Vår valp är nu 4 månader och har massor av energi Hittills består hans dagar mest av att vara med min dotter och mig i det vi gör. Han är med mig när jag jobbar, har ett konsultjobb och sitter mestadels hemma, så då är det ju lugn/vila som gäller (alternativt busa med katten, som också är ung). Och så är han med oss ute på gården och gör diverse sysslor - mockar, fodrar etc (vi har fyra hästar hemma). Går lös på gården och släpps såklart ut när det behövs för att göra sina behov, är i stort sett rumsren nu (om vi är hyggligt snabba!). Utöver det jobbar vi med lite vardagslydnad och så brukar det bli 1-2 promenader i grannskapet/naturen varje dag.
Planen på sikt är att han ska kunna följa med lös när vi rider, och jag har också tanken att ha med honom när jag springer, och gärna på riktigt långa promenader/vandringar i naturen. Den typen av aktiviteter känns lite mycket för en valp på bara fyra månader, men när brukar ni börja? Energin är det som sagt inget fel på, och jag är övertygad om att han glatt skulle följa med och gå/springa i flera timmar, men frågan är vad som är rimligt för en valp och hur snabbt man ökar distans/tempo osv?
Planen på sikt är att han ska kunna följa med lös när vi rider, och jag har också tanken att ha med honom när jag springer, och gärna på riktigt långa promenader/vandringar i naturen. Den typen av aktiviteter känns lite mycket för en valp på bara fyra månader, men när brukar ni börja? Energin är det som sagt inget fel på, och jag är övertygad om att han glatt skulle följa med och gå/springa i flera timmar, men frågan är vad som är rimligt för en valp och hur snabbt man ökar distans/tempo osv?