenaderna utomhus här.

Sen förstår jag precis vad amkm menar, och att i det fall hon nämner tycka 'sätt på skydd' visar bara att man inte mött någon sån häst. En häst som inte EN gång, utan gång på gång på gång exploderar i sin box, bockar, stegrar, galopperar, slår både knän och haser i väggarna, drämmer till sina egna ben med sina egna hovar under skutten etc - den är inte lätt att 'bara ta på skydd' så är de bra, Det finns nämligen inte heltäckande skyddsdräkter vad jag vet?

Jag skulle inte heller spänna in en häst,men förstår inte riktigt hur ett stigbett ska hjälpa när en häst flippar (och inte är stark,vill säga).
Vårt fullblod reagerar bra på grimskaft/rasslande kedja,men det har hänt att hon flippar eller blir otålig till tusan,och då vet jag helt enkelt inte hur ett stigbett ska kunna hjälpa till om hon ändå dansar runt en på "slakt grimskaft".

På min 3-årshingst så har jag använt stigbett vid handbetäckning och ja,det hjälper ju för att jag då kan reglera honom med mycket mindre "hjälper" och kan styra honom om han skulle bli "för uppspelt" om stoet inte är med på noterna.I alla annan hantering har han också ett vanligt grimskaft.

Förutom att donnan då (och valacken med iofs dock) är en helt annan häst vid uppsutten skritt då..
Men då är det kanske lösningen. Din ringa vikt är då ingen större belastning.
Varför spände du in den om du vet att det triggar igång henne?

Sen är jag ingen stor stark karl;)
du kanske har ngn i dina trakter- Pappa?

Sen vet jag att jag har betydligt mer "puts" på mina hästar än andra- kallas för radiostyrda.:rofl:

Men om inspänning gör saken värre:confused: Hästen känner sej mer låst, flippar och när det tar stopp pga inspänning så vill den slå sig fri? Den får mer impuls att det är arbete, inte bara leda osv.

Jag skullle inte våga spänna in en häst i det läget, pga risken för mer skador.

Exakt det fetmarkerade som var meningen. Då hästen är snäll att skritta uppsuttet.

Hon blev inte förbannad på inspänningen när hon fick glädjefnatt förresten, dvs inget 'vad i helvete nu sitter jag FAST också', utan hon bara 'ignorerade' den och lyckades ändå.

Men, då kan jag ringa dig med nästa gång det måste vara boxvila och promenader vid hand?

Finemang, snart har jag skramlat ihop 'experter' nog att galant utan ett felsteg klara en ev operationskonvalescent (vilket är något som bekymrar mig extremt idag, veterinären med.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka