Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??
självklart inte. vad skulle anledningen vara att minska ytan om hästen inte skadar/skadat sig?
om det däremot varit ngra skador på raken och hästen stått konvalecent största delen av tiden man haft den, så ja - jag skulle då drastiskt överväga hagtypen. liksom se över konstellationen i flocken.
i min erfarenhet spelar dynamiken hästindividerna emellan oerhörd roll. vissa konstellationer av flockar jag har erfarenhet av, har stojat och lekt hejdlöst vilt, nästan kommit på gränsen till hysteri när de kommit till en viss gräns. sen har samma individer, i en annan blanding med andra individer, varit total lugna.
självklart inte. vad skulle anledningen vara att minska ytan om hästen inte skadar/skadat sig?
om det däremot varit ngra skador på raken och hästen stått konvalecent största delen av tiden man haft den, så ja - jag skulle då drastiskt överväga hagtypen. liksom se över konstellationen i flocken.
i min erfarenhet spelar dynamiken hästindividerna emellan oerhörd roll. vissa konstellationer av flockar jag har erfarenhet av, har stojat och lekt hejdlöst vilt, nästan kommit på gränsen till hysteri när de kommit till en viss gräns. sen har samma individer, i en annan blanding med andra individer, varit total lugna.
*KL*
Tror inte på toerin att begränsa hästarnas yta mer o mer pga skaderisk, men det är så klart upp till var o en...(nu talar vi om "friska" hästar)
Börjar man begränsa hagarna pga att de springer är det svårt att få dem stillastående i en halvstor hage. Man får istället hästar som rejsar fram o tillbaka med skador som följd. Många gör då ännu mindre hagar o fyller på med sand, vilket fortfarande har en skaderisk med sig. Hästen blir kanske piggare att leda ut, brallar i den lilla hagen ändå och så ställer man in hästen i stället.
Många hästar skadar sig i boxarna, om man ser till den kategorin som aldrig får gå ute fritt. Streckningar mm uppträder här till följd av något de gjort i boxen, kanske under nattetid.
Hur väl vi än vill våra hästar kan vi inte plasta in dem. Det finns alltid en skaderisk för dem hur vi än hanterar dem, skador som kan komma från att stå i boxen och skador som kan komma av att kompisen råkade smälla till i en gallopp.
Jag har mina på stora ytor, de är lugnast så.