Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Sen finns ju Hylartilen också som tom är indicerad även för seninflammationer som förvisso har EXAKT samma innehåll som Hyonate. HY var lite mer koncentrerat såg jag nu men har samma beståndsdelar. Skumt!

Jag läste på Artzal som vi använder på jobbet, exakt samma innehåll och styrka som Hyonate och där står det att det ej får ges peri-a då det kan ge kraftig smärta. Undrar om senskida räknas som peri-a, rent tekniskt ja, men läkemedelsmässigt?

Min fick HY ai men Hyonate iv. Priset för mig marginellt, skiljde 300kr.

Hehe, skulle det stå spänd bak eller? Det var det närmaste jag kom.

Vi har en vet som det tar ett tag innan man lärt sig. H*n kör dubbelspace och byter första och sista bokstaven i orden efter varandra och kastar om dem i mitten, gör sina egna förkortningar osv. ALLA tror att h*n är dyslektiker men se det är h*n INTE och att apoteket kan läsa dennes recept är fascinerande, inte ens när man vet vad det ska stå kan man utläsa dennes handstil. MÅNGA hemgångsråd har åkt i papperskorgen kan jag säga, av mig då och utskrivna igen EFTER ordentlig justering. :devil:

Jag.. *host* kollar ju inte ens priserna/bryr mig inte om det. Not my problem liksom.. Både K och donnan har ju synnerligen braiga försäkringar. Jag betalar självrisken och allt annat tar bolaget (så jag har fått en räkning på över 4000 kr och en på strax över 3500 kr nu inom loppet av 2 veckor. Min del att betala: 0 kr..). Och när valacken är in och jag får betala allt ur egen ficka, så vet vet att behövs det så betalar matte oavsett vad det kostar. Så det är nog knappast för min skull de valt HY-50, utan isf snarare något generellt val?

Eller så finns det någon bra anledning varför HY-50 är bättre i led? Frågan är ju vad som är bäst i senskida då.. Alex kuggfråga (jag borde sova, jag tänker för yvigt när jag är trött) är för stunden: Om man drar i Hyonate i blodet, når det senskidan/ger effekt i senskidan då? (kan man köra med hängslen OCH livrem om hon ska behandlas om, alt kan jag lura ut någon stackare här på hemmaplan och ge henne Hyonate i.v i väntan på klinikbesök om det blir en vecka tills det :angel:

HY-50: 635 kr + moms per dos (=1.5 ml gett ia)
Hyonate 1224 kr + moms per dos (= 4 ml gett iv)

Hehe, skulle det stå spänd bak eller? Det var det närmaste jag kom.

Vi har en vet som det tar ett tag innan man lärt sig. H*n kör dubbelspace och byter första och sista bokstaven i orden efter varandra och kastar om dem i mitten, gör sina egna förkortningar osv. ALLA tror att h*n är dyslektiker men se det är h*n INTE och att apoteket kan läsa dennes recept är fascinerande, inte ens när man vet vad det ska stå kan man utläsa dennes handstil. MÅNGA hemgångsråd har åkt i papperskorgen kan jag säga, av mig då och utskrivna igen EFTER ordentlig justering. :devil:

Spänd bog =)

Jo, omkastningen av bokstäver syns här med. Och blanda ihop O och Ö. Öhalt t ex. Litet urval: Telefonkontakt med ögaren efter svuölnad på fremre del av carpus, svullnade har gått ner kraftig men fortfarande gallig i övre carpal leden.[]Rtg´: carpus hf: LM, DP, flexed övre och mell avd, neprojektioner. []Inflamert och dilatert senskida. Inga senskader på strekksena.

Men, han är bra så han är förlåten ;) Men jag har ju tolkat åt apotekspersonalen mer än en gång. Och i något fall, tror det var valacken, var jag lite orolig för att skicka in journalen, kändes som de skulle tro att en fjortonåring suttit och fabricerat den ;)

*hittade den*

Hästen svullnade upp i bb för hälgen, har suttit fast i boksen. Var tydligt halt. Undersök på vet station med reaktion på 3 ben vid böjprov.Idag bättre men fortfarande kraftigt halvt på venstre bak.

Att: Ua.
Palpa: ej ömmande vid palpering av muskelatur. Rör seg halt på vb samt vf.
Rtg:
falanger vb LM o DP upf
Hasled vb LM: ingen förendrinf sen tidligare bilder tagan på kliniken
Carpus vf LM o DP, sky: upf
UL: Senskada djupa böjsenna med oklar prognos. i karleds region, vid delningen av ytliga böjsena. Mistenkt traumatisk ksada efter fastsittande i boksen.

Men, kan tänka mig hur FEL det skulle bli om jag skulle försöka skriva på norska, så =)

Jo, jag undrar ju också i samma banor just ang kortisonet, att det 'tog ner' en ev överkänslighetsreaktion. Om vi spånar vidare på överkänslighetsteorin, vad kan man - rent teoretiskt - få för 'problem' i senskidan av en överkänslighetsreaktion? Trigga nu inflammation? Infektion? Nåt annat läbbigt?

Infektion i den bemärkelsen blir det ju inte så länge inget skräp tillförs utifrån dvs saker hålls sterilt. Det går ju förstås aldrig att garantera sig ifrån men har inget med själva överkänsligheten att göra. Defintionen för infektion är "ett smittämne inträngande i kroppen". Kroppen reagerar ju dock lite likadant som vid en infektion men betydligt mer och "utan orsak". Vågar inte svara exakt på vad för men det kan ge. Förtjockning av väggar, som naturligtvis kan ge vidare inflammationer då det retar, antar jag. Men tror inte att det gör någon jätteskada, folk som är allergiska mot vanliga saker som pollen, nötter och annat får ju reaktioner titt som tätt som de kan dö av just vid anfallet men då snarare av konsekvenserna akut, det är ju inget de sedan dras med tex förtätade luftrör eller liknande.

Mm, jag vet inte om hon skulle vara lugnare ute i 'sjukstallet', de ligger ju i helt annan byggnad. Och kan de bara ge fan i att ta hästar in/ut där så *s* Hon är rolig så, om hon kommer till ett ställe och är SJÄLV där, då är hon tvärlugn. Lugna gatan, bryr sig nada om att hon är solo. Men finns det en annan häst i närheten, då slår separationsångesten till.

Isol kanske, om det är ledigt och städat? :)

Priserna bryr jag mig inte heller om. Hann springa (gå två meter) och hämta pärmen med alla hästpapper och slå upp det. :angel: (Liksom min tentapärm för fler svar)

Min är inte riktigt så fint specade dock HY 1074 + moms
Hyonate 1367 + moms. Hur mycket av varje framgår dock inte.

Adequaninet är ju bra: im inj 3260 pix allt givet hemma men f-bolag betalar glatt. :angel: Kanske ska hålla tyst om det här. Sch... ;) Skulle jag suttit på f-bolaget och fått kopia på den fakturan hade jag ffa blivit frågande över priset på EN im inj och kollat upp och då insett att de inte ska täcka det.

Har de övht isolering på MK? Var har de gömt den? Hmm, annars vet jag - uppvaket. SKITBRA. helt tillstängt, kan tussa öronen på henne och ge henne lite knark så hör hon inte när de tassar runt därute heller. Och så madrasserade väggar och golv. PERFEKT! :devil:

Kikad epå Hylartil nu, och det här blir ju bara förvirrat. HY-50, Hyonate och hylartil är ju fasiken 'same shit, different name', men med olika indikationer. Och olika administreringssätt. Men iom vad som står om hylartil så hävdar jag ju nu bestämt att vet sa I senan, och det blir ju logiskt och bra med. Att OM han råkade skicka HY-50 i senan så var det inte hela världen, men att kortison I senan det var inte alls bra. Och alltså gav han HY-50:n, men vågade inte 'ta risken' med kortisonet..

Hmm, om vi drar i HY-50 i leden, Hylartil i senskidan och Hyonate iv, då borde hon endera falla död ner knall och fall, eller bli jädrigt frisk? :idea: :devil:

Priserna bryr jag mig inte heller om. Hann springa (gå två meter) och hämta pärmen med alla hästpapper och slå upp det. :angel: (Liksom min tentapärm för fler svar)

Min är inte riktigt så fint specade dock HY 1074 + moms
Hyonate 1367 + moms. Hur mycket av varje framgår dock inte.

Adequaninet är ju bra: im inj 3260 pix allt givet hemma men f-bolag betalar glatt. :angel: Kanske ska hålla tyst om det här. Sch... ;) Skulle jag suttit på f-bolaget och fått kopia på den fakturan hade jag ffa blivit frågande över priset på EN im inj och kollat upp och då insett att de inte ska täcka det.

Varf ska de inte täcka adequninet för? *nyfiken* Det är ju med i fass.vet och vedertaget?

(Åh, apropå det. De vägrade ju betala cartrophen. Hävdade först för det var för de inte betalar sånt som inte är med i Fass.vet. Jag tyckte att det är det ju visst. Då ändrade de till att de inte tänkte betala för det inte hade indikation för häst. Fast de har betalat biklin (inte med i fass.vet), de har betalat pronaxen (samma sak), och en hel massa annat. Så jag tror det är priset på cartrophenet som gör att skon klämmer jag. I övrigt väntar jag mest på att de ska ifrågasätta hur mycket plegicil som rimligtvis kan behövas för att sedera en häst så den går att undersöka på kliniken, då det går åt en flaska per gång hon är där.. harkel..´)

Den här tråden börjar btw bli väldigt mycket 'Alex & Kirre nördar' tror jag ;) Fast den är högintressant. *intalar moderatorerna*

Ja, men uppvaket var ju perfa! Lysande idé!! :rofl: Nej, just det MK har ingen vårdavdelning i den bemärkelsen, stämmer. Men kanske en gammal dammig isol sen svunna tider?

Ta bort senskidan då? Skulle inte det funka? :devil:

Ja, men uppvaket var ju perfa! Lysande idé!! :rofl: Nej, just det MK har ingen vårdavdelning i den bemärkelsen, stämmer. Men kanske en gammal dammig isol sen svunna tider?

Ta bort senskidan då? Skulle inte det funka? :devil:

Nej för fan, tänk på konvalescensen damnit! :angel:

Jag - eller hon - skulle ju för fasiken dö under den. Fast det är klart, det där trevliga konvalescensstallet där K stod efter ögonOP när jag var i USA kanske vill ha något att bita i :devil: Kruxet är väl bara vad jag ska göra med henne efter 1½ dygn när sparkar ut henne därifrån..

Men trippel tuppkam, och så kan vi ju dra i kortison i led och senskida, vafan lite biklin har ingen dött av än, så lite sånt i senskidan med, och så kan vi väl toppa det med lite NSAID. Sen släpper jag ut henne, slänger ut den understimulerade åring till henne igen, och så eh.. åker jag på semester i ett par veckor eller nåt, och ser vad som finns kvar när jag kommer hem? ;)

Skämt åsido, vilka strukturer når Hyonate iv egentligen? *Seriöst nyfiken* Nu anser jag ju inte allmän iv-behandling är så himla vettigt för en lokal reaktion i senskida, men av ren nyfikenhet.

Därför att de inte ersätter mediciner utlämnade av vet avsedda för administering hemma, vilket Adequanin är. Vet sa själv att han inte garanterade att de ersatte men hade aldrig varit med om att de inte gjort det. Jag sket i vilket just då.

Vet inte om de ersätter cartropheninj. på hund heller, tror inte det och det kommer de ju och får av oss 4 ggr med en veckas mellanrum. Inte tänkt på det faktiskt. Kostar väl en dryg tusenlapp tror jag totalt. Konstigt.

Hehe, tycker också diskussionen är intressant. Vi håller ju hyffsat till ämnet ändå. :p

Ah, jag har ju sån där trevlig försäkring på donnan (och hade på K med) som ersätter rubbet. Dvs även utlämnat och på recept. Men då är jag med.

Men utan orsaken till konvalescensen behövs väl inte den heller längre? Räcker väl med titthålskirurgi, suga ut skiten och så ett stygn, poff och hon är bekymmersfri. Eller funkar det inte så? :angel:

Och du vill ha ner svullnaden? Blev många millilitrar som skulle in där. :devil:

Vår ortoped var YTTERST tveksam till hyalyron iv men då ffa med tanke på ledproblem. Han menade att hyalyronmolekylerna skulle vara för stora för att kunna ta sig innanför ledkapseln. Jag sa dock att det är allmänn praxis att toppa sista behandlingen med det inom hästvärlden blev han lite konfunderad då hästvälrden _borde_ vara mer erfaren av att behandla hältor. Jag kan annars kanske tänka mig att när behandlingen kommit såpass långt att man vill köra en säkerhetsbehandling så anser man risken med ia är större än vad nödvändiga effekten i leden är utan det "räcker" med iv. Med?

Har det numera på båda mina också. Från att från f-bolaget fått en nätt höjning på 40% ökade jag själv på den till en 100%-ig premieökning genom att dubbla vetvården också, då ingår utlämnade mediciner liksom ambulans. Men dräktig som hon var vill jag inte riskera något vare sig med henne eller fölis. Nu har fölis en likadan. Så från en premie på typ 3300 i mars till numera 10640kr/år känns sådär, men bättre safe than sorry.

Fast om man tar K så sprutade vi iv 'från början' flera ggr. Med fullgott resultat.

Hon hade ju ledinflammationer på ledinflammationer, oftast polyartrit efter vurpan. Första gången behandlade vi kondylleden BB, ia alltså. Svarade, men sen en månad senare klippt igen, nu var det ffa låga reaktioner fram. Vet ville inte sticka i små unghästleder (2 år) i onödan, så vi sprutade Hyonate iv. Hästen svarade. Faktum är att de flesta ggr så behandlade vi iv och inte ia. (Med understöd av kortisoninjektioner im vid flera av tillfällena, dock inte alla). Sen blev det ju ia behandling mellan varven. Men faktum är att hon svarade lika bra/dåligt (hon svarade ju men iom att vi bara behandlade sekundärproblem så kom det ju tillbaka) på Hyonate i.v + kortison im (tre sprutor med öh.. kan det varit tre dagars mellanrum? Nåt sprutade jag 3 ggr med 3 dagars mellanrum, och ngt 3 ggr med en veckas mellanrum, men hmm, det borde vart cartrophen som var veckovis) som på HY-50 + 'diverse kortison' ia...

Så jag är ju (partisk som sjutton) övertygad om att det når lederna med iv-injektion. (Däremot så när det var hovlederna så tyckte vet att 'det räcker inte med iv, vi måste gå in ia). Frågan är ju vad de når mer? För om det sprids med blodet borde det ju nå t ex en senskida med.. Kan man tycka..

Äh, det blir ju inte mer i senskidan än med 'standardbehandling', det iv går ju med blodet och det ia ska banne mig stanna kvar i leden och hålla tyst. Man kanske kan gipsa knäet dygnet efter för att trycka tillbaka fyllnaden? :devil:

Åh, du har Agria, eller är det fler bolag som tokhöjt? Donnan bråkade jag omf örfallot på så hon höjs inte förrän mars 08, men det var ingen dålig höjning de slog till på vad gällde henne, åtskilliga tusenlappar. K höjdes lite mer moderat, drygt 2000 kr/år. Men donnan hamnar på 9900-någonting kr efter höjningen. Då har hon vetvård upp över öronen, men likt K var så låååg livförsäkring.

Jag ser dock prmierna som en ren investering, jag väntar fortfarande på ett år där de INTE betalar tillbaka mer än premien (dvs jag går med 'vinst'). Då ska jag FIRA! (Vi har ju redan fått 'återbäringen' i år, då det med enbart de här två räkningarna blev mer än premien. Och då var hon ju in för griffelbenet med och den räkningen var på åtskilliga tusen den med :crazy:)

Men på K var det ju så många leder att det var lika bra att köra allmänn behandling? En tanke. Lite så resoneras det säkert annars också. Att vid en ordentlig hälta påverkas även övriga leder. Man lokalbehandlar den led som givit symptom men avslutar med en allmänn kur för att mota olle i grind på övriga. *spånar*

Läser man fasstexten på Hyonate står det ju att de når "målorganet till viss del intakt" efter iv vilket borde innebära även senskidan, om inte mer än till leden då jag antar att barriären till senskidan inte är lika kraftfull som till leden. Vid ia-inj så har hälften försvunnit ur leden ut i blodbanan 9-13 tim efter inj. Det kan du nog inte göra så mycket åt utan att stasa av benet ovanför carpus. :devil:

Fast om det är i blodbanan borde det inte fylla i senskidan iaf, och då är jag ju nöjd ;)

Nja, K fick iv även när det var 'bara' (allt är relativt..) 2 leder ibland med. Just för det var unga leder och vet inte ville sticka. Sen nånstans kom hon (vet) ju 'över det' och vi behandlade ia mest hela tiden på slutet. Fast det var ju inte mycket att förlora då heller :crazy:

Hursom, så svaret- oavsett om det var rejäla reaktioner eller pyttereaktioner (dvs ½ - 1 grad på böjprov eller 3 -4 grader och toköm och gick inte genomföra korrekt böjprov) så svarade hon lika bra/dåligt på iv som ia. Å andra sidan, K var ju uppenbart inte riktigt.. som de andra hästarna..alla gånger...

Nä, nu måste jag banne mig sova, om 12 h ska jag hålla i ett personalmöte. Hoho, stackars satar..

Tror de flesta tokhöjt. Har Folksam. Jag tog ju igen det mesta av mina premiebetalningar genom åren hösten 05-våren 06. Jag ligger dock i lä jämfört med dig.

Men då jag jobbar "med" försäkringar så har jag insett ffa varför jag vill ha en bra försäkring och det är för att inte behöva ta ett oöverlagt beslut i ett akut läge pga att jag inte vet om jag kan få ihop det ekonomiska.
Jag vet också vad _riktigt_ intensivvård kostar och att det är det som krävs för att överhuvudtaget ge det en chans. Ge sig på intensivvård och försöka rädda ett akut dåligt djur med en ekonomisk budget på 5000kr är löjligt, då ska man ta bort på plats och bespara djuret det lidandet. Något vi dock alltför ofta ombeds göra då djuret inte är försäkrat. Nej, blir de akut sjuka och jag är i chock så ska de kunna köra tills jag sansat mig och djuret fått ett dygn med full vård med ALLT. Om inte läget är utsiktslöst ändå förstås.

Unga leder är ju en anledning så bra som någon att inte hålla på att sticka i. Mot slutet var hon ju trots allt äldre och som du sa, det var inte mycket att förlora.

Jag ska jobba natt så det är bra att vända på dygnet lite innan. Bara jag inte hade borrmaskiner som borrar för nya värmeledningar tror jag det är precis utanför huset. Hela byggnaden skakar. Hoppas jag kan sova fram emot 11-12 iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka