Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

självklart inte. vad skulle anledningen vara att minska ytan om hästen inte skadar/skadat sig?

om det däremot varit ngra skador på raken och hästen stått konvalecent största delen av tiden man haft den, så ja - jag skulle då drastiskt överväga hagtypen. liksom se över konstellationen i flocken.
i min erfarenhet spelar dynamiken hästindividerna emellan oerhörd roll. vissa konstellationer av flockar jag har erfarenhet av, har stojat och lekt hejdlöst vilt, nästan kommit på gränsen till hysteri när de kommit till en viss gräns. sen har samma individer, i en annan blanding med andra individer, varit total lugna.

*KL*

Tror inte på toerin att begränsa hästarnas yta mer o mer pga skaderisk, men det är så klart upp till var o en...(nu talar vi om "friska" hästar)
Börjar man begränsa hagarna pga att de springer är det svårt att få dem stillastående i en halvstor hage. Man får istället hästar som rejsar :) fram o tillbaka med skador som följd. Många gör då ännu mindre hagar o fyller på med sand, vilket fortfarande har en skaderisk med sig. Hästen blir kanske piggare att leda ut, brallar i den lilla hagen ändå och så ställer man in hästen i stället.

Många hästar skadar sig i boxarna, om man ser till den kategorin som aldrig får gå ute fritt. Streckningar mm uppträder här till följd av något de gjort i boxen, kanske under nattetid.

Hur väl vi än vill våra hästar kan vi inte plasta in dem. Det finns alltid en skaderisk för dem hur vi än hanterar dem, skador som kan komma från att stå i boxen och skador som kan komma av att kompisen råkade smälla till i en gallopp.

Jag har mina på stora ytor, de är lugnast så.

Men bilderna visar alltså friska hästar utan 'restriktioner', men eftersom vi har en sidodiskussion om att rent preventivt minska buset genom att separera dem så. För det är inte ett alt.

hm. jag tror att även du har missförstått mig. visst - kalla det preventivt kan man ju kanske göra, det jag skrev. fast jag avsåg det inte så, utan hela tiden med tanke på att hästen haft skador och stått konvalecent av och till HELA tiden du haft henne i princip. så i den bemärkelsen så tänker jag inte att det är "preventivt" även om det visst väl är det på ett sätt.

det jag menar med att jag inte ser det som preventivt i den bemärkelsen du tolkat det, är att jag aldrig skulle komma på tanken att tänka hagar/flockar osv om det inte fanns så mkt skador och saker som den "råkar ut" för.

och innan folk hetsar upp sig så nej - jag har inte nämnt frimärkshage eller ensam heller! :angel:

Kan du inte se till att motionera hagkompisen o leda henne ngn gång/ dag.
Det är väl inga problem nu när den går i hagen?

*knapplån*

Det hade varit roligt att se alla så kallade experter här som påstår att alla hästar kan ha boxvila eller kan gå och leda i skritt försöka leda en häst som verkligen har problem med boxvila.

De flesta hästar kan mycket riktigt ha boxvila och ledas i skritt. Visst det krånglar lite i början men acepterar läget sedan.

Men det finns en liten del som faktiskt är mer eller mindre omöjliga av olika anledningar. I de fallen så får man välja det som gör minst skada både när det gäller häst och människa.

Mvh

Tora

Nu har det ju gått några timmar och tråden har fortsatt...
Om du uppfattar mig som en så kallad expert och tycker att det skulle vara roligt så är du hjärtligt välkommen. Jag tvivlar inte på att du har erfarenhet, framförallt av ex hingstar.

Svårigheten är ofta att ha hästen i boxvila hemma i sitt stall, med sina invanda mönster. Hästar är som sagt vanedjur. Man bryter ju en vana väldigt starkt genom att ställa in dem under en lång tid.
Men det är inte alla som har råd/möjlighet att skicka iväg sina på konvalecensstall.
Det underlättar oerhört att ha dem på annan ort, andra människor som hanterar och gör på andra sätt än hemma.

Så ofta, jag säger inte alltid för att inte bli kategorisk, är det möjligt att ha de allra flesta hästar i boxvila, om man kan ändra deras invanda mönster, man har ekonomi för det, och att man måste inse att man är tvungnen att inskränka på deras "hästliv".
+ att man står ut med att se att de mår dåligt om man inskränker dem till boxvila hemma.
Det kan även löna sig att se till att den boxvilande hästen har sällskap.
Allt sådant är praktiska lösningar.
Sen är frågan hur långt man själv är beredd att gå i att hitta andra lösningar.

Kan du inte se till att motionera hagkompisen o leda henne ngn gång/ dag.
Det är väl inga problem nu när den går i hagen?

Motionera hagkompisen leder till att donnan springer och skriker i hagen (det är ytterligare ett problem med hennes konvalescens eftersom äldre valacken verkligen behöver röra sig, men det är inte mycket att göra åt just nu). Donnan själv ska inte ha några promenader när hon går i stor hage och rör sig där.

Äldre valacken är uttråkad in absurdum, han är inte en sån sort som gillar att 'bara' loda i hagen, han vill/behöver arbeta. Han överlever dock, förhoppningsvis far hans spatt inte så illa av det hella. (han har stått så länge nu så två veckor till gör varken till eller från, skadan är redan skedd i så fall), men han är inte minsta överenergisk eller liknande. Mina reagerar som sagt inte så på att inte arbeta. De kan bli uttråkade och griniga och lättirriterade, men de blir inte tossiga sålänge de får gå långa dagar i stor hage med polarna.

Så jag vet inte riktigt vad du menade/var ute efter?

Alexandra WDet var detta som jag reagerade på.
de kanske inte är det allra bästa att de får gå tillsammans om de springer mkt.
för visst var det så att den inte går själv:confused:

Har nu varit ute o gått med mina- på led- de ska hålla sig på mitten av vägen.
Har träns på för att slippa bråka med dem när de vill ta det där goda gräset-:d som de i normala fall brukar få ta.

Aha, kan jag ana mig till ett par ouppfostrade hästar som vanligtvis äter gräs under sina promenader?! *skojar med dig*

Jag förstår nu vad du syftade på tidigare. Som jag såg Alex svarat längre bak så måste ju det såklart bero på vilken typ av häst man har, om den trivs bäst o är lugnast själv eller med sin kompis. Nej det kanske inte är bra att de kan busa tillsammans men kanske bättre än att den är orolig o springer själv...

hm. jag tror att även du har missförstått mig. visst - kalla det preventivt kan man ju kanske göra, det jag skrev. fast jag avsåg det inte så, utan hela tiden med tanke på att hästen haft skador och stått konvalecent av och till HELA tiden du haft henne i princip. så i den bemärkelsen så tänker jag inte att det är "preventivt" även om det visst väl är det på ett sätt.

det jag menar med att jag inte ser det som preventivt i den bemärkelsen du tolkat det, är att jag aldrig skulle komma på tanken att tänka hagar/flockar osv om det inte fanns så mkt skador och saker som den "råkar ut" för.

och innan folk hetsar upp sig så nej - jag har inte nämnt frimärkshage eller ensam heller! :angel:

Fast det hon råkat ut för, är ju ingenting som inte skulle hänt i en annan hage? Och enda alternativet att minska viss skaderisk iaf, det ÄR frimärkshagar och ensamma. Så vad är det egentligen du föreslår då?

Ta bort slänterna, så långt fattar jag. Men slänten har inte orsakat mer än en simpel sårskada. Allt annat har inträffat på slät mark. Att ta bort slänterna i vinterhagen och bara ge dem slät mark ger dem en LITEn vinterhage, vilket ger mer tvära vändningar och tvära inbrmsningar, dvs markant ökad risk för skador.

Hon var konvalescens en vecka ungefär för såret. Sen så stod hon från lucia tills i januari, och sen ett svep till (minns inte om jag hann igång med henne eller ej) för knäet. Sen var det hovböldshelvetet som bråkade, så hon stod i perioder på senvintern. Var igång och sen kom påslaget på griffelbenet. Direkt avlöst av knäet.

Så, du får nog för att jag inte ska missförstå förklara VAD det är du rekommenderar hagmässigt eg, om det nu INTE är små hagar och ensamma, för annars förstår jag dig inte alls?

du kan väl ställa in stoet i boxen medan du rider:confused:

Om den nu är lugn så är det väl ypperligt att promenera med den ensam. Dels för att den får skritta på en längre sträcka, dels tränas på att ledas till o från annat än till stallet med kompisarna- Träna för framtiden.

självklart inte. vad skulle anledningen vara att minska ytan om hästen inte skadar/skadat sig?

om det däremot varit ngra skador på raken och hästen stått konvalecent största delen av tiden man haft den, så ja - jag skulle då drastiskt överväga hagtypen. liksom se över konstellationen i flocken.
i min erfarenhet spelar dynamiken hästindividerna emellan oerhörd roll. vissa konstellationer av flockar jag har erfarenhet av, har stojat och lekt hejdlöst vilt, nästan kommit på gränsen till hysteri när de kommit till en viss gräns. sen har samma individer, i en annan blanding med andra individer, varit total lugna.

Nej, vilken är anledningen till att en del har sina hästar i små rasthagar alt. helt inne? För visst ser man det hela tiden trots att det handlar om friska hästar. Kanske för att man vill förebygga skador...vet inte vad jag ska svara på din fråga eftersom det är just samma fråga som jag indirekt ställer själv i det jag skrivit tidigare.

Alla får ju ha sina hästar som de själva vill, enligt de regler som finns. Eftersom det här handlar om Alex häst så kunde hon ju lika gärna skada sig själv i boxen, i ensam-hage(rätta mig nu om jag har fel Alex-det är din häst). Det är väl inte konstaterat att hon skadar sig just pga hagen? Flocken funkar ju bra.

Diskuterar du hästar överlag, ja då får man väl se till vilken typ av skada den får. Det är ju inte så att jag menar i mitt inlägg att man in absurdum ska ha sin häst i en flock den inte funkar i så att den ska få slagsmålsskador hela tiden.... Så vilken är skadans art och varför uppkommer det "nya" skador hela tiden? Håller hästen för ett aktivt liv eller beror det på att man har en stenröshage?

Vet inte riktigt var du inte håller med mig i mitt förra inlägg...

Tror inte man kan få speciellt mycket annorlunda resultat såvida man inte sätter henne i en flock bestående av gamla kolugna matvrak, modell ranghöga som är helt ointresserade av bus, och lever livet för att äta typ ;) (Jag har haft en sån, så beskrivningen är inte elakt ment).

För jag har ju V, han är 12 år gammal, flockledare. Väldigt lugn och konsekvent herre som det ska MYCKET till för att han ska ta till ens hot om våld, än mindre våld. Han och Donnan är otroligt bra kompisar. De kan av misstag hamna i samma box och stå och äta ur samma krubba. Aldrig sett ett enda bakåtstruket öra mellan de två ens en gång. De leds ihop, de äter/dricker/sover/etc i princip alltid ihop. Valacken leder, hon följer. Donnan är en ranglåg dam men utan att vara feg.

Sen har vi C, en ponnyåring, valack. Donnan har adopterat honom och anser att hon är hans mor (utan att gå till överdrift). Han är ranglägst, men likt småpojkar i allmänhet ganska lekglad, och då leker han med donnan. Modellen 'kom igen katten det svänger ju'. Hon tillåter en hel del kläng och härj, men när hon säger att 'nu är det bra' så backar han av.

C äter i princip alltid med Donnan, och är med henne, vilar med henne (hon vakar alltid över honom när han lägger sig) etc. Oftast 'sambestämmer' de, men när det av någon anledning sägs ifrån från Donnans sida backar C av.

C har en enormt respekt för V men är inte rädd för honom. De kan äta/dricka ihop, men händer inte så ofta och om V så mkt som viker ett öra åt C så backar C av.

Om ett tomt vattenkar fylls på, när jag kommer med mat, när de ska gå in etc, så står oftast alla tre ihop. Men kan utan problem leda alla tre huller ombuller, ingen skulle slå åt den andra eller liknande.

Så, det är inget fel i harmonin i flocken, det finns ingen som bossar Donnan, hon är inte hackkyckling etc. Men det är två stycken unga, samt en tolvårin som hagbusmässigt aldrig blev äldre än två år, och det blir en hel del lek.

Utan att ta bort lekpolarna och ersätta dem med hästar som är totalt ointresserade med lek, kan man inte flockmässigt påverka.

dels tränas på att ledas till o från annat än till stallet med kompisarna- Träna för framtiden.

Men,alltså..Nu har ju jag och Alex en del kontakt pga annan sajt och Blå är i mångt och mycket lik min,och jag måste nånstans ändå säga,vad ska det göra för hjälp i det hela?? :crazy:
För det är ju trots allt inte alltid de flippar,utan de båda kan sköta sig den större delen av tiden,men när de väl sen flippar,det är då man inte har nån som helst kontakt med omvärlden helt enkelt.

du kan väl ställa in stoet i boxen medan du rider:confused:

Om den nu är lugn så är det väl ypperligt att promenera med den ensam. Dels för att den får skritta på en längre sträcka, dels tränas på att ledas till o från annat än till stallet med kompisarna- Träna för framtiden.

Nej, jag kan INTE ställa in stoet i boxen när jag rider. Donnan har, som jag flera ggr skrivit, avancerad separationsångest. Även den är betydligt bättre än när hon kom, men hon klarar INTE att vara kvar i boxen när en kompis går ut. Det är en av de mest stressande situationer som finns för henne (gissa varför hon blir så sönderstressad på klinik..)

Om jag ändå lämnar henne i boxen så kan man ringa veterinären när man rider iväg, så han är där när man kommer tillbaka. Skaderisken är inte hög - den är garanterad. Tyvärr.

Numera går det dock fint att lämna Donnan i hagen när man tränar någon av de andra. Hon springer runt och vrålar tills man är utom synhåll, sen flummar hon runt i maklig takt och äter etc, tills man kommer inom synhåll igen, då kör hon hela repertoaren igen. Fast gräs/höstråna i mungipan avslöjar henne.

Men, jag vill inte ha det där 'initialspringet' ens just nu. Alltså står valacken.

Sen, jag vet inte riktigt vad du missat, men damen är fullt ledbar i grimma utan minsta problem i normalfallet? Dvs när hon inte stått på box. Jag skulle kunna knalla runt med henne varsomhelst och hur länge som helst utan problem. Det finns inget att träna på där. Det är färdigtränat för länge sen. kruxet är nu att komma på att träna på hur hn reagerar/beter sig i stressade lägen. Haken är ju att de inte är träningsbara när de är urflippade, utan man måste hitta lägen där de är liiiite stressade, så de ändå är påväg att spåra ur, men ändå påverkbara/träningsbara och jobba i de lägena. Några sådana lägen har jag dock inga planer på att utsätta henne för förrän hon är frisk.

Hon tillbringar 12 h/dag - minst - fritt strövande i stora hagar, och det finns ingen anledning veterinärmedicinskt att promenera henne, annat än - citat veterinären - om solen skiner och du har tråkigt typ? Dvs jag kan promenera henne om jag har lust, men det är inget som behövs/gör varken till eller från.

nej jag håller med om det du skriver! jag trodde dock att du läst mitt inlägg/tankar runt hagar och annat till Alexandra, som att jag förespråkade frimärkshage och inget sällskap bara IFALL ATT, hästar skadar sig... rent generellt....
och det stämmer då absolut inte, mina hästar har alltid gått i stora hagar med kompisar.

blev bara obehaglig till mods då jag tolkade det som att debatten som gick vidare efter att jag nämnde hagar, var för att man tolkade att jag är ngn slags "stadsmänniska" som vill ha frimärkshage i förebyggande åt hästen rent generellt.

Alexandra,
nej jag förstår att det nog inte går att påverka flocken om du som sagt inte vill införskaffa en helt ny flock eller öppna hästhotell.

jag har inte avsett att kritisera dig på ngt sätt som är avsett att göra dig arg eller ledsen, och det hoppas jag verkligen inte att du tolkat det som. Jag kan bara känna att hade jag varit dig hade jag legat på mental sjukhus för länge sen, med allt som händer hästen/hästarna. och ja - krasst nog - så hade jag f-n i mig rullat in hästen i fetvadd med vadderade hagstolp och skyddsnät vid detta laget. Ställt den ensam ett tag, begränsat hagen, plockat bort varenda jävla småsten HELA hagen. osv osv. För en period. För att eliminera alla som helst ytterligare faktorer som ev. chansmässigt sätt kunde slå ner på en. (Obs - fiktiva exempel i avseende att illustrera). för jag skulle inte se ngn annan utväg mellan det eller att checka rakt in på kliniken själv.

Senast ändrad:

Man måste ju lära hästen att kunna vara själv- innan den blir sjuk o måste stå still. DÅ är DET heller inga problem.
Det tog 4 dagar för min häst att lära sig det.
Likväl som man tränar en hund( oxå flockdjur) att vara själv.
Det år djurägarens skyldighet anser jag.
Sen skrev du såhär tidigare.

Men vet vill inte se henne på boxvila, utan i den där lite större hagen, och verkligen ORDER om att se till att lyckas skritta henne.
Innebär det att du har struntat i Vet.´s order?

tycker att du verkligen borde träna att leda den.
Att den fick gå i hage var inget alternativ i sig, utan bara för att du skulle kunna hantera den. Du sa att den var lugn där, men fortfarande skulle den skrittas.

Man måste ju lära hästen att kunna vara själv- innan den blir sjuk o måste stå still. DÅ är DET heller inga problem.

Jag har hållt på å ensamträna mitt sto sen jag fick hem henne maj 2005,till viss del har det blivit bättre,hon har i allafall slutat galoppera i boxen,nu är det bara lappkast,hysteriskt skrikande,äta upp all inredning trots anti-gnag av olika varianter,vävande osv osv..Jag vet inte,är det legalt då att tro att hon aldrig kommer bli en "bra häst" vid ensamstallning,är det legalt att "ge upp" och sen fortsätta försöka hitta lösningar som fungerar ok?
Ensamma promenader/ridturer m.m är inga som helst problem,visst är hon vaken på sin omgivning,men inte dum på nått sätt.Händer det då,så är det ju för att hon blivit rejält skrämd av nått.

Det är en ung häst som bara motionerar sig själv i hagen- som dessutom är skadad o egentligen inte skulle få springa alls.

all hantering gör nytta- ju mer ju bättre i synnerhet på hästar som av olika anledningar inte får motioneras-de får ju överskottsenergi.
Även om det bara är skritt så får den psykisk stimulans o man kan träna lite lydnad under turen.

Ska den bara gå o skrota i hagen tills den ska sättas igång i galopp?

Likväl som man tränar en hund( oxå flockdjur) att vara själv.
Det år djurägarens skyldighet anser jag.
Sen skrev du såhär tidigare.

Jodu.. Jag är helt enig med dig att hästar ska kunna vara själv. Jag har i princip alltid haft två hästar, och då är det ett KRAV att de ska kunna vara själv.Längsta tid det tagit att lära dem det är två veckor.

Donnan är en hårdare nöt att knäcka. Det fungerar liksom inte att köra metoden 'men skrik/spring/sparka dig trött då, du inser'. För hon är en extrem skaderisk för sig själv, hon blir såpass hysterisk att det är bortom alla gränser.

Således så fick jag ganska raskt ge upp ensamhetsträningen, både den mer 'brutala' och den 'i små doser'. Det var helt enkelt inte underlag säkert nog för att låta henne muppa runt i hagen i vintras och våras. Ha henne i boxen är uteslutet, sist jag provade sparkade hon sina egna ben blodiga trots skydd. Risken att hon orsakar sig själv allvarlig skada är för stor.

Så, jag har bidat min tid, köpte henne en kompis (åringen) när K dog, och har i väntan på bättre underlag inte gjort något alls åt problemet, men än tagit in henne själv ibland (en synnerligen påfrestande upplevelse för oss båda, men..).

I takt med att hon boat in sig har det värsta försvunnit. Hon kan nu till exempel utan att bli alldeles hysterisk tolerera att jag tar in/ut en av pojkarna och släpper dem i en hage några hundra meter bort, men inom synhåll. Hon är varse, men inte hysterisk. Från början kunde du inte ta en kompis ens fem meter från grinden utan att hon blev tosig, trots en polare kvar.

Nu accepterar honf örutom det ovan nämnda som sagt även att vara kvar med en kompis ute i hagen när man t ex rider/åker bort, men hon springar när man ger sig iväg och när man kommer tillbaka. Vilket jag inte vill hon ska göra just nu.

Lagom tills det där 'bra underlaget' dök upp hann hon ju skada sig, så ensamhetsträningen ligger nere.

Men som sagt, hon har en DJUPT rotad 'fobi' mot att vara ensam, går långt utanför vad jag någonsin träffat på på någon annan häst. Och är inte så 'bara' att fixa. Men du är välkommen hit att 'fixa' det med på fyra dagar, jag ska som sagt gärna stå för både mat och husrum, och ser du bara till att hon INTE skadar sig under tiden ska jag gärna betala dig den summa du begär också!

Innebär det att du har struntat i Vet.´s order?

tycker att du verkligen borde träna att leda den.
Att den fick gå i hage var inget alternativ i sig, utan bara för att du skulle kunna hantera den. Du sa att den var lugn där, men fortfarande skulle den skrittas

Du har snillat ihop konvalescenserna tror jag? Efter förra behandlingens kulle hon gå kvar i rasthagen, och skrittas. Uppsuttet då eftersom avsuttet inte fungerade när hon hade hagrestriktioner.

I måndags var vi in igen, hon är behandlad igen. Ska gå i stor hage med kompisarna sålänge hon är hyfsat lugn, och behöver inte skrittas.

Det finns inget förbud från vet mot att skritta henne, men det gör varken från eller till, utan har jag lust och vill jag skritta så varsågod, men det behövs inte och finns ingen rekommendation. Jag frågade uttryckligen om både hage och ev promenader.

Så det är helt enligt vets ordination nu efter sista behandlingen?

VAD ska hon träna på? Hon är inga som helst problem att leda så länge hon inte är överenergisk och har stått i liten hage. Hon går sedan en vecka tillbaka (knappt) i stor hage, och är alltså inte minsta problem att leda någonstans? Jag skulle kunna skicka ut MAMMA med henne i grimma och grimskaft. VAD ska vi träna på? Att inte flippa ur av överskottsenergi när man står i konvalescenthage? HUR tränar man det när hästen inte står i sådan hage, inte har överskottsenergi och alltså inte flippar?

Det är en ung häst som bara motionerar sig själv i hagen- som dessutom är skadad o egentligen inte skulle få springa alls.

all hantering gör nytta- ju mer ju bättre i synnerhet på hästar som av olika anledningar inte får motioneras-de får ju överskottsenergi.
Även om det bara är skritt så får den psykisk stimulans o man kan träna lite lydnad under turen.

Ska den bara gå o skrota i hagen tills den ska sättas igång i galopp?

Hon SKA Bara motionera sig själv i hagen, i långsam skritt, lulla runt och beta, röra sig över så stora ytor som möjligt i egen takt. Gära lågintensivt över så stor del av dygnet som går. Att jag promenerar henna 20 - 60 - 90 minuter per dag gör varken till eller från sålänge det fungerar som tänkt i hagen.

Hon ska inte fnatta nej, det gör inget om hon tar en liten galopp eller gör något skutt/dag, men härjar hon så ska hon ha mindre hage och promenixer (uppsuttna) igen. Men huvudordinationen är stor hage och hålla sig lugn. Ju större dessto bättre, och allra mest idealiskt är heldygnsbete. Det går tyvärr inte just nu, men vi jobbar mot halvdygnsbete.

Damen ska bara gå och skrota i hagen tills det är dags för återbesök. Vad hon ska göra efter det beror helt på om det blir klartecken att skritta igång henne eller om det blir operation. Får hon klartecken att sättas igång kommer hon skrittas igång i 2 veckor, och sedan komemr det gradvis läggas in korta snuttar högre fart, om det blir trav eller galopp som kommer först är en diskussion jag och vet kommer ta då ställt till den information som finns då, dvs vad som är bäst för hästen just då.

Jag gjorde såhär.
Köpte ett 2-årssto på 173 cm.
De fick bekanta sig inne efter den långa/ första resan för henne.
I hagen tillsammmans dagen efter o på kvällen åker jag o tränar med val.
Visst lever hon om:D
Val. svarar ej. Tar sin uppgift som en man;)
Hade grävt all fuktig torv till ett stort berg.
Åkte sen iväg 3 dagar till, bara för att hon skulle lära sig att så är det här!
när jag kom tillbaka 4 dagen hade hon varit lugn- anpassat sig.
Sen fick jag träna på att rida ut hemma, men då var det bara lite skrik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka