Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla valpar efter reggade föräldrar får reggas som Schäfer, utom de som är vita.
Jag vet faktiskt inte hur det gått till att Schäferklubben fått detta undantag, misstänker att det handlade om att folk avlade vidare på dom vita.
Tidigare har de kunnat mönstras in som Vit Herdehund, om detta ff är möjligt vet jag inte.
Sen finns det iaf 2 Vit Schäferklubbar som står utanför SKK.
Ja, det är just där haken ligger i. Hade det "bara" dykt upp en vit valp någonstans då och då hade det ju inte varit något problem, men folk förtjusas i färgen och avlar vidare och plötsligt spelade tydligen färgen visst roll.
Därför att det är en otillåten och inte alls önskvärd färg.
Tidigare har de kunnat mönstras in som Vit Herdehund, om detta ff är möjligt vet jag inte.
Sen finns det iaf 2 Vit Schäferklubbar som står utanför SKK.
Varför händer det inom schäfer när det inte är några problem i en annan ras? Det är ju samma grej.
Ja? Det vet jag väl, var ju det jag menade att jag inte förstår varför. Finns det någon funktionell anledning till att man inte vill ha vita hundar, typ som med underullen?
Den vita färgen har ju alltid funnits inom rasen, om jag inte minns helt fel så var väl t.ex. den första registrerade schäfern vit? Det var ju först på 30-talet någon gång som man kom på lite hipp som happ att den vita färgen skulle förbjudas (tyskarna hade ju vid den tiden som vi vet lite dille på färger och "rasrenhet").
Numera finns ju som sagt den egna rasen vit herdehund så det kan egentligen kvitta, men lite konstigt är det i alla fall. Är det vanligt inom andra raser också att man förbjudit en färg som tidigare varit godkänd? Har inte så stor koll på andra rasers historia...
Det här tycker jag är jättekonstigt. Inom min ras (shiba) finns det tre godkända färger (röd, sesam och black and tan) och en färg som inte är tillåten men förekommer då och då (creme). En cremefärgad shiba reggas som shiba, men har ett diskvalificerande fel (färgen) vilket gör att den är diskvalificerad från utställningar. Ingen uppfödare och ingen jag någonsin hört talas om, avlar på creme. Varför händer det inom schäfer när det inte är några problem i en annan ras? Det är ju samma grej.
Förutom att schäfer är en MYCKET vanligare ras. Hade var och varannan människa haft en shiba eller två tror jag säkert nåt ljushuvud hade kommit på att avla på den "ovanliga" färgen. Det är alltid nån som måste vara speciell och göra något tvärsemot.
Alla valpar efter reggade föräldrar får reggas som Schäfer, utom de som är vita.
De får tävla o få priser precis som vilken annan brukshund, dock kan långhåriga få problem med att få titeln BruksSvamp eftersom det kräver minst en 2:a på utställning.
I SKK får inte vita reggas som Schäfer utan där blir de vit herdehund.
Har du missat tråden eller?Nej det blir dom inte alls, vita schäfrar får Inte reggas som vit herde!
Jag har fått det bekräftat från SKK också, har kvar det mailet.
Nej det blir dom inte alls, vita schäfrar får Inte reggas som vit herde!
Jag har fått det bekräftat från SKK också, har kvar det mailet.
Har du missat tråden eller?
Vi har kommit fram till att de Schäfrar som föds vita inte får registreras som Schäfer, men kan reggas in som Vit Herde.
Vita Schäfrar existerar inte i SKK världen.
Vit schäfer är det registreringsförbud på.
En vit schäfer kan inte registreras som Vit herdehund.
Vid fler frågor vänd dig Schäferhundklubben.
MVH
Ulla Rydeström