Å andra sidan är det ju på inget sätt ovanligt att få mens när en är runt 11-12 och det vore lite trist att vara färdigvuxen då känner jag. Alla sådana här ramar känns mest som något "folk säger". :)
Men många slutar ju växa då. Jag tror inte jag växte mycket efter 12. Då var jag längst i klassen, 2 år senare inte så lång längre..
Ts: vi är tre syskon, min storebror är kort (strax över 170),jag är strax under medellängd och min lillebror är 185. Våra föräldrar är runt medellängd.
Farfar var lång men resten av mor/farföräldrar strax under medellängd. Min lillebror är en kopia av farfar som ung. Så det kan slå lite hursomhelst som de flesta redan skrivit :)
 
Från 1177:
Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden.

Edit: enligt den formeln borde jag vara 165,5 cm. Jag är 167 cm.
Enligt den formeln borde jag vara 165 cm. Jag är 173 😁 Men den stämmer ganska väl på min syster.
 
Jag fick mens när jag var 11 och slutade växa när jag var ca 13.
Jag är 170cm, mamma var 169, pappa är 182. Syster 171-172. Systerdotter 1 fick min farmors gener och blev 160. Systerdotter 2 blev 174 och är längre än sina föräldrar.
Bror 175. Brorson vet jag inte hur lång han är men han är kortare än sin far. Brorsdottern är 163
 
Från 1177:
Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden.

Edit: enligt den formeln borde jag vara 165,5 cm. Jag är 167 cm.
Blev nyfiken och räknade på tonåringen. Han skulle isf bli 176,5 men är redan nu 184 😳
 
Från 1177:
Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden.

Edit: enligt den formeln borde jag vara 165,5 cm. Jag är 167 cm.
Kul formel. Sambon diffar ca 23 cm från hans förväntade längd. Föräldrar på 160 och 170, han 195. Brukar säga till honom att han är ett freak och fick det alltså precis bekräftat av sjukvården :D
 
Jag är 180, min man är 202
Enligt BVCs beräkning kommer vår dotter bli ca 190.
Redan nu som 4.5 år har hon kläder för 6-8 åringar.

Jag minst att jag var ganska färdigvuxen längdmässigt vid 14-15 år
 
Vi var på någon undersökning hos skolsystern både i åttan och i ettan på gymnasiet, i gymnasiet var jag lika lång som jag är nu, i åttan tre centimeter kortare, så de centimeterna växte jag ju bevisligen. Men jag var ganska sent utvecklad och fick mens relativt sent också. Det var definitivt tjejer i min klass som bedömdes som ”långa” under hela vår uppväxt som var ”klara” i typ sexan, en del av dem skulle nog räknas som korta idag.

Min mamma är 164, pappa 170. Jag och min syster är båda 157. Vi har en bror som är längre än pappa, 174 kanske. Och en bror som är kortast i hela familjen, han är 154 (han är 27). Han har problem med sköldkörteln och slutade växa i högstadiet, ingen tog det på allvar trots att mamma, mormor och farfar alla har problem (farfar dock det omvända, han har versionen där man blir hyper), så detta uppdagades först förra året. Mamma frågade om han inte kunde få hormoner då i tonåren, det fick han inte eftersom han har korta föräldrar och förväntades bli kort (kanske dock inte så kort). Så det kan ju bero på andra faktorer också, och vilka gener som slår igenom. Mina kusiner på pappas sida är bortåt två meter med två ganska korta föräldrar, ingen fattar riktigt det hur det gick till men de måste släktas på någon lång släkting.
 
Å andra sidan är det ju på inget sätt ovanligt att få mens när en är runt 11-12 och det vore lite trist att vara färdigvuxen då känner jag. Alla sådana här ramar känns mest som något "folk säger". :)

Mmm. Skitkul att bli <160 cm för att jag fick mens jättetidigt. Var också bland de längre i klassen strax innan den debuterade.

Växte 1cm efter mensdebut.
 
Khamis-Roche är den metod med bäst resultat för de metoder där inga individuella mätningar utföres (dvs med bäst konfidensintervall), baserat på populationsdata. Man kan också notera att dessa metoder ofta är baserade på människor från samma region, vilket gör dem mindre applicerbara för andra regioner i världen.

https://www.babymed.com/tools-tools...s-calculator-child-height-calculator-and-find

”For boys, the actual height may differ from the calculated height by 2.1 inches. For girls, it may differ by 1.7 inches.”
 
Jag (kvinna) och min bror är jämnlånga, 175 cm. Det är visserligen ganska exakt mittemellan våra föräldrar men vi har ändå uppenbarligen fått olika gener. Min bror är kort för att vara man, jag är lång för att vara kvinna (sett till medellängd för könen).
 
Det där stämmer inte alls på min familj. Båda föräldrarna är 180+. Alla mina syskon, oavsett kön, är 180+. Jag (man) är 170. Eftersom jag är yngst brukar jag skylla på att alla andra åt upp min mat:meh: (detta är inte sant, och det är mer troligt att jag är den enda som fått mormors gener, då hon är 156).
Nej, stämmer inte i vår familj heller :)
Fast det där känns ju väldigt ovetenskapligt, det finns betydligt fler gener med i spelet än bara direktföräldrarna.
Ja precis. Men det är vad som står på 1177 och det är en kul formel att räkna på :)
För att inte tala om miljöfaktorer, både som foster och efter födseln.
Ja, det spelar förstås också roll :)
Kul formel. Sambon diffar ca 23 cm från hans förväntade längd. Föräldrar på 160 och 170, han 195. Brukar säga till honom att han är ett freak och fick det alltså precis bekräftat av sjukvården :D
Haha! Nej, det stämmer inte riktigt i min familj heller, men det är kul att räkna på!
 
Undrar genuint om min pappa är 190 cm lång och min mamma 165 cm lång (ish) möjligtvis kortare. Jag är 168 cm nu, undrar därav hur lång jag kommer bli!

Man kan (ovetenskapligt) räkna ut längden:

Pappas längd + mammas längd / 2 och om du är kille lägger du på +10 och är du tjej tar du bort -10!
 
Från 1177:
Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden.

Edit: enligt den formeln borde jag vara 165,5 cm. Jag är 167 cm.
Stämmer inte på mig men det stämmer på min syster. Hon är 167,5 och enl formel skulle hon bli 168. Jag blev 176😄
 
Man kan (ovetenskapligt) räkna ut längden:

Pappas längd + mammas längd / 2 och om du är kille lägger du på +10 och är du tjej tar du bort -10!

Khamis-Roche är den metod som ger bäst resultat. Vetenskapligt bäst i utvärdering, även om metoden är på samma sätt utformad efter data. Men man måste addera några till observationsdata än föräldrars längd för att nå den bättre prediktionen.

EF072A93-A176-45D7-9E58-23F078D9198F.jpeg
 
Delvis kl
Läste vidare om det på 1177 och det stod också "Nio av tio barn får en längd som hamnar i intervallet tio centimeter över eller tio centimeter under den siffran." (alltså siffran man fick av uträkningen av medelföräldralängden).

Så det var ju även ett spann av 10 cm både upp och ner från siffran man fick av uträkningen då.

Jag är tydligen ovanlig då, som tillhör de där 10 procenten där det måttet inte stämmer 😁 Min mamma är 169 och min pappa var 178. Jag är 180 och som kvinna är det ju rätt ovanligt att vara längre än sin pappa. Mamma brukar säga att det var pga det ekologiska potatisen jag och min bror (som är 187) fick när vi var små, för folk i vår släkt är generellt korta trots att majoriteten är män 😅
Lite konstigt men detta är en fråga overall, hur gör man för att sluta växa haha vill inte bli lång
 
Vill nog säga att det där med längd beror på många faktorer, enligt BVC på 80- och 90-talet så skulle jag med min genetik (långa kvinnor på pappas sida och medellånga på mammas sida) bli runt 165 cm lång, d.v.s. av medellängd för en kvinna.

Jag blev 152 cm, lika lång som min gammelmormor var i vuxen ålder. Hon var för övrigt den enda i sin syskonskara som blev kort trots en reslig far(192 cm!) och en lång mor. I övrigt är min familj på både pappas och mammas sida normallånga eller långa, det är bara jag som blivit kort.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 586
Senast: Takire
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 160
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 396
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 516
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp