Lite konstigt men detta är en fråga overall, hur gör man för att sluta växa haha vill inte bli lång
Det finns inget sätt som du kan påverka din längd på utan att utsätta dig för enorma hälsorisker. Inte värt det. Jag ville inte bli kort men en får den kropp en får och så gör en det bästa av det.
 
Varför vill du inte bli lång?
Utan att veta vad TS menar, men TS är väldigt ung och när jag var lika gammal som TS var jag livrädd att växa ur min ponny. Så pass livrädd att jag utvecklade en ätstörning för att inte växa ur ponnyn.

TS - tyvärr finns det inga sätt att ”sluta växa” som inte innebär hälsorisker och det är inget man ska mixtra med! Been there, och det ångrar jag.
 
Utan att veta vad TS menar, men TS är väldigt ung och när jag var lika gammal som TS var jag livrädd att växa ur min ponny. Så pass livrädd att jag utvecklade en ätstörning för att inte växa ur ponnyn.

TS - tyvärr finns det inga sätt att ”sluta växa” som inte innebär hälsorisker och det är inget man ska mixtra med! Been there, och det ångrar jag.
Jag tänkte också att det kunde vara något sådant som ligger bakom, så ville bara ställa en fråga utan att göra någon värdering i frågan för att ge TS en chans att berätta, om hen vill :)
 
Jag skulle bli 168 ca enligt sjukvårdens formel. Var 157 när jag fick min mens (12 år) och då sa skolsköterskan att jag inte skulle växa så mycket mer utan max någon cm. Slutade på 161 cm (är 21 nu). Min syster, som också beräknades få samma längd, är typ 168, så på henne stämde formlen bra (och även jag är ju inom de där 10 marginalcentimetrarna). Vår farmor är 155 cm, och farfar är inte heller så lång, så det är säkert lite gener därifrån som slagit igenom hos mig. Eller nån annan faktor, växt är så himla komplext! Min pappa borde ju absolut inte blivit 180 cm med sina föräldrar men det blev han bevisligen ändå.
 
Enligt den formeln skulle jag och syster vara ca 158 cm långa. Jag är 161 och syster är 175. Bror var jämnlång med syster, så jag tar sånt där med en hyfsad nypa salt.
 
Räkna inte med att du växer mer. De flesta kvinnor jag känner inklusive mig själv slutade växa runt 14 års ålder.
Och som många skriver, man blir inte mitt emellan sina föräldrars längd. Flickor blir generellt kortare än pojkar. Själv är jag 176 och min syster 178 cm, vår pappa var 187 och mamma 175.
Jag växte 5 cm i gymnasiet. Var 173 när jag började och 178 cm två år senare.
 
Jag skulle bli runt 170 enligt skolsyster men stannade på 164. Mamma är 163, pappa 175. En bror är ca 180, den andra runt 190. Syrran är ungefär som jag (annan mamma).

Barnets farmor och farfar är båda korta. Pappan är 178 om jag minns rätt. Barnet var stor när han kom och har fortsatt att vara lång för sin ålder, klart längst på förskolan. Enligt kurvan ska han bli nästan 190 men det känns lite väl långt med så korta föräldrar. Å andra sidan var förutsättningarna liknande med min yngsta bror.

Har två kusiner som är bröder där den ena är 20 cm längre än den andra. Så där har ingenting stämt när det gäller uträkningar av längd.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 586
Senast: Takire
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 160
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 396
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 516
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp