Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponny elr häst?

Haha, precis som jag! Jag är 1,67 och min polle är 1,53. Det trivs jag jättebra med, känner mig lagom stor.

är du bara 11 tror jag nog jag skulle köpa en kraftig d-ponny. För är du 165 är du inte för lång för en d-ponny iaf :) anledningen att jag köpte stor häst var för att jag blir 18 snart och då om jag skulle vilja tävla går det inte.

:) Jag är omkring 1.60-1.65, väger 60-62 kg (har en del muskler :P ) och rider mer än gärna hästar:) Du ska ta en häst du gillar. Vi har två hästar på ridskolan bla. - Ett svankryggat fullblodststo på 19 år och ett halvblod på typ 10-17. Fullblodsstoet är super för mig att rida, mjuk, lydig och smal så man kommer åt. På halvblodet känner jag mig som en mygga på shire hingst, som om jag rider en galopperande fyrkantig sten :p Alltså med det menar jag - som dom andra - ta en du kommer åt med benen som du trivs md att rida.:D

Det är verkligen ett val som bara du kan göra.
Bara för att du är 11 så ska du inte känna att du måste ha ponny. Min kompis har aldrig gillat ponnys, utan valt större hästar, minst 155, sen hon var 8-9 år (det var då vi började rida ihop)

Om du gillar häst så välj det, gillar du ponny så välj det.

Min kompis är 165 cm lång och när hon rider hästar på 165 cm i mnkhöjd så tycker jag att hon har svårt att hålla om med benen ordentligt. Det ser ut som det iaf.
Jag tror att en häst på 155-160 blir bra för dig. Du kan ju välja en ponny/halvblodskorsning elelr liknande. Snöa inte in dig på att du SKA ha en stor häst utan åk ut och titta på övervuxna ponnys och liknande.

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag som jobbar och jobbat inom gymbranchen och lever mitt liv för träning o min häst, tycker det är sjuuuuukt att så många enbart bryr sig om hur hästens hull/muskulatur/vikt/ osv ser ut. När ska ni ryttare börja motionera och tänka på vad ni äter?

Inte undra på att hästar skadas i dagens samhälle så lätt när man ser vilka typer utav människor som sitter på..
Visst en häst är stark, men någonstans finns det väl en gräns för de med?

Jag kanske överreagerar eller så har jag en dålig dag. :)

Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag håller med dig helt och hållet!

Men sen finns det ju dom som är tunga men inte kan göra nått åt det tyvärr.

Du kan rida utan problem:)
Och att väga 67 vid 170 cm längd är inget du måste banta med, de är lagom om nästan inte lite för lite..

För lite?:crazy:

Tror det är alldeles lagom, men kan ju skillja från person till person.:laugh:
Viktigaste är ju att man mår bra.

Jag är född 95 och har haft en C-ponny sen förra våren. Han är 136 cm i mkh o ganska kraftig men rätt små ben. När växer man ur en C-ponny egentligen? Ska jag rida c-ponny tills jag blir arton lr ska jag rida d-ponny innan jag övergår till stor häst?

hur lägger man in en bild i inlägget? :P

hur lägger man in en bild i inlägget? :P

Lägg in din bild i photobucket eller pixbox och länka därifrån.

Finns en tråd överst på "Bukefalos-hjälp" som handlar om bildvisning! :idea:

Det beror ju helt på hur stor du är och hur du själv tycker. Du är säkert inte för stor för ponnyn om du är som en "normal" 13-14 åring, hur länge du kan rida den beror ju på när du växer ur den, om du gör det över huvud taget. Det finns många 18 åringar som kan rida C-ponnys med, så det finns ju inget rikigt svar, åldersmässigt alltså.

Har väl inte med åldern och göra utan hur lång/tung du är.
Jag är över 18 och rider c-ponny.

37210_1230721195.jpg

Ser jag stor ut? :cry::crazy:

37549_1230900291.jpg

hur länge kan jag rida honom?

37549_1230900291.jpg

jag har en shettis som är ca 110 cm, hur lång och tung ryttare kan hon ha? jag letar efter en medryttare så det skulle vara bra att veta :)

Jag är 170 o väger 57 typ.
ibland rider jag maxad b-ponny, och jo, det känns lite litet. men så har jag en arab/arabkorsningsvalack på 146. låter jag stor åt honom?
jag hade tänkte ha honom i tre år till, tills jag fyller 18, men... :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 404
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
117 389
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar