Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Önskar bara lycka till att hästen blir frisk o att den inte blir en ny följetong.

Du behöver inte oroa dig för en följetong, jag kommer som sagt inte uppdatera här framöver.

Men ja, jag hoppas också jag slipper kapitel 53 av den här följetongen.

Absolut, håller med ang överdrifter. Att stängsla in ett kalhygge och säga att det är naturligt för hästar att gå i skog o mark är likställt med skadade hästar.

Man blir oerhört ledsen när man hör sådant som du berättar och det är inte heller ovanligt att man möter hästar som gått ensamma i små hagar (el stått inne) större delen av sitt liv. De vet inte hur de ska göra när de möter andra hästar, de har inget socialt språk. Här är det ju indirekt människan som åstadkommit skadan, som i sin tur leder till en fysiskt skadad häst. Ja det bästa man kan göra är ju att i den mån det går försöka acklimatisera tillbaka hästen till ett normalt liv. Men jag tror kanske inte att det i första hand beror på hagens storlek, överskrider man gränsen för vad som är minimum för att kunna galloppera i hagen som kommer en instängd häst säkert att göra det.

Nu är ju inte det fallet med Alex häst, som jag förstått det funkat o funkar bra ihop med flocken samt hagytan.

Jag tror det går utmärkt att kombinera en stor hage med bra underlag med tävling o frisk häst. Man får ta bort de tydliga farorna tex stenar som ligger så nära varann att de kan fastna med ett ben, diken etc men ändå finns risken där.
Och den kan ju behandlas o skötas med fys.vård o terapi trots att den går på lite större yta...

Håller med du, men när hästen är sjuk hela tiden så måste man ändra på trenden-tillfälligt iallafall.

Kul att du nämnde kalhyggen.
Har sett åtskilliga bilder här där hästarna går på bara sånt.:mad:
Trodde bara att det var jag som reagerade på sånt:angel:

Ja kanske vi har större hjärna beräknat i gram(?)men f'n vet om inte hästen står över oss där ändå...

Nej, mitt inlägg var alltså riktat till Alex och jag vände mig till henne direkt, därav "du" formuleringen o "Alex". Jag gav mina synpunkter på vad som skrivits hittills och jag var inte ute efter pajkastning(du sa det, o den sa det).

Så om du är av en annan åsikt eller ja...så är det ju helt OK och du behöver inte ta åt dig. Och Axel; det var inte riktat till dig heller. Tyckte det var ganska motsägande svar överlag faktiskt och jag uppfattade nog bägge er som att ni hade ung. samma uppfattning...kändes som en ganska taskig ton ett tag

What ever; inget var direkt riktat till någon av er utan var väl just en smmanfattning av vad som sagts(sen vad av vem håller jag inte koll på längre och just därför riktar jag mig inte till någon spec.)

Hoppas att detta gick att förstå...:)
Lycka till nu med alla skadade hästar, som jag förstår Axel är dina oxå dåliga...

Nu är ju inte det fallet med Alex häst, som jag förstått det funkat o funkar bra ihop med flocken samt hagytan.

Damen har faktiskt - ovanligt nog - gått med sällskap större delen av sitt liv. Sista perioden innan jag köpte henne stod hon själv dock, hon kan, eller kunde enligt fd ägaren (inget som någonsin märkts av här), vara väldigt lätt i baken närh on var brunstig, och de ville (förståeligt) inte riskera ett avsparkat ben på kompisen. Men hon gick med sällskap (och i hyfsat stora hagar) som ung, sen har hon gått med jämnårigt sällskap i mindre hagar, och sen då ensam i mindre hage. (Har gått i stor hage med, men vet inte hur lång period och när, men en av de saker för att försöka väcka lusten att springa som de gjorde var att 'skicka henne på semester på landet med stora hagar och mycket utevistelse').

Hon var ju rätt ovan i början med stor hage. Hon utnyttjade inte hela hagen, och hade helt klart inte mött så mycket 'oländlig' terräng eller backar innan. Dessutom var det ju MASSVIS för ett litet fbl från banan att titta på i början (får, postbilar, stallkatter och andra exotiska inslag *s*). Hade rätt dålig 'koll på benen' i början, fick ju en sårskada samma dag som hopsläpp, men i övrigt bara skråmor. Fast nog stod man och blundade ibland (men tränar de inte lär de sig ju inte). Nu är hon i grunden lika säker på foten som mina bergsgetter, men det saknas lite omdöme ibland fortfarande. Största skaderisken står hon dock SJÄLV för. Hon kan vifta och flaxa något förtvivlat med benen ibland, och har inte alltid så bra koll på dem och kan sparka på sig själv. Ganska mycket 'ett ben här, ett ben där och tjohej vad det går' Lite exempel förutom de som gick atts e i tidigare inlägg:

https://lagring.storegate.se/user/Pictures/thumbnail.aspx?PartnerID=65&Share=12448337-a602-481c-

https://lagring.storegate.se/user/P...2-481c-b967-fdaccd3ac7b0&Image=1150638&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...4-4ff0-a52b-cac3aa5b62df&Image=1225821&Size=1

Hon har dock (tack och lov) inte minsta problem med hästspråk, rang eller liknande. Och flocken (om man kan kalla tre hästar det) både nu, och när K fanns, är väldigt lugn och trygg, inget inbördes tjafs, bråk om/vid maten eller liknande.

Senast ändrad:

kickikompis[QUOTE skrev:
Lycka till nu med alla skadade hästar, som jag förstår Axel är dina oxå dåliga..
.[/QUOTE]Apropå att få vara hästar!

tänk om jag skulle resonera så i mitt fall. att de ska få vara hästar:eek: De SKA gå på bete.
Då skulle troligen leverskadan bli betydligt värre o hudprocessen skulle fortlöpa, med infektioner eller ännu värre saker som följd.

*sorry kunde inte låta bli*:angel:

Apropå att få vara hästar!

tänk om jag skulle resonera så i mitt fall. att de ska få vara hästar:eek: De SKA gå på bete.
Då skulle troligen leverskadan bli betydligt värre o hudprocessen skulle fortlöpa, med ännu infektioner eller värre saker som följd.

Där kommer ju det där med 'sand och vett' in. Det du själv skrev, att inte överdriva åt ngt håll. Det är lika 'illa' att ställa dem en och en i stimulibefriade 10*10 metershagar, som att släppa dem vind för våg 24 h/dygnet på bete, hårt plågade av insekter t ex.

(Även om många ser just sommaren som en väldigt enkel och behkymmersfri tid, fota ut hästarna bara, de klarar sig ju Personligen tycker jag sommaren, tack vare in och utsläpandet pga bromsarna etc, är 'värre' arbetsmässigt än vintern)

Tycker lika. men OM de är sjuka måste man reglera det som kan förvärra skadan.

Javisst, där har väl ingen haft avvikande åsikt. Du och jag (och veterinären) är dock av kraftigt avvikande åsikt vad som var/är bäst, stillastående i liten hage med hopp och skuttattacker, eller lågintensiv rörelse i stor hage med enstaka galopper...

Apropå att få vara hästar!

Då skulle troligen leverskadan bli betydligt värre o hudprocessen skulle fortlöpa, med ännu infektioner eller värre saker som följd.

OK, nu förstår inte jag......Hur då resonera så??? Hur då? Que?

Mina går på bete, ja eller i stora beteshagar. De står inne dagtid ett antal timmar. Men lillkillen har jobbigt med magen o i jan-? fick han gå i mindre hage som flyttades runt just för att han ev blev dålig av jorden. Ja, låååång historia och lååååång utredning som förhoppningsvis inte återkommer till jul.:crazy:
Så ja, min fick gå i mindre hage pga maten men inte pga spring.

Teretiskt skulle väl du kunna ha dina under tak, typ som ett stort gräsridhus utan solinsläpp och med koll på vilket gräs det växte...
Ett sådant fast med sol o luftinsläpp som jag önskar mig till vintern då min kan bli dålig vid töväder o ev jordbakterier:)

NEJ!
hästarna klarar inte av att bryta ner klorofyllet i ngt gräs alls. Först när levervärdena är normala får de äta gräs.

du får bygga en rundcorall till henne.

När mina hästar var yngre kunde jag inte låta dem stå några dagar samtidigt- för då :devil: Triggade igång varandra.
Numera går det dock:banana:

Ok Ok, inget gräs....men sand

Förstår fortf. inte vems,vilket resonemang but I'll leave it.

Och Alex mig får du gärna uppdatera!

du får bygga en rundcorall till henne.

När mina hästar var yngre kunde jag inte låta dem stå några dagar samtidigt- för då :devil: Triggade igång varandra.
Numera går det dock:banana:

Hur skulle en rundcorall hjälpa? Ur just knähänseendet så går dock både koraller, ridvolter och ridhus bort. Isf får jag asfaltera korallen måhända? Men så 'torrt och stumt' underlag som möjligt, absolut inte något som är minsta 'slirigt' eller minsta tungt. Jag vet inte hur länge ridbana kommer vara ajabaja, men hela igångsättningen (när den än blir) är det totalt ajabaja med sand och liknande.

Det sista stycket begriper jag inte riktigt? Ingen av hästarna har problem med atts tå här, sålänge man menar stå från arbete, men de fortfarande får utevistelse i hagar av vettig storlek. Står de däremot på begränsad yta/liten hage så laddar de ju järnet när de kommer ut. Spelar dock ingen större roll om alla står eller en står så, för de som inte haft arrest har ändå lekt betydligt mindre iom att lekpolaren inte varit där.

Valacken är en 'springa ikapp' häst, leker i princip aldrig med brottning/nafs/bit/sånt. Han springer istället.

Åingen är, som sig bör med tanke på kön och ålder, ett litet rackartyg som vill nafsa, klättra, stegra, slita och dra (gärna i grimmor eller annat excellent lekmaterial, i värsta fall går svansar och manar bra).

Fbldonnan är också en 'springa ikapp', men är väldigt tålmodig mot den lilla ligisten och låter honom - inom henens gränser - härja med henne. Hon brukar mest se lätt överseende ut, och när hon fått nog så går hon helt enkelt bara därifrån.

Om man tar ut donnan ur exkvationen saknar V springkompis, och C saknar 'härjakompis'. Även omd e går i stor hage. Så när donnan kommer ut blir det bus och lycka.

Om man tar bort V ur ekvationen saknar donnan springkompis, och springer gärna med honom när han kommer ut.
Tar man bort C ur ekvationen så är det det lugnaste, V & donnan kans pringa och leka med varandra. Dock kan C vara rejält mycket av ett pain in the ass när han kmmer ut vilket kan ge spring. Dessutom dämmer han upp ett springbehov när han bara står, även om han oftast inte initierar spring själv annars (men gärna hänger på)

När jag hade K isf C så var det tre 'springa ikapp', men de två som inte varit i arrest sprang ju ändå gärna med kompisen som kom ur arresten.

Så det är tyvärr inte så beroende om en har arrest eller flera. De som inte har arrest är alldeles fr pigga på att hänga på den nyutsläppte 'fångens' bus iaf.

Ja,jag skulle gärna hålla på med allt inomhus med henne,men ibland är det en omständighet som känns rätt hopplös och för att få en lugn start,dvs utan några större varianter så hanteras hon där vi tror hon för dagen är lugnast.Just för tillfället står hon snällt utanför grindhålet till hagen och görs oftast i ordning för ridning där.
Min dotter och denna häst har ett "band mellan varandra" som inte riktigt går att beskriva,det måste upplevas,och mycket också därför hästen får vara kvar.Dessutom är dottern i gyllene tonåren och i detta fall,väldigt mycket seg tonåring..typ *ööööhhhh*..Så att det skulle vara stress osv runt hästen,näe,det finns inte.Och dessutom,vis av erfarenhet,det går inte på några som helst villkor vara på dåligt humör,stressa eller dyl. runt denna häst,för då är det flipper som gäller.

Om vi skulle ta in henne själv,eller med en häst som sällskap,så skulle hon fortfarande sätta igång och varva,det räcker med att de andra i hagen gnäggar en vända så är det "kört" och igång.
Just nu under betet är det lite mer omständigt då det isåfall handlar om att ta in alla hästarna för att få lugn och ro i stallet,låta de stå en timme för å "varva ner" och sen göra i ordning för ridning.Och även om hagen bara är ca 100 m. från stallet så känns det ohållbart å hålla på å släpa in och ut på fölston och föl + hingsten för att man ska borsta och rida en häst.
(Självklart är alla inne när Hovis kommer,eftersom alla tas samtidigt).
Detta är också en utav anledningarna till att vi alltid rider i beckmörkret hela vinterperioden trots ljusa dagar på vintern,för man vill/orkar inte släpa in och ut på hästar för att en-två ska ridas/köras mitt på dan,utan de får vara ute sin hagtid och sen ridas på kvällen.

Ska se nån kväl om jag kan filma henne och hennes beteende,när hon står inne med alla runt omkring,eller när ngn utanför stallet,(stängd stalldörr) kopplar för släpet medans dottern ska klä på benskydd osv osv..
(Hade jag ansett att hästen vore farlig så skulle hon inte leva längre,däremot så är hon en skaderisk och man får tänka sig för (vara med,inte själv stå å sova) när man hanterar henne i situationer som ovan.

Jag kan ta som exempel,för ca 3 veckor sen hade vi *-läger hemma hos mig,dvs folk från en hästsajt samlades för gemensam hästhelg och med lite trevliga kvällar med mycket snack.
3 hästar utifrån bodde hos mig,förutom alla transporter som var parkerade på hela gårdsplan.Allt funkar toppen i ridningen och det funkar hyfsat med hanteringen på backen.
Gjordes i ordning inne i stallet,med sällskap,dock inte utav "sina egna" hästar,så det blir dans på gången,men nåja,"kläder fick hon på sig" efter ett tag.
På lördagen var det terrängträning som stog på schemat med avresa hemifrån runt 8.30,innebar frukost för samtliga i huset kl 7.00 och det i sin tur innebar att jag och min dotter och min bror klev upp 6.15 för att hinna brodda och klä på benskydd och boots innan andra började röra på sig på stallplan,hästen hämtades "in",dvs ställdes i vanlig ordning utanför stallet,en höll i,en fixade med broddhålen och en langade grejer som behövs..Allt lugnt och sansat,precis som det ska vara..Men näe,det passade inte damen,för det stod alldeles för många transporter på gårdsplan,så efter att två broddhål rensats så tröttnade damen=ytterligare 6 broddhål ska rensas och allt ska broddas och sen ska skydden på..
40 min. senare så var allt på plats,dvs för att rensa 8 broddhål+brodda,sätta på benskydd och boots på alla 4 benen så tog det 40 min.Hon hann skada sig själv i form av ett ca 1 cm brett och djupt kronrandstram,mitt frampå hoven.
En stortå råkade hamna under en framhov som kom nerslagande i backen,ett bakbensskydd hamnade 5 meter bort i en "måste-slänga-ut-benet-släng",vid det här laget var hästen dessutom så pass varvad så när hon släpptes i hagen,precis brevid fölstona,så galopperade och raceade hon i 20 min. innan hon varvade ner övht.För hon fick minnsann inte komma in i samma hage som de,sen att de över staketet kunde hälsa och hålla kontakt,det hjälper inte.

När vi senare skulle lasta,så lastades alla hästar som skulle dit före våran,vår hämtades taktandes från hagen för att direkt gå in i transporten,borsta av henne fick vi göra på plats innan vi sadlade,och där uppförde hon sig ganska bra,hon skrittade åtminstone bara runt runt,så då kan man ju åtminstone hinna med å sadla,borsta m.m..

Detta är typiskt henne,och hur vi än provar och gör,så funkar det kanske en gång,men nästa gång,inte en chans..

Ang amkm:s häst så jag har sett dottern rida på ett otal bilder och filmer. Och jag är FULL av beundran över dottern! Mer avspänd och orädd person får man leta efter, jag skulle suttit av och gått och gömt mig för länge sen oc dottern sitter lugnt kvar (bara det - att sitta kvar..) och reder ut situationen utan minsta stress/ilska/annat.

Bättre ryttare än dottern tror jag inte den hästen kan få faktiskt.

Nu har jag inte sett hanteringen, men av det jag vet så har jag ingen som helst anledning att tro att det är minsta annorlunda där. Så några negativa förvändningar/ond spiral så är jag rätt säker på att det inte är mellan amkm:s häst och dottern.

Dock så har ju hästen varit 'sådär' (eller, ännu värre..) sen den kom, så det sitter säkert en hel del i brist grundfostran och inlärt beteende.

Blå är för övrigt som en sederad ridskoleponny i många aspekter jmf med amkms häst, och hon har min fulla beundran att hon orkar fortsätta. JAG hade gjort korv av hästen eller sett till dett den blev någon annas problem för länge sen. Trots att jag ju i många år tagit min an problemexemplar för att 'trassla ut dem, men det finns inte tillräckligt med pengar i hela världen för att jag skulle vilja sitta på/vara i närheten av den där när den blir.. uppspelt

Tack.. :) :o
Jag ska nog inte visa dottern detta,då blir hon kanske högfärdig..;) :rofl:

Senast ändrad:

Jag menar med att stå- ej tränas. De går normalt sett dagligen i stor hage hela dagarna o är på bete dygnet runt Juni o aug. Går bara ute på nätterna i Juli pga bromsen.

OK, nu förstår inte jag......Hur då resonera så??? Hur då? Que?
Alexandra W
men de måste få vara just hästar också
Det var detta som jag reagerade på.
de kanske inte är det allra bästa att de får gå tillsammans om de springer mkt.
för visst var det så att den inte går själv:confused:

Har nu varit ute o gått med mina- på led- de ska hålla sig på mitten av vägen.
Har träns på för att slippa bråka med dem när de vill ta det där goda gräset-:d som de i normala fall brukar få ta.

för visst var det så att den inte går själv:confused:

Har nu varit ute o gått med mina- på led- de ska hålla sig på mitten av vägen.
Har träns på för att slippa bråka med dem när de vill ta det där goda gräset-:d som de i normala fall brukar få ta.

Pratar du nu i normalfall eller under konvalescens? Du hoppar ganska frekvent mellan de olika diskussionerna utan att alltid vara så tydligen vilken du pratar om?

Om vi talar i normalfallet så ja de busar/springer mycket ihop. Samtliga av hästarna roar sig 'på egen hand' om ingen av polarna vill 'hänga med'. Så ingen av dem blir kolugna själ, men visst minskar springet utan lekkompis. Och det märks på hästarna att de saknar både leken men även det sociala utbytet de har av att vara flera.

Hästar är flockdjur, och för att splittra 'flocken' och ställa dem ensamma/en och en ska det EXTREMT mycket till i normalfallet.

Vid konvalescens däremot får man ju, i en massa andra avseenden med, göra avkall på 'de måste få vara hästar också'. Sen vad som är bäst, ensam eller med sällskap, är väldigt individberoende. Donnan t ex är absolut lugnast om hon har sällskap kontra om hon 'bara' har sällskap på andra sidan stängslet. Där gäller det ju dock att välja sällskapet (dvs det blir äldre valacken och inte åringen. Allra bäst sällskap var dock K. K och Blå älskade varandra och var som ler och långhalm hela tiden.)

JAG hade gjort korv av hästen eller sett till dett den blev någon annas problem för länge sen.

Alltså,hade det inte varit för att min dotter älskar hästen så hade hästen inte levt idag.Hon kommer inte flytta från mitt ställe övht (jo,det finns två-tre personer som jag skulle kunna tänka mig lämna över hästen till då de vet vad det är de ger sig in på isåfall) för skulle den dagen komma då min dotter inte vill hålla på längre och nån utav dessa två-tre personer ej har möjlighet till ett "Kackel" så tänker inte jag ha på mitt samvete att nån annan kan bli skadad,så det får isåfall bli en enkel biljett till rengbågsbron,oavsett hur frisk och fräsch hon än är,och oavsett hur pass mycket hon har "lugnat ner sig",för risken är att detta annars kommer bli en häst som vandrar mellan hemmen,för ridhästfolk har en tendens till att tro att man överdriver allt,så man åker väl på dolda fel för att folk inte tror på vad man säger om saker och ting.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka