Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??
Ja,jag skulle gärna hålla på med allt inomhus med henne,men ibland är det en omständighet som känns rätt hopplös och för att få en lugn start,dvs utan några större varianter så hanteras hon där vi tror hon för dagen är lugnast.Just för tillfället står hon snällt utanför grindhålet till hagen och görs oftast i ordning för ridning där.
Min dotter och denna häst har ett "band mellan varandra" som inte riktigt går att beskriva,det måste upplevas,och mycket också därför hästen får vara kvar.Dessutom är dottern i gyllene tonåren och i detta fall,väldigt mycket seg tonåring..typ *ööööhhhh*..Så att det skulle vara stress osv runt hästen,näe,det finns inte.Och dessutom,vis av erfarenhet,det går inte på några som helst villkor vara på dåligt humör,stressa eller dyl. runt denna häst,för då är det flipper som gäller.
Om vi skulle ta in henne själv,eller med en häst som sällskap,så skulle hon fortfarande sätta igång och varva,det räcker med att de andra i hagen gnäggar en vända så är det "kört" och igång.
Just nu under betet är det lite mer omständigt då det isåfall handlar om att ta in alla hästarna för att få lugn och ro i stallet,låta de stå en timme för å "varva ner" och sen göra i ordning för ridning.Och även om hagen bara är ca 100 m. från stallet så känns det ohållbart å hålla på å släpa in och ut på fölston och föl + hingsten för att man ska borsta och rida en häst.
(Självklart är alla inne när Hovis kommer,eftersom alla tas samtidigt).
Detta är också en utav anledningarna till att vi alltid rider i beckmörkret hela vinterperioden trots ljusa dagar på vintern,för man vill/orkar inte släpa in och ut på hästar för att en-två ska ridas/köras mitt på dan,utan de får vara ute sin hagtid och sen ridas på kvällen.
Ska se nån kväl om jag kan filma henne och hennes beteende,när hon står inne med alla runt omkring,eller när ngn utanför stallet,(stängd stalldörr) kopplar för släpet medans dottern ska klä på benskydd osv osv..
(Hade jag ansett att hästen vore farlig så skulle hon inte leva längre,däremot så är hon en skaderisk och man får tänka sig för (vara med,inte själv stå å sova) när man hanterar henne i situationer som ovan.
Jag kan ta som exempel,för ca 3 veckor sen hade vi *-läger hemma hos mig,dvs folk från en hästsajt samlades för gemensam hästhelg och med lite trevliga kvällar med mycket snack.
3 hästar utifrån bodde hos mig,förutom alla transporter som var parkerade på hela gårdsplan.Allt funkar toppen i ridningen och det funkar hyfsat med hanteringen på backen.
Gjordes i ordning inne i stallet,med sällskap,dock inte utav "sina egna" hästar,så det blir dans på gången,men nåja,"kläder fick hon på sig" efter ett tag.
På lördagen var det terrängträning som stog på schemat med avresa hemifrån runt 8.30,innebar frukost för samtliga i huset kl 7.00 och det i sin tur innebar att jag och min dotter och min bror klev upp 6.15 för att hinna brodda och klä på benskydd och boots innan andra började röra på sig på stallplan,hästen hämtades "in",dvs ställdes i vanlig ordning utanför stallet,en höll i,en fixade med broddhålen och en langade grejer som behövs..Allt lugnt och sansat,precis som det ska vara..Men näe,det passade inte damen,för det stod alldeles för många transporter på gårdsplan,så efter att två broddhål rensats så tröttnade damen=ytterligare 6 broddhål ska rensas och allt ska broddas och sen ska skydden på..
40 min. senare så var allt på plats,dvs för att rensa 8 broddhål+brodda,sätta på benskydd och boots på alla 4 benen så tog det 40 min.Hon hann skada sig själv i form av ett ca 1 cm brett och djupt kronrandstram,mitt frampå hoven.
En stortå råkade hamna under en framhov som kom nerslagande i backen,ett bakbensskydd hamnade 5 meter bort i en "måste-slänga-ut-benet-släng",vid det här laget var hästen dessutom så pass varvad så när hon släpptes i hagen,precis brevid fölstona,så galopperade och raceade hon i 20 min. innan hon varvade ner övht.För hon fick minnsann inte komma in i samma hage som de,sen att de över staketet kunde hälsa och hålla kontakt,det hjälper inte.
När vi senare skulle lasta,så lastades alla hästar som skulle dit före våran,vår hämtades taktandes från hagen för att direkt gå in i transporten,borsta av henne fick vi göra på plats innan vi sadlade,och där uppförde hon sig ganska bra,hon skrittade åtminstone bara runt runt,så då kan man ju åtminstone hinna med å sadla,borsta m.m..
Detta är typiskt henne,och hur vi än provar och gör,så funkar det kanske en gång,men nästa gång,inte en chans..
Ang amkm:s häst så jag har sett dottern rida på ett otal bilder och filmer. Och jag är FULL av beundran över dottern! Mer avspänd och orädd person får man leta efter, jag skulle suttit av och gått och gömt mig för länge sen oc dottern sitter lugnt kvar (bara det - att sitta kvar..) och reder ut situationen utan minsta stress/ilska/annat.
Bättre ryttare än dottern tror jag inte den hästen kan få faktiskt.
Nu har jag inte sett hanteringen, men av det jag vet så har jag ingen som helst anledning att tro att det är minsta annorlunda där. Så några negativa förvändningar/ond spiral så är jag rätt säker på att det inte är mellan amkm:s häst och dottern.
Dock så har ju hästen varit 'sådär' (eller, ännu värre..) sen den kom, så det sitter säkert en hel del i brist grundfostran och inlärt beteende.
Blå är för övrigt som en sederad ridskoleponny i många aspekter jmf med amkms häst, och hon har min fulla beundran att hon orkar fortsätta. JAG hade gjort korv av hästen eller sett till dett den blev någon annas problem för länge sen. Trots att jag ju i många år tagit min an problemexemplar för att 'trassla ut dem, men det finns inte tillräckligt med pengar i hela världen för att jag skulle vilja sitta på/vara i närheten av den där när den blir.. uppspelt
Tack..
Jag ska nog inte visa dottern detta,då blir hon kanske högfärdig..