Långhårig schäfer finns det?

Apache

Trådstartare
Kan någon förklara för mig hur det hänger ihop med långhåriga schäfrar? Finns det rasrena sådana? Som man kan få stamtavla och SKK registrering på?
Läser man rastandarden får de ju inte vara långhåriga.
Någon har sagt att det är de som blir för långhåriga i en släthårskull som plockas ur aveln och kallas långhåriga.

Tycker de är så vackra och trevliga, funderar på att skaffa en ny. Den förra hade inga papper men det skulle jag vilja ha nu om det går.

Sv: Långhårig schäfer finns det?

Det föds långhåriga valpar då och då i schäferkullarna. Visst går det att få en sådan registrarad i SKK. Kontakta uppfödare du tycker har bra hundar och berättta att du är intresserad av att köpa en långhårig valp.

Det finns lite då och då annonser på långhåriga som säljs lite billigare från kennlar, bara att hålla ögonen öppna:idea:
Dom är reggade med stamtavla:)

Tack för er hjälp.

Och ja belgare ser också ut som en hund i min smak.

Jag har långhårig schäfer:love:
Det var endast han som var långhårig i kullen (4 st i kullen).
Pälsen är inte jättelång, utan mer lurvig.

PICT0063.jpg

Ja det ser han verkligen ut att vara.
De flesta långhårs Schäfrar jag har sett har annars varit väldigt stora/tunga och haft svårt med leder (inte alltid HD/AD) utan mer som stora tunga mäniskor svårt att röra sig, hoppa odyl.
Men din ser inte SÅ tung ut.

De går ju inte bra på utställning pga av pälsen, sen kvittar det hur fina de är. Rasstandarden måste ju följas. Men ska man inte ställa så har man ju en enormt fin vovve

Min schäferhanne är långhår, men född i korthårskull med bara korthårigt bakom. Han är registrerad i SKK precis som sina kullsyskon.

Jag brydde mig inte om ifall han blev långhår eller ej, men jag ville ha en hund med bra gener, hållbarhet och exteriör samt spyke så jag var väldigt noga med ursprunget.

Samma med min förra schäfer som var korthår, i hennes kull föddes ett långhår också.

Du blir inte lurad av pälsen då att de ser tunga ut?
Min är faktiskt gigantisk:eek: närå, men han är för hög men mager.
Enligt uppfödaren så kan farfarn lämna stora valpar och i min kull hade min fått allt (storleksmässigt), och de andra var normalstora.

Många tror att han är tjock pga pälsen men han har alltid varit tunn.
Han växte fort och musklerna har inte hunnit med riktigt framför allt i bakpartiet, så vi kör lite övningar i skogen (som sjukgymn. rek.) så att han blir stadigare. Han har haft problem med "sladdriga" bakben.
Han är ett år och åtta månader nu. :love:

åhh jag har alltid tyckt att de långhåriga är mycket vackrare än de korthåriga!! :love:

Vilken kennel är han ifrån?

Ca 20 mil ovanför Stockholm:angel:
Du får Pm:a om du vill veta mer. Såg i förra kullen de hade, där var det en långhårig, nuvarande kull med samma mamma som min, men en annan pappa har jag inte sett någon långhårig än, de är inte så gamla :love:

Belgisk vallhund eller Belgare som de brukar kallas är EN ras (samma ursprung, användning och rasstandar samt självklart rasklubb/ras tillhörighet)

Den är sedan uppdelad i 4 varianter (jämför tax och pudel tex)
De 4 varianterna är:

Groenendael som är långhårig och svart, får inte ha någon annan färg än svart.

Malinois som är rödbrun och korthårig (har funnits i svart också, men såvitt jag vet finns det inga svarta mallar numera)
Laekenois som är strävhårig och röd med svart mask.
Samt då Tervueren som är långhårig och får ha alla andra färger förutom svart, dvs röd är mest önskvärt, men det finns sabel (gul) och grå också.

Om det födds en valp efter Groenendael föräldrar som INTE är svart, så reg den som Terv.
Och tvärtom en svart valp efter Terv föräldrar reg som Groenendael, fast det är ytterst ovanligt att det föds svarta efter Terv däremot om inte direkt vanligt så inte heller ovanligt att det föds andra färger än svart efter Groenendael.

I Malinois kullar föds det ibland långhår och de reg då som Terv.
Likaså föds det korthår i Terv kullar och reg följaktigt som Malinois.

Man får INTE korspara det vill säga para Malle med tex Laekenois, men det görs då och då efter att man fått dispens.
Däremot är ovan nämnda ”felfärgade eller felpälsade” valp som blivit reg som en annan variant helt OK att använda i avel i den varianten.

Så man kan lugnt säga att Belgare är EN ras med 4 varianter, mer regel än undantag att det finns mer än en variant i en Belgares stamtavla…

Gör jag kanske...
vet inte har aldrig varit så där jätte intresserad av Schäfer, men har liksom den uppfatningen att de långhåriga väldigt ofta är tyngre och klumpigare, men OK det kan ju vara pälsen också...

Det var mycket att hålla reda på där:D
Nästan som schäfrar och vita schäfrar, (hedehundar tror jag de heter). Så man kan para två mallar och få en terv och tvärtom. De är ju faktiskt väldigt lika varandra.

Det finns ju strävhåriga schäfrar också:eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka