Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Alexandra,
nej jag förstår att det nog inte går att påverka flocken om du som sagt inte vill införskaffa en helt ny flock eller öppna hästhotell.

jag har inte avsett att kritisera dig på ngt sätt som är avsett att göra dig arg eller ledsen, och det hoppas jag verkligen inte att du tolkat det som. Jag kan bara känna att hade jag varit dig hade jag legat på mental sjukhus för länge sen, med allt som händer hästen/hästarna. och ja - krasst nog - så hade jag f-n i mig rullat in hästen i fetvadd med vadderade hagstolp och skyddsnät vid detta laget. Ställt den ensam ett tag, begränsat hagen, plockat bort varenda jävla småsten HELA hagen. osv osv. För en period. För att eliminera alla som helst ytterligare faktorer som ev. chansmässigt sätt kunde slå ner på en. (Obs - fiktiva exempel i avseende att illustrera). för jag skulle inte se ngn annan utväg mellan det eller att checka rakt in på kliniken själv.

Tro mig, det har kliat i fingrarna en massa gånger att göra det. Och omd et inte vore för den lilla 'hake' som finns med det hade jag tyckt att 'jaha lilla vännen, du har precis kvalat in för en sommar i arresten serru'. MEN.. haken är ju att då blir det ÄNNU mer spring sen när de släpps ihop =/ Det eviga problemet med att begränsa rörelsefriheten/busmöjligheten. De 'tar igen' det när de kommer ut i stor hage.

Så känns som endera åker hon i 'arrest' (vilket för mig är typ 100 * 100 meterhage), och får stå där 'resten av livet', eller iaf tills hon blivit gammal, grå och vis. Eller så får hon gå kvar. För efter säg två månader själv på begränsad yta, det kommer ju springas rent idiotiskt sen när hon blir 'frisläppt'. Visste jag bara hur man kom runt det (eftersom varken ordentligt motion eller ganska häftiga doser droger inte hjälper 'dagen D') så får man ju en extrem skaderisk där =/

Uppsuttet då eftersom avsuttet inte fungerade när hon hade hagrestriktioner.
Ok gjorde du det?
har bara läst att du har longerat den en gång.

Du har inte haft henne så länge o banden är starkare till kompisarna än till dig. Ju mindre hantering desto sämre band- när det skiter sig.
När den behöver en ledare.

Nej, vilken är anledningen till att en del har sina hästar i små rasthagar alt. helt inne? För visst ser man det hela tiden trots att det handlar om friska hästar. Kanske för att man vill förebygga skador...vet inte vad jag ska svara på din fråga eftersom det är just samma fråga som jag indirekt ställer själv i det jag skrivit tidigare.

Jag kan svara på den frågan, för jag har ställt den när jag var på en dressyrkurs för en tid sedan med hästar utbildade upp till GP.

Alla svarade inte på frågan men de flesta var väl medvetna om att man fråntog hästen ett naturligt beteende genom att hålla dem inne.
De som var inne promenerades dock för hand 1-3 timmar/dag, alt ut i liten hage ett par timmar + skrittmaskin.

En person svarade mig så här:

- DU! Man släpper inte ut en häst för 700 000 papp i hagen!

(kan tillägga att just den hästen var oerhört cool och sansad och mycket trevlig att ha att göra med.)

För att slippa missförstånd så är mina hästar ute så mycket som de själva vill.

Ok gjorde du det?
har bara läst att du har longerat den en gång.

Du har inte haft henne så länge o banden är starkare till kompisarna än till dig. Ju mindre hantering desto sämre band- när det skiter sig.
När den behöver en ledare.

Hallå, hur läser du?

Tar det i KLARtext!

Första behandlingen nu i vår, så var orden boxhage/sjukruta (dvs liiiten) och promenader vid hand. I 2 veckor, sen återbesök. Hästen var lugn och städad (tack och lov) i sin boxhage och sedemera sjukruta. Hon var dock inte promenerbar, vilket vi diskuterat tidigare. Och efter diverse allvarligare skador på matte, och medtaget hur INTE bra för knäet det var att hoppa runt sådär som hon gjorde på prommisarna insåg jag att 'det här går inte, jag måste byta taktik'. Hästen fick således en större rasthage, inledningsvis ca 50 * 50, sedan ca 80 * 60. I början gick hons jälv där, senare med valacken. Promenaderna slopades, men iom den större hagen (jmf med boxhage) rörde hon sig iaf mer.

Veterinären hade full förståelse för min problemlösning.

Hästen behandlades om, och skulle enligt veterinären kvarstå i sin rasthage, samt att det var orde på att hon måste promeneras, men jag kunde göra det uppsuttet 'så jag slapp dö'. Hästen behandlades 'för säkerhets skull', vilket jag med facit i hand svurit en del över, men.. Lätta tt vara efterklok.

Hästen blev markant sämre av behandlingen, och även av stillastående. Ingen skillnad av 20 minuter uppsutten skritt. Efter 3 - 4 dagar fick hästen ett spunkryck i sin hage och galopperade runt, vilket matte svor över. Ironiskt nog blev knäet BÄTTRE av det, och försämringen gick tillbaka. Jag ringde kliniken och fick höra att vet gått på sju veckors semester. En annan veterinär (som känner mig väl) skulle dock ringa upp.

Jag släppte i väntan på det den SEDERADE hästen i stor hage 4 h, och konstaterade att gallan gick ner av detta, men knäet å andra sidan blev varmare.

Vet ringde upp, konstaterade 'aj fan, kan mkt väl vara en allergisk reaktion av tuppkammen' (som jag var inne på. Tyckte att jag skulle ha henne heldag i stor hage så hon rörde sig ordentligt, och lägga spritbandage på natten, ingen prommis, och ringa tillbaka nästa dag. Jag ringde tillbaka och vi kom överens om att något har gått snett vid behandlingen, hästen måste in igen. Får tid 3 dagar senare, under tiden ska hästen 'bara gå i stor hage', samt att jag ska hålla koll på ev temp och hälta.

I måndags var hästen in igen, är ombehandlad. Ska gå i stor hage, ju större dessto bättre, sålänge hon håller sig 'hyfsat' lugm. Hyfsat lugn innebär att en galopp och/eller några skutt gör inget, men det ska inte härjas, och det ska inte skuttas hela dagarna. Promenader gör varken till eller från, om jag vill skritta henne för det är roligare så för mig/henne så varsågod. Men det är helt valfritt och påverkar inte utgången såvida hon går lugn i stor hage större delen av dygnet.

Om hon härjar i stor hage blir det rasthage igen, och då ska hon promeneras (uppsuttet eller avsuttet är ju valfritt, du kan ju gissa vilket jag väljer).

Blev det klarare NU att hålla isär begreppen?

Hanteringsmässigt så damen hanteras dagligen, och har gott förtroende för mig. På kinik och/eller andra situationer när hon blir stressa där hon markant lugnare när jag är där. Däremot så när hon blir lämnad i stallet t ex, så då står jag mig slätt.

OBSERVERA att hon reagerar LIKADANT när hennes hästflockledare är kvar i hagen! Alltså om jag tar ut lillkillen på en promenad t ex, och hon har flockledaren kvar i hagen, så hon är lika upprörd och uppstressad då. Däremot skulle hon inte drömma om att springa över honom, men stressen/hysterin är exakt lika stor. Samma sak om han är kvar inne i stallet med henne, hon är inte ett smack lugnare.

Han bryr sig för övrigt inte heller om att hon springer och vrålar, sålänge hon inte mejar på honom eller liknande är det ju inget en flockledare lägger sig i (om inte flockledaren har två ben då)

Senast ändrad:

Med en supersöt racer-shettis! :love::rofl:

F'låt - kunde inte låta bli! :love:

:rofl:

Ja, fy......:devil: vad den lille håller på, jag måste banne mig filma.
Han har rymt en del i sommar också, har hittat honom på dem mest underliga ställena....:angel:

Jag gjorde såhär.
Köpte ett 2-årssto på 173 cm.
De fick bekanta sig inne efter den långa/ första resan för henne.
I hagen tillsammmans dagen efter o på kvällen åker jag o tränar med val.
Visst lever hon om:D
Val. svarar ej. Tar sin uppgift som en man;)
Hade grävt all fuktig torv till ett stort berg.
Åkte sen iväg 3 dagar till, bara för att hon skulle lära sig att så är det här!
när jag kom tillbaka 4 dagen hade hon varit lugn- anpassat sig.
Sen fick jag träna på att rida ut hemma, men då var det bara lite skrik.

De unga är oftast lättare, bara en parantes. Köpte en åring jag, som hysteriskt skulle hoppa ur boxen bara polaren gick tre meter mot stalldörren. Byggde en förhöjning på boxen (har inga galler), och sen tog jag en ridtur. Hon levde om som en idiot därinne, men var lugn när vi kom tillbaka. Dagen efter gnäggade och snurrade hon några varv men brydde sig inte efter det.

MEN, när hästen skadar sig själv när den lever om, då blir det helt plötsligt en dimension till att ta hänsyn till. Är det värt risken? hur stor är risken?

Med fbldonnan så efter att hon ägnat en timme åt att bocka, vråla, sparka, galoppera, stegra och kasta sig mot väggarna, var blöt av svett och utan en tanke på att lugna ner sig, och hade fyra blodiga ben trots benskydd, ett jack över ögat (lärdom: Tro aldrig att de inte kan skada sig i en box, de kan slå huvudet i väggen..) så avbröt jag. Sen fick jag ägna några veckor åt att ta oss tillbaka till där vi var innen, och 'sudda ut' hennes association med 'hjälp jag går in själv, jag komemr bli inlåst och hjäääälp'. Och komma tillbaka till att det fungerade att ta in henne själv och göra iordning för att rida, om än med gap, skrik och dans, men ändå hanterbart..

Det fungerar inte alltid som man förväntat sig/trott. Jag trodde ju att efter att X stycken med seprationsproblem utan större problem och blessyrer lärt sig att det inte hjälper att 'bråka', och att kompisen kommer alltid tillbaka, så invaggas man liksom i den falska tryggheten att 'det är lättlöst'. Tills det kommer ett sånt där uddaexemplar som ger en en näsbränna. (Jag har gått på samma scenario förr i andra lägen, något som alltid fungerat problemfritt med häst efter häst fallerar kapitalt med den tionde, femtionde eller hundrade hästen, och det är tillbaka till ritbordet)

Jag kan svara på den frågan, för jag har ställt den när jag var på en dressyrkurs för en tid sedan med hästar utbildade upp till GP.

Alla svarade inte på frågan men de flesta var väl medvetna om att man fråntog hästen ett naturligt beteende genom att hålla dem inne.
De som var inne promenerades dock för hand 1-3 timmar/dag, alt ut i liten hage ett par timmar + skrittmaskin.

En person svarade mig så här:

- DU! Man släpper inte ut en häst för 700 000 papp i hagen!

(kan tillägga att just den hästen var oerhört cool och sansad och mycket trevlig att ha att göra med.)

För att slippa missförstånd så är mina hästar ute så mycket som de själva vill.

Ja, alltså är det för att förebygga skador...ändå vet jag antalet svårklasshästar som skadat sig i boxarna och inte kommit till start.

För några år sedan jobbade jag på seminstation där man oxå födde upp ett större antal hästar varje år. Totalt 30 egna hästar. Det var ett jättefint ställe med stora fält runt om, men inte en enda hage. I stallet stod hästarna, även unghästarna med dyra märkestäcken på.
Ingen gick någonsin ut. Mina villkor för att jag skulle jobba där var att mina dåvarande hästar skulle följa med och att jag kunde ha dem ute. "varför ska du ha dem ute, frågade man mig. "Är det hosthästar?" "Vi har dem inne för att det blir för jobbigt att hinna borsta alla". I mitt stilla sinne tänkte jag; byt ut de dyra innetäckena mot utetäcken...
Jag jobbade där ett tag och mina hästar gick ute. Själv riskerade jag livet på dessa unghästar som reds in utan att de fått rasta sig överhuvudtaget innan i hage el dyl...
Ibland tänker jag tillbaka på det och gläds åt att jag hellre står med min miljonhäst som fått ett sår av en gren eller som vrickat sig på en sten än med en häst som aldrig fått gå fri utomhus...

För mig är mina hästar ovärderliga. Ja...vi är alla olika. Tack o lov finns det föredömmen som tävlar i de hösta klasserna o har sina hästar ute. Själv tävlat Msv-St G (dock för unga hästar just nu) och visst tittat folk lite snett på en när de ser mina på bete:eek: Precis som man inte vore seriös för det...

Själv tävlat Msv-St G (dock för unga hästar just nu) och visst tittat folk lite snett på en när de ser mina på bete Precis som man inte vore seriös för det...
vi är nog ganska lika.

T o m en Vet. sa- går dina på bete:confused:
nu undrar ju jag om jag vågar ha det så ngt mer.

Jag gjorde såhär.
Köpte ett 2-årssto på 173 cm.
De fick bekanta sig inne efter den långa/ första resan för henne.
I hagen tillsammmans dagen efter o på kvällen åker jag o tränar med val.
Visst lever hon om:D
Val. svarar ej. Tar sin uppgift som en man;)
Hade grävt all fuktig torv till ett stort berg.
Åkte sen iväg 3 dagar till, bara för att hon skulle lära sig att så är det här!
när jag kom tillbaka 4 dagen hade hon varit lugn- anpassat sig.
Sen fick jag träna på att rida ut hemma, men då var det bara lite skrik.

Denna donna var 9 år (år 2005) när hon kom hit,jag har fått lite luddiga blandade versioner om vad hon gjort och inte gjort innan,under ett par år.Jag har ensamtränat henne i stall sen dag 1 då hon kom hit.Nu går det nästan att borsta henne inne i boxen utan att man blir helt nermejjad..
Hon är i stort sett helt opåverkad när man rider ut själv,och har så alltid varit..
Så jag skriver igen samma sak som jag skrev tidigare och frågar igen samma sak..
Om jag har hållt på å ensamträna mitt sto sen jag fick hem henne maj 2005,till viss del har det blivit bättre,hon har i allafall slutat galoppera i boxen,nu är det bara lappkast,hysteriskt skrikande,äta upp all inredning trots anti-gnag av olika varianter,vävande osv osv..
Är det legalt då att tro att hon aldrig kommer bli en "bra häst" vid ensamstallning,är det legalt att "ge upp" och sen fortsätta försöka hitta lösningar som fungerar ok?
När får man ge upp i en träning som på sitt sätt är farlig för alla inblandade om man kan lösa det mesta av hanteringen på annat sätt??

*KL*

Eftersom man nu inte verkar komma så mycket längre i diskussionen kring ämnet, väljer jag att låsa denna tråd.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka