Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Jag märker att jag låter nh :angel: men det är verkligen en fråga om grundjobb från första dan man har en ny häst och jobba med relationen´och få den att lyssna och inse att den ska bry sig om vad jag vill. En häst lyssnar på den som är "ledaren". Det ligger i generna hos dem alla.

Det är grundrelationen som avgör om hästen kommer att lyssna när den behöver det som bäst tex vid konvalecens med mycket energi samlad. Det är precis som Alexandra säger inget man gör på en kvart utan man bygger från start. Det har man tillgodo sen.

Jag måste skriva också att jag inte skriker och blir arg, det har motsatt effekt men det vet nog de flesta. Eller blir arg blir jag, och det skadar inte, om man anvander det rätt, dvs inte får utbrott men ökar på sin egen beslutsamhet och även om man biter ihop och inte säger ett ord så vet hästar man känner att oj då, där blev hon visst sur:crazy:

Att bli arg är en känsla och den får man ju helt enkelt, men hur hanterar man det, är frågan.

Ang hingstar tex som Tora skrev om så är min uppfattning samma där, och även om jag kanske inte har hanterat lika många som Tora:confused: så är min erfarenhet att det är om möjligt ännu mer viktigt att från första dagen göra rollerna klara på ett bra sätt, och att man kan lura även den största bjässe att man är starkare om man använder sin hjärna, vilket är det vi har som är större än hästens:angel: Och hingstar kan f ö vara mer beredda att vara tillags än ston om de vet vem som står över dem.

jag vill inte påstå att jag är nån expert det finns som sagt mängder av hästar jag inte träffat som jag inte skulle klara av, det hr är bara utifrån min erfarenhet. Och visst är det olika individer och svårigheter, massor som spelar in osv.

Det går inte att svara eftersom jag inte känner din häst. Men tex inte promenera ut från gården, utan hellre runt stallet. Fram och tillbaka på stallplanen tills man litar på att den är lugn.

Går inte gå runt stallet tyvärr,och stallplanen är för liten. Men jag är helt med på hur du menar, det var ju det som gjorde att jag (som jag skrivit tidigare) tyckte att 'om hon sederas, och så går vi fram och tillbaka utanför hagen. Där kompisen stod pinstill etc. Då går det nog.

Det var soms agt då jag skadade revbenet. Det gick bra i typ 2½ minut, sen kom ett sånt där glädjeflipp, och jag slant och ramladeomkull, och 'surfade' sen lite i linan innan damen sansade sig.

Stora ytor undviker jag så långt det någonsin går, just för att inte trigga ytterligare vid promenader. Men det tycks inte spela någon större roll, utan hela promenadgrejen blir för 'rolig' eller 'spännande'? Hon går kolugnt och stillsamt, och så PLING så kokar det över. Sen när det kokat klart så är hon ju lite taggad en stund, och endera kokar det över igen då, eller så sansar hhon sig igen och knallar fint vidare tills nästa gång det säger PLING.

Soms agt, ett ridhus kanske skulle fungera, jag vet inte eftersom jag inte har något. (men hon har ju longerats i klinikens ridhus 'mitt i' vila, utan att fara i luften, så kanske)

Stigbett i alla fall, och kort bestämt ryck redan vid tendens att inte gå städat.

Alltså, det kommer inga 'tendenser', hon går prickfritt, och sen PLING så är det igång. I det läget spelar som sagt inte tsigbett någon roll, även om man får in effekten precis när hon börjar. yck är för övrigt sämsta tänkbara med den damen, då stressar hon ofelbart upp och börjar tramsa (även i andra, lugna situationer). Inte konstigt iofs.

Samtidigt hålla en hand på hästen på halsen tex och prata oavbrutet. Få hästen att fokusera på dej, inte omgivningarna. Kanske. (och vara beredd att hålla sej ur vägen)
Gå nära hästen.
Vid minsta tendens också stanna upp, säga till, samma ord som betyder lugna dej ungefär, "lugn" tex. Sen gå lite till.

Mm, sådär gör jag med andra konvalescenter som är 'taggade'. Men som sagt damen här går så fint så, man får INGEN förvarning utan det bara smäller. Och då är det bara att just hålla sig ur vägen, för under 'fnatten' så är hon både blind och döv och skulle utan minsta betänklighet meja ner mig - utana tt eg ens märka det misstänker jag - om/för att jag står i vägen.

Men kruxet är just att man inte får den där förvarningen. De flesta andra konv jag haft har ju blivit lite 'uppspelta' innan explosion. Man har iaf kunnat se på hållning/öronspel/etc att det är dags att lägga in veto. Kan ha handlat om sekunder, men man har fått en förvarning. T ex valacken, vars favoritknep är att gå fint och städat och så plötsligt står han på bakbenen och skuttar sen omkring. Men strax innan han går upp på bakbenen så 'stannar han till' bråkdelen av en sekund. Och där kan man tycka att 'nehe du lille vännen, nu håller vi oss på mattan'. Han svarar dessutom på stigbett, efter de första två ggr han känt stigbettet i funktion så räckte det med att ha det på för han skulle låta bli. Samma sak med kedja, det räcker kedjan sitter där så 'vet han'.

Men damen lider ju inte av någon respekt för stigbett/annat som ger smärta/obehag när hon 'är på det humöret', och ger ingen förvarning (eller så är jag blind för just den då), utan det bara 'smäller till'.

Uppsuttet går det mycket bättre. Jag är inte säker på varför. Valacken är likadan, men i hans fall är det för att han sedan många år ju är intrummad att 'när det är arbete då sköter man sig punkt slut'. Donnan har ju inte det som anledning, men jag skulle TRO att svaret varf det går bättre uppsuttet sitter i dels att det är lite arbete, lite mer intressant än gå i snöre, men framförallt i att hon är betydligt FEGARE när hon inte har markunderstöd... :devil: Dvs hon har mer sjå att hålla koll på saker och ting och fokusera på uppgiften (även om den är så simpel som 'skritta rakt fram här längs den här vägen') än när vi går i snöre. Men, det är som sagt bara min teori, jag vet eg varför hon är betydligt mer städad uppsuttet.

Alltså helt enkelt som vid ridning förebygga genom att vara så fokuserad att du ser innan ngt händer och kan avleda eller få snabbt stopp.

Det är bara några saker, som kanske inte alls skulle fungera för att din är så speciell att inget går. Jag känner den inte alls som sagt. Världen är nog full av hästar som ajg inte skulle klara av:angel:

Droga kanske också, om det går men har för mej att hon inte blir så påverkad:confused:

Vår irländska ponny var lite som din faktiskt när hon var full av energi och inte fullt igång i tävlingskondis. 5 personer kunde inte få henne att öppna munnen tex, ens drogad. (Hon påverkades inte nämnvärt) MEN om jag var med och andra hon bestämt sej för att hon kunde lyssna på,så gick det bra. Hon släpade folk hon inte respekterade, stora som små. Och det var en ponny på 146, men stark!

Med henne var det väldigt viktigt att tala om direkt vem hon skulle lyssan på, då fanns det kvar även i flippsituationer, om man säger så.[/QUOTE]

Har oxå en slänt i en hage. skitkul att dra järnet i.
stängde av den o det rejsades inte överhuvudtaget på 1 år.

ja vi är nog helt enkelt olika här, med den listan så skulle jag själv, tyvärr och krasst nog, begränsa hagen punkt slut - oavsett vad som hänt hur och var. Det är för mkt skador punkt slut på den tiden hon varit hos dig. jag skulle resonera så att jag måste eliminera iallafall de risker jag kunde rå på

Men VAD är det du skulle eliminerat då? Det är liksom det som är springande punkten. Att en liten hage ÖKAR risken för knäskadeåterfall t ex, Dvs vad vinner man på att ge henne mindre hage skadeelimineringsmässigt? Man minskar risken för sårskador eller låga påslagsskador från stenar. Hon har haft en sån, första dagen ute här.. Sårskada karled. DVbesök, bandage, smärtis och PC. Liten hage en vecka och thats it.

Knäskadan får man större risk i liten hage, övebenet är svårt att sia om, är det påslag ökar risken i liten hage iom attd et blir energiexplosioner. Däremot blir det mindre risk för andra skdor, som hon dock (knock on wood) inte drabbats av.

En liten hage begränsad del av dagen (inget insektsskydd/väderskydd = måste stå inne mer) ger en generellt mer energisk häst, som t ex blir fnattigare i boxen = ökad risk för knäislag.

Till och med vet tyckte ju nu att 'INTE boxvila, ge henne så stor hage det går, så länge hon är lugn så ju större dessto bättre'. Och just för knäskadan är det verkligen så. Så stora ytor det går, och så lugn häst som möjligt. En galopp eller ett skutt i stor hage utan tvärbromsning/tvärvändning är helt okej, men EN enda tvärbromsning/tvärvändning eller slintande kan räcka. Eller ETT bocksprång i boxen med knäislag.

Men ja, vi är olika där - helt klart.

.
I detta fallet att ha ett fullblod färskt från banan i en stor kuperad hage där de far runt en del. Det finns nog många som argumenterar att jag är en hemsk person som säger så. men för mig är det helt enkelt inte värt en "glad" häst på det sättet, att åka in och ut till klinik varje vecka.

Och så kan vi kanske hålla oss lite närmare sanningen. Donnan är köpt i mitten på nov. Träffade DV första dagen. Var på klinik för knäet i dec och januari. Var på klinik i slutet av maj för överbenet, sen nu i juli för knäet, tyvärr tre besök, det tredje pga allergiska reaktionen på beh.

Och ofta är det ju mest hos en själv som "glad och ledsen" läses in hos hästen. Tror inte de står och jämför med en platt hage och en med en slänt, och tänker att "fan, varför får jag inte ränna livet upp och ner där för!" :mad:

Nej, det gör de garanterat inte. Men de märker av (iaf om de fått uppleva det innan) att de inte kan busa i lilla hagen på samma sätt, och försöker då busa sågott det går på begränsade ytan. Och de märker av att polarna försvunnit och de inte har någon kompis i hagen.

Och det är det jag inte vill ta ifrån dem. Slänten i sig är skitsamma. Den är mumma för rent muskelbyggande, och hästarna tycker uppenbarligen den är skitkul. JAG skulle inte ha ngt emot om någon kom och plattade till den dock, den är inte bra för mattenerver *s* Däremot så stängslar jag bort slänterna så kvar är en vinterhage med minimalt med skydd för väder och vind, och på kraftigt begränsad yta.

Har oxå en slänt i en hage. skitkul att dra järnet i.
stängde av den o det rejsades inte överhuvudtaget på 1 år.

Här rejsas det oavsett. Slänten är skitkul ja. Men det rejsas lika mycket på pannkakeplatta betet, eller nere på pannkakeplatta vallen i vinterhagen. Betet har justora ytor, men blir det bara vallen i vinterhagen får man samma bus men på mindre yta.

Ett litet urval bilder från en helt vanlig dag i hagen, observera att allt bus är på PLAN mark.. Sådana där 'busrundor' kör de ett par gånger per dag. (om de inte lider av seg ko-sjukan då, som sagt,d et finns fördelar med den med..)

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191768&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191750&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191746&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191753&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191763&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191748&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191761&Size=1

Som sagt, slänt eller ej, jag har lyckats få ledvnadsglada, aktiva hästar som gärna busar. Och inse varför jag inte vill sätta dem ihop i en 'liten' hage där de busar likadant, men det blir mer tvärnitar/slidestops, tvärvändningar etc.

Och alt är då alltså att sätta dem en och en i varsin liten sjukhage (eller stadshage om man så vill..). Och det kommer inte hända, jag må ha hästar för min egen egoisms skull, men de måste få vara just hästar också, och har för stort utbyte av varandra för att jag ska ta ifrån dem det.

Senast ändrad:

Har inte hunnit läsa allt i tråden nu pga jobb, men fick en fråga här:
Binder du upp henne utomhus?

Det skulle jag inte göra med ett fbl pga risken att spänna fast och flippa iväg.

Hellre lära den (om du litar på den) att stå lös ute om du måste sköta utomhus. Men det tar tid och kanske inte går.

Det är så himla mycket som kan utlösa spel på en lättriggad häst utomhus. Jag hade en häst som vara "bara" 3/4 fullblod för länge sen
och band henne utomhus vid skötsel på betet. Hon fick ett riktigt spel och slet loss brädan hon stod bunden i och sprang runt emd den bra stund i panik:crazy: INgen skada som tur var i alla fall.

Det kan vara att de råkar röra huvudet så att det spänns till bara en aning runt nacken tex och genast kommer det FAST!! och de flippar ur. Om jag ska säga något som utmärkt fullbloden så är det den paniken för att spänna fast, och ston mest kanske.
Här skiljer jag mej från vissa nh som vill att man med kedjor i taken lär hästen att den sitter fast och låta den sltia och dra, det skulle jag ALDRIG göra.
Balsnören så de kommer loss är vad jag har. Efter många år med dem sitter det i min ryggmärg att ge efter vid allt som kan bli drag, men inte släppa utan rycka till och ge efter, osv.

Men jag kan ju inte garantera att det funkar på alla heller. Eller rättare är det självklart alltid hästar som metoder inte fungerar på.

Men jag tror att om man inte haft såna hästar som reagerar så blixtsnabbt som fbl kan göra så kan man bli ställd och inte fatta något särskilt i början och då blir det lätt ett mönster.

Ska läsa mer sen i tråden. Hmm kanske är vi lite långt från ALexandras ämne......

Fast om de är sjuka så kanske man måste sära på dem- tills de är igång o kan ridas ordentligt.
Överskottsenergi ger ju sånt.

hästar begriper fortfarande inte sitt eget bästa. Varför är det så viktigt att de ska gå tillsammans fast de inte är friska?
Tänk om den aldrig blir bra:eek: Är det värt det?
vad är en 1-2 månaders separation om de sen kan leva 10-15 år tillsammans.

Pssst- skulle plocka sten i hagen.

Jag märker att jag låter nh :angel: men det är verkligen en fråga om grundjobb från första dan man har en ny häst och jobba med relationen´och få den att lyssna och inse att den ska bry sig om vad jag vill. En häst lyssnar på den som är "ledaren".

Men hur kommer jag dit när jag i princip inte kan korrigera henne utan antingen hon blir stressad eller flippar eller får "myror-i-brallan"?
Jag har försökt med metoden,jag-ser-inte-jag-bryr-mig-inte,och det bara pågår,jag har provat på "nej-metoden" och det resulterar i "myror-i-brallan",jag har kroppsligt blivit arg och ja,de märker det mkt fort,,jag har höjt rösten,jag har låtit hon "skada sig själv,dvs självbestraffning",vi har provat med bomull/utan bomull i öronen,men fortfarande flippar/konstrar hon,även om man i direkt anslutning berömmer henne för gott uppförande osv osv..

Och det grundläggande problemet är ju trots allt,man vet aldrig när det sker..(Ja,förutom då när Hovis är ute.. :mad::crazy: och då har vi provat med sedering/osederat,jag ej i närheten,dvs inte hemma,jag med hemma,alla hästar inne,hon först,hon sist,olika tidpunkter på dygnet,med mat,utan mat,med kli och godis,mat när hon står snällt osv osv)
Hon är för det mesta väldigt snällt att hantera,men hennes "utbrott" kommer då det är annorlunda,dvs en bil med fel färg,katten kommer gående,mat 5 min. för sent,man är för långsam att klä på skydden osv osv och det är i princip omöjligt att då bryta hennes beteende.

Ni verkar ju kunna det här,så ja,jag är fortfarande seriöst intresserad av att få tips som leder till att jag kan få denna donna att vara 100%'ig.
(Och jag tror att Hovis(arna) skulle kyssa er mark ni går på)

Och nej,hon binds aldrig upp utomhus,då sitter jag oftast på en pall,eller står brevid och kliar,medans dottern klär på..Och inomhus när hon står på gången,så är grimskaften fastbundna i balsnören just för att jag vill at tdet ska gå sönder om hon flippar
(btw..jag har haft hbl,högt i blod tidigare,men har själv gått över på kallblod de senaste 3 åren,innan dess är jag renodlad hbl och vbl-människa,hållt på mkt inom travet också.)

Senast ändrad:

Jag måste faktiskt säga att jag blir lite upprörd när jag läser tråden.
Alex, du behöver absolut inte försvara varför din häst gör som hon gör! Jag tycker absolut inte att det är ovanligt med hästar som är riktigt svåra att hantera på skrittpromenad när de stått inne.

Har själv en fyraåring, snäll som ett lamm. Haft honom sedan föl och jag litar på honom i alla lägen. Han hade boxvila o konvalecens som treåring efter op. birkelandsfragment bägge bak. Han lyssnar på matte men att få komma ut o börja gå små rundor var lattjo lajban. Den här årstiden var det snö ute...ännu skojigare. Och han gick lugnt o snällt en bit för att sen av glädje hoppa, bocka och sen gå fint igen. Efter det resa sig och sen traska lugnt igen...Inga problem att hålla honom men...det räcker att de reser sig en gång och det är mer än vad bakbenen orkar med. Matte skottade då paddocken för hand så att promenaderna kunde ske där, hjälpte föga då han istället skuttade ut med sina bandage i snön...Och då får man lösa det efter bästa sätt för den hästen. Min fick stå inne eftersom han var lugn där med mitt sto och promenaderna fick vänta ett litet tag. Och vad vill jag säga med det här?
Att en häst skuttar runt, gallopperar på stället etc behöver inte bero på att den varit dåligt hanterad tidigare. Det kan vara glädje o lycka över att få komma ut.

Hjälper råstyrka på hästar? Nej, inte enl min uppfattning. Jag tror faktiskt att du Alex är den som är bäst på att hantera din häst. Jag tror man är inne på helt fel linje om man tror att muskelkraft är det som ska hålla en häst lugn eller i det här fallet kontrolerbar.
Ledarskap handlar inte om muskelstyrka! Inte ens i hundvärden!
(Snarare om att vara den som tror, och får andra att tro, att man är starkast; fysiskt, mentalt etc)

Det finns många hästar som är som Blå på igångsättningspromenader. Sen är också frågan vad som är bäst för skadan? Jag tror ju absolut inte på en stressad häst i box som snurrar runt, korta promenader med hög stressnivå för ägare o häst där lederna uttsätts för explosiva rörelser (resningar,ryck,springa på volt runt ägaren), hur "hållbar" i lina hästen än är. Ja då får man kanske ta en risk med, att efter invänjning och en beräkning av åtminstone ett ryck i hagen, låta dem gå på större yta med eller utan lugn kompis.

Nej, jag tycker du hanterat situationen på bästa sätt! Det är så lätt att döma andra i efterhand, men du har provat dig fram och gjort vad du trodde var bäst just då. Och enl. vet har du gjort det bästa som går!

Nej, blir irriterad över att läsa att det beror på din vikt, hästens förflutna, att du inte har ledarskap, att du hållit för hårt, att du inte hållit med tillräcklig styrka etc
Det här är väl ändå inte ett unikt fall???Finns massor med hästar som härjar runt! (och jag vet inte, är det bättre att ha en häst som helt "slagit av", deppat ihop totalt och går apatiskt i linan...det finns faktiskt de med)

Stå på dig!

Läs lite mer noga för du har nog inte sett allt som står och dessutom
blandat ihop en del......

*KL*

Tror inte på toerin att begränsa hästarnas yta mer o mer pga skaderisk, men det är så klart upp till var o en...(nu talar vi om "friska" hästar)
Börjar man begränsa hagarna pga att de springer är det svårt att få dem stillastående i en halvstor hage. Man får istället hästar som rejsar :) fram o tillbaka med skador som följd. Många gör då ännu mindre hagar o fyller på med sand, vilket fortfarande har en skaderisk med sig. Hästen blir kanske piggare att leda ut, brallar i den lilla hagen ändå och så ställer man in hästen i stället.

Många hästar skadar sig i boxarna, om man ser till den kategorin som aldrig får gå ute fritt. Streckningar mm uppträder här till följd av något de gjort i boxen, kanske under nattetid.

Hur väl vi än vill våra hästar kan vi inte plasta in dem. Det finns alltid en skaderisk för dem hur vi än hanterar dem, skador som kan komma från att stå i boxen och skador som kan komma av att kompisen råkade smälla till i en gallopp.

Jag har mina på stora ytor, de är lugnast så.

Fast om de är sjuka så kanske man måste sära på dem- tills de är igång o kan ridas ordentligt.
Överskottsenergi ger ju sånt.

hästar begriper fortfarande inte sitt eget bästa. Varför är det så viktigt att de ska gå tillsammans fast de inte är friska?
Tänk om den aldrig blir bra:eek: Är det värt det?
vad är en 1-2 månaders separation om de sen kan leva 10-15 år tillsammans.

Pssst- skulle plocka sten i hagen.

SVaret gällde det med bus i hagen, att släntborttagande inte motverkar det. NATURLIGTVIS får de inte härja sådär när någon av dem är 'justerad'. Men med hänledning till den diskussion det hörde till, att inte låta dem vara tillsammans i stor hage 'normalt' för skaderisken. (Dvs rent preventivt)

Dock så ang gå tillsammans, så donnan lider av separationsångest, och när det är möjligts er jag gärna att hon går med äldre valacken även när hon är justerad. Den lilla rackaren (åringen, inte med på bildsvepet) åker däremot ut ur hagen då. Nu när hon stod i sjukhage så först när hon stod i boxhage så gick killarna i rasthage bredvid. Dvs hon själv, men kompisarna inom synhåll för att behålla hennes lugn. Men de fick större hage så de kunde röra sig lite, de gick i skift ute på betet med, en i taget (killarna, inte donnan).

Sen när hon fick lite större hage, 10 * 10 meter gick de likadant, och när hon fick ca 50 * 50 gick hon ensam i en sån, äldre valacken ensam i en sån bredvid och åringen i resten av vinterhagen. När hon fick 80 * 60 hage gick hon med äldre valacken. Då kan/kunde de klia varandra t ex, något som märkte sinnan att det saknades då samtliga hästar kliade sig ganska extremt när de kom in i boxarna, de had eju ingen möjlighet att klia sig ute.

Men bilderna visar alltså friska hästar utan 'restriktioner', men eftersom vi har en sidodiskussion om att rent preventivt minska buset genom att separera dem så. För det är inte ett alt.

Det plockas sten på vallen varje år, men det kryper upp nya till nästa år. År 2020 elle rnågot kanske det är stenfritt.. :crazy:

Vad är det jag blandat ihop?
Förutom att det ni skriver är ganska rörigt på vissa håll samt motsägelsefullt...

Ena stunden hjälper det att man är "stor o stark" nästa så..
Jag läser innlägg om där man menar att ledarskapet är för dåligt etc
och man tycker att det är dåligt att inte kunna ha sin häst på boxvila och ta lugna promenader med den.

Tycker inte jag blandat ihop något, tycker det är fel att döma andra och mena att det visst är lätt att ut o gå med dem.

Eller har det ändrats nu?

Ville mest visa mitt stöd för Alex agerande OCH påpeka att det inte alls är ovanligt med hästar som skuttar runt och gör konv.prom. omöjliga i ett läkande syfte...

Flashlight - exakt VAD har kickikompis blandat ihop/missuppfattat???

Kickikompis: Tack!

Hon är för det mesta väldigt snällt att hantera,men hennes "utbrott" kommer då det är annorlunda,dvs en bil med fel färg,katten kommer gående,mat 5 min. för sent,man är för långsam att klä på skydden osv osv och det är i princip omöjligt att då bryta hennes beteende.

Ni verkar ju kunna det här,så ja,jag är fortfarande seriöst intresserad av att få tips som leder till att jag kan få denna donna att vara 100%'ig.
(Och jag tror att Hovis(arna) skulle kyssa er mark ni går på)

Och nej,hon binds aldrig upp utomhus,då sitter jag oftast på en pall,eller står brevid och kliar,medans dottern klär på..

Ok fattade som uppbunden ute. Men kanske ska allt sånt ske inne med tanke på hur hon är?

Allt det du räknar upp som väcker reaktionerna är sånt som får överfriska hästar att reagera, dvs nån har flyttat det som var farligt igår:eek: Gråsparven lyfter från marken osv.

När jag läser om både Blå och din så låter det som hästar som inte har fått en bra uppfostran från start, lite som halvt ohanterade unghästar - när de känner för att vara det...Kanske krävs mer hjälp av någon tex duktig hästmänniska som sysslar med beteenden?

Hur man än är som häst ska man veta att man inte får ge efter för alla impulser hur som helst. Det ÄR en uppfostringsfråga och en fråga om ledarskap. Om inte hästen har en allvarlig störning av nåt slag,
dvs mentalt inte helt ok faktiskt. MEn det tror jag inte, det är ändå rätt ovanligt.

En nackdel med fbl kan ju i o f s vara att man inte som med halvblod tex avlar på ridbarhet mm på samma sätt, det viktiga är att de springer fort helt enkelt. Även om de brukar vara väluppfostrade och vana vid att hanteras på olika sätt. Det finns de som har sämre anlag rent psykiskt men jag har själv inte träffat så många. Mitt sto var som sagt sån först som ni beskriver men det var första halvåret sen var hon trygg och slappnade av och fick inga spel direkt.

Det låter ju inte kul om det blir farliga situationer för dottern:crazy:
Jag tror även att det kan bli en fråga om negativa förväntningar och mönster det är ju ganska naturligt om en häst känns så opålitlig.

Klart att hästar kan skada sig, men om man får upprepade skador pga något, kanske man kan gör något åt det.

Just den här slänten triggade igång buset hos mina. Att de sen även springer i skrået kan leda till omkullfallningar.

en liknelse med galoppörer.
en bekant köpte en dressyrhäst som har ridits 1-2 pass om dagen, stått i liten hage 2h samt gått i skrittmaskin- släpptes av den nya ägaren- i en ganska stor hage dagen efter den kom.
Har varit hos förre ägaren i 9 år.

Den skadade sig direkt.
Den har senare acklimatiserats sig, men ägaren låter den bara vara ute på fm o rider ett pass.
De har fått för sig att den skadar sig i hagen även nu o får då stå inne.
Man kanske skulle gå med den eller liknande.

Men den unga ägaren har jobbat hos en äldre dressyrryttare som sa att hästarna ska vila sina muskler efter arbete.
Den arbetas hårt o samma sorts arbete varje dag.

Den har knappt muskler eller lyster alls.

Menar att man inte behöver gå till överdrift åt ngt håll, för att ha bra hästhållning
att släppa hästen på bete dygnet runt kan vara bra eftersom hästen blir trött av nattlivet o skador kan läka ut, även om det tar längre tid.

Tex detta:

Hjälper råstyrka på hästar? Nej, inte enl min uppfattning. Jag tror faktiskt att du Alex är den som är bäst på att hantera din häst. Jag tror man är inne på helt fel linje om man tror att muskelkraft är det som ska hålla en häst lugn eller i det här fallet kontrolerbar.
Ledarskap handlar inte om muskelstyrka! Inte ens i hundvärden!
(Snarare om att vara den som tror, och får andra att tro, att man är starkast; fysiskt, mentalt etc)

Jag har tex aldrig skrivit att muskelstyrka och ledarskap hänger ihop ch det är jag som bärjade skriva om ledarskap. Tvärtom skrev jag att det är vär HJÄRNA vi ska använda, den är större än hästens:angel:

Ang amkm:s häst så jag har sett dottern rida på ett otal bilder och filmer. Och jag är FULL av beundran över dottern! Mer avspänd och orädd person får man leta efter, jag skulle suttit av och gått och gömt mig för länge sen oc dottern sitter lugnt kvar (bara det - att sitta kvar..) och reder ut situationen utan minsta stress/ilska/annat.

Bättre ryttare än dottern tror jag inte den hästen kan få faktiskt.

Nu har jag inte sett hanteringen, men av det jag vet så har jag ingen som helst anledning att tro att det är minsta annorlunda där. Så några negativa förvändningar/ond spiral så är jag rätt säker på att det inte är mellan amkm:s häst och dottern.

Dock så har ju hästen varit 'sådär' (eller, ännu värre..) sen den kom, så det sitter säkert en hel del i brist grundfostran och inlärt beteende.

Blå är för övrigt som en sederad ridskoleponny i många aspekter jmf med amkms häst, och hon har min fulla beundran att hon orkar fortsätta. JAG hade gjort korv av hästen eller sett till dett den blev någon annas problem för länge sen. Trots att jag ju i många år tagit min an problemexemplar för att 'trassla ut dem, men det finns inte tillräckligt med pengar i hela världen för att jag skulle vilja sitta på/vara i närheten av den där när den blir.. uppspelt :devil:

I Blås fall så sitter (enligt mig) 99% av det hela i avsaknaden av grundfostran/i det hon lärt sig. Hon har ju dels aldriglärt sig speciellt bra innan hon kom hit skillnaden mellan bra och dåligt beteende. Och hon har kommit undan med dåligt beteende i ganska hög grad, då hon haft betydligt generösare 'ramar' innan. 1% sitter i typ av individ, det är en temperamentsfull häst som säger vad hon tycker (och tyvärr TYCKS ha klarat sig ur/'löst' situationer genom att bli ARG med i vissa lägen), och dessutom är det en energisk häst, och hon har lättare att koka över än 'normalhästen'.

I början kunde ju ridturerna var ganska..spännande. Rätt var det var kunde hon få ett energiutblåsninganfall och vara högt över maken under ridturerna. Det är lääänge sen vi såg ens en antydan till det dock. Hon kunde också bli väldigt ARG och ilskeexplodera i lägen när hon inte fick som hon ville, även detta är väldigt sällsynt numera. Däremot har hon fortfarande alldeles för lätt att i triggade situationer återfalla i respektlöst bulldozerbeteende. Med den skillnaden att hon numera har ungefär 1% uppfattningsförmåga, mot noll procent innan.

Så, ge henne några år så lär hon vara nothing but easy hon med (valacken tog ju sina år på sig att bli den komplicerade lilla raring han är idag), men det hör inte hit fr det det handlade om var att lösa en konvalescens, som inträffade innan alla delar uppfostrans/hanterings/respektmässigt vara vklarade.

Sen, det kniviga med de där triggade situationerna är ju att där och då är receptionsförmågan och inlärningsförmågan hos hästen tämligen begränsad. Och när/om det då fungerar 'normalt' så gäller det att hitta läget där det är 'bara lite upprört' t ex, så man där kan jobba på beteendet även i triggade situationer.

Tex detta:

Jag har tex aldrig skrivit att muskelstyrka och ledarskap hänger ihop ch det är jag som bärjade skriva om ledarskap. Tvärtom skrev jag att det är vär HJÄRNA vi ska använda, den är större än hästens:angel:

Ah, du menar så. Då fattar jag. Jag tolkade det dock som att kickikompis sammanfattade flera användares svar,d äribland axels. Och att det ffa var axels svar hona nsåg inkonsekventa (och där håller jag helt med, ena stunden förespråkar han råstyrka, inspänning etc, nästa stund absolut inte 'hålla i', inspänning etc)

ena stunden förespråkar han råstyrka, inspänning etc, nästa stund absolut inte 'hålla i', inspänning etc)
Råstyrka kan behövas ibland, så man inte åker som en vante-eller hur?
när hästen sen sköter sig är man inte spänd.
Chambonen spänner INTE in den.
Önskar bara lycka till att hästen blir frisk o att den inte blir en ny följetong.

Senast ändrad:

att släppa hästen på bete dygnet runt kan vara bra eftersom hästen blir trött av nattlivet o skador kan läka ut, även om det tar längre tid.

Det där fungerar excellent på vissa hästar, medan andra är lika pigga och glada ändå. Var min donna hamnar i för kategori vet jag ju inte än, men araberna har varit lika pigga, glada och aktiva oavsett dygnet runt ute eller ej. Då tarlar vi dock ras (eller iaf individer av ras) som klarar värme väldigt bra t ex. Valacken jobbar lika glatt och är lika pigg i 30 gradig värme som i 10gradig. Han påverkas (förutom midjemåttet då) inte ett dugg 'dämpande' av att vara ute dygnet om på bete. Inte heller ungstoet påverkades. Andra jag haft har man fått slääääpa in från betet i snigelfart, och så fort de kommit in i boxen har de vikt ihop benen och lagt sig och snarkat i spånet. De var generellt BETYDLIGT lojare sommartid än vintertid.

Så, som med allt annat, så det är individuellt.

Däremot så den lågintensiva rörelse som dygnet runt utevistelse ger, jmf med begränsat antal timmat, ofta kombinerat med bus och brall direkt efter uttag, brukar vara utmärkt för många typer av skador ja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka